קודם גינו ועכשיו שותקות: הדילמות של חברות בארה"ב בנוגע למלחמת ישראל-חמאס
חברות באמריקה אומנם מיהרו לגנות את מתקפת הטרור של חמאס ביום השחור של ה-7 באוקטובר, עם יותר מ-200 חברות וארגונים, כולל גוגל, סטארבקס וה-NBA שפרסמו גינויים למתקפה. אבל כעת, ככל שהזמן עובר וישראל מתקדמת בחיסול הטרור, התמונות מעזה, יחד עם משרד הסברה שלא קיים והעובדה שהפלסטינים פשוט יותר טובים בלשקר ולהתקרבן מאיתנו (וכמובן בעזרת גופים ומדינות שמשקיעים במלחמה על דעת קהל מיליונים), עוררו קריאות להפסקת אש וגרמו לחברות רבות להחליף דיסקט ולבחור בשתיקה.
החברות האמריקאיות נמצאות בדילמה. האהדה לישראל נשחקת על רקע העלייה במספר ההרוגים בעזה והמשבר ההומניטרי שנגרם כמובן כתוצאה מפעולות חמאס, אבל יותר קל להאשים את ישראל. החברות מתמודדות עם לחצים משני הכיוונים והרבה פעמים מה שמכריע אלו עובדי החברות שלוחצים עליהן לקחת צד באמצעות קמפיינים, עצומות ותרומות.
"החברות נאבקות כי לאנשים יש דעות מאוד מקוטבות, מושרשות ואישיות על המצב", אמר דייב פליט, ראש הדיגיטל בחברת יחסי הציבור אדלמן. "זה מצא בניואנסים", הוסיף וציין כי "חברות גילו שעמדה חד צדדית לא מזדקנת היטב".
אומנם זו המלחמה הגדולה השנייה שמתפרצת בשנים האחרונות, אבל היא מתגלה כמפלגת הרבה יותר מהסכסוך בין רוסה לאוקראינה. במלחמה ההיא, רוב החברות הבינלאומיות מיהרו לצאת מרוסיה לאחר פלישתה לאוקראינה. הסנקציות דחקו אותן החוצה, יחד עם קמפיינים ברשתות החברתיות ולחץ ציבורי עצום.
המלחמה של ישראל לא נתפסת כשחור או לבן
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- "השתטחות שורית": תשואות האג"ח הקצרות יורדות על רקע ציפיות להורדות ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלחמת ישראל-חמאס לעומת זאת, לא נתפסת כשחור או לבן. "עם רוסיה, היה לך צד חזק מאוד שתקף את השני, אוקראינה, שהיה חלש", אמר מרקו פאפיק אסטרטג ראשי ב-Clocktower Group. "זה עלה בקנה אחד עם התפיסות המוסריות שלנו לגבי נכון ולא נכון". לעומת זאת עם ישראל והפלסטינים, בעולם מצליחים לטעון ששני הצדדים הם קורבנות.
בנוסף, מלבד ההשפעה על אספקת הנפט והגז, למזרח התיכון אין כמעט השפעה כלכלית עולמית. הפלישה של רוסיה לאוקראינה גרמה לעליית מחירים בשווקי האנרגיה והחקלאות בעולם, עוררו את האינפלציה והביאו לשינויים גיאופוליטיים. כלכלת ישראל אומנם סובלת מאוד, אבל היא נחשבת זעירה על הבמה העולמית. השווקים הפיננסיים די מהר התנערו מהסכסוך. אפילו שווקי האנרגיה לא הגיבו, בין השאר כי אף אחד לא דיבר על אמברגו נפט ערבי או ניסיונות אחרים לשבש את האספקה.
בכל זאת, המלחמה כן מגבירה את המתחים סביב מדיניות חברות וממשלת ארה"ב כלפי ישראל ומזינה את האנטישמיות בעולם. עובדים רבים בחברות כמו גוגל וסטארבקס יצאו במחאות. כמו גם תעשיות הבידור והאופנה. חברות מסוימות אף דוחקות בעובדים להימנע מהצהרות פומביות בנושא.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
כמה מנהיגי תאגידים טוענים שהטיפול בקונפליקט באופן פומבי אינו משיג הרבה ושכמעט בלתי אפשרי לא להכעיס פלג כלשהו, כולל עובדים, בעלי מניות ולקוחות. "אני חושב שחשוב להדגיש שרק אנשים יכולים להיות בעלי דיעה", אמר תומס פטרפי, מייסד ויו"ר אינטראקטיב ברוקרס. "כחברה תמיד התרחקנו מלנסות ולהשפיע על דעותיהם של בעלי העניין שלנו בכל נושא הנוגע לפוליטיקה או דת".
הרשתות החברתיות
הרשתות החברתיות והבינה המלאכותית מסבכות עוד יותר את המלחמה הזו. ישראל וחמאס נלחמו בעבר מספר רב של פעמים, אבל בפעמים הקודמות, כמו ב-2014 שישראל נכנסה לעזה, פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר, לא היו חזקות בעיצוב דעת הקהל או יותר נכון הפצת מידע מוטעה כמו היום. טיקטוק אפילו לא הייתה קיימת. ל-AI יש כעת את היכולת להפיץ וידיאו ותמונות מזויפות. מדינות כמו רוסיה ואיראן מנצלות את זה ומממנות צבאות של בוטים שתפקידם לפרסם שקרים בלי בקרה, לעודד שנאה ולנסות לשנות את ההיסטוריה.
