התרסקות המוניות המעופפות של ליליום ומה צופן העתיד לתחום התחבורה האווירית?
יצרנית המוניות המעופפות הגרמנית ליליום (Lilium), שנחשבה לאחת החלוצות בשוק התעופה העירונית, הודיעה על פשיטת רגל אחרי שלא הצליחה לגייס מימון להמשך פעילותה. מניית החברה, הנסחרת בנאסד"ק, צונחת ב-65% בעקבות ההודעה.
ליליום, שהוקמה בשנת 2015, גייסה לאורך השנים מיליוני דולרים והייתה אמורה להביא בשורה חדשה לעולם התחבורה: פיתוח מוניות מעופפות חשמליות המסוגלות לנוע במהירות של עד 300 קמ"ש ולשאת נוסעים למרחקים של עד 300 ק"מ, בתנועה עירונית ובין-עירונית.
הנפילה של ליליום – מה השתבש?
החזון של ליליום התבסס על פיתוח רכב חשמלי אנכי להמראה ונחיתה (eVTOL), שיכול להציע פתרון לבעיות תחבורה עירוניות ולחסוך לנוסעים זמן יקר במעבר בין ערים ונמלי תעופה. אך למרות החדשנות וההבטחה הטכנולוגית, ליליום לא הצליחה להבטיח מימון נוסף. ניסיונות החברה לגייס 100 מיליון יורו בהלוואות, כולל פנייה לסיוע מהממשל הפדרלי בגרמניה ומדינת בוואריה, כשלו.
במקביל לכך, הסיכון שהחברה תימחק מהמסחר בנאסד"ק הולך וגדל, מה שמעלה שאלות בנוגע לעתיד תחום המוניות המעופפות.
גיוסי ההון של ליליום – מה הושקע עד כה?
לאורך השנים, ליליום הצליחה לגייס סכומים משמעותיים ממשקיעים. על פי הערכות, עד היום החברה גייסה מאות מיליוני דולרים, תוך תקווה שהחזון שלה יהפוך למציאות בתוך עשור. אחד המכשולים העיקריים שעמדו בפני ליליום היה פיתוח טכנולוגיות חדשניות שהצריכו השקעות כבדות, ובסופו של דבר המודל הכלכלי של החברה לא הצליח להצדיק את ההשקעות. למעשה, אין באמת מודח עסקי מתאים כאגע והחברות בתחום יאלצו לספוג הפסדים עד שיהיה (אם יהיה) מודל עסקי. כדי שזה יצליח מבחינה עסקית צריך שהיקף התחבורה האווירית במוניות יהיה מאוד משמעותי. אלא שזה יקר מאוד והסיכוי שזה יסחוף כמות גדולה מאוד של אנשים בינתיים נראה קטן.- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועדיין השוק הזה כבר קיים באופן מאוד נקודתי ותפוי לגדול בשנים הבאות. על פי מומחים בתעשייה הוא צפוי תוך 5 עד 10 שנים להגיע במסלולים מסוימים , בעיקר בערים פקופקות מאוד להיות כלי משמעותי בהובלה של אנשי עסקים.
שוק המוניות המעופפות – שחקנים נוספים
ליליום לא לבד בזירה הזו. מספר חברות נוספות עוסקות בפיתוח מוניות מעופפות:- Joby Aviation: חברה אמריקאית שגם היא נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים של מונית מעופפת חשמלית. היא כבר השיגה אישורי טיסה ושותפויות אסטרטגיות עם חברות כמו Uber.
- Volocopter: מתחרה גרמנית שמפתחת גם היא רכב חשמלי להמראה ונחיתה אנכית. החברה מתמקדת בשוק האירופי ומחזיקה בפתרונות דומים לתחבורה עירונית.
- EHang: חברה סינית העוסקת בפיתוח טכנולוגיות דומות ונחשבת לאחת המובילות בשוק האסייתי.
תחזית לעתיד – לאן הולכת התחבורה האווירית?
הכישלון של ליליום מהווה מכה לשוק התחבורה האווירית, אך הוא לא מסמל את סופו. התחום עדיין בעיצומו של פיתוח, ומדינות רבות מביעות עניין בשיתוף פעולה עם חברות פיתוח כלי רכב מעופפים. על אף האתגרים הטכנולוגיים והרגולטוריים, מומחים מאמינים שבעשור הקרוב נראה יותר כלי רכב חשמליים מעופפים פועלים בשטח.- ארדואן לפוטין: איסטנבול מוכנה לתווך בין רוסיה לאוקראינה
- אפי קפיטל: מאחורי 888 הדירות - תזרים שלילי ומינוף כבד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין...
