מאות מיליוני שקלים מגיעים למשקיעים בשל הרפורמה במס
היקף כל החזרי המס המגיעים למשקיעים שביצעו מכירות של ניירות ערך בשוק ההון בשנת 2003 ו-2004 מגיע לסך המוערך במאות מיליוני שקלים ואף יותר. כך מעריך (ד') גבי מזרחי, מנכ"ל חברת מסטק, הנמצאת בבעלות פירמת רואי החשבון קסלמן וקסלמן PWC, חברת מטריקס (מקבוצת פורמולה) ובית התוכנה שנהב המתמחה בחישובי מס, במסגרת סיכום שנת המס 2004.
לדבריו, החזרי המס בהיקף זה הוא תוצאה ישירה של הרפורמה בשוק ההון, אשר נכנסה לתוקפה בתחילת שנת 2003. בעקבות יישום הרפורמה שהכתיבה ועדת רבינוביץ' (בתמונה) בשנת 2000, אשר שהביאה כזכור, לשינוי מהותי במיסוי על הכנסות יחידים בשוק ההון וחיוב מס ממכירת מרבית ניירות ערך, נוצר בלבול בקרב משקיעים רבים לגבי השאלה האם למכור את ניירות הערך הישראליים שברשותם (במסגרת ה"מכירה הרעיונית" בסוף שנת 2003), או להמשיך ולהחזיק את ניירות הערך שברשותו - ולשלם מס רווחי הון בשיעור של 15% על הרווח, החל מ-2004.
תרחיש זה חזר על עצמו גם לקראת סוף שנת 2004, לאור ההערכה, כי בתחילת שנת 2005 יושווה שיעור המס הנגבה על רווחים מניירות ערך זרים לשיעור המס הנגבה על רווחים מניירות ערך ישראליים של 15%.
לטענת מזרחי, "עשרות אלפי משקיעים אשר היו פעילים בשוק ההון בשנים 2003 ו - 2004 אינם מודעים כלל לעובדה כי הם זכאים לקבל החזרי מס בהיקפים גדולים, אשר עשויים להיות שווים בשיעורם לעשרות אחוזים מההשקעה הראשונית שביצעו ולעיתים אף להחזר העולה בשיעורו על הון העצמי הראשוני שהושקע".
לדבריו, באמצעות בדיקה פשוטה יחסית של פעילותם של משקיעים בשנת 2003 ו-2004 ניתן, ברוב המקרים, להעריך אם מגיע להם החזר ומה שיעורו. לדוגמא: בעקבות ביצוע פעולות מכירה של ניירות ישראליים בשנת 2003, תשלום מס המחזור על פעולות אלה ו/או ביצוע מכירה רעיונית, שילמו המשקיעים מס עודף בעיקר במקרים בהם צברו הפסדים על אותם ניירות ערך.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.