טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

מתרחבת: טסלה מתכוננת להשקת הרובוטקסי בקליפורניה ואריזונה

מאסק מוביל מהפכה במודל העסקי של טסלה - ממכירת רכבים חד-פעמית למודל הכנסות שוטפות מנסיעות, תוך כניסה לתחרות ישירה עם וויימו ואובר על שוק הנסיעות השיתופיות השווה עשרות מיליארדי דולרים
אדיר בן עמי | (2)


ענקית הרכב החשמלי טסלה Tesla 0.1%  מתכוננת להשקת שירות הרובוטקסי שלה באזור מפרץ סן פרנסיסקו בחודשים הקרובים, ופועלת לקבלת אישורים להפעלתו גם באריזונה. בעקבות ההכרזה, זינקה מניית החברה אמש ב-4.7%. המהלך מציב את טסלה בתחרות ישירה עם שחקניות מבוססות כמו וויימו, אובר וליפט, וזוכה לגיבוי מצד אנליסטים הרואים בו צעד אסטרטגי שיבסס את שליטת טסלה בשוק התחבורה השיתופית.

מנכ"ל החברה, אילון מאסק, כתב השבוע ברשת X כי השירות יושק "בעוד חודש או חודשיים". ההודעה עוררה עניין רב מצד המשקיעים, ובעקבותיה פרסמה טסלה תוכנית עבודה מקיפה הכוללת לוחות זמנים ומיקומים מדויקים להשקה.

בעוד שמכירות הרכב של טסלה ניצבות בפני אתגרים גוברים – עם ירידה של 23% במניית החברה מתחילת השנה בשל תחרות מתעצמת ועלויות ייצור גבוהות – החברה מפתחת תחומי פעילות חדשים. שירות הרובוטקסי מהווה חלק מהאסטרטגיה לצמצום התלות במכירת רכבים והגברת הפוקוס על טכנולוגיה ושירותים.

במסגרת ההתרחבות, פנתה טסלה למשרד התחבורה של מדינת אריזונה בבקשה להתחיל בהליך הסמכה להפעלת רכבים אוטונומיים. הבחירה באזור פיניקס נובעת ממזג האוויר היציב, תנאי התנועה הנוחים ותוכניות הפיתוח העירוני באזור. ההחלטה על מתן האישורים צפויה להתקבל עד סוף החודש, וכוללת בקשות לפעולה עם נהגים אנושיים וללא נהגים.


השינוי במודל העסקי

התוכנית החדשה מבוססת על שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת לבין שינוי עמוק במודל העסקי של טסלה – ממכירת רכבים כעסקת מכירה חד-פעמית, למודל של הכנסות חוזרות על בסיס שימוש בשירות. השוק העולמי לנסיעות שיתופיות מוערך בעשרות מיליארדי דולרים בשנה, וטסלה מבקשת לנצל את הבעלות שלה על מיליוני רכבים לאספקת שירותי רובוטקסי ברחבי העולם.

בניגוד לגישה שאפיינה את יחסי טסלה עם רגולטורים בעבר, הפעם החברה מדגישה שיתוף פעולה עם רשויות הפיקוח, תוך הצבת בטיחות כערך עליון. השקת השירות תתחיל עם נהגי בטיחות אנושיים, ותעבור בהדרגה להפעלה אוטונומית מלאה – מהלך שנועד לבסס אמון ציבורי ולחזק את המוניטין של החברה בתחום.

המהלך של טסלה מכניס אותה לתחרות ישירה עם חברות מובילות כמו Waymo, חברת הבת של אלפאבית, שכבר מפעילה שירותים דומים בסן פרנסיסקו ובפיניקס. טסלה מציגה יתרון מהותי: בסיס נתונים עצום הנאסף מרכבים קיימים הפעילים בכבישים – נתונים המוזנים למערכות הלמידה של החברה ומשפרים את יכולות הנהיגה האוטונומית שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

במקביל, יצרניות הרכב המסורתיות בוחנות מחדש את האסטרטגיות שלהן, כאשר הן מבינות כי שוק הרובוטקסי צפוי לשנות את חלוקת הכוחות בענף הרכב בעשור הקרוב – לא רק ברמת המכירה, אלא גם באספקת חוויית ניידות שלמה, מהזמנת נסיעה ועד ניתוח תנועה בזמן אמת.


בוול-סטריט מעריכים מחדש את טסלה

בשלב זה, שוק ההון מתחיל לבחון מחדש את הערכת השווי של טסלה. המעבר ממודל מבוסס מכירה למודל מבוסס הכנסות שוטפות מייצג שינוי תפיסתי מהותי. מהלך כזה צפוי להשפיע עמוקות על האופן שבו טסלה תוערך בעתיד בשווקים הפיננסיים.

מאסק מנסה למקם את טסלה לא רק כיצרנית רכב, אלא כמי שמגדירה מחדש את שירותי התחבורה העירונית. החזון כולל הפחתה הדרגתית בתלות הכלכלית ברכבים פרטיים, ומעבר לשירותים המותאמים לצרכים נקודתיים.


