התרסקות המוניות המעופפות של ליליום ומה צופן העתיד לתחום התחבורה האווירית?
יצרנית המוניות המעופפות הגרמנית ליליום (Lilium), שנחשבה לאחת החלוצות בשוק התעופה העירונית, הודיעה על פשיטת רגל אחרי שלא הצליחה לגייס מימון להמשך פעילותה. מניית החברה, הנסחרת בנאסד"ק, צונחת ב-65% בעקבות ההודעה.
ליליום, שהוקמה בשנת 2015, גייסה לאורך השנים מיליוני דולרים והייתה אמורה להביא בשורה חדשה לעולם התחבורה: פיתוח מוניות מעופפות חשמליות המסוגלות לנוע במהירות של עד 300 קמ"ש ולשאת נוסעים למרחקים של עד 300 ק"מ, בתנועה עירונית ובין-עירונית.
הנפילה של ליליום – מה השתבש?
החזון של ליליום התבסס על פיתוח רכב חשמלי אנכי להמראה ונחיתה (eVTOL), שיכול להציע פתרון לבעיות תחבורה עירוניות ולחסוך לנוסעים זמן יקר במעבר בין ערים ונמלי תעופה. אך למרות החדשנות וההבטחה הטכנולוגית, ליליום לא הצליחה להבטיח מימון נוסף. ניסיונות החברה לגייס 100 מיליון יורו בהלוואות, כולל פנייה לסיוע מהממשל הפדרלי בגרמניה ומדינת בוואריה, כשלו.
במקביל לכך, הסיכון שהחברה תימחק מהמסחר בנאסד"ק הולך וגדל, מה שמעלה שאלות בנוגע לעתיד תחום המוניות המעופפות.
גיוסי ההון של ליליום – מה הושקע עד כה?
לאורך השנים, ליליום הצליחה לגייס סכומים משמעותיים ממשקיעים. על פי הערכות, עד היום החברה גייסה מאות מיליוני דולרים, תוך תקווה שהחזון שלה יהפוך למציאות בתוך עשור. אחד המכשולים העיקריים שעמדו בפני ליליום היה פיתוח טכנולוגיות חדשניות שהצריכו השקעות כבדות, ובסופו של דבר המודל הכלכלי של החברה לא הצליח להצדיק את ההשקעות. למעשה, אין באמת מודח עסקי מתאים כאגע והחברות בתחום יאלצו לספוג הפסדים עד שיהיה (אם יהיה) מודל עסקי. כדי שזה יצליח מבחינה עסקית צריך שהיקף התחבורה האווירית במוניות יהיה מאוד משמעותי. אלא שזה יקר מאוד והסיכוי שזה יסחוף כמות גדולה מאוד של אנשים בינתיים נראה קטן.- המהפכה האווירית: מוניות eVTOL יגיעו לאובר תוך שנתיים
- המכוניות המעופפות מגיעות: מי תנצח במירוץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועדיין השוק הזה כבר קיים באופן מאוד נקודתי ותפוי לגדול בשנים הבאות. על פי מומחים בתעשייה הוא צפוי תוך 5 עד 10 שנים להגיע במסלולים מסוימים , בעיקר בערים פקופקות מאוד להיות כלי משמעותי בהובלה של אנשי עסקים.
שוק המוניות המעופפות – שחקנים נוספים
ליליום לא לבד בזירה הזו. מספר חברות נוספות עוסקות בפיתוח מוניות מעופפות:- Joby Aviation: חברה אמריקאית שגם היא נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים של מונית מעופפת חשמלית. היא כבר השיגה אישורי טיסה ושותפויות אסטרטגיות עם חברות כמו Uber.
- Volocopter: מתחרה גרמנית שמפתחת גם היא רכב חשמלי להמראה ונחיתה אנכית. החברה מתמקדת בשוק האירופי ומחזיקה בפתרונות דומים לתחבורה עירונית.
- EHang: חברה סינית העוסקת בפיתוח טכנולוגיות דומות ונחשבת לאחת המובילות בשוק האסייתי.
תחזית לעתיד – לאן הולכת התחבורה האווירית?
