ASML
צילום: טוויטר

ASML מדווחת על זינוק של 169% בהיקף ההזמנות – המניה מזנקת ב-11%

ענקית השבבים ההולנדית הציגה נתונים חזקים לרבעון הרביעי, עם עלייה חדה בביקושים למכונות הייצור שלה, זאת למרות החששות מהתפתחויות בעולם הבינה המלאכותית. מניית החברה מזנקת ביותר מ-11%

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה ASML שבבים

חברת ASML ASML Holding NV 0.12%  , אחת הספקיות המרכזיות של ציוד לייצור שבבים, דיווחה על עלייה חדה בהזמנות ברבעון הרביעי של 2024, נתון שהפתיע לטובה את השוק. החברה הציגה הכנסות של 9.26 מיליארד אירו, גבוה מהתחזיות שעמדו על 9.07 מיליארד אירו, ורווח נקי של 2.69 מיליארד אירו, לעומת צפי של 2.64 מיליארד אירו. שיעור הרווח הגולמי עמד על 51.7%, גבוה מהתחזיות, מה שמעיד על שיפור ביעילות התפעולית. הנתון המרשים ביותר היה קפיצה של 169% בהזמנות חדשות (Net Bookings) שהסתכמו ב-7.1 מיליארד אירו, הרבה מעבר לציפיות האנליסטים.


הדו"חות פורסמו לאחר ירידות חדות במניית ASML בתחילת השבוע, בעקבות חששות בשוק כי ההתקדמות של סטארטאפ הבינה המלאכותית הסיני DeepSeek תוביל לירידה בהשקעות בציוד ייצור שבבים. אך בניגוד לחששות, מנכ"ל ASML, כריסטוף פוקה, הדגיש כי הוא רואה בכך דווקא הזדמנות לצמיחה. לדבריו, "אם עלות הבינה המלאכותית תרד, נראה יותר יישומים, מה שיוביל לביקוש מוגבר לשבבים".


הכנסות החברה בשנת 2024 הסתכמו ב-28.3 מיליארד אירו, עלייה בהשוואה ל-27.6 מיליארד אירו ב-2023. הרווח הנקי לשנה הסתכם ב-7.6 מיליארד אירו, עם שיעור רווח גולמי של 51.3%. החברה מכרה 380 מערכות ליתוגרפיה במהלך השנה, מתוכן 119 ברבעון האחרון. 


לשנת 2025, ASML צופה הכנסות של 30–35 מיליארד אירו בשנה כולה, כשהצמיחה מונעת בעיקר על ידי ביקוש לשבבים עבור בינה מלאכותית. לרבעון הראשון, החברה צופה הכנסות בטווח של 7.5–8 מיליארד אירו עם שיעור רווח גולמי של 52–53%.


ASML הודיעה על דיבידנד שנתי בסך 6.4 אירו למניה, עלייה של 4.9% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, דיבידנד ביניים של 1.52 אירו למניה ישולם למשקיעים ב-19 בפברואר 2025.


האם הביקוש מסין ימשיך להאט? 


אחד הנושאים המרכזיים בדו"חות ASML הוא האטה אפשרית בביקושים מסין. בשנתיים האחרונות, חברות סיניות מיהרו לרכוש ציוד של ASML כדי להקדים את המגבלות שהטילה ארה"ב על ייצוא טכנולוגיות מתקדמות לסין. כעת, החברה מעריכה כי הביקוש בשוק הסיני יתאזן ויחזור לרמות נורמליות יותר בשנת 2025. למרות זאת, ASML עדיין רואה יציבות חזקה בביקוש העולמי, כאשר השוק מחוץ לסין מפצה על ההאטה הצפויה. המשקיעים קיבלו את הנתונים בחיוב, ומניית החברה מזנקת ביותר מ-11% במסחר בלונדון לאחר פרסום התוצאות.


המניה בדרך לעליות נוספות? 


אסטרטגי ההשקעות של Morningstar, מייקל פילד, ציין כי התוצאות מחזקות את הטענה ש-ASML אינה מוערכת יתר על המידה. לדבריו, "המספרים האלו תומכים במקרה ההשקעה, ואנחנו מאמינים שהמניה שווה יותר מ-850 אירו, הרבה מעל המחיר הנוכחי של 646.60 אירו". למרות האתגרים בשוק, ASML ממשיכה להציג ביקוש חזק לטכנולוגיות שלה, מה שמציב אותה בעמדה יציבה להמשך צמיחה. השאלה הגדולה כעת היא כיצד השוק יגיב לשינויים בטכנולוגיית הבינה המלאכותית, והאם זה יהפוך למנוע צמיחה נוסף או אתגר משמעותי עבור החברה בעתיד.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.