משאב הטבע החדש של מדינת ישראל - טמטום בעולם הדיור

אסף אנגל, מנכ"ל גדות נדל"ן, מתייחס ליחס הממשלה לקהל היעד של הנדל"ן בישראל. מהם האינטרסים העיקריים בשיווק פרויקט דירות
אסף אנגל | (12)
נושאים בכתבה מחירי הדירות

מדינת ישראל עשירה במשאבי טבע, חלק נתנו למשפחת דנקנר, חלק שמרו לאוצר המדינה וחלק נתנו למר תשובה. לאחרונה גילתה מדינת ישראל משאב טבע נוסף - הטמטום של הצרכן הישראלי. סלחו לי על ההקצנה אבל הגיע הזמן שנתעורר.

בימים אלה פורסם כי אושרה הקמת "תכנית דיור לאומית", אשר אמורה לאשר בהליך מזורז אישורים ותכנון של פרויקטים של מעל 500 יחידות דיור.

מה רע אתם שואלים? ראשית, אין כל רע בהגדלת ההיצע בשוק הנדל"ן. אני בעד. אבל מכאן ועד לשווק לנו את זה כפתרון? אם זה משכנע - אנחנו מטומטמים.

ראו ממשלות ישראל כי ישנה מצוקת דיור, וישנו זעם ציבורי וזיהו הזדמנות - בוא נמכור יותר דירות. הם גילו משאב טבע נפלא - אנחנו לא שואלים שאלות ולא מתעמקים בהחלטות. הם יקבלו מאיתנו שקט - הנה הם דואגים לנו, המון יחידות דיור חדשות וגם המיסים, אח, המיסים יזרמו כמים היישר לקופת המדינה. להזכירכם, 50% משווי הדירה שאנחנו רוכשים החל משלב מכירת הקרקע ליזם ועד לעסקה מהווים מיסים טהורים וזכים כמו ייצוא גז.

עוד דירות? דירות גדולות? קיצור הליכים? נהדר! - אלה שווים עוד המון מיסים. גם אם נדמיין מצב אוטופי בו יש איזון בין הביקוש להיצע, על מה בעצם מדובר? אחוזים בודדים שהיזמים ילחמו בינם לבין עצמם כדי למשוך רוכשים לכאן או לכאן. או שמא הבנקים יהפכו את עורם ויוזלו לנו עוד 4 שקלים את המשכנתא?

אין שום פסול בעוד דירות, ההיפך, אבל בלי תכנית מקיפה שלוקחת בחשבון לא רק את כמות הדירות שישוקו, אלא גם למי ישווקו, בכמה ימכרו וחלוקת הגדלים, שוק השכירות שגורם לרוב המכריע של אזרחי ישראל להיות בעלי נכסים, בלי טיפול בשוד המשכנתאות הגדול (על כל 100 אלף ש' ל-25 שנה תשלמו 50 אלף ש' או יותר) - הכל מאותו הדבר, רק משאיר אותנו עוד קצת על הספה בבית.

שלא יהיה ספק, ממשלות ישראל בעבר ובהווה עסוקות במצוקת הדיור שלה -והיא הלחשוש הציבורי. היא גם עסוקה במחירי הדיור - משאב הטבע הנפלא של מחלבת המיסים. ובכל זאת, מישהו צריך לשלם על ירידת 0.09 אגורות במחיר הדלק השבוע.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אלון 09/02/2014 09:41
    הגב לתגובה זו
    אני משלם מס של יותר מחצי מיליון שקל!!! על הדירה שרכשתי, פשוט חילקו לי את זה ל-30 שנה....אבל היאיר גוזר קופון על כל דירה. פשוט להוריד מיסים על דירות ושום דבר אחר לא יעזור- כי אנחנו על סף פיצוץ.
  • 8.
    שולמן לא ישלם 06/02/2014 14:45
    הגב לתגובה זו
    אבל בעצם לא כתבת כלום. הפתרון של הממשלה לא יפה בעיניך? תן את הפתרון שלך. לגמוז בלי לתת פתרון חילופי זה חלטורה.
  • 7.
    שלום 05/02/2014 13:18
    הגב לתגובה זו
    30 שנה אנחנו שומעים את זה
  • 6.
    בתכל'ס, צודק. לא נעים לשמוע, אבל זו המציאות! (ל"ת)
    עמיר שמש 05/02/2014 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לא ברור על מה הכתבה (ל"ת)
    נועם 05/02/2014 09:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אמרת נכון. הם נהנים מהטמטום שלנו (ל"ת)
    עמוס 04/02/2014 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מיליון סינים לא טועים אבל מיליון ישראלים טועים בגדול... (ל"ת)
    xxmordoch 04/02/2014 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יואב 04/02/2014 13:52
    הגב לתגובה זו
    אתה מתייחס למיסים כאילו זו גניבה בידי מורשה. להזכירך המיסים חוזרים לכלל הציבור, ואם יש לך בעיה עם חלוקתם - תיכנס לכנסת ותשפיע. מחירי הדירות מושפעים בראש ובראשונה מהפינוק שאחז בציבור לגור בדירות פאר (דירת חמישה חדרים היא מבחינתי דירת פאר) בהשוואה להורינו שנהגו בחסכנות והגיון ולא קיטרו סתם כמוך. תכנית למי ישווקו הדירות? מכאן הדרך לבולשביזם קצרה. הממשלה צריכה להתרכז ביעול תהליכי התכנון, האישור והפיקוח.
  • דודו 05/02/2014 11:05
    הגב לתגובה זו
    הצעירים מחפשים בנרות דירות 3 חדרים, אבל אתה יודע מה? אין כאלו בפרויקטיים חדשים. למי מוכרים את כל הדירות 5 חדרים במחירי 2 מ' ש"ח? לזוגות מבוגרים שרואים בכך השקעה לטווח ארוך. העובדה היא שפחות ופחות צעירים הם בעלי דירות. בקיצור, לא שמים עלינו, לא בונים בשבילינו אלא בשביל הדור המבוגר והעשיר, ואז גם צועקים עלינו שאנחנו מפונקים. ממש יופי.
  • שמע יואבי קרה שנית את הכתבה. אתה מפספס את הפואנטה (ל"ת)
    שמוליק 05/02/2014 02:20
    הגב לתגובה זו
  • הנה 04/02/2014 20:24
    הגב לתגובה זו
    לא קללה חלילה- אלא ההגדרה
  • 1.
    סוף סוף כתבתה לעניין תודה אסף (ל"ת)
    רוסי 04/02/2014 11:11
    הגב לתגובה זו
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.