
מתרחבת: טסלה מתכוננת להשקת הרובוטקסי בקליפורניה ואריזונה
ענקית הרכב החשמלי טסלה Tesla -0.82% מתכוננת להשקת שירות הרובוטקסי שלה באזור מפרץ סן פרנסיסקו בחודשים הקרובים, ופועלת לקבלת אישורים להפעלתו גם באריזונה. בעקבות ההכרזה, זינקה מניית החברה אמש ב-4.7%. המהלך מציב את טסלה בתחרות ישירה עם שחקניות מבוססות כמו וויימו, אובר וליפט, וזוכה לגיבוי מצד אנליסטים הרואים בו צעד אסטרטגי שיבסס את שליטת טסלה בשוק התחבורה השיתופית.
מנכ"ל החברה, אילון מאסק, כתב השבוע ברשת X כי השירות יושק "בעוד חודש או חודשיים". ההודעה עוררה עניין רב מצד המשקיעים, ובעקבותיה פרסמה טסלה תוכנית עבודה מקיפה הכוללת לוחות זמנים ומיקומים מדויקים להשקה.
בעוד שמכירות הרכב של טסלה ניצבות בפני אתגרים גוברים – עם ירידה של 23% במניית החברה מתחילת השנה בשל תחרות מתעצמת ועלויות ייצור גבוהות – החברה מפתחת תחומי פעילות חדשים. שירות הרובוטקסי מהווה חלק מהאסטרטגיה לצמצום התלות במכירת רכבים והגברת הפוקוס על טכנולוגיה ושירותים.
במסגרת ההתרחבות, פנתה טסלה למשרד התחבורה של מדינת אריזונה בבקשה להתחיל בהליך הסמכה להפעלת רכבים אוטונומיים. הבחירה באזור פיניקס נובעת ממזג האוויר היציב, תנאי התנועה הנוחים ותוכניות הפיתוח העירוני באזור. ההחלטה על מתן האישורים צפויה להתקבל עד סוף החודש, וכוללת בקשות לפעולה עם נהגים אנושיים וללא נהגים.
- טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
- המבחן של מאסק: כולם רואים את הצמיחה - אבל הרווחיות עדיין בסימן שאלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השינוי במודל העסקי
התוכנית החדשה מבוססת על שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת לבין שינוי עמוק במודל העסקי של טסלה – ממכירת רכבים כעסקת מכירה חד-פעמית, למודל של הכנסות חוזרות על בסיס שימוש בשירות. השוק העולמי לנסיעות שיתופיות מוערך בעשרות מיליארדי דולרים בשנה, וטסלה מבקשת לנצל את הבעלות שלה על מיליוני רכבים לאספקת שירותי רובוטקסי ברחבי העולם.
בניגוד לגישה שאפיינה את יחסי טסלה עם רגולטורים בעבר, הפעם החברה מדגישה שיתוף פעולה עם רשויות הפיקוח, תוך הצבת בטיחות כערך עליון. השקת השירות תתחיל עם נהגי בטיחות אנושיים, ותעבור בהדרגה להפעלה אוטונומית מלאה – מהלך שנועד לבסס אמון ציבורי ולחזק את המוניטין של החברה בתחום.
המהלך של טסלה מכניס אותה לתחרות ישירה עם חברות מובילות כמו Waymo, חברת הבת של אלפאבית, שכבר מפעילה שירותים דומים בסן פרנסיסקו ובפיניקס. טסלה מציגה יתרון מהותי: בסיס נתונים עצום הנאסף מרכבים קיימים הפעילים בכבישים – נתונים המוזנים למערכות הלמידה של החברה ומשפרים את יכולות הנהיגה האוטונומית שלה.
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- קארבנה נופלת ב-10%: כשחברת טכנולוגיה מגלה שהיא בעצם חברת מימון
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
במקביל, יצרניות הרכב המסורתיות בוחנות מחדש את האסטרטגיות שלהן, כאשר הן מבינות כי שוק הרובוטקסי צפוי לשנות את חלוקת הכוחות בענף הרכב בעשור הקרוב – לא רק ברמת המכירה, אלא גם באספקת חוויית ניידות שלמה, מהזמנת נסיעה ועד ניתוח תנועה בזמן אמת.
בוול-סטריט מעריכים מחדש את טסלה
בשלב זה, שוק ההון מתחיל לבחון מחדש את הערכת השווי של טסלה. המעבר ממודל מבוסס מכירה למודל מבוסס הכנסות שוטפות מייצג שינוי תפיסתי מהותי. מהלך כזה צפוי להשפיע עמוקות על האופן שבו טסלה תוערך בעתיד בשווקים הפיננסיים.
מאסק מנסה למקם את טסלה לא רק כיצרנית רכב, אלא כמי שמגדירה מחדש את שירותי התחבורה העירונית. החזון כולל הפחתה הדרגתית בתלות הכלכלית ברכבים פרטיים, ומעבר לשירותים המותאמים לצרכים נקודתיים.
מערכת שלא מפסיקה ללמוד
במקביל להשקת שירות הרובוטקסי, מאסק הודיע כי מערכת Grok AI – פיתוח של חברת xAI – תיכנס לשימוש ברכבי טסלה כבר במהלך השבוע הקרוב. מדובר במערכת מבוססת מודל שיחה מתקדם (Grok 4), שנועדה לשפר את חוויית הנהיגה והאינטראקציה עם מערכות הרכב.
טסלה בונה מערך איסוף נתונים נרחב ומבוסס למידה חישובית, כאשר כל קילומטר נסיעה של רכבי החברה מהווה תרומה ישירה לשיפור המערכת. המאגר העצום הנצבר מספק בסיס איתן לפיתוח יכולות אוטונומיות מתקדמות.
לצד ההזדמנויות, טסלה ניצבת מול אתגרים רגולטוריים מורכבים, כשהיא נדרשת לקבל אישורים במדינות שונות ולעמוד בסטנדרטים מחמירים של בטיחות. הצלחת השירות תלויה ביכולתה לעמוד בדרישות אלה ולהציע שירות אמין ובטוח, בזמן שהתחרות בשוק מתגברת – הן מצד חברות טכנולוגיה והן מצד יצרניות רכב מסורתיות.
למרות הביקורת על תחזיותיו של מאסק בעבר, הפעם נראה כי לטסלה יש תשתית ממשית להצלחת הפרויקט. החברה כבר מפעילה שירות רובוטקסי בעיר אוסטין שבטקסס בהיקף מצומצם, ומשקיעה מיליארדים בפיתוח הטכנולוגיה לקראת השקה רחבה יותר.
- 2.לרון 12/07/2025 09:31הגב לתגובה זויתחיל להיות כמו בואינג.בואינג למעלה המדוברת למטה.תאונות אתם יודעים
- 1.אנונימי 11/07/2025 23:08הגב לתגובה זובמקסימום

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
טסלהTesla -0.82% פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.
המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.
החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.
מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.
- המבחן של מאסק: כולם רואים את הצמיחה - אבל הרווחיות עדיין בסימן שאלה
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.