ביל גרוס (X)ביל גרוס (X)

ביל גרוס מזהיר: "זה לא הזמן לקנות מניות, אל תנסו לתפוס סכין נופלת"

משבר המכסים של טראמפ ממשיך לטלטל את השווקים, ואחד מהמשקיעים הידועים ביותר בארה"ב מזהיר את הציבור: 'אל תנסו לתפוס את הסכין הנופלת'. עם זאת, הוא מציין שלוש מניות שעדיין נראות לו אטרקטיביות



רוי שיינמן | (31)

המדדים בוול סטריט צנחו אתמול והן צפויים לרדת על פי החוזים גם היום, אם כי בשיעור מתון יותר (בינתיים החוזים יורדים על 0.9%). יש משקיעים שחושבים שעכשיו זה הזמן לקנות. אולי הם צודקים, אף אחד לא יודע לתזמן את השווקים מראש, רק בדיעבד. משקיעים צריכים לצבור את כל המידע, ניסיון, הערכות וללכת על המתודה שלהם. נזכיר כמובן שאם מדובר במשקיעים לטווח ארוך אז הם לא אמורים לעשות שינויים דרמטיים בתיק שלהם, אבל בפועל רוב האנשים בתקופות סוערות מזיזים ממקום למקום - טבע האדם חזק יותר מהרציונל, ויש גם הרבה משקיעים שזה מה שהם עושים - מחפשים (וגם מוצאים) הזדמנויות בשווקים.

אז אף אחד כמובן לא יודע מה יהיה, אבל גורו ההשקעות הוותיק ביל גרוס מעדיף להוריד פרופיל בשוק המניות ולבחור באופן מאוד סלקטיבי מניות.  לדבריו, הירידות האחרונות מזכירות לו את הרגעים הקשים של 1971 — השנה שבה בוטל תקן הזהב — עם הבדל אחד משמעותי: "ההשלכות הפעם שליליות ומהירות הרבה יותר". לדבריו, מה שמתרחש עכשיו דומה למשבר מבני שמתחיל במדיניות ומגיע לשווקים, והמשקיעים חייבים להפנים שזה לא תיקון רגעי, אלא אירוע שעשוי לשנות כיוונים לשנים.

"אל תתפסו את הסכין הנופלת": גרוס מזהיר משוק יורד

גרוס, שנודע כ"מלך האג"ח" עוד בימיו כמייסד קרן פימקו, משוכנע שזה לא הזמן להתאבד על השוק. "המשבר הנוכחי לא דומה לנפילות רגילות — זו נקודת שבר", כתב בפוסט ברשת X. הוא משתמש בביטוי המוכר של וול סטריט — "don’t catch a falling knife" — אל תנסו לתפוס סכין נופלת. כלומר - זה לא הזמן לקנות. 

לדבריו, הרעיון לנסות ולזהות את התחתית בשוק נועד לכישלון. "הבזאר עוד לא סגור, והמבצעים יהיו זמינים גם מחר", הוסיף. גרוס גם מתריע מפני שאננות. "יש תחושת 'זה לא באמת קורה' — אבל זה קורה, וצריך לדעת להתרחק מהמסך לפעמים כדי לחשוב בצורה צלולה".

שלוש מניות שעדיין שוות בדיקה

למרות האזהרות, גרוס כן מוכן להצביע על שלוש מניות שהוא רואה כבעלות פוטנציאל סולידי בתקופה כזו – AT&T, ורייזון ואלטריה. שלוש החברות מציעות תשואות דיבידנד גבוהות, ומטבע הדברים הן נחשבות מייצבות יותר בתקופות של ריבית יורדת.

"כשאתה במצב של ריבית יורדת, חברות עם תזרים מזומנים צפוי ודיבידנד קבוע נראות טוב יותר ממניות צמיחה תנודתיות", הוא מסביר. AT&T ו־Verizon פועלות בתחום התקשורת, ואלטריה מתמקדת בטבק ומוצרים משלימים. לדבריו, זה לא הזמן לקפוץ על רכבות כמו אנבידיה וטסלה — אלא לשקול השקעות סולידיות יותר שמבוססות על תשואה יציבה.

"גם עם המניות האלה צריך להיזהר", מבהיר גרוס. לדבריו, הן כבר מתקרבות לרמות של קנייה־יתר. המדד הטכני RSI של AT&T למשל עומד על 68.8 — רמה שנושקת ל־70, שנחשבת כבר מובהקת ל־"overbought". ורייזון קרובה גם היא לאזור הזה עם RSI של 62.4, ואלטריה ב־52.8. לעומתם, מדד S&P 500 כולו נמצא ב־31.9 בלבד — קרוב לרמות של מכירת יתר, מה שמעיד על פאניקה בשוק הרחב.

