פינוי בינוי הוא הפתרון בהתחדשות? ההיסטוריה מוכיחה אחרת
מקבלי ההחלטות החליטו לפתע שתמ"א 38 מיותרת ושאין ביכולתה להושיע את שוק הדיור המקרטע - הנה הסיבות בגללן ראוי לשקול מחדש את ההחלטה לביטול התכנית
מנהג חדש בא למדינה. כל מקבלי ההחלטות, כולל מנכ"לית מינהל התכנון, החליטו לפתע פתאום שהתמ"א 38 מיותרת לחלוטין ושבעצם, היא נועדה אך ורק לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה. עוד נטען שמדובר רק בשינויים קוסמטיים בבניינים, ללא שינוי תב"ע, תשתיות משלימות או מוסדות ציבור משלימים וכי אין ביכולתה להושיע את שוק הדיור המקרטע.
כבן למשפחה שבנתה ובונה את הארץ זה 60 שנה אינני יודע אם לצחוק או לבכות. מדובר בהחלטה רעה מאוד, שלא רק שתפגע אנושות בעשרות רבות של חברות בנייה שיתקעו עם מגרשים ללא היתרים, אלא גם, ובעיקר, תפגע בראש וראשונה במיליוני זוגות צעירים ומשפרי דיור שיסבלו בשנים הקרובות יותר ויותר מהיעדר היצע דיור - מה שיזניק את מחירי הדיור כלפי מעלה ויוריד את אחוז הדירות בבעלות לשפל חסר תקדים.
תמ"א 38, לפרוטוקול, הינה המכשיר האפקטיבי היחידי שקיים היום ושבאמצעותו ניתן יהיה לשבור את תקרת הזכוכית של 40-45 אלף התחלות בנייה בלבד לשנה, ולהגיע אף ל-65-70 אלף התחלות בנייה, כלומר 20-25 אלף יחידות דיור נוספות לשנה ובכך לשקם את שוק הדיור, לאזן בין ההיצע לביקוש, למתן את עליות המחירים ולהגדיל משמעותית את אחוז הישראלים שבבעלותם דירה.
קצת נתונים: אם בשנות ה-80 וה-90 של המאה שעברה אחוז הישראלים שבבעלותם דירה עמד על כ-72-74 אחוזים, כיום הוא עומד על כ-65 אחוזים בלבד. על מנת לסבר את האוזן, אז התגוררו בישראל כ-4 מיליון בני אדם, מתוכם כמיליון ללא דירה בבעלות. כיום מתוך כ-9 מיליון תושבים, כשליש אינם בעלי דירה. מצב זה יילך ויחמיר שבעתיים, כשבעוד 20-30 שנה צפויים להתגורר כאן 16 מיליון ישראלים, מחציתם ללא דירה בבעלות.
- מניע כלכלי? עיריית ת"א מבקשת דיון חוזר בהיטל השבחה
- בוני תיכון מקבלת אור ירוק לשתי תוכניות חדשות: 610 דירות במרכז הארץ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה הועילו חכמים בתקנתם?
נכון. תמ"א 38 מחייבת גם תשתיות משלימות ומוסדות ציבור. ולשם כך העיריות והרשויות המקומיות נזקקות לתקציבים נוספים. נו? אז מה הבעיה?? מדוע הממשלה ואותם מקבלי החלטות שב-2005 החליטו, בצדק רב, על תמ"א 38, נועלים על מנעול ובריח את הפתרון הנהדר הזה במקום להשלים לעיריות ולרשויות המקומיות את התקציבים הנדרשים? לדוגמא, ראש עירית רמת גן הקודם, ישראל זינגר, קיבל לציטוט הבטחה משר האוצר לקבל כ-80 מיליון שקלים לתשתיות משלימות. היכן הכסף הזה?
ונקודה משמעותית נוספת: מקבלי ההחלטות השליכו את תמ"א 38 לפתחן של הרשויות המקומיות, מה שיצר כאוס מוחלט. כל רשות מקומות וכל עירייה היא, "מדינה בתוך מדינה" עם מדיניות שונה בתכלית, וגם בתוך אותן ערים, דוגמת רמת גן במחצית השנה האחרונה, כשמתחלף ראש עיר, מתחלפת המדיניות ב-180 מעלות.
