רוני מזרחי
צילום: יח"צ

פינוי בינוי הוא הפתרון בהתחדשות? ההיסטוריה מוכיחה אחרת

מקבלי ההחלטות החליטו לפתע שתמ"א 38 מיותרת ושאין ביכולתה להושיע את שוק הדיור המקרטע - הנה הסיבות בגללן ראוי לשקול מחדש את ההחלטה לביטול התכנית

רוני מזרחי | (3)

מנהג חדש בא למדינה. כל מקבלי ההחלטות, כולל מנכ"לית מינהל התכנון, החליטו לפתע פתאום שהתמ"א 38 מיותרת לחלוטין ושבעצם, היא נועדה אך ורק לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה. עוד נטען שמדובר רק בשינויים קוסמטיים בבניינים, ללא שינוי תב"ע, תשתיות משלימות או מוסדות ציבור משלימים וכי אין ביכולתה להושיע את שוק הדיור המקרטע.

כבן למשפחה שבנתה ובונה את הארץ זה 60 שנה אינני יודע אם לצחוק או לבכות. מדובר בהחלטה רעה מאוד, שלא רק שתפגע אנושות בעשרות רבות של חברות בנייה שיתקעו עם מגרשים ללא היתרים, אלא גם, ובעיקר, תפגע בראש וראשונה במיליוני זוגות צעירים ומשפרי דיור שיסבלו בשנים הקרובות יותר ויותר מהיעדר היצע דיור - מה שיזניק את מחירי הדיור כלפי מעלה ויוריד את אחוז הדירות בבעלות לשפל חסר תקדים.

תמ"א 38, לפרוטוקול, הינה המכשיר האפקטיבי היחידי שקיים היום ושבאמצעותו ניתן יהיה לשבור את תקרת הזכוכית של 40-45 אלף התחלות בנייה בלבד לשנה, ולהגיע אף ל-65-70 אלף התחלות בנייה, כלומר 20-25 אלף יחידות דיור נוספות לשנה ובכך לשקם את שוק הדיור, לאזן בין ההיצע לביקוש, למתן את עליות המחירים ולהגדיל משמעותית את אחוז הישראלים שבבעלותם דירה.

קצת נתונים: אם בשנות ה-80 וה-90 של המאה שעברה אחוז הישראלים שבבעלותם דירה עמד על כ-72-74 אחוזים, כיום הוא עומד על כ-65 אחוזים בלבד. על מנת לסבר את האוזן, אז התגוררו בישראל כ-4 מיליון בני אדם, מתוכם כמיליון ללא דירה בבעלות. כיום מתוך כ-9 מיליון תושבים, כשליש אינם בעלי דירה. מצב זה יילך ויחמיר שבעתיים, כשבעוד 20-30 שנה צפויים להתגורר כאן 16 מיליון ישראלים, מחציתם ללא דירה בבעלות.

אז מה הועילו חכמים בתקנתם?

נכון. תמ"א 38 מחייבת גם תשתיות משלימות ומוסדות ציבור. ולשם כך העיריות והרשויות המקומיות נזקקות לתקציבים נוספים. נו? אז מה הבעיה?? מדוע הממשלה ואותם מקבלי החלטות שב-2005 החליטו, בצדק רב, על תמ"א 38, נועלים על מנעול ובריח את הפתרון הנהדר הזה במקום להשלים לעיריות ולרשויות המקומיות את התקציבים הנדרשים? לדוגמא, ראש עירית רמת גן הקודם, ישראל זינגר, קיבל לציטוט הבטחה משר האוצר לקבל כ-80 מיליון שקלים לתשתיות משלימות. היכן הכסף הזה?

ונקודה משמעותית נוספת: מקבלי ההחלטות השליכו את תמ"א 38 לפתחן של הרשויות המקומיות, מה שיצר כאוס מוחלט. כל רשות מקומות וכל עירייה היא, "מדינה בתוך מדינה" עם מדיניות שונה בתכלית, וגם בתוך אותן ערים, דוגמת רמת גן במחצית השנה האחרונה, כשמתחלף ראש עיר, מתחלפת המדיניות ב-180 מעלות.