קיראו עוד ב"גלובל"

ירידות חדות במדדים – אבל שלוש מניות עולות

ביום חמישי, בזמן שהמדדים התרסקו בעקבות הכרזת טראמפ על מכסים רוחביים — ה־Dow Jones נפל ב־3.98% ואיבד יותר מ־1,600 נקודות. מדד S&P 500 ירד ב־4.84%, והנאסד"ק צלל ב־5.3%. אבל שלוש המניות שגרוס ציין דווקא רשמו עליות: AT&T עלתה ב־1.63%, ורייזון הוסיפה 1.97% ואלטריה טיפסה ב־1.35%.

נראה שהמשקיעים חיפשו מקלט במניות דיבידנד בטוחות יותר, בתקווה שהריבית אכן תתחיל לרדת בחודשים הקרובים. זו תופעה מוכרת בזמנים של לחץ – מעבר למניות "ערך" עם תזרים יציב ותשואות חלוקות. גרוס מעריך שזו לא עלייה מקרית אלא איתות ראשוני לכך שהשוק מחפש רוגע ויציבות, גם אם זה במחיר של פחות צמיחה.

תחושת שוק: הלם ותיקון, או תחילתה של מגמה?

גרוס אולי לא ממהר להיכנס לשוק, אבל ההערכה הרווחת היא שאם הלחץ הפוליטי יימשך והמכסים לא יבוטלו, יהיה קשה להימנע מגלישה למיתון. גם בבנקים הגדולים מתחילים לעדכן תחזיות – J.P. Morgan כבר העלה את ההסתברות למיתון עולמי השנה ל־60%, ודויטשה בנק מעריך שהשוק טרם הפנים את כל ההשלכות האפשריות. UBS מזהיר שהמכסים עלולים להפחית את הצמיחה בארה"ב ב־2 נקודות אחוז.

עם זאת, גרוס לא שוכח לציין שהזדמנויות תמיד יהיו. "מי שיודע להמתין, מרוויח לא פחות ממי שקופץ ראשון", הוא מסכם. בעיניו, זה בדיוק הזמן לבנות רשימת קניות – אבל לא לשלוף את הארנק עדיין. לדעתו, החודשים הקרובים יכריעו האם מדובר ב'ניעור' זמני או בפתיחתו של עידן חדש בשוק האמריקאי.

בינתיים, הציבור ממתין, השוק תנודתי – והציטוט של גרוס נותר רלוונטי מתמיד: "זה לא הזמן להיות גיבור. הסכין עוד באוויר. תחכו שהיא תיגע ברצפה."



