ASML מדווחת על זינוק של 169% בהיקף ההזמנות – המניה מזנקת ב-11%
ענקית השבבים ההולנדית הציגה נתונים חזקים לרבעון הרביעי, עם עלייה חדה בביקושים למכונות הייצור שלה, זאת למרות החששות מהתפתחויות בעולם הבינה המלאכותית. מניית החברה מזנקת ביותר מ-11%
חברת ASML ASML Holding NV -1.47% , אחת הספקיות המרכזיות של ציוד לייצור שבבים, דיווחה על עלייה חדה בהזמנות ברבעון הרביעי של 2024, נתון שהפתיע לטובה את השוק. החברה הציגה הכנסות של 9.26 מיליארד אירו, גבוה מהתחזיות שעמדו
על 9.07 מיליארד אירו, ורווח נקי של 2.69 מיליארד אירו, לעומת צפי של 2.64 מיליארד אירו. שיעור הרווח הגולמי עמד על 51.7%, גבוה מהתחזיות, מה שמעיד על שיפור ביעילות התפעולית. הנתון המרשים ביותר היה קפיצה של 169% בהזמנות חדשות (Net Bookings) שהסתכמו ב-7.1 מיליארד
אירו, הרבה מעבר לציפיות האנליסטים.
הדו"חות פורסמו לאחר ירידות חדות במניית ASML בתחילת השבוע, בעקבות חששות בשוק כי ההתקדמות של סטארטאפ הבינה המלאכותית הסיני DeepSeek תוביל לירידה בהשקעות בציוד ייצור שבבים. אך בניגוד לחששות, מנכ"ל
ASML, כריסטוף פוקה, הדגיש כי הוא רואה בכך דווקא הזדמנות לצמיחה. לדבריו, "אם עלות הבינה המלאכותית תרד, נראה יותר יישומים, מה שיוביל לביקוש מוגבר לשבבים".
הכנסות החברה בשנת 2024 הסתכמו ב-28.3 מיליארד אירו, עלייה בהשוואה ל-27.6 מיליארד אירו ב-2023. הרווח הנקי לשנה הסתכם ב-7.6 מיליארד אירו, עם שיעור רווח גולמי של 51.3%. החברה מכרה 380 מערכות ליתוגרפיה במהלך השנה, מתוכן 119 ברבעון האחרון.
לשנת 2025, ASML צופה הכנסות של 30–35 מיליארד אירו בשנה כולה, כשהצמיחה מונעת בעיקר
על ידי ביקוש לשבבים עבור בינה מלאכותית. לרבעון הראשון, החברה צופה הכנסות בטווח של 7.5–8 מיליארד אירו עם שיעור רווח גולמי של 52–53%.
- אינטל חוזרת לעלות, הבנקים עולים - מניות בולטות בוול סטריט
- ASML מטפסת על גל ה-AI אך מזהירה מעליית הסיכונים בסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ASML הודיעה על דיבידנד שנתי בסך 6.4 אירו למניה, עלייה של 4.9% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, דיבידנד ביניים
של 1.52 אירו למניה ישולם למשקיעים ב-19 בפברואר 2025.
האם הביקוש מסין ימשיך להאט?
אחד הנושאים המרכזיים בדו"חות ASML הוא האטה אפשרית בביקושים מסין. בשנתיים האחרונות, חברות סיניות מיהרו לרכוש ציוד של ASML כדי
להקדים את המגבלות שהטילה ארה"ב על ייצוא טכנולוגיות מתקדמות לסין. כעת, החברה מעריכה כי הביקוש בשוק הסיני יתאזן ויחזור לרמות נורמליות יותר בשנת 2025. למרות זאת, ASML עדיין רואה יציבות חזקה בביקוש העולמי, כאשר השוק מחוץ לסין מפצה על ההאטה הצפויה. המשקיעים קיבלו
את הנתונים בחיוב, ומניית החברה מזנקת ביותר מ-11% במסחר בלונדון לאחר פרסום התוצאות.
המניה בדרך לעליות נוספות?
אסטרטגי ההשקעות של Morningstar, מייקל פילד, ציין כי התוצאות מחזקות את הטענה ש-ASML אינה מוערכת יתר
על המידה. לדבריו, "המספרים האלו תומכים במקרה ההשקעה, ואנחנו מאמינים שהמניה שווה יותר מ-850 אירו, הרבה מעל המחיר הנוכחי של 646.60 אירו". למרות האתגרים בשוק, ASML ממשיכה להציג ביקוש חזק לטכנולוגיות שלה, מה שמציב אותה בעמדה יציבה להמשך צמיחה. השאלה הגדולה כעת
היא כיצד השוק יגיב לשינויים בטכנולוגיית הבינה המלאכותית, והאם זה יהפוך למנוע צמיחה נוסף או אתגר משמעותי עבור החברה בעתיד.

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר
כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"
מניית וויקס Wix Wix.com -3.98% התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר.
הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף.
כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?

- וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?
- וויקס צונחת 16% למרות תוצאות טובות - הסיבה היא בתחזית ובאיום מ-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.
פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?
הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים
הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.
הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.
המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.
אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.
- העשור האבוד של פורשה: בלומה מפנה את הכיסא
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.