ברור לי בעליל שאם היו מייצרים רגולציה ברורה ואחידה לכל הרשויות המקומיות, כולל תקציבים מרשימים בהתאם לגודל ומספר הפרויקטים, היינו נמצאים כיום באופרה שונה לחלוטין.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אינני, חלילה, נגד פינוי בינוי. זהו בהחלט פתרון נהדר המשדרג ומשנה לחלוטין תב"ע של שכונות ותיקות ומתפוררות לאזורים חדישים ומודרניים. אולם, וזה אולם גדול, ההיסטוריה הנדל"נית של מדינת ישראל הוכיחה חד משמעית שמדובר בתהליכים שנמשכים לעיתים קרובות עשרות רבות של שנים וחלקם הגדול לא מגיע כלל לקו הגמר.

כיום משק הדיור נמצא במצב חירום ובמצב כזה הפתגם הצרפתי "במלחמה כמו במלחמה" תקף יותר מאי פעם. אני מצפה מכל מקבלי ההחלטות, בממשלה, במנהל התכנון, בוועדות המתכננות וכמובן בעשרות העיריות העוצרות כיום תכניות רבות, להתעשת, לשקול מחדש את ההחלטה החפוזה, כי יש לנו מדינה אחת, שוק דיור אחד ודור צעיר אחד, וחבל, חבל מאוד, שכל אלה יברחו לנו מבין האצבעות, והכל, בגלל גחמה שאין לה לא ידיים ולא רגליים.

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים החדשה ובעלי קבוצת מזרחי ובניו

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עורך דין פינוי בינוי 07/07/2019 10:17
    הגב לתגובה זו
    "הפתרון האולטימטיבי להתחדשות עירונית הוא הוצאה לפועל של פרוייקטי פינוי בינוי " , כך אמר עו"ד דורון תמיר בכנס התחדשות עירונית לגיל השלישי שנערך בקרית אונו בחסות העירייה המובילה את ההתחדשות העירונית , "אולם לא כל מתחם מתאים ליישום פרוייקטים של פינוי בינוי ולפא נכנסים תוכניות התמ"א כאשר העדיפות היא כמובן לתמ"א 38/2 אשר מחקה את הפינוי בינוי ומהווה אלטרנטיבה מעולה כי הורסים את הבניין הישן ובונין חדש תחתיו לרווחת הדיירים , היזם והעיר. ייזום פרוייקטית של תמ"א 38 סימן 2 באופן אחראי תוך עמידה בתוכנית העירונית לשיפור פני העיר צביא להתחדשות עירונית מסוג תמא 38 שתיתן בעצם פתרון דומה המאוד לפינוי בינוי". עו"ד דורון תמיר הוסיף כי למרות שתמא 38 של חיזוק ובניה לגובה רק עוטפת את הבניין הישן , ובונה חדש מעליו היא עדיין מהווה תמרץ לבעלי הנכסים הישנים לשפץ אותם בהשקעה קטנה יחסית במהלך או ממש עם סיום הפרוייקט דבר שמוסיף רבות לבטחונם ורווחתם של בעלי הדירות ומשפר את פני העיר. "רשות חכמה " , הוסיף עו"ד דורון תמיר , " תדע לאשר את הפרוייקטים של תמ"א 38 מסוג חיזוק באופן שישמור על מראה העיר.
  • 2.
    לילי 07/07/2019 08:00
    הגב לתגובה זו
    הממשלה יכולה לבנות 100אלף דירות אם רצונה בכך . הכל עניין של רצון הממשלה הואיל מלאי הקרקעות , תקציבי הפיתוח , ומתן הרישיונות בידי הממשלה .
  • 1.
    אברהמיאן 05/07/2019 00:18
    הגב לתגובה זו
    אבל כולם קמצנים. לא מוכנים להשקיע גרוש. חיים רק על קומבינות.
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.