ברור לי בעליל שאם היו מייצרים רגולציה ברורה ואחידה לכל הרשויות המקומיות, כולל תקציבים מרשימים בהתאם לגודל ומספר הפרויקטים, היינו נמצאים כיום באופרה שונה לחלוטין.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
אינני, חלילה, נגד פינוי בינוי. זהו בהחלט פתרון נהדר המשדרג ומשנה לחלוטין תב"ע של שכונות ותיקות ומתפוררות לאזורים חדישים ומודרניים. אולם, וזה אולם גדול, ההיסטוריה הנדל"נית של מדינת ישראל הוכיחה חד משמעית שמדובר בתהליכים שנמשכים לעיתים קרובות עשרות רבות של שנים וחלקם הגדול לא מגיע כלל לקו הגמר.
כיום משק הדיור נמצא במצב חירום ובמצב כזה הפתגם הצרפתי "במלחמה כמו במלחמה" תקף יותר מאי פעם. אני מצפה מכל מקבלי ההחלטות, בממשלה, במנהל התכנון, בוועדות המתכננות וכמובן בעשרות העיריות העוצרות כיום תכניות רבות, להתעשת, לשקול מחדש את ההחלטה החפוזה, כי יש לנו מדינה אחת, שוק דיור אחד ודור צעיר אחד, וחבל, חבל מאוד, שכל אלה יברחו לנו מבין האצבעות, והכל, בגלל גחמה שאין לה לא ידיים ולא רגליים.
הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים החדשה ובעלי קבוצת מזרחי ובניו
- 3.עורך דין פינוי בינוי 07/07/2019 10:17הגב לתגובה זו"הפתרון האולטימטיבי להתחדשות עירונית הוא הוצאה לפועל של פרוייקטי פינוי בינוי " , כך אמר עו"ד דורון תמיר בכנס התחדשות עירונית לגיל השלישי שנערך בקרית אונו בחסות העירייה המובילה את ההתחדשות העירונית , "אולם לא כל מתחם מתאים ליישום פרוייקטים של פינוי בינוי ולפא נכנסים תוכניות התמ"א כאשר העדיפות היא כמובן לתמ"א 38/2 אשר מחקה את הפינוי בינוי ומהווה אלטרנטיבה מעולה כי הורסים את הבניין הישן ובונין חדש תחתיו לרווחת הדיירים , היזם והעיר. ייזום פרוייקטית של תמ"א 38 סימן 2 באופן אחראי תוך עמידה בתוכנית העירונית לשיפור פני העיר צביא להתחדשות עירונית מסוג תמא 38 שתיתן בעצם פתרון דומה המאוד לפינוי בינוי". עו"ד דורון תמיר הוסיף כי למרות שתמא 38 של חיזוק ובניה לגובה רק עוטפת את הבניין הישן , ובונה חדש מעליו היא עדיין מהווה תמרץ לבעלי הנכסים הישנים לשפץ אותם בהשקעה קטנה יחסית במהלך או ממש עם סיום הפרוייקט דבר שמוסיף רבות לבטחונם ורווחתם של בעלי הדירות ומשפר את פני העיר. "רשות חכמה " , הוסיף עו"ד דורון תמיר , " תדע לאשר את הפרוייקטים של תמ"א 38 מסוג חיזוק באופן שישמור על מראה העיר.
- 2.לילי 07/07/2019 08:00הגב לתגובה זוהממשלה יכולה לבנות 100אלף דירות אם רצונה בכך . הכל עניין של רצון הממשלה הואיל מלאי הקרקעות , תקציבי הפיתוח , ומתן הרישיונות בידי הממשלה .
- 1.אברהמיאן 05/07/2019 00:18הגב לתגובה זואבל כולם קמצנים. לא מוכנים להשקיע גרוש. חיים רק על קומבינות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
