גרף

סגירה באירופה: הקאק טס 3.7%, המשקיעים ממתינים ל-22 בינואר

מדדי המניות באירופה נסחרים בעליות שערים חדות כאשר עליות חדות נרשמות גם בחוזים. כל העיניים נשואות כעת ל-22 בינואר
מערכת Bizportal | (10)
נושאים בכתבה דראגי ריבית

מדדי אירופה מתקדמים לעבר הסגירה של יום המסחר שמתאפיין בזינוק של מדדי היבשת. הדאקס סוגר בעלייה של 3.54%, הפוסטי עולה 2.5% והקאק 40 עולה 3.74%.

הסיבה לראלי הדו-יומי היא ציפיית המשקיעים כי ב-22 בינואר ישיק נשיא ה-ECB מריו דראגי את תוכנית ה-QE הכל כך מיוחלת.

דאקס

CAC 40

פוטסי

זה היה אתמול בצהרי היום שהמשקיעים קיבלו את האיתות הנכון מבחינתם. לשכת הסטטיסטיקה של הנציבות האירופית פרסמה את מדד המחירים לצרכן בחודש דצמבר והנתון הצביע על אינפלציה בקצב שנתי שלילי בשיעור של 0.2%, וזאת בזמן שהתחזיות היו לאינפלציה שלילית בשיעור של 0.1% בלבד. כלומר אירופה נכנסת במהירות למצב מסוכן של דיפלציה כאשר מדובר בפעם הראשונה מזה 5 שנים שנרשמת איפלציה שלילית באירופה (למעשה, מאז המשבר העולמי ב-2009).

אבל מבחינת המשקיעים בבורסות, זה דווקא חדשות טובות - כיוון שזה מגדיל את הסבירות שה-ECB יפעל בפגישה הבאה של עדכון הריבית - ב-22 בינואר. ואם הנתון הגרוע מאתמול להספיק, אז היום פורסם נתון מדד המחירים ליצרן במרחב האירו שירד מעבר לתחזיות הכלכלנים (רשם ירידה שנתית של 1.6%) ופורסם גם נתון ההזמנות ממפעלים בגרמניה לנובמבר שפספס את הצפי.

בהסתכלות קדימה, תחזיות הכלכלנים עומדות כעת על צפי 0.7% השנה ו-1.3% בשנת 2016 אבל מאוד ייתכן שאלו תחזיות ורודות מידי - בטח לנוכח מה שקורה כעת למחירי הנפט. לגבי הצמיחה, הצפי הוא לצמיחה של 1% השנה בגוש האירו ו-1.5% בשנה הבאה.

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי של פסגות: "הירידה באינפלציה באירופה נובעת אמנם בעיקר מהירידה במחירי הנפט אך גם בנטרול ירידה זו הסביבה האינפלציונית באירופה נמוכה באופן המעורר דאגה. בהתאם, גם בציפיות האינפלציה באירופה נרשמת ירידה כבר תקופה ארוכה ואלו לשנתיים הקרובות נמצאות גם הן בטריטוריה שלילית, ומצביעות על מצב דפלציוני מתמשך ולא זמני."

לדבריו של גרינפלד, "ה-ECB שנתן ביטוי לדאגתו מסביבת האינפלציה בחודשים האחרונים יתכנס לקראת סוף החודש וידון באפשרויות העומדות לפניו. נגיד ה-ECB, מריו דראגי, מנסה כבר תקופה ארוכה להוציא לפועל תוכנית הרחבה כמותית שתפעל להחלשת המטבע ולהעלאת הציפיות האינפלציוניות אך לא בטוח שתוכנית כזו תצא לפועל כבר החודש. הסיבה המרכזית לכך היא שגם כיום יש ב-ECB לא מעט שמתנגדים להרחבה הכמותית ומתעקשים שהרחבה כזו תיתן תמריץ שלילי לממשלות האיחוד הבעייתיות כך שאלו לא יעשו את הצעדים הכואבים אך ההכרחיים לייעול הכלכלה כמו צמצום כוחם של וועדי העובדים, וויתור על הטבות שכר מפליגות וכו'."

מדד הדאקס ב-2014:

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ירון 08/01/2015 19:04
    הגב לתגובה זו
    זה יכול להיות גל חזק ופראי שיטיס את המניות ובמיוחד הקטנות כמו של מדד ראסל 2000. אבל לאחריו תגיע מפולת ששנת 2008 תהיה תיקונציק לעומתה. משום שהבנקים המרכזיים ניפחו את אם כל הבועות הפיננסיות. בשנת 2013 הזהב נפל ב-30%, בשנת 2014 הנפט התרסק ב-50%, בכמה יפלו המניות בשנת 2015 לאחר סיום גל העליות האחרון המטורף שהחל היום ?
  • 7.
    אולי נחכה עד ה 22 (ל"ת)
    טל 08/01/2015 15:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משקיע ותיק 08/01/2015 15:32
    הגב לתגובה זו
    הדולר יהפוך לכוכב של 2015!!!
  • היורו ירד ,וגם הדולר ביחס לשקל תמכור תדולרים מהר (ל"ת)
    משקיע מושקע בדולר? 08/01/2015 18:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רמי 08/01/2015 15:18
    הגב לתגובה זו
    אם זה היה בארץ הבורסה הייתה יורדת ב2 אחוז זה ההבדל בין מדינה מושחתת לבין מדינה נאורה
  • 4.
    הבורסה ההשקעה הכי טובה, ותמיד היתה (ל"ת)
    אבי 08/01/2015 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פרירים מי שבורח קונה ביוקר לא הבנתם (ל"ת)
    בורסיי 08/01/2015 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דודו 08/01/2015 14:59
    הגב לתגובה זו
    הגיון חסר הגיון. לא מבין מאיפה הביטחון שבאמת תהיה הרחבה כמותית, הגרמנים לא מתנגדים לזה נחרצות?
  • 1.
    אורי 08/01/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
    מזל שלא ברחתי עוד פעם מי שנמצא במניות טובות אין לו לאן לברוח
  • דני 08/01/2015 14:33
    הגב לתגובה זו
    מחר אולי תחשוב אחרת. אף אחד לא יודע מה ילד יום. לעיתים טוב לשבת בצד
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אדובי
צילום: ויקיפדיה

אדובי מהמרת על ה־AI ורוכשת את Semrush ב־1.9 מיליארד דולר

בעוד מנייתה נחלשת והמשקיעים סקפטיים, אדובי רוכשת את Semrush כדי להציע למשווקים פתרון מקיף ועמוק בעידן שבו AI מגדיר מחדש את התחרות

אדיר בן עמי |

אדובי Adobe Systems Inc -1.79%   הודיעה על רכישת Semrush בעסקה במזומן של 1.9 מיליארד דולר. זהו צעד שנועד לחזק את היצע הכלים לשיווק דיגיטלי ולהעמיק את יכולות ה־AI של החברה, דווקא בתקופה שבה המשקיעים מטילים ספק ביכולתה לייצר צמיחה בתחום הזה.


Semrush, שמספקת כלים ל־SEO, פרסום דיגיטלי וניהול תוכן, נכנסה לבורסה לפני שלוש שנים אך השנה מנייתה התרסקה ביותר מ־40%. דו"ח חלש ברבעון השני והחשש הכללי משוויי יתר בתחום ה־AI פגעו בה קשות. העסקה של אדובי מציבה עליה תג מחיר גבוה בהרבה מהשווי שבו נסחרה - 12 דולר למניה, פרמיה של יותר מ־75%. בעוד המשקיעים שאלו את עצמם למה אדובי בוחרת דווקא עכשיו לבצע רכישה גדולה, החברה אמרה כי הרכישה נועדה כדי לתת למשווקים תמונה מלאה על הנוכחות שלהם ברשת, בין אם בחיפוש מסורתי, אפליקציות, רשתות חברתיות או בוטים מבוססי AI כמו ChatGPT וג'מיני. לפי אדובי, השילוב עם Semrush יאפשר לה להציע פתרון אחד שמרכז את כל הערוצים.


שנה מאתגרת לאדובי

המהלך מגיע אחרי שנה מאתגרת במיוחד לאדובי. החברה אמנם הובילה במשך עשרות שנים את עולם העיצוב הדיגיטלי, אך בשנים האחרונות היא מתקשה לשמור על המומנטום מול שחקניות חדשות, ובעיקר מול כלי AI שמציעים אלטרנטיבות זולות ומהירות. מניית החברה ירדה ב־27% מתחילת השנה, בין היתר בגלל חשש שהמודל העסקי שלה נשחק.


אדובי מנסה לשנות את הנרטיב הזה כבר שנתיים. היא השיקה את Firefly, מודל ה־AI הג׳נרטיבי שלה, והכניסה יכולות מבוססות מודלים לכלים כמו פוטושופ, פרמייר ואינדזיין. אבל למרות השקת המוצרים, היא לא הצליחה לשכנע את השוק שה־AI שלה מספיק מתקדם או ייחודי לעומת מתחרות כמו OpenAI או Canva.


העובדה שהמניה יורדת ביום הדיווח על העסקה מלמדת שהמשקיעים עדיין סקפטיים. הם רואים עול כבד על אדובי: מצד אחד היא צריכה להוכיח שהרכישה תתרום הכנסות אמיתיות, ומצד שני להראות שהשילוב עם Semrush לא ייתקע בתהליך הטמעה ארוך ויקר, כפי שקרה בעסקאות קודמות בתעשייה. למרות זאת, יש גם סימנים להתאוששות. ברבעון האחרון אדובי העלתה את תחזית ההכנסות שלה, בפעם השנייה השנה, וטענה שיכולות ה־AI החדשות מתחילות לייצר אימוץ אצל משתמשים עסקיים. מבחינתה, רכישת Semrush רק מזרזת את האסטרטגיה הזו ומחברת אותה ישירות לעולם השיווק, שצורך יותר ויותר כלי AI בזמן אמת.