תגובות לכתבה(31):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    רוב המגיבים מסתכלים על המסכים אדום או ירוק מנהיג מסתכל על מקומות עבודה ותעשייה מקומית (ל"ת)
    אורן 09/04/2025 16:03
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    סוחר X 05/04/2025 21:35
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו שעשה וורן באפט כישב על הר המזומנים
  • אנונימי 06/04/2025 10:41
    הגב לתגובה זו
    אתה גאון!! איפה למדת את ידיעות הזהב האלו
  • 14.
    אנונימי 05/04/2025 14:56
    הגב לתגובה זו
    לדעתי עצת אכיתופל
  • 13.
    חגית 05/04/2025 00:11
    הגב לתגובה זו
    טרמפ הוא אסון ומפיל את כולנו.אדם ללא הבנה מינימלית בכלכלה.ומי שבחר בו טעה.
  • אנונימי 06/04/2025 00:49
    הגב לתגובה זו
    יושב מאחורי מסך ובלבל לנו תמוח...לך לישון מחר עבודה כי יש לך שכר שכיר
  • 12.
    אנונימי 04/04/2025 18:54
    הגב לתגובה זו
    תבנית גרפית משמעותית וחזקה.
  • 11.
    אנונימי 04/04/2025 18:50
    הגב לתגובה זו
    מוכרים הכל אבל מול המוכרים יש כמובן קונים. אפשר להצטייד בנחת במניות שמזמן רצינו לקנות אבל המחירים הרתיעו.
  • זה עוד לא הזמן (ל"ת)
    בא 05/04/2025 01:34
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מצחיק 04/04/2025 17:02
    הגב לתגובה זו
    כך שאי ביצוע מכירהשווה בדיוק לביצוע קניה
  • 9.
    אנונימי 04/04/2025 16:17
    הגב לתגובה זו
    כשכל העכברים בורחים מהספינה הטובעת
  • גם אם השוק יתייצב הדרך עוד ארוכה (ל"ת)
    לאון 04/04/2025 17:25
    הגב לתגובה זו
  • תקנה ותהנה. אף אחד לא מפריע לך (ל"ת)
    אנונימי 04/04/2025 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מיתון בדרך 04/04/2025 16:14
    הגב לתגובה זו
    למה אף אחד בממשל האמריקאי לא לומד היסטוריה
  • עושה חשבון 04/04/2025 18:38
    הגב לתגובה זו
    אין בהיסטוריה נשיא כזה שנבחר פעמיים לא ברצף .עם שפה ברמה נמוכה .
  • 7.
    אנונימי 04/04/2025 15:42
    הגב לתגובה זו
    מביא חורבן על כלכלת ארהב הרס טוטאלי .עוד מעט אנשים מתחילים לקפוץ מהחלונות
  • Ron 04/04/2025 16:59
    הגב לתגובה זו
    בניגוד לביבי ובידן המושחתים היא נשיא באמת אכיפת לו מהעם שלו. ואני די בטוח שבקרוב יתחיל משא ומתן עם המדינות ומכסים יתחילו לרדת
  • 6.
    בנתיים הדולר נחלש בעולם זה כבר הישג לטראמפ (ל"ת)
    יעקב 04/04/2025 15:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עושה חשבון 04/04/2025 15:29
    הגב לתגובה זו
    לדבר בסיסמאות כולם יודעים. לעשות כסף מעט יודעים . נכון המתינו עד שהאירוע יתייצב בתחתית כנסו . איך מזהים תחתית את זה רק עשירים יודעים .
  • 4.
    היה ברור 04/04/2025 14:39
    הגב לתגובה זו
    טראמפ יודע יותר מכל אדם אחר בעולם מה יקרה מחר בשוק. למעשה אם עוקבים אחרי החודשיים האחרונים הוא היה יכול לתזמן קניה ומכירה של מניות ולהרוויח מיליארדים. באפס סיכון. העולם סובל ממנהיגות חולה שבמקום להצמיח את האנושות ואת המדינות שלהם הם עסוקים במאבקי כסף כוח וכבוד.
  • כל הקרובים לצלחת מכרו הכל ויושבים על מזומן (ל"ת)
    עושה חשבון 05/04/2025 07:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 04/04/2025 14:25
    הגב לתגובה זו
    על כל ירידה גדולה קונים יחידה אחת או אפילו שבר יחידה של מניה או של תעודת סל. ככה עושים דולר קוסט אברייג אבל יותר חכם.
  • אנונימי 05/04/2025 02:06
    הגב לתגובה זו
    יש אפילו שזו תוכנית העבודה שלהם
  • 2.
    יוסי 04/04/2025 13:38
    הגב לתגובה זו
    נוד נפוח הורס את הכלכלה העולמית
  • ככה צריך הבנאדם דואג למדינה שלו הלוואי והשמאלנים בארץ היו דואגים למדינה שלנו ככה (ל"ת)
    יעקב 04/04/2025 15:33
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 04/04/2025 18:46
    מה גרם לך לקפוץ עם תגובה כל כך אידיוטית
  • Ron DeSantis 04/04/2025 14:25
    הגב לתגובה זו
    אבל זו בעיה שלך. לא של טראמפ
  • 1.
    באפט הגדול 04/04/2025 13:10
    הגב לתגובה זו
    אם עכשיו הייתי אומר לך שיש הנחה של 10 אחוז על האייפון לא היית קונהאז אתמול הייתה הנחה של 10 אחוז על המניה של אפל.לא אומר שזה זול אבל זה יותר זול מבעבר.
  • כמה תמימות מהיום אתה מקבל הנחה 10% ממחיר אייפון אבל מקבל איירפודס (ל"ת)
    אנונימי 04/04/2025 15:27
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 04/04/2025 14:06
    הגב לתגובה זו
    לפי המכסים המטורפים שטראמפ הטיל והתגובה שיקבל מהעולםריווחיות החברות תירד ומחירי המניות יהיו חייבים לרדת עד 50% כדי לשקף את הריווחיות החדשה
  • באפט הגדול 04/04/2025 14:23
    זה חלק ממשא ומתן שכל המטרה זה להגדיל את המיסים.הוא יגיע להסדרים ויהיה טוב. אולי.
וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
וול סטריט

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?

מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה טסלה AMD

החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.27%  מתאוששת בעלייה קלה. 


AMD (Advanced Micro Devices 3.83%   ) - זינוק של 4.3%

המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.



טסלה (Tesla -4.45%  ) - ירידה של 0.5%

המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?

אפלאבין (AppLovin 7.64%  ) - ירידה של 3.2%

המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד

טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 209.29%  ) - זינוק של 174%

המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

התרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"אהתרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"א

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית

תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה

עוזי גרסטמן |

תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.

הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.

1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה

27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים

אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.

ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.