אריאל כץ
צילום: יח"צ, Bizportal

על אי הוודאות שלאחרי ביטול חוק מיסוי דירה שלישית

אריאל כץ | (8)

מאז ומתמיד היו חוקי המס במדינת ישראל לא יציבים וכפופים לשינויים רבים. לא אחת אף חלו בישראל רפורמות מס מרחיקות לכת, אשר שינו את שיטת המס בישראל מקצה לקצה. אמנם, לגמישות ויכולת ביצוע התאמות בדיני המס יתרונות רבים, כגון שיפור יכולתן של הרשויות להתמודד עם תכנוני מס שאינם בהכרח ראויים, יכולת ליישם מדיניות ותפיסות עולם שונות של הממשלה המכהנת, התאמת דיני המס למציאות הכלכלית המודרנית וכיוצא באלו. ואולם, לשינויים תכופים במדיניות המס גם מחירים כבדים, ובראשם הגברת אי-הוודאות במשק המבריחה משקיעים זרים ומקומיים כאחד והמקשה על כל בעל עסק או יזם לפעול בשוק המקומי. נראה, כי ביטול חוק מיסוי דירה שלישית על-ידי בג"ץ, מהווה נדבך נוסף וחדש של אי-וודאות, אשר יחמיר את המצב הבעייתי ממילא.

 

בשנים האחרונות, התנודתיות וחוסר הוודאות שבדיני המס הפכו לעניין קבוע וכמעט שגרתי, כאשר מדי שנה חלים שינויים אין ספור בחוקי המס. כך לדוגמא, בשנת 2016 לבדה חוקקו מעל ל-20 תיקונים לפקודת מס הכנסה. דוגמא נוספת לחוסר הוודאות שבדיני המס בישראל היא העובדה שהחל משנת 2003 ועד היום, היו רק שתי שנות מס בהן שיעור מס החברות נשאר זהה לזה שהיה בשנת המס הקודמת. לעיתים נדמה כי דיני המס מופעלים, אולי יותר מכל דין אחר, כחומר ביד היוצר ומושפעים מאוד מתפיסת עולמו של שר האוצר המכהן באותה תקופה ומניסיונותיו להגיע להישגים פוליטיים.

 

אי-הוודאות שבדיני המס בישראל לא נעצרת רק במישור החקיקתי. גם חוזרים מקצועיים המפורסמים על-ידי רשות המסים, ואשר נועדו בין היתר בכדי ללבן את עמדת הרשות בנוגע לסוגיות שאינן בהכרח ברורות מלשון החוק, לוקים פעמים רבות בזריעת אי-וודאות משמעותית. כך לדוגמא, רק לפני כחודשיים פורסם חוזר רשות המסים בנושא מסוים, אשר הפך ושינה לחלוטין חוזר אחר פרי יצירתה של הרשות, שפורסם אך שישה חודשים קודם לכן, ואשר גרם לכשעצמו ל-"רעש רב במערכת".

 

בהקשר זה נראה כי פסילת חוק מיסוי דירה שלישית בידי בג"ץ (אשר כזכור קדמו לו דחיות חוזרות ונשנות במועדי הדיווח ותשלום המס, ופרסומים שונים, לעיתים מבלבלים, בנוגע לאופן החישוב ויישום החוק) מהווה נדבך נוסף, חדש ומשמעותי של אי-וודאות, גם אם רבים יברכו על כך. מהיום, לא די בכך שבכוחה של הכנסת לשנות חדשות לבקרים את דיני המס, ולא די בכך שרשות המסים עשויה לשנות את עמדתה ביחס לחוק ללא התראה מוקדמת, אף עצם החוקתיות של החוק הפיסקלי עשויה לעמוד בסימן שאלה משמעותי, ולהידרש למבחן בג"ץ. הגם שנדמה כי ההנמקה השיפוטית בהקשרי פסילת חוק מיסוי דירה שלישית נגעה בעיקר לפגמים היורדים לשורש ההליך, ולא לחוק לגופו, לא ניתן להתעלם מכך שבמקרים אחרים ודומים בהם לא היה מדובר בדיני המס, בג"ץ מעולם לא פסל חוק.

