האם זה באמת עובד - "Sell in May and go away"

משפט אחד עתיק משנות ה-50׳ גורס כי בחודשי החורף נמצאים הרווחים המשמעותיים, ובעונת הקיץ השוק סובל מתנודתיות נמוכה ופוטנציאל נמוך לרווחים - האם זה נכון? מה הסטטיסטיקה אומרת על זה, ולמה זה קורה?

חיים בן הקון | (5)
נושאים בכתבה בורסה

בכל שנה, כשמאי מתקרב, חוזר הביטוי המוכר "Sell in May and go away" ולמרות שזו נראית אמירה סתמית, סוג של "בדיחה פנימית" בין משקיעים וסוחרים , הסטטיסטיקה תומכת בה - התשואה ב-S&P 500 בתקופה נובמבר- אפריל לאורך ה-20 שנה האחרונות היא 6.5% וממאי עד אוקטובר היא כ-2%. זה נכון גם לשווקים אחרים, כשעל פי המחקרים הסיכוי לירידות בתקופה הזו - מאי-אוקטובר היא גדולה הרבה יותר.

המקור לרעיון למכור את המניות במאי, צא לחופשה, לחזור לשוק לאחר הקיץ הוא מהמאה ה-18 באנגליה. הגרסה המלאה של המשפט היא - "Sell in May and go away, and come back on St. Leger's Day". סוחרים בלונדון היו נוהגים למכור את נכסיהם לפני הקיץ, לעזוב לחופשות בכפר, ולחזור לאחר מירוץ הסוסים המסורתי שסימל את סוף העונה. בתקופה זו, חודשי הקיץ היו דלים במסחר, עם תנודתיות נמוכה ופחות הזדמנויות לרווחים.


אלא שהשנה המצב שונה בתכלית. מתחילת השנה ירד מדד הדגל האמריקאי בכמעט 10%, כך שגם אם הסוחרים ימכרו את מניותיהם - הם לא ילכו עם רווחים לחופשת הקיץ שלהם. 


למה זה קורה?

ישנם מספר הסברים לתופעה, הראשונה היא אכן חופשות הקיץ. בחודשי הקיץ, משקיעים רבים באירופה ובארה"ב יוצאים לחופשות, מה שמוביל לירידה במחזורי המסחר וברמת התנודתיות. כמו כן, הוצאות צרכניות בסוף השנה גבוהות יותר לקראת החגים, כמו חג המולד, הצרכנים מוציאים יותר, מה שתומך בתוצאות חזקות של חברות ברבעון הרביעי ומשפיע על השווקים. אבל תהיה הסיבה אשר תהיה היא עדיין בגדר סטטיסטיקה אקראית ויש לא מעט יוצאים מהכלל. כלומר, בממוצע במדדים שנבדקו זה אכן קורה, אסל זה לא בכל שנה וזה לא מחייב שזה יקרה בהמשך. 


אילו עוד תופעות עונתיות קיימות בשוק?


אפקט ״חזרה לבית הספר״: השפעות עונתיות על ביצועי רשתות קמעונאות בשל תקופות קנייה ייחודיות עם סיום חופשת הקיץ והתקרבות שנת הלימודים, רשתות הקמעונאות מדווחות על עלייה ניכרת במכירות – תופעה שמשתקפת גם בביצועי המניות שלהן בתקופה זו.


השפעות לוח שנה: דפוסים שנתיים שנחשבים כבעלי השפעה צפויה על שוק ההון, כגון: אפקט ינואר: מניות של חברות קטנות נוטות להציג ביצועים עודפים בתחילת השנה, כתוצאה ממכירת הפסדים לצורכי מס בדצמבר והזרמת השקעות חדשות בינואר. הירידה של פברואר: לעיתים קרובות נרשמת ירידה בשוק לאחר העליות של ינואר. אפקט אוקטובר: החודש נחשב היסטורית לתקופה תנודתית במיוחד בשווקים. ראלי סנטה קלאוס: לקראת סוף דצמבר ותחילת ינואר, השוק בדרך כלל נהנה מעליות, על רקע אופטימיות חגיגית. אפקט סוף החודש: מניות מציגות לרוב ביצועים טובים יותר בימים סביב תחילת וסוף החודש. דוחות כלכליים ודוחות רווח תקופות של תנודתיות גוברת בהשפעת פרסום נתונים ודוחות כספיים תקופת הדיווחים הרבעוניים מביאה עמה תנודתיות מוגברת במסחר, כאשר משקיעים מתאימים את אחזקותיהם בהתאם לציפיות ולעדכונים. 

מגמות ענפיות: מחזורי עונתיות ייחודיים לכל ענף: מניות קמעונאות נוטות להציג ביצועים חזקים ברבעון האחרון של השנה, בשל עונת החגים;  מניות חקלאות מושפעות מתקופות הזריעה והקציר, בהתאם למחזורי הגידול. 

