על אי הוודאות שלאחרי ביטול חוק מיסוי דירה שלישית
מאז ומתמיד היו חוקי המס במדינת ישראל לא יציבים וכפופים לשינויים רבים. לא אחת אף חלו בישראל רפורמות מס מרחיקות לכת, אשר שינו את שיטת המס בישראל מקצה לקצה. אמנם, לגמישות ויכולת ביצוע התאמות בדיני המס יתרונות רבים, כגון שיפור יכולתן של הרשויות להתמודד עם תכנוני מס שאינם בהכרח ראויים, יכולת ליישם מדיניות ותפיסות עולם שונות של הממשלה המכהנת, התאמת דיני המס למציאות הכלכלית המודרנית וכיוצא באלו. ואולם, לשינויים תכופים במדיניות המס גם מחירים כבדים, ובראשם הגברת אי-הוודאות במשק המבריחה משקיעים זרים ומקומיים כאחד והמקשה על כל בעל עסק או יזם לפעול בשוק המקומי. נראה, כי ביטול חוק מיסוי דירה שלישית על-ידי בג"ץ, מהווה נדבך נוסף וחדש של אי-וודאות, אשר יחמיר את המצב הבעייתי ממילא.
בשנים האחרונות, התנודתיות וחוסר הוודאות שבדיני המס הפכו לעניין קבוע וכמעט שגרתי, כאשר מדי שנה חלים שינויים אין ספור בחוקי המס. כך לדוגמא, בשנת 2016 לבדה חוקקו מעל ל-20 תיקונים לפקודת מס הכנסה. דוגמא נוספת לחוסר הוודאות שבדיני המס בישראל היא העובדה שהחל משנת 2003 ועד היום, היו רק שתי שנות מס בהן שיעור מס החברות נשאר זהה לזה שהיה בשנת המס הקודמת. לעיתים נדמה כי דיני המס מופעלים, אולי יותר מכל דין אחר, כחומר ביד היוצר ומושפעים מאוד מתפיסת עולמו של שר האוצר המכהן באותה תקופה ומניסיונותיו להגיע להישגים פוליטיים.
אי-הוודאות שבדיני המס בישראל לא נעצרת רק במישור החקיקתי. גם חוזרים מקצועיים המפורסמים על-ידי רשות המסים, ואשר נועדו בין היתר בכדי ללבן את עמדת הרשות בנוגע לסוגיות שאינן בהכרח ברורות מלשון החוק, לוקים פעמים רבות בזריעת אי-וודאות משמעותית. כך לדוגמא, רק לפני כחודשיים פורסם חוזר רשות המסים בנושא מסוים, אשר הפך ושינה לחלוטין חוזר אחר פרי יצירתה של הרשות, שפורסם אך שישה חודשים קודם לכן, ואשר גרם לכשעצמו ל-"רעש רב במערכת".
בהקשר זה נראה כי פסילת חוק מיסוי דירה שלישית בידי בג"ץ (אשר כזכור קדמו לו דחיות חוזרות ונשנות במועדי הדיווח ותשלום המס, ופרסומים שונים, לעיתים מבלבלים, בנוגע לאופן החישוב ויישום החוק) מהווה נדבך נוסף, חדש ומשמעותי של אי-וודאות, גם אם רבים יברכו על כך. מהיום, לא די בכך שבכוחה של הכנסת לשנות חדשות לבקרים את דיני המס, ולא די בכך שרשות המסים עשויה לשנות את עמדתה ביחס לחוק ללא התראה מוקדמת, אף עצם החוקתיות של החוק הפיסקלי עשויה לעמוד בסימן שאלה משמעותי, ולהידרש למבחן בג"ץ. הגם שנדמה כי ההנמקה השיפוטית בהקשרי פסילת חוק מיסוי דירה שלישית נגעה בעיקר לפגמים היורדים לשורש ההליך, ולא לחוק לגופו, לא ניתן להתעלם מכך שבמקרים אחרים ודומים בהם לא היה מדובר בדיני המס, בג"ץ מעולם לא פסל חוק.
- "שכחתי שיש לי 10 דירות" - המשקיעים שמתחמנים את המערכת
- קרוב ל-100 אלף איש מחזיקים 3 דירות ומעלה - האם יוטל מס על דירה שלישית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך יש לזכור שפסילת החוק על-ידי בג"ץ אינה בהכרח מהווה את המילה האחרונה בנוגע למיסוי דירה שלישית (שכן נותרה האפשרות לחקיקה מחודשת), באופן שבו אי-הוודאות ביחס לחוק עדיין לא התפוגגה, לפחות עד שלא יתברר אם בכוונת הקואליציה לחוקק מחדש את החוק.
כאמור לעיל, היעדר הוודאות בדיני המס מביא להיעדר יכולת לתכנן השקעות ומכאן מביא בהכרח לזליגת הון אל מחוץ לישראל, ולמניעת כניסת הון זר לישראל וביצוע השקעות. היעדר הוודאות גם מטיל נטל בירוקרטי וכלכלי כבד על בעלי עסקים ויזמים, הנאלצים להשקיע משאבים רבים יותר בייעוץ מקצועי וקבלת חוות דעת בנוגע לפעילותם.
לסיכום, כפי שראינו, מצב שבו אין וודאות מוחלטת הינו כמעט אינהרנטי לדיני המס ואף יש בו יתרונות לא מבוטלים. עם זאת, נדמה כי כיום אנו נמצאים בצידה השני של הסקאלה, וכי חוסר הוודאות עולה על כל דמיון. ראוי, מהשיקולים שפורטו, כי מקבלי ההחלטות, בכנסת, ברשות המסים ואף בבית המשפט, ייתנו משקל רב יותר לצורך בוודאות בנוגע לדיני המסים בישראל.
- מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
- אתר או אפליקציה? ייתכן שהממשק הבא של הגופים הפיננסיים לא יכלול מסך
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
- 8.ליאור 13/08/2017 23:53הגב לתגובה זוהחלטת בגצ כה תמוהה ולא מנומקת, מה מסתירים מהציבור?
- 7.שי 13/08/2017 22:26הגב לתגובה זומסכים עם כל מילה!
- 6.ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ (ל"ת)DDD 13/08/2017 17:43הגב לתגובה זו
- 5.סמי 13/08/2017 17:24הגב לתגובה זומתוך בעלי 3 דירות יש כמובן כאלה שבנו בית לעצמם ודירה נוספת ,בכך תרמו להגדלת מספר הדירות לשוק לשכירות/מכירה. יזמים כאלה ודאי לא יכולים להיחשב כרוכשי דירה במקום זוג צעיר.כמובן חויבו לשלם את כל המיסים הממשלתיים והעירוניים. אז מדוע להענישם,על תרומתם לבניית הארץ בתשלום "מס ריבוי דירות ??
- 4.שולי 13/08/2017 15:29הגב לתגובה זוואילו עסקים קטנים הנלחמים על הישרדות מידי יום שם יש וודאות מוחלטת במיסוי והנטל הולך ומכביד מיום ליום...צודק הכותב. נשמח לעוד כתבות כאלה
- 3.דרור 13/08/2017 14:43הגב לתגובה זוצודק ב-100%, אח"כ מתפלאים למה עסקים נסגרים ואף אחד לא רוצה להשקיע פה. כל יומיים החוק משתנה מהקצה לקצה. ממש מדינת חלם
- 2.מיכל 13/08/2017 12:41הגב לתגובה זואכן אי הוודאות בעניני המס בישראל מטילים עלינו האזרחים והעוסקים הקטנים נטל כבד עניין הדירה השלישית הוא שערורייתי על שר האוצר לעסוק בהרחבת הבנייה עבור צעירים במקום להטיל עוד מיסים לא ריאליים
- 1.אי הודאות פוגעת במיוחד בעצמאים (ל"ת)יאיר 13/08/2017 12:34הגב לתגובה זו
הבוס הרובוט (נוצר בעזרת AI)מה עושים כשהבוס החדש שלך הוא אלגוריתם?
20 אלף עובדי מדינה יוחלפו על ידי ה-AI - החזון הזה של המדינה הוא מסוכן; מה קורה בעולם, איך אלגוריתם ינהל עובדים והאם ההוא יכול לפטר עובדים?
מדינת ישראל מתגאה, ובצדק, בתואר "אומת הסטארט-אפ". אנו מובילים בפיתוח טכנולוגיות, בפריצות דרך בסייבר ובחדשנות רפואית. אך בצל הזרקורים של האקזיטים הנוצצים, מתהווה מציאות חדשה ומדאיגה בשוק העבודה הישראלי: ואקום רגולטורי מסוכן המותיר את העובד הישראלי חשוף לחלוטין אל מול עוצמתה המתגברת של הבינה המלאכותית (AI) והמהפכה בעולם העבודה שאנחנו רק נמצאים בתחילתה.
בעוד השיח הציבורי מתמקד בשאלה "האם רובוט יחליף אותי?", האיום המיידי והמוחשי יותר כבר כאן: הפיכתו של המנהל האנושי לאלגוריתם אדיש. זהו עידן ה"ניהול האלגוריתמי", שבו תוכנות מחליטות את מי לגייס, את מי לקדם, את שיבוץ העובדים במשמרות העבודה, ולעיתים, כפי שכבר קורה בעולם, את מי לפטר, ללא מגע יד אדם.
אין חולק שהטכנולוגיה מבורכת כשהיא באה להעצים את העובד (Augmentation), אך היא הרסנית כשהיא משמשת כתחליף לאחריות ניהולית וכלי לניצול ומעקב. באופן עקבי וגם כעת, מדינת ישראל בוחרת במדיניות של "רגולציה רכה" והתבוננות מהצד. העולם, לעומת זאת, כבר מזמן הפסיק להמתין.
האיחוד האירופי, במהלך היסטורי, החיל באוגוסט האחרון את ה-EU AI Act. החוק הזה לא רק מסדיר טכנולוגיה, הוא מגדיר מוסר. הוא קובע שמערכות AI המשמשות לניהול עובדים, גיוס ופיטורים הן מערכות ב"סיכון גבוה" (High Risk). המשמעות? אסור למעסיק להפעילן ללא פיקוח אנושי הדוק, ללא שקיפות מלאה וללא מנגנוני הגנה מפני אפליה. באמסטרדם, בית המשפט כבר פסק נגד ענקיות כמו Uber ו-Ola וקבע כי "פיטורים רובוטיים" (Robo-firing) אינם חוקיים. בארה"ב, איגודי התסריטאים והשחקנים בהוליווד השביתו את התעשייה והבטיחו שה-AI לא יהיה הכותב, אלא הכלי בידי היוצר.
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- DoorDash משיקה שותפות רובוטית: משלוחים אוטונומיים בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד העולם מתקדם לעבר הגנה על האדם, בישראל נדמה שמקבלי ההחלטות רואים רק את הצד של המכונה. החלטת הממשלה 3375 (מספטמבר 2025), שמנחה על הקמת המטה הלאומי לבינה מלאכותית, היא אמנם צעד אסטרטגי חשוב, אך היא חושפת סדר עדיפויות מדאיג. בעוד שהממשלה מקצה משאבים אדירים ל'האצת' הטכנולוגיה ומעבירה סמכויות רגולטוריות למרכז כוח פוליטי במשרד ראש הממשלה, קולו של העובד נותר מחוץ לחדר.
.jpg)