מעבר לכך יש לזכור שפסילת החוק על-ידי בג"ץ אינה בהכרח מהווה את המילה האחרונה בנוגע למיסוי דירה שלישית (שכן נותרה האפשרות לחקיקה מחודשת), באופן שבו אי-הוודאות ביחס לחוק עדיין לא התפוגגה, לפחות עד שלא יתברר אם בכוונת הקואליציה לחוקק מחדש את החוק.

 

כאמור לעיל, היעדר הוודאות בדיני המס מביא להיעדר יכולת לתכנן השקעות ומכאן מביא בהכרח לזליגת הון אל מחוץ לישראל, ולמניעת כניסת הון זר לישראל וביצוע השקעות. היעדר הוודאות גם מטיל נטל בירוקרטי וכלכלי כבד על בעלי עסקים ויזמים, הנאלצים להשקיע משאבים רבים יותר בייעוץ מקצועי וקבלת חוות דעת בנוגע לפעילותם.

 

לסיכום, כפי שראינו, מצב שבו אין וודאות מוחלטת הינו כמעט אינהרנטי לדיני המס ואף יש בו יתרונות לא מבוטלים. עם זאת, נדמה כי כיום אנו נמצאים בצידה השני של הסקאלה, וכי חוסר הוודאות עולה על כל דמיון. ראוי, מהשיקולים שפורטו, כי מקבלי ההחלטות, בכנסת, ברשות המסים ואף בבית המשפט, ייתנו משקל רב יותר לצורך בוודאות בנוגע לדיני המסים בישראל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ליאור 13/08/2017 23:53
    הגב לתגובה זו
    החלטת בגצ כה תמוהה ולא מנומקת, מה מסתירים מהציבור?
  • 7.
    שי 13/08/2017 22:26
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם כל מילה!
  • 6.
    ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ (ל"ת)
    DDD 13/08/2017 17:43
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סמי 13/08/2017 17:24
    הגב לתגובה זו
    מתוך בעלי 3 דירות יש כמובן כאלה שבנו בית לעצמם ודירה נוספת ,בכך תרמו להגדלת מספר הדירות לשוק לשכירות/מכירה. יזמים ‏כאלה ודאי לא יכולים להיחשב כרוכשי דירה במקום זוג צעיר.כמובן חויבו לשלם את כל המיסים הממשלתיים והעירוניים.‏ אז מדוע להענישם,על תרומתם לבניית הארץ בתשלום "מס ריבוי דירות ??‏
  • 4.
    שולי 13/08/2017 15:29
    הגב לתגובה זו
    ואילו עסקים קטנים הנלחמים על הישרדות מידי יום שם יש וודאות מוחלטת במיסוי והנטל הולך ומכביד מיום ליום...צודק הכותב. נשמח לעוד כתבות כאלה
  • 3.
    דרור 13/08/2017 14:43
    הגב לתגובה זו
    צודק ב-100%, אח"כ מתפלאים למה עסקים נסגרים ואף אחד לא רוצה להשקיע פה. כל יומיים החוק משתנה מהקצה לקצה. ממש מדינת חלם
  • 2.
    מיכל 13/08/2017 12:41
    הגב לתגובה זו
    אכן אי הוודאות בעניני המס בישראל מטילים עלינו האזרחים והעוסקים הקטנים נטל כבד עניין הדירה השלישית הוא שערורייתי על שר האוצר לעסוק בהרחבת הבנייה עבור צעירים במקום להטיל עוד מיסים לא ריאליים
  • 1.
    אי הודאות פוגעת במיוחד בעצמאים (ל"ת)
    יאיר 13/08/2017 12:34
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.