בינה מלאכותית
צילום: טוויטר

מירוץ ה-AI: ענקיות הטכנולוגיה צפויות להשקיע 320 מיליארד דולר ב-2025

ארבע ענקיות הטכנולוגיה מגדילות דרמטית את ההשקעות בבינה מלאכותית כשאמזון מובילה עם 100 מיליארד דולר ומתכננת להרחיב את תשתיות הענן שלה בעוד המתחרות מסין מאיימות על השליטה האמריקאית

אדיר בן עמי |


חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם לא מאטות את קצב ההשקעות בבינה מלאכותית. לאחר שהזרימו מיליארדי דולרים לתחום בשנה שעברה, הן מתכננות להגדיל משמעותית את ההשקעות ב-2025. על פי הערכות והצהרות המנכ"לים בשבועות האחרונים, ארבע מענקיות הטכנולוגיה - מטא, אמזון, אלפאבית (גוגל) ומיקרוסופט - מתכננות להשקיע יחד כ-320 מיליארד דולר בטכנולוגיות AI ובהקמת מרכזי נתונים במהלך 2025.


מדובר בעלייה משמעותית של כמעט 40% בהשוואה להשקעות הכוללות של 230 מיליארד דולר בשנת 2024. חברות הטכנולוגיה כבר השקיעו מיליארדים רבים בפרויקטי AI מאז השקת ChatGPT בסוף 2022.


אמזון מובילה בהשקעות AI

אמזון Amazon.com Inc. 0.18%  מובילה את מגמת ההשקעות עם תכנית שאפתנית במיוחד: החברה מתכננת להשקיע יותר מ-100 מיליארד דולר, עלייה מ-83 מיליארד דולר ב-2024. מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, הצהיר בשיחת המשקיעים האחרונה כי רוב הכסף יופנה ל-AI עבור חטיבת השירותים בענן AWS. "אני חושב שגם העסק שלנו, גם הלקוחות שלנו וגם בעלי המניות יהיו מרוצים בטווח הבינוני והארוך מכך שאנחנו מנצלים את ההזדמנות העסקית בתחום ה-AI," אמר ג'סי.


מיקרוסופט Microsoft Corp 0.48%  הודיעה בחודש שעבר כי תקצה 80 מיליארד דולר בשנת הכספים 2025 להקמת מרכזי נתונים לעומסי AI. לפי נשיא החברה, בראד סמית', יותר ממחצית מההשקעה תתבצע בארצות הברית.


אלפאבית (Alphabet 1.15%  ) מכוונת להשקעות הוניות של 75 מיליארד דולר השנה, כאשר 16-18 מיליארד דולר צפויים להיות מושקעים כבר ברבעון הראשון. מנהלת הכספים של החברה, ענת אשכנזי, ציינה כי רוב ההשקעות יופנו ל"תשתיות טכניות, בעיקר שרתים, מרכזי נתונים ורשתות".


מארק צוקרברג, מנכ"ל מטאMeta Platforms 1.8%  , קבע את תקציב ההשקעות של חברתו ב-AI ל-60-65 מיליארד דולר בינואר, כשהוא מכנה את 2025 "שנה מכריעה ל-AI". בפוסט בפייסבוק, הוא אמר שהמהלך יסייע "לשחרר חדשנות היסטורית ולהרחיב את המנהיגות הטכנולוגית האמריקאית".


המירוץ להשקעות מואץ גם בעקבות התפתחויות בסין. העלייה של DeepSeek הסיני שלח גל הדף דרך הסקטור, כאשר הערכות מצביעות על כך שהכלי בקוד פתוח עלה חלק קטן מעלות הפיתוח של המתחרים האמריקאים. החששות הללו גרמו למפולת בשוק בשבוע שעבר, כאשר מניות יצרניות שבבי ה-AI אנבידיה וברודקום איבדו יחד 800 מיליארד דולר משווין ביום אחד. התפתחות זו אילצה את מנכ"לי חברות הטכנולוגיה האמריקאיות להתמודד עם שאלות לגבי תוכניות ההוצאות הגדולות שלהן.

קיראו עוד ב"גלובל"


אפל בגישה שונה

אפל Apple -0.68%  מציגה גישה שונה להשקעות ב-AI, כאשר רוב ההוצאות שלה מופיעות בהוצאות תפעוליות מכיוון שהחברה שוכרת קיבולת אימון מספקי שירותי ענן. המודלים שעומדים בבסיס Apple Intelligence אומנו על Google Cloud, ואפל גם שוכרת קיבולת ענן מ-AWS ו-Azure.


טסלה דיווחה כי הוצאות ההון שלה הקשורות ל-AI הסתכמו בכ-5 מיליארד דולר ב-2024, מתוך סך של 11.34 מיליארד דולר. החברה צופה שהוצאות ה-AI שלה יישארו ללא שינוי בשנה הקרובה. החברה בונה "אשכול אימון" בשם Cortex במתקן שלה בטקסס, שישמש לאימון מודלים מאחורי טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית והרובוטיקה ההומנואידית שנמצאת בפיתוח.


אנבידיה, שתדווח על תוצאותיה מאוחר יותר החודש, צפויה להציג תמונה שונה מאוד מבחינת הוצאות ההון, שכן היא מפתחת ומספקת טכנולוגיית AI במקום לרכוש אותה.


חולשה בענן

עבור אמזון, גוגל ומיקרוסופט, ההשקעות ב-AI גבוהות, אך הן אמורות להניב תשואה משמעותית בעסקי הענן שלהן, שמהווים מנועי צמיחה עיקריים. כולן דיווחו כי לקוחות מבקשים יותר כלי עיבוד AI ומתכננים להריץ עומסי עבודה גדולים יותר בענן.


אולם ברבעון האחרון, מספרי הענן היו חלשים מהצפוי, כאשר שלוש החברות לא עמדו בתחזיות הקונצנזוס. סיבה מרכזית הייתה מחסור בהיצע. "אני צופה שהמגבלות האלה יתחילו להתרופף במחצית השנייה של 2025," אמר ג'סי מאמזון.


במיקרוסופט, צד ה-AI של עסקי הענן Azure הציג ביצועים טובים מהצפוי, אך מחוץ ל-AI, Azure פיגר אחרי התחזיות הפנימיות בגלל מכירות מאכזבות ללקוחות דרך שותפים. מנהלת הכספים איימי הוד אמרה כי החברה משנה את גישת המכירות שלה בכל הנוגע לאיזון בין AI לתהליכי IT מסורתיים יותר.


יחד עם זאת, למרות האתגרים בטווח הקצר, ההשקעות המאסיביות מעידות על האמונה העמוקה של ענקיות הטכנולוגיה בפוטנציאל הטמון בבינה מלאכותית ובתפקיד המרכזי שהיא צפויה למלא בעתיד הטכנולוגי. ההתפתחויות האחרונות בשוק מדגישות את המורכבות של המירוץ הטכנולוגי העולמי בתחום ה-AI, כאשר חברות אמריקאיות מתמודדות עם תחרות גוברת מסין ומנסות לשמר את יתרונן התחרותי באמצעות השקעות חסרות תקדים בתשתיות ופיתוח.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש ירד בארה"ב ובאירופה בכ-15%, בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על 213,341 שקל (כמעט 66,000 דולר, גבוה משמעותית מאירופה וארה"ב). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.