בינה מלאכותית
צילום: טוויטר

מירוץ ה-AI: ענקיות הטכנולוגיה צפויות להשקיע 320 מיליארד דולר ב-2025

ארבע ענקיות הטכנולוגיה מגדילות דרמטית את ההשקעות בבינה מלאכותית כשאמזון מובילה עם 100 מיליארד דולר ומתכננת להרחיב את תשתיות הענן שלה בעוד המתחרות מסין מאיימות על השליטה האמריקאית

אדיר בן עמי |


חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם לא מאטות את קצב ההשקעות בבינה מלאכותית. לאחר שהזרימו מיליארדי דולרים לתחום בשנה שעברה, הן מתכננות להגדיל משמעותית את ההשקעות ב-2025. על פי הערכות והצהרות המנכ"לים בשבועות האחרונים, ארבע מענקיות הטכנולוגיה - מטא, אמזון, אלפאבית (גוגל) ומיקרוסופט - מתכננות להשקיע יחד כ-320 מיליארד דולר בטכנולוגיות AI ובהקמת מרכזי נתונים במהלך 2025.


מדובר בעלייה משמעותית של כמעט 40% בהשוואה להשקעות הכוללות של 230 מיליארד דולר בשנת 2024. חברות הטכנולוגיה כבר השקיעו מיליארדים רבים בפרויקטי AI מאז השקת ChatGPT בסוף 2022.


אמזון מובילה בהשקעות AI

אמזון Amazon.com Inc. -0.65%  מובילה את מגמת ההשקעות עם תכנית שאפתנית במיוחד: החברה מתכננת להשקיע יותר מ-100 מיליארד דולר, עלייה מ-83 מיליארד דולר ב-2024. מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, הצהיר בשיחת המשקיעים האחרונה כי רוב הכסף יופנה ל-AI עבור חטיבת השירותים בענן AWS. "אני חושב שגם העסק שלנו, גם הלקוחות שלנו וגם בעלי המניות יהיו מרוצים בטווח הבינוני והארוך מכך שאנחנו מנצלים את ההזדמנות העסקית בתחום ה-AI," אמר ג'סי.


מיקרוסופט Microsoft Corp 1.03%  הודיעה בחודש שעבר כי תקצה 80 מיליארד דולר בשנת הכספים 2025 להקמת מרכזי נתונים לעומסי AI. לפי נשיא החברה, בראד סמית', יותר ממחצית מההשקעה תתבצע בארצות הברית.


אלפאבית (Alphabet -2.43%  ) מכוונת להשקעות הוניות של 75 מיליארד דולר השנה, כאשר 16-18 מיליארד דולר צפויים להיות מושקעים כבר ברבעון הראשון. מנהלת הכספים של החברה, ענת אשכנזי, ציינה כי רוב ההשקעות יופנו ל"תשתיות טכניות, בעיקר שרתים, מרכזי נתונים ורשתות".


מארק צוקרברג, מנכ"ל מטאMeta Platforms 0.4%  , קבע את תקציב ההשקעות של חברתו ב-AI ל-60-65 מיליארד דולר בינואר, כשהוא מכנה את 2025 "שנה מכריעה ל-AI". בפוסט בפייסבוק, הוא אמר שהמהלך יסייע "לשחרר חדשנות היסטורית ולהרחיב את המנהיגות הטכנולוגית האמריקאית".


המירוץ להשקעות מואץ גם בעקבות התפתחויות בסין. העלייה של DeepSeek הסיני שלח גל הדף דרך הסקטור, כאשר הערכות מצביעות על כך שהכלי בקוד פתוח עלה חלק קטן מעלות הפיתוח של המתחרים האמריקאים. החששות הללו גרמו למפולת בשוק בשבוע שעבר, כאשר מניות יצרניות שבבי ה-AI אנבידיה וברודקום איבדו יחד 800 מיליארד דולר משווין ביום אחד. התפתחות זו אילצה את מנכ"לי חברות הטכנולוגיה האמריקאיות להתמודד עם שאלות לגבי תוכניות ההוצאות הגדולות שלהן.

קיראו עוד ב"גלובל"


אפל בגישה שונה

אפל Apple -0.27%  מציגה גישה שונה להשקעות ב-AI, כאשר רוב ההוצאות שלה מופיעות בהוצאות תפעוליות מכיוון שהחברה שוכרת קיבולת אימון מספקי שירותי ענן. המודלים שעומדים בבסיס Apple Intelligence אומנו על Google Cloud, ואפל גם שוכרת קיבולת ענן מ-AWS ו-Azure.


טסלה דיווחה כי הוצאות ההון שלה הקשורות ל-AI הסתכמו בכ-5 מיליארד דולר ב-2024, מתוך סך של 11.34 מיליארד דולר. החברה צופה שהוצאות ה-AI שלה יישארו ללא שינוי בשנה הקרובה. החברה בונה "אשכול אימון" בשם Cortex במתקן שלה בטקסס, שישמש לאימון מודלים מאחורי טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית והרובוטיקה ההומנואידית שנמצאת בפיתוח.


אנבידיה, שתדווח על תוצאותיה מאוחר יותר החודש, צפויה להציג תמונה שונה מאוד מבחינת הוצאות ההון, שכן היא מפתחת ומספקת טכנולוגיית AI במקום לרכוש אותה.


חולשה בענן

עבור אמזון, גוגל ומיקרוסופט, ההשקעות ב-AI גבוהות, אך הן אמורות להניב תשואה משמעותית בעסקי הענן שלהן, שמהווים מנועי צמיחה עיקריים. כולן דיווחו כי לקוחות מבקשים יותר כלי עיבוד AI ומתכננים להריץ עומסי עבודה גדולים יותר בענן.


אולם ברבעון האחרון, מספרי הענן היו חלשים מהצפוי, כאשר שלוש החברות לא עמדו בתחזיות הקונצנזוס. סיבה מרכזית הייתה מחסור בהיצע. "אני צופה שהמגבלות האלה יתחילו להתרופף במחצית השנייה של 2025," אמר ג'סי מאמזון.


במיקרוסופט, צד ה-AI של עסקי הענן Azure הציג ביצועים טובים מהצפוי, אך מחוץ ל-AI, Azure פיגר אחרי התחזיות הפנימיות בגלל מכירות מאכזבות ללקוחות דרך שותפים. מנהלת הכספים איימי הוד אמרה כי החברה משנה את גישת המכירות שלה בכל הנוגע לאיזון בין AI לתהליכי IT מסורתיים יותר.


יחד עם זאת, למרות האתגרים בטווח הקצר, ההשקעות המאסיביות מעידות על האמונה העמוקה של ענקיות הטכנולוגיה בפוטנציאל הטמון בבינה מלאכותית ובתפקיד המרכזי שהיא צפויה למלא בעתיד הטכנולוגי. ההתפתחויות האחרונות בשוק מדגישות את המורכבות של המירוץ הטכנולוגי העולמי בתחום ה-AI, כאשר חברות אמריקאיות מתמודדות עם תחרות גוברת מסין ומנסות לשמר את יתרונן התחרותי באמצעות השקעות חסרות תקדים בתשתיות ופיתוח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.