- 2.בא 25/10/2024 08:56הגב לתגובה זואיתנו ..הם ממש מוזרים...הם יורים עלינו כול יום טילים מלבנון עירק תימן ..כמובן מאירן פעמיים ...וגם מוזר שכלי התיקשורת לא אומרים את בצורה גלויה וברורה ...קל למכורנאת האמת!! !
- 1.בקרוב: כל איש אל קעידה יוכל להזמין מונית ולפזר רימונים (ל"ת)ערן 24/10/2024 22:29הגב לתגובה זו

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
ארדואן לפוטין: איסטנבול מוכנה לתווך בין רוסיה לאוקראינה
"טורקיה מוכנה לתרום לכל יוזמה שתסלול את הדרך לשלום קבוע" שיחה בת 40 דקות בין פוטין לארדואן נערכה על רקע לחץ אמריקאי כבד לסיום המלחמה בתוך 100 הימים הראשונים של כהונת טראמפ ההצעה האמריקאית בת 28 הנקודות מבקשת לסיים את המלחמה הארוכה
נשיא טורקיה ארדואן שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, והדגיש כי אנקרה ערוכה לתרום לכל יוזמה דיפלומטית שתוביל לשלום מתמשך ולמשא ומתן ישיר בין מוסקבה לקייב.
השיחה נמשכה כ-40 דקות, והצדדים הסכימו להמשיך את המגעים. הקרמלין מסר כי השניים דנו במצב באוקראינה, כולל בהצעות השלום האמריקאיות, כאשר פוטין ציין כי הגרסה הנוכחית של התוכנית יכולה לשמש בסיס להסדר סופי. ארדואן הציע שוב את איסטנבול כמקום לקיום משא ומתן ישיר, והזכיר את מאמצי טורקיה בעבר להפעלת הסכם התבואה דרך הים השחור.
השיחה התקיימה על רקע תנופה משמעותית במגעים בימים האחרונים, כאשר ממשל טראמפ לוחץ לסגור הסדר או הסכם שלום בתוך 100 הימים הראשונים לכהונתו השנייה. ההצעה האמריקאית, שנוסחה בחודש האחרון בשיחות סודיות בין שליחים אמריקאים לרוסים, כוללת הפסקת אש מיידית, הסדרים טריטוריאליים, הגבלות צבאיות וערבויות כלכליות. הגרסה הראשונית דרשה מאוקראינה ויתורים נרחבים - בהם הכרה דה-פקטו בקרים ובחלקים מדונבאס כשטח רוסי - ועוררה ביקורת חריפה בקייב ובאירופה.
בעקבות דיונים אינטנסיבים בג'נבה ובבריסל הועברה בסוף השבוע גרסה מתוקנת, שבה משא ומתן טריטוריאלי יתחיל מקו החזית הנוכחי וייכללו ערבויות ביטחוניות חזקות יותר מצד ארה"ב. המועד האחרון להחלטה סופית נקבע ליום חמישי הקרוב, 27 בנובמבר.בין הסעיפים המרכזיים בגרסה המעודכנת: הגבלת צבא אוקראינה ל-600 אלף חיילים, איסור על הצבת כוחות נאט"ו קבועים בשטחה, העברת תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה לפיקוח IAEA וחלוקת החשמל שווה בשווה, ערבויות ביטחוניות אמריקאיות הכוללות תגובה צבאית וחידוש סנקציות אם רוסיה תפר את ההסכם, והתחייבות הדדית של רוסיה, אוקראינה ונאט"ו לאי-תוקפנות. במישור הכלכלי, ההצעה כוללת הסרת חלק מהסנקציות על יצוא אנרגיה רוסי, השקעות אמריקאיות בתשתיות גז אוקראיניות וחבילת שיקום במימון חלקי מנכסים רוסיים קפואים.
- טראמפ יטיל סנקציות על רוסיה? "פוטין השתגע לגמרי"
- טראמפ ממשיך לזגזג: "פוטין - עצור את המתקפות על קייב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי אמר כי הוא פתוח לפשרות בתנאי שיישמרו ערבויות ביטחוניות ארוכות טווח ואירופה תישאר שותפה מלאה. טורקיה, שהובילה בעבר את הסכם התבואה בים השחור ואירחה סבבי שיחות, מציעה כעת שוב לארח פגישה ישירה בין הצדדים אם יסכימו לכך.השווקים הגיבו בירידה של יותר משני אחוזים במחירי הנפט (ברנט סגר סביב 78 דולר לחבית), התחזקות קלה של הרובל ועליות מתונות במניות אנרגיה אירופיות. נכון להיום טרם נקבע מועד לפגישה ישירה בין רוסיה לאוקראינה, והפרטים הסופיים של ההצעה המעודכנת עדיין אינם גלויים במלואם.
