הובלה ימית (X)הובלה ימית (X)

מחירי ההובלה הימית נוסקים לשיא - זה עשוי להשפיע על האינפלציה

עמית בר |
נושאים בכתבה הובלה ימית

מחירי ההובלה הימית נוסקים לשיא של שנתיים -  ההתקפות באיראן שולחות את עלויות המכליות לשיא; חברות השילוח גובות פרמיות ביטחון חסרות תקדים. השוק כולו משלם את המחיר.

אחרי ההתקפות האמריקניות באיראן בסוף השבוע, מחירי ההובלה הימית של נפט מזנקים בקצב שלא נראה כבר תקופה ארוכה. שוק המכליות מגיב באגרסיביות, והמערבולת הביטחונית סביב מיצר הורמוז שולחת את עלויות ההובלה לשיא חדש.

77 אלף דולר ליום 

עלות ההובלה של 2 מיליון חביות נפט ממרכז המפרץ הסעודי לסין קפצה ב-13% והגיעה ל-77,000 דולר ליום.

מאז שישראל התחילה לתקוף מטרות באיראן, ובמיוחד אחרי ההתקפות האמריקניות, נרשמה עלייה של יותר מ-100% בתעריפי ההובלה. חברות הספנות דורשות פרמיות ביטחון הרבה יותר גבוהות. הן חוששות לחיי הצוות ולשלמות הספינות.

מכלית ענק שמביאה נפט מהמזרח התיכון לאסיה שווה מאות מיליוני דולרים. כשחברת הביטוח דורשת תוספת פרמיה בגלל חשש מטילים, רחפנים, מוקשים ימיים או חטיפות - בעל הספינה מגלגל את העלות הלאה. ככה כל חבית נפט עולה יותר, והלקוח הסופי משלם את המחיר. קוראים לזה אינפלציה. 

אין עדיין דיווחים על פגיעה בפועל בנתיבי השיט, אבל החשש מהתלקחות פתאומית מספיק כדי להרים את המחירים. חסימת מיצר הורמוז או פעולות של ארגונים כמו החות'ים מספיקות כדי להעלות מחירים.

מיצר הורמוז - צוואר הבקבוק של העולם

מיצר הורמוז, שבין איראן לאיחוד האמירויות, הוא אחד הנתיבים הכי רגישים בעולם. דרכו עוברות מדי יום יותר מ-20% מהנפט הגולמי המיוצא. אם חלילה הוא ייחסם - ההשפעה על מחירי הנפט, הביטוח והשילוח תהיה דרמטית. כבר עכשיו, המרכז הימי המשותף שמתאם בין הצי הסוחר לכוחות הצבא המערביים מזהיר מ"סיכון גובר" במפרץ. עם זאת, על רקע ההתקפה האיראנית בבסיס ארה"ב בקטר יכול להיות שתהיה דווקא רגיעה. זו התקפה ידועה מראש ויחסית חלשה שמבטאת סולם שניתן לאיראן כדי לרדת מהעץ. אם לא יהיו נפגעים, יכול להיות שזו תהיה התגובה האיראנית שאולי תסיים את המערכה. 

גם שוק חוזי ה-FFA - חוזים עתידיים על תעריפי הובלה - מגיב. החוזים למהלך החודש נסחרים על רמות של 100 נקודות Worldscale, מדד שמשקף תמחור גבוה במיוחד לקווים בין המפרץ לאסיה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה