ASML מדווחת על זינוק של 169% בהיקף ההזמנות – המניה מזנקת ב-11%
ענקית השבבים ההולנדית הציגה נתונים חזקים לרבעון הרביעי, עם עלייה חדה בביקושים למכונות הייצור שלה, זאת למרות החששות מהתפתחויות בעולם הבינה המלאכותית. מניית החברה מזנקת ביותר מ-11%
חברת ASML ASML Holding NV 0.31% , אחת הספקיות המרכזיות של ציוד לייצור שבבים, דיווחה על עלייה חדה בהזמנות ברבעון הרביעי של 2024, נתון שהפתיע לטובה את השוק. החברה הציגה הכנסות של 9.26 מיליארד אירו, גבוה מהתחזיות שעמדו
על 9.07 מיליארד אירו, ורווח נקי של 2.69 מיליארד אירו, לעומת צפי של 2.64 מיליארד אירו. שיעור הרווח הגולמי עמד על 51.7%, גבוה מהתחזיות, מה שמעיד על שיפור ביעילות התפעולית. הנתון המרשים ביותר היה קפיצה של 169% בהזמנות חדשות (Net Bookings) שהסתכמו ב-7.1 מיליארד
אירו, הרבה מעבר לציפיות האנליסטים.
הדו"חות פורסמו לאחר ירידות חדות במניית ASML בתחילת השבוע, בעקבות חששות בשוק כי ההתקדמות של סטארטאפ הבינה המלאכותית הסיני DeepSeek תוביל לירידה בהשקעות בציוד ייצור שבבים. אך בניגוד לחששות, מנכ"ל
ASML, כריסטוף פוקה, הדגיש כי הוא רואה בכך דווקא הזדמנות לצמיחה. לדבריו, "אם עלות הבינה המלאכותית תרד, נראה יותר יישומים, מה שיוביל לביקוש מוגבר לשבבים".
הכנסות החברה בשנת 2024 הסתכמו ב-28.3 מיליארד אירו, עלייה בהשוואה ל-27.6 מיליארד אירו ב-2023. הרווח הנקי לשנה הסתכם ב-7.6 מיליארד אירו, עם שיעור רווח גולמי של 51.3%. החברה מכרה 380 מערכות ליתוגרפיה במהלך השנה, מתוכן 119 ברבעון האחרון.
לשנת 2025, ASML צופה הכנסות של 30–35 מיליארד אירו בשנה כולה, כשהצמיחה מונעת בעיקר
על ידי ביקוש לשבבים עבור בינה מלאכותית. לרבעון הראשון, החברה צופה הכנסות בטווח של 7.5–8 מיליארד אירו עם שיעור רווח גולמי של 52–53%.
- אינטל חוזרת לעלות, הבנקים עולים - מניות בולטות בוול סטריט
- ASML מטפסת על גל ה-AI אך מזהירה מעליית הסיכונים בסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ASML הודיעה על דיבידנד שנתי בסך 6.4 אירו למניה, עלייה של 4.9% לעומת השנה הקודמת. בנוסף, דיבידנד ביניים
של 1.52 אירו למניה ישולם למשקיעים ב-19 בפברואר 2025.
האם הביקוש מסין ימשיך להאט?
אחד הנושאים המרכזיים בדו"חות ASML הוא האטה אפשרית בביקושים מסין. בשנתיים האחרונות, חברות סיניות מיהרו לרכוש ציוד של ASML כדי
להקדים את המגבלות שהטילה ארה"ב על ייצוא טכנולוגיות מתקדמות לסין. כעת, החברה מעריכה כי הביקוש בשוק הסיני יתאזן ויחזור לרמות נורמליות יותר בשנת 2025. למרות זאת, ASML עדיין רואה יציבות חזקה בביקוש העולמי, כאשר השוק מחוץ לסין מפצה על ההאטה הצפויה. המשקיעים קיבלו
את הנתונים בחיוב, ומניית החברה מזנקת ביותר מ-11% במסחר בלונדון לאחר פרסום התוצאות.
המניה בדרך לעליות נוספות?
אסטרטגי ההשקעות של Morningstar, מייקל פילד, ציין כי התוצאות מחזקות את הטענה ש-ASML אינה מוערכת יתר
על המידה. לדבריו, "המספרים האלו תומכים במקרה ההשקעה, ואנחנו מאמינים שהמניה שווה יותר מ-850 אירו, הרבה מעל המחיר הנוכחי של 646.60 אירו". למרות האתגרים בשוק, ASML ממשיכה להציג ביקוש חזק לטכנולוגיות שלה, מה שמציב אותה בעמדה יציבה להמשך צמיחה. השאלה הגדולה כעת
היא כיצד השוק יגיב לשינויים בטכנולוגיית הבינה המלאכותית, והאם זה יהפוך למנוע צמיחה נוסף או אתגר משמעותי עבור החברה בעתיד.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
