התרסקות המוניות המעופפות של ליליום ומה צופן העתיד לתחום התחבורה האווירית?
יצרנית המוניות המעופפות הגרמנית ליליום (Lilium), שנחשבה לאחת החלוצות בשוק התעופה העירונית, הודיעה על פשיטת רגל אחרי שלא הצליחה לגייס מימון להמשך פעילותה. מניית החברה, הנסחרת בנאסד"ק, צונחת ב-65% בעקבות ההודעה.
ליליום, שהוקמה בשנת 2015, גייסה לאורך השנים מיליוני דולרים והייתה אמורה להביא בשורה חדשה לעולם התחבורה: פיתוח מוניות מעופפות חשמליות המסוגלות לנוע במהירות של עד 300 קמ"ש ולשאת נוסעים למרחקים של עד 300 ק"מ, בתנועה עירונית ובין-עירונית.
הנפילה של ליליום – מה השתבש?
החזון של ליליום התבסס על פיתוח רכב חשמלי אנכי להמראה ונחיתה (eVTOL), שיכול להציע פתרון לבעיות תחבורה עירוניות ולחסוך לנוסעים זמן יקר במעבר בין ערים ונמלי תעופה. אך למרות החדשנות וההבטחה הטכנולוגית, ליליום לא הצליחה להבטיח מימון נוסף. ניסיונות החברה לגייס 100 מיליון יורו בהלוואות, כולל פנייה לסיוע מהממשל הפדרלי בגרמניה ומדינת בוואריה, כשלו.
במקביל לכך, הסיכון שהחברה תימחק מהמסחר בנאסד"ק הולך וגדל, מה שמעלה שאלות בנוגע לעתיד תחום המוניות המעופפות.
גיוסי ההון של ליליום – מה הושקע עד כה?
לאורך השנים, ליליום הצליחה לגייס סכומים משמעותיים ממשקיעים. על פי הערכות, עד היום החברה גייסה מאות מיליוני דולרים, תוך תקווה שהחזון שלה יהפוך למציאות בתוך עשור. אחד המכשולים העיקריים שעמדו בפני ליליום היה פיתוח טכנולוגיות חדשניות שהצריכו השקעות כבדות, ובסופו של דבר המודל הכלכלי של החברה לא הצליח להצדיק את ההשקעות. למעשה, אין באמת מודח עסקי מתאים כאגע והחברות בתחום יאלצו לספוג הפסדים עד שיהיה (אם יהיה) מודל עסקי. כדי שזה יצליח מבחינה עסקית צריך שהיקף התחבורה האווירית במוניות יהיה מאוד משמעותי. אלא שזה יקר מאוד והסיכוי שזה יסחוף כמות גדולה מאוד של אנשים בינתיים נראה קטן.- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועדיין השוק הזה כבר קיים באופן מאוד נקודתי ותפוי לגדול בשנים הבאות. על פי מומחים בתעשייה הוא צפוי תוך 5 עד 10 שנים להגיע במסלולים מסוימים , בעיקר בערים פקופקות מאוד להיות כלי משמעותי בהובלה של אנשי עסקים.
שוק המוניות המעופפות – שחקנים נוספים
ליליום לא לבד בזירה הזו. מספר חברות נוספות עוסקות בפיתוח מוניות מעופפות:- Joby Aviation: חברה אמריקאית שגם היא נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים של מונית מעופפת חשמלית. היא כבר השיגה אישורי טיסה ושותפויות אסטרטגיות עם חברות כמו Uber.
- Volocopter: מתחרה גרמנית שמפתחת גם היא רכב חשמלי להמראה ונחיתה אנכית. החברה מתמקדת בשוק האירופי ומחזיקה בפתרונות דומים לתחבורה עירונית.
- EHang: חברה סינית העוסקת בפיתוח טכנולוגיות דומות ונחשבת לאחת המובילות בשוק האסייתי.
תחזית לעתיד – לאן הולכת התחבורה האווירית?