קיראו עוד ב"גלובל"


יום ״שלושת המכשפים״: תנודתיות מוגברת ביום פקיעת נגזרים פיננסיים בימי שישי השלישי של מרץ, יוני, ספטמבר ודצמבר מתרחשת פקיעה סימולטנית של אופציות על מניות, חוזים עתידיים על מדדים ואופציות על מדדים – תופעה שמביאה עמה נפחי מסחר גבוהים ותנודתיות חריגה.


מזג אוויר ומחזורים טבעיים: השפעות עונתיות על מחירי סחורות: מחירי הדגנים מושפעים באופן ישיר מתקופות הזריעה והקציר; תנאי מזג אוויר קיצוניים עלולים לשבש שרשראות אספקה ולהשפיע על תחומים כלכליים מגוונים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קשקש 21/04/2025 10:55
    הגב לתגובה זו
    כאשר בוחנים את כלל הפרמטרים והאסונות שהעולם עובר יש סיכוי שהפעם הם יצאו לדרך התככים
  • 4.
    אנונימי 21/04/2025 10:07
    הגב לתגובה זו
    כלומר הדוח השנתי והדוח הראשון והאחרון של השנה.
  • 3.
    השנה יהיו נפילות שיסדרו קצת את הממוצע הרב שנתי. זה אפרופו סקרים והתשואה המופרכת של השנים האחרונות (ל"ת)
    אנונימי 21/04/2025 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רעיון מהמאה ה18 ומתאים למאה ה18 בטח לא לעידן טראמפ...... (ל"ת)
    אנונימי 21/04/2025 09:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    השנה האמרה הזו נכונה במיוחד הולכים להיות נפילות בבורסה. (ל"ת)
    כבר מכרנו. 21/04/2025 08:03
    הגב לתגובה זו
פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי |

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -2.45%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן
סקירה

הנאסד״ק יורד ב-1.1%; רדיט ודל נופלות ב-5%

צוות גלובל |


חששות המשקיעים מכך שהאינפלציה תישאר בעדיפות העליונה של הפדרל ריזרב ממשיכים להעיב על השווקים. תשואות האג"ח האמריקאיות נחלשו במעט, אך המניות איבדו גובה נוסף, בעיקר בסקטור הטכנולוגיה. מדד נאסד"ק 100 יורד ב־1% ומדד S&P 500 רושם ירידה רביעית ברציפות. בין המפסידות הבולטות – מניות החברות הגדולות בענף, בהן אנבידיה שאיבדה 5% ביומיים, ופלנטיר שנפלה 20% בשישה ימי מסחר בלבד.


החולשה הניכרת בטכנולוגיה מגיעה לאחר ראלי ממושך מאז אפריל, שבו זינקו מדדי המניות ביותר מ־30%. כעת, מסביר מארק האקט מ־Nationwide, המשקיעים מראים סימני עייפות, כאשר מניות הערך והחברות הקטנות מציגות ביצועים טובים יותר מהחברות הגדולות בתחום הצמיחה.


המשקיעים נערכים לנאום של יו"ר הפד ג'רום פאוול בכנס ג'קסון הול בסוף השבוע, בתקווה לקבל רמזים על הכיוון העתידי של המדיניות המוניטרית. בינתיים, חלק מהאסטרטגים סבורים כי המשקל הכבד של מניות הטכנולוגיה במדדים עלול להפוך את המימוש הנוכחי למוקד לחץ רחב יותר על השוק. אחרים רואים בתיקון הנוכחי בעיקר מימוש רווחים אחרי שנה יוצאת דופן, וצופים שהירידות יישארו מוגבלות.


אורקל Oracle Corp מהמרת: תזרים שלילי כדי לכבוש את שוק הבינה המלאכותית - למרות ספקות פנימיים ותזרים מזומנים שלילי לראשונה זה עשרות שנים, החברה מנסה לבסס את עצמה מול אמזון, מיקרוסופט וגוגל; עסקאות ענק עם טיקטוק ו-OpenAI הפכו אותה משחקן משני למועמדת מרכזית בשוק הענן וה-AI הצומח במהירות.


מאקרו

"שלום ממקום של עוצמה. טראמפ עושה שלום, כשהנשיאים הקודמים נתנו לרוסיה להשתלט על שטחים" - בתדרוך בבית הלבן, האשימה קרוליין לויט את התקשורת שממשיכה לבקר למרות ההישגים של טראמפ מול פוטין וזלנסקי, הציגה את ההישגים הגדולים וסיפקה את המסלול להפסקת אש ושלום בין רוסיה ואוקראינה