טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

מתרחבת: טסלה מתכוננת להשקת הרובוטקסי בקליפורניה ואריזונה

מאסק מוביל מהפכה במודל העסקי של טסלה - ממכירת רכבים חד-פעמית למודל הכנסות שוטפות מנסיעות, תוך כניסה לתחרות ישירה עם וויימו ואובר על שוק הנסיעות השיתופיות השווה עשרות מיליארדי דולרים
אדיר בן עמי | (1)


ענקית הרכב החשמלי טסלה Tesla 1.17%  מתכוננת להשקת שירות הרובוטקסי שלה באזור מפרץ סן פרנסיסקו בחודשים הקרובים, ופועלת לקבלת אישורים להפעלתו גם באריזונה. בעקבות ההכרזה, זינקה מניית החברה אמש ב-4.7%. המהלך מציב את טסלה בתחרות ישירה עם שחקניות מבוססות כמו וויימו, אובר וליפט, וזוכה לגיבוי מצד אנליסטים הרואים בו צעד אסטרטגי שיבסס את שליטת טסלה בשוק התחבורה השיתופית.

מנכ"ל החברה, אילון מאסק, כתב השבוע ברשת X כי השירות יושק "בעוד חודש או חודשיים". ההודעה עוררה עניין רב מצד המשקיעים, ובעקבותיה פרסמה טסלה תוכנית עבודה מקיפה הכוללת לוחות זמנים ומיקומים מדויקים להשקה.

בעוד שמכירות הרכב של טסלה ניצבות בפני אתגרים גוברים – עם ירידה של 23% במניית החברה מתחילת השנה בשל תחרות מתעצמת ועלויות ייצור גבוהות – החברה מפתחת תחומי פעילות חדשים. שירות הרובוטקסי מהווה חלק מהאסטרטגיה לצמצום התלות במכירת רכבים והגברת הפוקוס על טכנולוגיה ושירותים.

במסגרת ההתרחבות, פנתה טסלה למשרד התחבורה של מדינת אריזונה בבקשה להתחיל בהליך הסמכה להפעלת רכבים אוטונומיים. הבחירה באזור פיניקס נובעת ממזג האוויר היציב, תנאי התנועה הנוחים ותוכניות הפיתוח העירוני באזור. ההחלטה על מתן האישורים צפויה להתקבל עד סוף החודש, וכוללת בקשות לפעולה עם נהגים אנושיים וללא נהגים.


השינוי במודל העסקי

התוכנית החדשה מבוססת על שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת לבין שינוי עמוק במודל העסקי של טסלה – ממכירת רכבים כעסקת מכירה חד-פעמית, למודל של הכנסות חוזרות על בסיס שימוש בשירות. השוק העולמי לנסיעות שיתופיות מוערך בעשרות מיליארדי דולרים בשנה, וטסלה מבקשת לנצל את הבעלות שלה על מיליוני רכבים לאספקת שירותי רובוטקסי ברחבי העולם.

בניגוד לגישה שאפיינה את יחסי טסלה עם רגולטורים בעבר, הפעם החברה מדגישה שיתוף פעולה עם רשויות הפיקוח, תוך הצבת בטיחות כערך עליון. השקת השירות תתחיל עם נהגי בטיחות אנושיים, ותעבור בהדרגה להפעלה אוטונומית מלאה – מהלך שנועד לבסס אמון ציבורי ולחזק את המוניטין של החברה בתחום.

המהלך של טסלה מכניס אותה לתחרות ישירה עם חברות מובילות כמו Waymo, חברת הבת של אלפאבית, שכבר מפעילה שירותים דומים בסן פרנסיסקו ובפיניקס. טסלה מציגה יתרון מהותי: בסיס נתונים עצום הנאסף מרכבים קיימים הפעילים בכבישים – נתונים המוזנים למערכות הלמידה של החברה ומשפרים את יכולות הנהיגה האוטונומית שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

במקביל, יצרניות הרכב המסורתיות בוחנות מחדש את האסטרטגיות שלהן, כאשר הן מבינות כי שוק הרובוטקסי צפוי לשנות את חלוקת הכוחות בענף הרכב בעשור הקרוב – לא רק ברמת המכירה, אלא גם באספקת חוויית ניידות שלמה, מהזמנת נסיעה ועד ניתוח תנועה בזמן אמת.


בוול-סטריט מעריכים מחדש את טסלה

בשלב זה, שוק ההון מתחיל לבחון מחדש את הערכת השווי של טסלה. המעבר ממודל מבוסס מכירה למודל מבוסס הכנסות שוטפות מייצג שינוי תפיסתי מהותי. מהלך כזה צפוי להשפיע עמוקות על האופן שבו טסלה תוערך בעתיד בשווקים הפיננסיים.

מאסק מנסה למקם את טסלה לא רק כיצרנית רכב, אלא כמי שמגדירה מחדש את שירותי התחבורה העירונית. החזון כולל הפחתה הדרגתית בתלות הכלכלית ברכבים פרטיים, ומעבר לשירותים המותאמים לצרכים נקודתיים.


מערכת שלא מפסיקה ללמוד

במקביל להשקת שירות הרובוטקסי, מאסק הודיע כי מערכת Grok AI – פיתוח של חברת xAI – תיכנס לשימוש ברכבי טסלה כבר במהלך השבוע הקרוב. מדובר במערכת מבוססת מודל שיחה מתקדם (Grok 4), שנועדה לשפר את חוויית הנהיגה והאינטראקציה עם מערכות הרכב.

טסלה בונה מערך איסוף נתונים נרחב ומבוסס למידה חישובית, כאשר כל קילומטר נסיעה של רכבי החברה מהווה תרומה ישירה לשיפור המערכת. המאגר העצום הנצבר מספק בסיס איתן לפיתוח יכולות אוטונומיות מתקדמות.

לצד ההזדמנויות, טסלה ניצבת מול אתגרים רגולטוריים מורכבים, כשהיא נדרשת לקבל אישורים במדינות שונות ולעמוד בסטנדרטים מחמירים של בטיחות. הצלחת השירות תלויה ביכולתה לעמוד בדרישות אלה ולהציע שירות אמין ובטוח, בזמן שהתחרות בשוק מתגברת – הן מצד חברות טכנולוגיה והן מצד יצרניות רכב מסורתיות.

למרות הביקורת על תחזיותיו של מאסק בעבר, הפעם נראה כי לטסלה יש תשתית ממשית להצלחת הפרויקט. החברה כבר מפעילה שירות רובוטקסי בעיר אוסטין שבטקסס בהיקף מצומצם, ומשקיעה מיליארדים בפיתוח הטכנולוגיה לקראת השקה רחבה יותר.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 11/07/2025 23:08
    הגב לתגובה זו
    במקסימום