מדינה למכירה: תרבות האקזיטים (חלק א')
בשנים האחרונות אנו מתבשרים חדשות לבקרים על מכירת חברות ישראליות, לחברות בינלאומיות - "תרבות האקזיטים". ההיקף הכספי של האקזיטים בהיי-טק הישראלי בעשר שנים האחרונות מתקרב ל-50 מיליארד דולר (כ-20% מתוצר שנתי) שנבעו מכ-800 עסקאות.
תחילה היה נהוג לחשוב שתופעת האקזיטים היא נחלת סקטור ההייטק המקומי, בזכות היצירתיות והגאונות של המוח היהודי באמצעות כנפי הגלובליזציה. אקזיטים בולטים בתחום ההייטק כמו waze שנמכרה לגוגל, וויבר לחברת אינטרנט יפנית, גיוון אימאג'ינג לקובידיאן האירית, NDS לסיסקו ועוד. אולם, עם הזמן התברר שתופעת האקזיטים לידיים זרות לא ייחודית לתחום ההייטק, ולמעשה מדובר במגמה שאוחזת את כל קצוות המשק הישראלי.
חברות מסורתיות, מאבני היסוד של המשק הישראלי עוברות תהליך דומה - משפחת ורטהיימר הודיעה לאחרונה על מכירת "טכנולוגיות להבים" ל"פראט אנד ויטני" האמריקנית, לאחר שהשלימה בשנה שעברה את מכירת הענק של "ישקר" לוורן באפט, מכתשים אגן נמכרה לחברה סינית, תנובה לקרן אייפקס, סינמה סיטי שהונפקה בבורסה הפולנית נמכרה ל-Cineworld הבריטית וכד'.
האם תרבות האקזיטים מיטיבה עם המשק הישראלי?
התומכים באקזיטים גורסים שהכסף המוזרם לישראל משמש כמנוע צמיחה לפתיחת חברות טכנולוגיה חדשות, ומביא חברות ענק לפתוח או להרחיב מרכזי פיתוח בישראל.
דעתי נחרצת והפוכה - תופעת האקזיטים הרסנית למשק משום שהיא מונעת התפתחות של חברות גדולות בישראל, כמות המשרות בארץ קטנה, לא מוכשרים מנהלים, תשלומי המס לטווח ארוך קטנים ונכסי המדינה מצטמצמים. העברת השליטה והמושכות לידיים זרות מנתקת את המחויבות למדינה ולעשרות אלפי העובדים המקומיים.
- הגיוסים והאקזיטים בהייטק מתגברים, ישראל מתקדמת בהטמעת AI, וגם - מחשב על ישראלי
- "אנחנו מעצמת סייבר, ויש התעניינות תמידית של משקיעים בתחום. יש התעוררות גם בביוטק, אנרגיה, קלינטק ופינטק"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, ישנה היתכנות להתפתחות "המחלה ההולנדית" - פגיעה בייצור, ביצוא ובתעסוקה של ענפי תעשייה, על רקע זרימה מאסיבית של מט"ח, אשר גורמת להתחזקות השקל (חרב פיפיות). ואם כבר מתבצעים אקזיטים למכביר, הייתי שמח לראות את אותן חברות מונפקות בבורסה של תל אביב ומאפשרות הזדמנות למשקיע הישראלי להשקיע ולהיחשף אליהן.
מהם הגורמים לתרבות האקזיטים? ומדוע לא נוצרות בישראל חברות בנות קיימא?
1. ממשל . כאשר חברה מקומית או סקטור מרוויח הרבה כסף חיש מהר, פוליטיקאים פופוליסטים מנסים להרוויח הון פוליטי ע"י הצגת הרווחיות כעושק הציבור. לאור זאת, מוקמות ועדות, מגדילים את חבות המס, מחוקקים חוקים מסרסים ומתקינים תקנות שחונקות את פעילות ורווחיות החברות. לדוגמא, חברות הסלולר (רפורמות בכר להגברת התחרות בשוק הסלולר), כימיקלים וגז (ועדת ששינסקי - הגדלת חבות המס), בתי השקעות (הורדת תקרת דמי הניהול של קופות הגמל) וכו'.
2. חברה . מאז מחאת קיץ 2011, "האקלים החברתי" מאופיין במחאות צרכניות הדורשות הוזלת מחירים וחרמות. מגמה חברתית נוספת הצוברת תאוצה בשנים האחרונות היא התאגדות עובדים לוועדים או איגודים מקצועיים הדורשים זכויות (בעברית פשוטה לעבוד פחות ולקבל יותר כסף). בשנים האחרונות חברות מקומיות צריכות להתמודד עם לחצים גוברים, הן מצד העובדים והן מצד הציבור.
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבריחה היהודית המבוהלת מגולדרס גרין
3. תקשורת . אילי ההון הישראלים, או בשמם שהפך לשמצה "טייקונים", סובלים מרדיפה תקשורתית החושפת, בוחנת ושופטת את עסקיהם וחייהם האישים. במקרים רבים הצלחתם מוצגת כתהליך של מרמה. במקרים אחרים התקשורת טוענת שאילי ההון לקחו כספים ציבוריים והשתמשו בהם בחוסר אחריות ודאגו רק לקידום האינטרסים האישיים שלהם.
כתוצאה מכך, אנשי עסקים רבים מעדיפים להיות מתחת "לרדאר" המקומי, ולעשות את עסקיהם בחו"ל ו/או עם גורמים זרים.