מערכת שלא מפסיקה ללמוד

במקביל להשקת שירות הרובוטקסי, מאסק הודיע כי מערכת Grok AI – פיתוח של חברת xAI – תיכנס לשימוש ברכבי טסלה כבר במהלך השבוע הקרוב. מדובר במערכת מבוססת מודל שיחה מתקדם (Grok 4), שנועדה לשפר את חוויית הנהיגה והאינטראקציה עם מערכות הרכב.

טסלה בונה מערך איסוף נתונים נרחב ומבוסס למידה חישובית, כאשר כל קילומטר נסיעה של רכבי החברה מהווה תרומה ישירה לשיפור המערכת. המאגר העצום הנצבר מספק בסיס איתן לפיתוח יכולות אוטונומיות מתקדמות.

לצד ההזדמנויות, טסלה ניצבת מול אתגרים רגולטוריים מורכבים, כשהיא נדרשת לקבל אישורים במדינות שונות ולעמוד בסטנדרטים מחמירים של בטיחות. הצלחת השירות תלויה ביכולתה לעמוד בדרישות אלה ולהציע שירות אמין ובטוח, בזמן שהתחרות בשוק מתגברת – הן מצד חברות טכנולוגיה והן מצד יצרניות רכב מסורתיות.

למרות הביקורת על תחזיותיו של מאסק בעבר, הפעם נראה כי לטסלה יש תשתית ממשית להצלחת הפרויקט. החברה כבר מפעילה שירות רובוטקסי בעיר אוסטין שבטקסס בהיקף מצומצם, ומשקיעה מיליארדים בפיתוח הטכנולוגיה לקראת השקה רחבה יותר.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 12/07/2025 09:31
    הגב לתגובה זו
    יתחיל להיות כמו בואינג.בואינג למעלה המדוברת למטה.תאונות אתם יודעים
  • 1.
    אנונימי 11/07/2025 23:08
    הגב לתגובה זו
    במקסימום
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?

אנבידיה נהנית משולי רווח גבוהים וצמיחה חדה בשבבי בינה מלאכותית למרכזי נתונים, אבל העולם הולך למקום שבו כמעט כל ענקית טכנולוגיה בונה שבבים משלה, מה שמתחיל ללחוץ על המחירים ועל קצב הצמיחה

ליאור דנקנר |

שוק שבבי הבינה המלאכותית הופך לאחד התחומים החמים בטכנולוגיה העולמית. אנבידיה NVIDIA Corp. -0.53%   יושבת כרגע במרכז, עם נתח שוק שנע סביב כ-80% בשבבים למרכזי נתונים. ב-2025 הכנסות החברה צפויות להגיע לכ-220 מיליארד דולר, זינוק של כ-114% מהשנה הקודמת, והתחזיות ל-2026 מדברות כבר על כ-320 מיליארד דולר. בהזמנות קדימה מדובר על היקף שמתקרב ל-500 מיליארד דולר עד סוף 2026. שולי הרווח הגולמי סביב 75%, מספר חריג גם בקנה מידה של ענקיות טכנולוגיה.

אבל בזמן שהמספרים נראים טוב, כמעט כל הלקוחות הגדולים של אנבידיה עובדים על שבבים משלהם. גוגל, אמזון, מטא ומיקרוסופט בונות מעבדים פנימיים, AMD ואינטל מציעות חלופות, בסין מתפתחת תעשייה מקומית, וסטארט-אפים מתמקדים בשבבים ייעודיים. התוצאה היא שוק עצום שממשיך לגדול, אבל עם הרבה יותר שחקנים סביב השולחן.


שוק ענק, צמיחה מהירה, ומעל הכול - מלחמה על העלות

שוק שבבי הבינה המלאכותית מוערך ב-2025 בכ-800 מיליארד דולר, עם קצב צמיחה שנתי שנע סביב 40%. התחזיות מדברות על טריליון דולר עד סוף העשור. אנבידיה עדיין שולטת, בעיקר בזכות השילוב בין חומרה לתוכנה שהצליחה לבנות סביב השבבים שלה, אבל הכיוון ברור, לקוחות גדולים מחפשים שליטה בעלויות ופחות תלות בספק בודד.

המשמעות מבחינתם פשוטה - לפתח שבבים פנימיים, להשתמש בחלופות זולות יותר, ולנהל מו"מ כשהם מגיעים לשולחן עם אופציה אמיתית. מבחינת אנבידיה, זה אומר לחץ פוטנציאלי על מחירים ועל שולי הרווח. ההערכות מדברות על תרחיש שבו השוליים יורדים מ-75% ל-60% בתוך שנה-שנתיים, אם התחרות תתחדד וההשקעות יתחילו להתמתן.

לקריאה מעניינת נוספת: אנבידיה נגד השורטיסטים - "הביקוש לשבבים אמיתי, הדוחות אמיתיים"