סמוטריץ': הגירעון השנה יהיה לכל היותר 4%, שנה הבאה 5%
במסיבת העיתונאים של משרד האוצר, בה השתתפו שר האוצר -בצלאל סמוטריץ', פרויקטור המלחמה האזרחי טל בסכס, מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר וראש אגף התקציבים יוגב גרדוס, הסבירו נציגי האוצר מה הם צופים להמשך ואיך הם מתכננים להתנהל בזמן אחת המלחמות החשובות של מדינת ישראל.
האחראי על התקציבים באוצר, יוגב גרדוס, אמר במסיבת העיתונאים כי הוצאות הביטחון, מתחילת המלחמה, עלו כבר במעל 20 מיליארד דולר. פינוי התושבים הקרובים לגבולות, עלה כבר 1.5 מיליארד שקל. ההוצאה הפיסקלית עלתה במעל 30 מיליארד שקל. עוד ציין גרדוס כי הצרכים האזרחיים של המלחמה כמו תגבור משרד הבריאות, החינוך וכסף לרשויות עומדים על מעל 5 מיליארד שקל.
משרד האוצר מתכנן גם הקלות תזרימיות בסך 20 מיליארד שקל, על ידי דחיית תשלומי מע"מ וביטוח לאומי. המשרד פועל לשנות את סדרי העדיפויות, כך שכל מה שלא חשוב, נדחה, כולל סכומים קואליציונים. גרדוס הוסיף כי השפעות המלחמה הן דרמטיות, "התוצר נפגע ב-10 מיליארד דולר ב-3 השבועות הראשונים של המלחמה".
מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר אמר כי בקרוב תגיש הממשלה הצעת חוק לאישור הכנסת לפיה הישובים במרחק של עד 20 ק"מ מהגבול ייהנו מסיוע מלא בדומה לישובים עד 7 ק"מ.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר כי "למערכות המדינה לקח זמן להתאושש ולהתארגן, אך אני רוצה להודיע באופן חד משמעי כל המערכות עובדות ונותנות מענה אמיתי. אני רוצה להצדיע למאות אלפי העובדים בשירות המדינה, לעובדות הסוציאליות, לאנשי מס רכוש שיורדים תחת אש לשטח, למורים והמורות שבתנאים בלתי אפשריים ממשיכים ללמד. מדינת ישראל חזקה עם שירות ציבורי מסור שנותן את הנשמה ואני מצדיע להם מכאן."
עוד הוסיף סמוטריץ': "אני מברך על הסיוע המדהים של החברה האזרחי. בימים הראשונים ומתכוון להמשיך לעודד את שיתוף הפעולה. כעת הממשלה תעבוד טוב עוד יותר עם הקמת המשל"ט ומינוי הפרויקטור. יהיה יותר תיאום וקיצור תהליכים. שיהיה ברור אנחנו לא מחליפים את המשרדים אלא עובדים יחד כדי להביא לתוצאות מקסימאליות לאזרחי ישראל. האתגר שלנו הוא מקסימום שגרה בתקופה הזו. הטרור רוצה לעצור לנו את השגרה ואנחנו חייבים לקיים שגרה. חייבים ללכת לעבוד, לקיים שגרת חיים. זה נכון לנו מאד לא רק לכלכלה אלא גם לחוסן הלאומי שלנו ושל דור העתיד".
"כשר אוצר אני רוצה לומר - הכלכלה ישראלית חזקה, נכנסנו טוב למשבר הזה ואנחנו יודעים לתמוך את מאמצי המלחמה בחזית ובעורף, בנדיבות אבל באחריות, נשמור על גירעון סביר גם במלחמה. אנחנו תומכים את כלל הצרכים של המדינה ואנחנו עושים מאמץ לעשות את זה טוב יותר, רחב יותר ומהיר יותר. הקמתי צוות בהובלת המנכ״ל לשם האצת ופישוט התהליכים. אנחנו עובדים על תקציב חדש ל-2024 ונגבש שורה של רפורמות מבניות כדי להעלות את ישראל למסלול צמיחה מהיר. משקיעים – תשקיעו בישראל ותרוויחו המון."
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
- 12.עמך 02/11/2023 08:36הגב לתגובה זונפוליאון קבלת קופה עם עודף של כספים למה להכניס אותה לגרעון שכחת כי 800000 עובדים אינם בעבודה עסקים קורסים תעזור להם ולא לפרזיטים שחושבים כמוך אין יותר בושה. לביב קראת גנב בן גנב...יודע מה רוב העם חושב עליך?
- 11.אורן 02/11/2023 00:51הגב לתגובה זוהבן אדם מנותק הוא לא מבין בכלום איזה שר אוצר גרוע פשוט הזוי הוא חייב לעוף
- 10.נראה לי שכל התגובות עד כה נכתבו עי החמאס פפפחחח (ל"ת)משה ראשל"צ 01/11/2023 23:40הגב לתגובה זו
- 9.שר אוצר מנותק. (ל"ת)מני 01/11/2023 22:00הגב לתגובה זו
- 8.נכהצ 01/11/2023 21:42הגב לתגובה זוסמרטוטיש המשתמט הפרזיט בוזז את הקופה הציבורית גם בזמן מלחמה, ואנחנו אזרחי המדינה נשלם על זה.
- 7.שי.ע 01/11/2023 21:02הגב לתגובה זוומרוקנת אותו, בגלל זה הגירעון יהיה קטן מאוד.שלא יעבדו עליכם.
- 6.למה 01/11/2023 20:57הגב לתגובה זואין לו מושג העיקר בע"ה ביזיון
- 5.החיים 01/11/2023 20:47הגב לתגובה זונדאג למתנחלים נפקיר את מי שעובד ומשרת נתסיס את השטחים מה כבר יכול להשתבש ? זה אותו אחד שהבטיח לנו 1 אחוז גירעון השנה הבטחה ממנה חרג הרבה לפני המלחמה ? מה הבעיה להבטיח הבעיה זה לקיים הממשלה הגרועה בהיסטוריה תקח אותנו איתה לאבדון
- 4.חיים אובקסיס 01/11/2023 20:31הגב לתגובה זואני קניתי אלפי מניות בישראל עכשיו. סמוטריץ גאון, אתם תראו עוד. סומך עליו
- 3.סמוטריץ לחרדים בלבג 01/11/2023 20:15הגב לתגובה זוממשלת הרעל
- המגיב 02/11/2023 02:52הגב לתגובה זואף אחד לא יכול לבטל או להפסיק. 60000 כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש, כל חודש,
- 2.מאירקסי 01/11/2023 20:05הגב לתגובה זוהגרנדמייזר האנאלפבית הזה שר אוצר בזמן מלחמה... אויי הברוך
- 1.יהואסף 01/11/2023 19:24הגב לתגובה זומדהים שהביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית הארורה בקופת המדינה עדיין נמשכת, גם בימים אלה... הפרזיטים השתלטו על המדינה...

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