הכישלון של ליליום מהווה מכה לשוק התחבורה האווירית, אך הוא לא מסמל את סופו. התחום עדיין בעיצומו של פיתוח, ומדינות רבות מביעות עניין בשיתוף פעולה עם חברות פיתוח כלי רכב מעופפים. על אף האתגרים הטכנולוגיים והרגולטוריים, מומחים מאמינים שבעשור הקרוב נראה יותר כלי רכב חשמליים מעופפים פועלים בשטח.- AMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית
- אפולו נסוגה מהעסקה - פאפא ג'ונס צונחת ב־20%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 2.בא 25/10/2024 08:56הגב לתגובה זואיתנו ..הם ממש מוזרים...הם יורים עלינו כול יום טילים מלבנון עירק תימן ..כמובן מאירן פעמיים ...וגם מוזר שכלי התיקשורת לא אומרים את בצורה גלויה וברורה ...קל למכורנאת האמת!! !
- 1.בקרוב: כל איש אל קעידה יוכל להזמין מונית ולפזר רימונים (ל"ת)ערן 24/10/2024 22:29הגב לתגובה זו
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.
amdAMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית
חברת השבבים AMD Advanced Micro Devices -3.7% הציגה תוצאות לרבעון שלישי חזקות מהצפוי והעניקה תחזית אופטימית להמשך השנה, כשהיא נהנית מהביקוש הגואה לשבבי בינה מלאכותית ומחוזקת בעסקאות ענק עם OpenAI ואורקל. המניה ירדה ב-2% במסחר המאוחר לאחר פרסום הדוחות.
ברבעון השלישי רשמה AMD הכנסות של 9.25 מיליארד דולר, לעומת תחזית אנליסטים של 8.74 מיליארד דולר, ורווח נקי למניה של 1.20 דולר, מעל הציפיות שעמדו על 1.17 דולר. המנכ"לית ליסה סו אמרה כי זה היה “רבעון יוצא מן הכלל”, שבו נרשמה צמיחה רחבה בכל קווי המוצרים, ובהם המעבדים ממשפחות EPYC ו־Ryzen וכן מאיצי ה־AI מסדרת Instinct. לדבריה, “השילוב בין תחום המחשוב המתפתח במהירות לפעילות מרכזי הנתונים בתחום הבינה המלאכותית מעלה אותנו לשלב חדש של צמיחה”.
החטיבה החזקה ביותר של AMD הייתה זו של מרכזי הנתונים, שהכנסותיה זינקו ל־4.3 מיליארד דולר, מעל הצפי של 4.1 מיליארד, ולעומת 3.5 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הביקוש לשבבים ייעודיים לעומסי עבודה של בינה מלאכותית ממשיך להניע את התחום ולחזק את מעמדה של החברה מול המתחרות. חטיבת המחשוב האישי, הכוללת שבבים למחשבים ניידים ונייחים, הציגה הכנסות של 2.9 מיליארד דולר לעומת תחזית של 2.6 מיליארד. גם חטיבת הגיימינג הציגה תוצאות טובות עם הכנסות של 1.3 מיליארד דולר, מעל הצפי של 1.1 מיליארד.
AMD צופה לרבעון הרביעי הכנסות בטווח של 9.3 עד 9.9 מיליארד דולר, מעל תחזית האנליסטים שעמדה על 9.21 מיליארד. אם התחזית תתממש, מדובר בהמשך ישיר לקצב הצמיחה המואץ של החברה ברבעונים האחרונים. ליסה סו ציינה כי התחזית “משקפת את ההתרחבות המהירה של תחום ה־AI בחברה ואת המעבר ממוצרים בודדים לפתרונות רחבי היקף למרכזי נתונים”.
- הכנסות אודיוקודס עלו ב-2.2% ל-61.5 מיליון דולר; הרווח למניה עקף את הצפי
- אורמת מדווחת על גידול בהכנסות אך שחיקה במרווחים; מעלה תחזיות להמשך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה דיווחה לאחרונה על שתי עסקאות בולטות בתחום הבינה המלאכותית: עם OpenAI, שבחרה ב־AMD כספקית שבבים בהיקף של עד 6 ג׳יגוואט למרכזי הנתונים שלה; ועם Oracle, שתפרוס עד 50 אלף מאיצי AI במרכזי הענן שלה. במסגרת העסקה, OpenAI צפויה גם לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD – כ־10% ממניות החברה. בנוסף, AMD תספק שבבים למחשבי־על של משרד האנרגיה האמריקאי במעבדת Oak Ridge, במסגרת השקעה ציבורית־פרטית של כ־1 מיליארד דולר.