הכישלון של ליליום מהווה מכה לשוק התחבורה האווירית, אך הוא לא מסמל את סופו. התחום עדיין בעיצומו של פיתוח, ומדינות רבות מביעות עניין בשיתוף פעולה עם חברות פיתוח כלי רכב מעופפים. על אף האתגרים הטכנולוגיים והרגולטוריים, מומחים מאמינים שבעשור הקרוב נראה יותר כלי רכב חשמליים מעופפים פועלים בשטח.- ארה"ב לומדת מהאיראנים: מפתחת כטב"מים ורחפנים זולים
- למה צ'ק פוינט מגייסת אג"ח כשיש לה הר מזומנים בבנק?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
- 2.בא 25/10/2024 08:56הגב לתגובה זואיתנו ..הם ממש מוזרים...הם יורים עלינו כול יום טילים מלבנון עירק תימן ..כמובן מאירן פעמיים ...וגם מוזר שכלי התיקשורת לא אומרים את בצורה גלויה וברורה ...קל למכורנאת האמת!! !
- 1.בקרוב: כל איש אל קעידה יוכל להזמין מונית ולפזר רימונים (ל"ת)ערן 24/10/2024 22:29הגב לתגובה זו
קולט קרס (אנבידיה)סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"
מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה
מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. -1.03% ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".
המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.
קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.
מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.
כטב"מ שאהד 136 (קרדיט: SpektreWorks)ארה"ב לומדת מהאיראנים: מפתחת כטב"מים ורחפנים זולים
הפנטגון מציג כטב"מ תקיפה חד פעמי שמבוסס על שאהד 136 האיראני, במחיר עשרות אלפי דולרים במקום עשרות מיליונים. שינוי תפיסה בעקבות המלחמה באוקראינה ואצלנו
ארה"ב מצטרפת באופן רשמי למגמה שמובילה את שדות הקרב בשנים האחרונות - מעבר מכלים יקרים ומתוחכמים למערכות זולות, המיוצרות בכמויות גדולות וניתנות "להקרבה". פיקוד המרכז האמריקאי מקים כוח ייעודי בשם Task Force Scorpion Strike ומצייד אותו ברחפני תקיפה קלים של חברת SpektreWorks מאריזונה, שמבוססים על הנדסה לאחור של השאהד 136 האיראני.
העובדה שהפנטגון בוחר לא רק ללמוד את הדגם האיראני אלא גם להפעיל משהו דומה בשטח, היא סוג של הודאה: ארה"ב כנראה נשארה מאחור בתחום הכטב"מים והרחפנים הזולים, בזמן שיריבות כמו איראן ורוסיה הפכו אותם לנשק יומיומי, אפקטיבי ובעיקר משתלם.
למה דווקא עכשיו - המציאות בשדה הקרב השתנתה
שאהד 136, שפותח באיראן והופעל נגד מטרות אמריקאיות ובעלות ברית במזרח התיכון, הפך במלחמת אוקראינה למוצר המוני. רוסיה משתמשת בו בגלים גדולים, והמערב ראה בזמן אמת איך כלי פשוט, עם מנוע בסיסי ורכיבים זולים, מצליח לשחוק מערכות הגנה יקרות.
הפער במחיר מסביר לבד את שינוי הכיוון. רחפן שאהד מוערך סביב 35 אלף דולר ליחידה, בעוד הרחפן האמריקאי MQ 9 ריפר עולה בערך 30 מיליון דולר. במילים אחרות, גם אם הרחפן האיראני לא פוגע בכל ניסיון, עצם היכולת לשגר מאות יחידות בזול משנה את כללי המשחק. הפנטגון מבין שכדי להישאר רלוונטי הוא חייב לשחק באותו מגרש.
- מלחמת הרחפנים: בריטניה מכפילה השקעות בנשק אוטונומי
- שר החוץ הפולני הביא ללונדון כטב"מ איראני והזהיר: "רוסיה יכולה לתקוף בעומק אירופה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדגם האמריקאי, שמכונה במערכת הביטחון LUCAS או גרסאות דומות שלו, נועד לבצע תקיפה חד פעמית, סיור ואפילו משימות ימיות. הוא מבוסס על כנף דלתא, גוף קל וחיישנים קדמיים - תצורה שמזכירה מאוד את השאהד.