לפי חברת ניתוח הנתונים Cyabra, רבע מהפרופילים ברשתות החברתיות שפרסמו או דנו במלחמה והפיצו מידע שקרי מיד לאחר התקיפה של חמאס היו חשבונות מזויפים ולא במפתיע, פרו פלסטינים. התפשטות המידע השגוי מכניסה חברות לבקרת נזקים מהר יותר בניסיון להתגונן מהפייק הרב שמופיע ברשתות. כיום, מספיק להיות עם אלפי עוקבים בודדים ברשתות ולפרסם תמיכה בישראל ולגנות את חמאס בשביל לקבל הודעות נאצה מאלפי בוטים.
יותר מזה, העובדה שהצד תומך הטרור הרבה יותר רועש מהצד הפרו-ישראלי, גורם לאנשים לחשוב שכולם נגד ישראל. בעוד סקרים של YouGov מצביעים על כך שהתמיכה של תושבי ארה"ב בישראל חזקה הרבה יותר בסקרי דעת קהל מאשר מה שמוצג במדיה החברתית. הדרך בה הרשתות החברתיות פועלות, גורמת לאנשים לתפוס שונה את דעת הקהל בעולם לגבי הסכסוך מאשר מה שהיא במציאות.
ההשפעה על החברות
באלפבית, המנכ"ל סונדאר פיצ'אי גינה את התקפת הטרור של חמאס, הביע תמיכה בישראל אך אמר "אנו צופים בפחד כיצד פלסטינים בעזה ספגו אובדן משמעותי". לפי גוגל, החברה מנסה ליצור "תרבות של אמפתיה" לכל אנשי החברה, כולל ערבים, מוסלמים יותר מ-2,000 עובדים בישראל.
זה לא עבד. עובדים רבים בגוגל הפגינו בפומבי וכתבו מכתב פתוח הקורא לחברה להפסיק לספק תמיכה ב-"אפרטהייד" ול-"רצח העם" הישראלי. העובדים קראו לבטל עסקים של גוגל עם ממשלת ישראל כמו פרויקט נימבוס, חוזה של 1.2 מיליארד דולר לשירותי ענן. דוברת גוגל אמרה כי ההתנגדות לפרויקט היא "חלק ממסע פרסום ותיק של ארגונים ואנשים קרובים לא עובדים בחברה".
גם סטארבקס נקלעה לצרות. זמן קצר לאחר הפיגוע של חמאס, איגוד העובדים המייצג כ-9,000 מעובדי הרשת, פרסם ציוץ בטוויטר המביע "סולידריות עם פלסטין" ושיתף תוכן דומה ברשתות. סטארבקס, מיהרה להתנער ואף הגישה תביעה נגד הארגון בטענה להפרת סימן מסחרי ולפגיעה בעסקי ברשת. איגוד העובדים הגיש תביעה נגדית וטען שסטארבקס מכפישה את האיגוד בכך שהיא רומזת שהוא תומך ב-"טרור, שנאה ואלימות".
לעומת זאת, מנהלים כמו אלכס קארפ, מנכ"ל חברת ניתוח הנתונים פלנטיר, הצהיר כי החברה תומכת באופן מלא בישראל. פלנטיר מוכרת כלי תוכנת מודיעין לארה"ב ולבעלי ברית מערביים רבים. קארפ הגדיר מזמן את עסקי ההגנה במונחים מוסריים כמאבק בטרור ובאיומים אחרים על המערב. "אנחנו בקו החזית ונלחמים במה שמסתכם ברוע", אמר בשיחת הרווחים האחרונה של החברה.
- 5.קופל 17/11/2023 12:01הגב לתגובה זושמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה
- 4.אני חרדי וגם ללא כיפה אבל מה הקשר בין הכתבה לחרדים ? (ל"ת)[email protected] 16/11/2023 23:30הגב לתגובה זו
- 3.במחיר של מטוס אחד אפשר לעשות בתעמולה לא פחות מבמלחמה (ל"ת)[email protected] 16/11/2023 22:15הגב לתגובה זו
- 2.מאי 16/11/2023 22:03הגב לתגובה זושעובר בוועדת הכספים חלוקת כספים לשומרי שבת בלבד. דרך חברות ביטוח רכבים יודעים מי שומר שבת ומתכננים להעביר להם מענק מלחמה על סך 4000₪ לכל ילד. בהתחשב שמשפחה חרדית ממוצעת יש לה 11 ילדים זה שווה 44,000 ₪. אני יודע שלא תאמינו, אבל מה זה משנה תעבירו את הסיפור שנעצור את זה יחד
- ברור 17/11/2023 08:02הגב לתגובה זומשלמים לך מאירן?
- יותם 17/11/2023 00:34הגב לתגובה זוהנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית
- שלמה 16/11/2023 23:24הגב לתגובה זורק מוכיח כמה הכתבה נכונה
- אנונימי 16/11/2023 22:44הגב לתגובה זוסתם אתה מפלג תראה איזה אחדות למה להרוס את זה
- 1.אבנר 16/11/2023 21:01הגב לתגובה זושיצאו בגלוי נגד הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה.
- הנה, ואמרתם שאין לנו בוטים... (ל"ת)פרוזקטור טרולים 17/11/2023 08:01הגב לתגובה זו
- ששמעת על הבוטים שמפיצים פייק נזכרת בעבודה שלך נו.. נו.. (ל"ת)שלמה 16/11/2023 23:25הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
