פדקס
צילום: יח"צ
דוחות

למרות התוצאות החלשות; פדקס עוברת לעליות בזכות תוכנית ייעול

החברה מדווחת על הכנסות של 23.2 מיליארד דולר, פספוס של 580 מיליון דולר מהצפי. הרווח למניה עמד על 3.33 דולר למניה לעומת התחזית של החברה לרווח של 3.44 דולר למניה. למרות הפספוס בשורה התחתונה המניה עוברת לעליות לאחר הכרזה על תוכנית התייעלות 
מתן קובי |

ענקית המשלוחים  FEDEX נאבקת מאוד לנוכח האינפלציה, בשבוע שעבר החברה פרסמה אזהרת רווח, אז דיווחה שהיא צופה רווח של 3.44 דולר למניה, ושלחה את המניה לירידות חדות. נראה כי אפילו באזהרה החברה הייתה אופטימית שכן היא מדווחת היום על רווח של 3.33 דולר למניה, האנליסטים צפו רווח של 3.69 דולר למניה עד פרסום אזהרת הרווח. הכנסות החברה עלו ב-5.4% לעומת הרבעון המקביל ל-23.2 מיליארד דולר. בעקבות התוצאות החברה הודיעה כי תצא בתוכנית לקיצוץ עלויות של בין 2.2 מיליארד ל-2.27 מיליארד דולר בשנה הקרובה.

תהליך החסכון יגיע בעיקר מצמצום תכיפות הטיסות של שירות האקספרס של החברה, השעייה של חלק מפעילות הקרקע וצעדים נוספים עליהם תכריז החברה. בנוסף, החברה מודיעה כי תעלה את התעריפים לאותם השירותים (משלוחי אקספרס ומשלוחי קרקע) בממוצע של כ-7%. מנכ"ל החברה ראג' סברמניאן מסר: "אנחנו נעים במהירות ובגמישות בכדי לנווט בסביבה העסקית הקשה היום".

פדקס היא חברה חשובה במיוחד בוול סטריט, שכן היא מצביעה על המצב האמיתי של הביקושים בארה"ב ואם היא מודיעה על מצב רעועה, כנראה שהכלכלה אכן במצב לא טוב. החברה טענה שהתוצאות הנמוכות נבעו בעיקר מכך ש"המגמות המקרו-כלכליות החמירו משמעותית" והוסיפו: "אנו צופים מיתון חמור בארה״ב״.

החברה הוסיפה כי היא מצפה לחסוך בין 1.5 ל-1.7 מילייארד דולר בזכות הפחתת הטיסות וקרקוע של המטוסים. סגירה של סניפים מסויימים בנוסף להפסקה של חלק מהעבודה בימי ראשון והחסכון בעלויות תפעול פעילות הקרקע צפויים לחסוך לחברה בין 350 מיליון ל-500 מיליון דולר. החברה עדיין צופה צמיחה בהכנסות של בין 4% ל-6% וצמיחה ברווח למניה של בין 14% ל-19% עד שנת 2025.

ככל הנראה השוק כבר תמחר את רוב הירידה כבר עם פרסום אזהרת הרווח ומרוצה במיוחד מתוכנית ההתייעלות שכן המניה עוברת לעליות לאחר שפתחה את היום בירידות של עד 1.5%. המניה נסחרת כעת בשער של 155 דולר למניה ולפי שווי חברה של 40 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.