עסקה עם איראן? אלו ההשלכות עבור הכלכלה העולמית

במגזין בלומברג ניתחו את ההשפעות של עסקת הגרעין שצפויה לקבל אישור כבר החודש
מתן בן ברוך | (2)
נושאים בכתבה איראן

אפשר להגיד שעסקת הגרעין של המעצמות בראשות ארה"ב עם איראן היא כמעט עובדה מוגמרת. נראה כי הנשיא אובמה יבטיח לעצמו מספיק קולות בסנאט האמריקני לתמוך בהסכם ההיסטורי וההשלכות הכלכליות על איראן כמובן יהיו מרחיקות לכת, אבל לא רק איראן תושפע מהסרת הסנקציות הכבדות שהוטלו עליה בשנים האחרונות - הנה ההשלכות של העסקה עבור הכלכלה העולמית:

1. איראן

אין ספק, המנצחת הגדולה מכל הסיפור. כלכלת 388 מיליארד הדולר של איראן צפויה לצמוח ב-6% כבר בשנת 2016 ושוב בשיעור דומה ב-2017, כך על פי תחזיות הכלכלנים. נזכיר כי רק ב-2012 הכלכלה האיראנית התכווצה בכ-6% וב-2013 בעוד 2% נוספים.

2. מחירי הנפט

איראן עשירה במשאבי טבע והיא נמצאת במקום הרביעי והמכובד בעולם בעתודות הנפט אותן היא מחזיקה. על פי הצפי, לאחר הסנקציות, איראן תייצר עוד 800 אלף חביות נפט ביום כבר ב-2016. נזכיר כי איראן אחראית על 1% בסך הכל מהיצע הנפט העולמי שגם כך מוצף בסחורה ולכן על פי התחזיות השונות לכניסה של איראן לשוק הנפט לא צפויה להיות השפעה רבה על השוק.

3. ארה"ב

גם אחרי שהעסקה עם איראן תצא לפועל, האיסור על חברות אמריקניות לעשות עסקים עם איראן צפוי להשאר בתוקף, כך שלא צפויה להיות השפעה על הצמיחה הכלכלית בארה"ב כתוצאה מההסכם. אך כאן יש סעיף יוצא מן הכלל, העסקה תאפשר לאיראן להתחדש במטוסי נוסעים חדשים, כאשר הגיל הממוצע של מטוס נוסעים באיראן עומד כיום על 27 שנים. מי שצפויה להנות מהעובדה הזאת היא חברת בואינג (סימול: BA), על פי התחזיות איראן תשקיע 20 מיליארד דולר בחידוש צי המטוסים.

בצד האיום, נמצאים מגדלי הפיסטוקים בקליפורניה. איראן היא מעצמת פיסטוקים עולמית וכעת על פי העסקה היא תוכל לייצא פיסטוקים לארה"ב. בשנה שעברה היבול האיראני בענף הפיסטוקים הוערך בכמיליארד דולר.

4. אירופה

הסרת הסנקציות הבינלאומית מעל איראן תאפשר את החזרת היחסים החמים בין איראן לאירופאים. קשרי מסחר ששווים 32 מיליארד דולר. עם התהדקות טבעת הסנקציות הקשרים האלו ירדו בצורה משמעותית והסחר בין הצצדים הסתכם בכ-9 מיליארד דולר. אם להיות ספציפיים, איטליה היא היבואנית הגדולה ביותר של סחורות מאיראן וגרמניה היא היצואנית הגדולה ביותר של סחורות לאיראן והיא צפויה לספק לאיראנים בעיקר מכונות וציוד תעשייתי מתקדם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מגיעים פיסטוקים 05/09/2015 09:44
    הגב לתגובה זו
    גלידת פיסטוקים של ביבי זה מאירן אירן
  • 1.
    מירו. בר 04/09/2015 17:18
    הגב לתגובה זו
    המציאות בבתי השקעות מצביעה על חשש משקיעים ומפנה למטבעות החוץ השונים...
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

ירידות חדות באסיה בעקבות וול סטריט; הדולר קופץ

אחרי יום שנפתח חיובי ונסגר שלילי בוול סטריט, האווירה השלילית מגיעה גם לשווקים במזרח שנסחרים בירידות; ההשפעה מורגשת גם בדולר שמתחזק גם מול השקל; החוזים מתקנים מעט מהירידות של אתמול ועולים עד 0.3%, ומה עם שוק הקריפטו?

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר בירידות חדות, כשהשוק האזורי מהדהד את המהפך בוול סטריט ואת השינוי החד במניות ה-AI. אחרי תחילת מסחר חיובית בארה״ב, אחרי דוחות אנבידיה שהכו את התחזיות, המשקיעים קיבלו בסוף את התסריט הפחות אופטימי: מניות הטכנולוגיה איבדו גובה במהירות, תקוות להורדת ריבית בדצמבר כמעט התפוגגו, והסנטימנט הגלובלי התהפך. הנתונים החזקים משוק העבודה בארה״ב דחפו את הצפי להפחתת ריבית לינאור במקרה הטוב, והמעבר החד במדדים, מעלייה של 2% לירידות של 2%, יצר אפקט שלילי שהגיע ישירות לאסיה.

הירידות בוול סטריט מובילות את הדולר להתחזק, והוא נסחר הבוקר סביב 3.28 שקל לדולר,עלייה של כ-0.8%.

המסחר באסיה

יפן בולטת בירידות, עם נפילה של 2.4% בניקיי בהובלת קריסה של מעל 10% בסופטבנק, וירידות כבדות באדוונטסט, טוקיו אלקטרון ולייזרטק. במקביל, נתוני אינפלציה גבוהים מהצפוי חיזקו את ההערכות כי ה-BoJ מתקרב להעלאת ריבית נוספת, תרחיש שמוסיף לחץ על שוק כבר לחוץ. 

בדרום קוריאה התמונה הייתה אף קיצונית יותר: הקוספי נפל ביותר מ-3.5%, כשהסנטימנט כלפי מניות שבבים, במיוחד סמסונג ו-SK הייניקס, מתהפך עם ירידות של 4% עד 9%.

בהונג קונג, גם נרשמות ירידות כאשר ההאנג סנג צלל כ-1.6% בפתיחה עם מכות כואבות לבעלת הבית של ה-AI הסיני, באידו, לצד שיאומי וטנסנט. גם מניות הרכב החשמלי ספגו לחץ נוסף, כש-BYD, נייו ולי אוטו איבדו גובה.