דוחות

למרות התוצאות החלשות; פדקס עוברת לעליות בזכות תוכנית ייעול

החברה מדווחת על הכנסות של 23.2 מיליארד דולר, פספוס של 580 מיליון דולר מהצפי. הרווח למניה עמד על 3.33 דולר למניה לעומת התחזית של החברה לרווח של 3.44 דולר למניה. למרות הפספוס בשורה התחתונה המניה עוברת לעליות לאחר הכרזה על תוכנית התייעלות 
מתן קובי |

ענקית המשלוחים  FEDEX נאבקת מאוד לנוכח האינפלציה, בשבוע שעבר החברה פרסמה אזהרת רווח, אז דיווחה שהיא צופה רווח של 3.44 דולר למניה, ושלחה את המניה לירידות חדות. נראה כי אפילו באזהרה החברה הייתה אופטימית שכן היא מדווחת היום על רווח של 3.33 דולר למניה, האנליסטים צפו רווח של 3.69 דולר למניה עד פרסום אזהרת הרווח. הכנסות החברה עלו ב-5.4% לעומת הרבעון המקביל ל-23.2 מיליארד דולר. בעקבות התוצאות החברה הודיעה כי תצא בתוכנית לקיצוץ עלויות של בין 2.2 מיליארד ל-2.27 מיליארד דולר בשנה הקרובה.

תהליך החסכון יגיע בעיקר מצמצום תכיפות הטיסות של שירות האקספרס של החברה, השעייה של חלק מפעילות הקרקע וצעדים נוספים עליהם תכריז החברה. בנוסף, החברה מודיעה כי תעלה את התעריפים לאותם השירותים (משלוחי אקספרס ומשלוחי קרקע) בממוצע של כ-7%. מנכ"ל החברה ראג' סברמניאן מסר: "אנחנו נעים במהירות ובגמישות בכדי לנווט בסביבה העסקית הקשה היום".

פדקס היא חברה חשובה במיוחד בוול סטריט, שכן היא מצביעה על המצב האמיתי של הביקושים בארה"ב ואם היא מודיעה על מצב רעועה, כנראה שהכלכלה אכן במצב לא טוב. החברה טענה שהתוצאות הנמוכות נבעו בעיקר מכך ש"המגמות המקרו-כלכליות החמירו משמעותית" והוסיפו: "אנו צופים מיתון חמור בארה״ב״.

החברה הוסיפה כי היא מצפה לחסוך בין 1.5 ל-1.7 מילייארד דולר בזכות הפחתת הטיסות וקרקוע של המטוסים. סגירה של סניפים מסויימים בנוסף להפסקה של חלק מהעבודה בימי ראשון והחסכון בעלויות תפעול פעילות הקרקע צפויים לחסוך לחברה בין 350 מיליון ל-500 מיליון דולר. החברה עדיין צופה צמיחה בהכנסות של בין 4% ל-6% וצמיחה ברווח למניה של בין 14% ל-19% עד שנת 2025.

ככל הנראה השוק כבר תמחר את רוב הירידה כבר עם פרסום אזהרת הרווח ומרוצה במיוחד מתוכנית ההתייעלות שכן המניה עוברת לעליות לאחר שפתחה את היום בירידות של עד 1.5%. המניה נסחרת כעת בשער של 155 דולר למניה ולפי שווי חברה של 40 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון (גרוק)לארי אליסון (גרוק)

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון

התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר

מנדי הניג |

זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.   

לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".

בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.  

 שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.

לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".