4. רגולציה . עודף אכיפה ומשפטנות, ישראל היא שיאנית עורכי הדין לנפש בעולם. אנחנו מתקרבים לעורך דין על כל 150 תושבים. בתל אביב ישנו עורך דין על כל כ-32 תושבים. כמו כן, שיא "מכובד" נוסף בישראל הוא כמות התיקים לנפש בבית המשפט.
הכמות הלא פרופורציונלית של עורכי הדין בישראל יוצרת מחנק רגולטורי ומשפטני. אנשי עסקים רבים מתלוננים על רגולציה שמפריעה לעבוד, להתפתח ולהתנהל. אפוא, קיים תמריץ לחברות להשתחרר מחבלי החוק והפיקוח הנוקשה בארץ לטובת חוקים קלים ונוחים יותר בחו"ל.
5. יתרון פיננסי . מכירה לידיים זרות לעיתים נובעת מכדאיות פיננסית. כניסת גוף זר יכולה להוזיל עלויות תפעול מקומיות ולהעניק יתרונות מס מהותיות. על רקע זה ועוד, להערכתי הרבה חברות מעדיפות לעשות אקזיט לידיים זרות במקום להמשיך לעבוד ולהתפתח במשק הישראלי.
האם באמת נפגענו מהטייקונים הנוראיים?
בדיקת הנתונים היבשים מגלה שאין לדברים שחר. בפועל, ממוצע קופות הגמל עלה בחמש השנים האחרונות (2009-2013) ב-63.6%, ובעשר שנים האחרונות (2004-2013) ב-92.5%. מדדי המניות הניבו תשואות אף גבוהות מאלה המוצגות בתקופה המקבילה. קפיטליסט בישראל הפך להיות כינוי לתאוות בצע. כמובן שהיו גם השקעות פזיזות, תספורות והפסדים, אבל מבחן התוצאה הכולל מעיד על הצלחה ברורה.
בנוגע לרווחיות - נכון רווחיות גדולה מדי אינה טובה ומעידה על שוק לא תחרותי, אך המצב היום מגיע להגבלות, כינוס ועדות מסרסות ואכיפה מוגזמת לפני כן. בוא נזכור שרווח הוא דבר טוב והכרחי לפיתוח המשק והמדינה. חברות שרווחיהן יפגע יצמצמו כוח עבודה, יורידו שכר לעובדים ויקטינו הוצאות - צעדים אלו יובילו לצמצום הפעילות הכלכלית במשק. כמו גם, פגיעה ברווחיות כמובן תעודד חיפוש לאקזיט.
שמירת החברות המקומיות והרחבתן מעשירה ומגוונת את המשק. ככל שכמות החברות ורווחיהן יגדלו, כך תגדל כמות המשרות והתעסוקה במשק, השכר יעלה וכתוצאה מכך הצריכה הפרטית תגדל והכסף יגיע לעוד משקי הבית ולשכבות החלשות .משק עם חברות נמכרות ולא רווחיות יוביל לתהליך הפוך של דיסטופיה מסוכנת.
לתפישתי תופעת האקזיטים היא סוג של איבוד נכסי המדינה לטובת התעשרות הפרט על המדינה והחברה. יש לנקוט בצעדים בכדי לצמצמם את תופעת האקזיטים ע"י יצירת סביבה עסקית תומכת ביזמים וחברות לטובת הנאה של כולנו מחברות "כחול לבן" בנות קיימא ומשק מגוון ועשיר.
- 5.כתבה טובה איכותית ומנומקת היטב (ל"ת)lieran 12/05/2014 20:44הגב לתגובה זו
- 4.עופר ק. 12/05/2014 20:26הגב לתגובה זוהמנטליות שלנו היא זבנג וגמרנו בלי לאפשר להתפתח. בארה"ב סומכים עליך כשאתה מגיש דו"ח שנתי למס הכנסה. אך אם עבדת של השלטון ונתפסת, הכלא הוא הבית שלך לכמה שנים או תשלם קנס כבד מאוד. כאן לא נותנים לך לנשום כשאתה מקים עסק או פותח חנות או מפעל. עד שאתה רואה שקל מהעסק אתה כבר משלם למדינה. השיטה כאן עקומה ולא כמו בארה"ב. לכן אקזיט זה דבר מובן כמו שכתוב בכתבה. לצערנו יהיו עוד כמה כאלה בשנים הקרובות...
- 3.אנאגליס 12/05/2014 17:17הגב לתגובה זומעניין מאוד - מחכה לחלק ב'
- 2.רגולציה = שחיתות! 12/05/2014 17:00הגב לתגובה זוהרגולציה מחרבנת את המשק!
- 1.עופר 12/05/2014 15:46הגב לתגובה זוישראל מדינה קטנה. אין בשוק המקומי הרבה מקום לעסקים גדולים, ולעסקים ישראליים קשה מאד להתחרות בחו"ל בגלל פערי השעות, תרבות וכו'. בסיטואציה עסקית כזאת שבה יש לך מוצר מעניין אבל אין לך דרך למצות אותו - מכירה לגורם שמוכן לשלם כסף גדול היא צעד הגיוני. שלבו את זה עם שוק הון כושל שבאופן שיטתי מעדיף לחלק כסף לחברים של מאשר ליזמים רעבים עם סחורה חמה וקיבלתם מדוע חברות ישראליות מקבלות בסבר פנים טובות משקיעים מחו"ל.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
