מהו חוק מילצ'ן? הנה כל מה שצריך לדעת

לקראת עדותו היום בבריטניה במסגרת תיק 1,000: מהו חוק ארנון מילצ'ן, שמאפשר לעולים ותושבים חוזרים לקבל פטור מדיווח על הכנסות בחו"ל, מדוע הוא נקרא על שמו ולמה רשות המסים לוחצת כל כך לבטל אותו?
איציק יצחקי | (4)

"חוק מילצ'ן", שעולה בימים האחרונים לכותרות בשל עדותו של ארנון מילצ'ן במסגרת תיק 1000, מאפשר לעולים ותושבים חוזרים לקבל פטור מדיווח וגם מתשלום מס על הכנסות בחו"ל למשך 10 שנים (עם זכות של שר האוצר להאריך את הפטור ל-10 שנים נוספות). אבל מה שלא כולם מבינים, הוא למה זה בכלל נוגע לנתניהו ומדוע המיליארדר ואחד המפיקים הנחשבים בהוליווד לשעבר צריך בכלל להעיד בתיק הזה?

יאיר לפיד ששימש בעבר כשר אוצר העיד בתיק 1000, כי התבקש על ידי נתניהו לקדם עניין מסוים בחוק כדי להטיב, לכאורה, עם מילצ'ן. לפיד טען כי בלם את היוזמה. הרפורמה הזאת נכנס לתוקף בתחילת 2007. עולים חדשים ותושבים חוזרים ותיקים קיבלו פטור ממס ומדיווח בישראל לתקופה של 10 שנים. הפטור הזה ניתן על כל הכנסה, לא משנה אם מדובר ברווח הון ממימוש נכסים והשקעות או הכנסות מחוץ לישראל.

הוא כונה "חוק מילצ'ן" ב-2008, בתקופת ממשלת אולמרט, משום שמילצ'ן היה אחד השבים לישראל בעקבות הרפורמה - כלומר, אחד הנהנים המרכזיים מכך שהפטור הוארך בשנת 2018. זו הסיבה שמילצ'ן מעיד היום בבריטניה בפרשת תיק 1000 - האישום סובב סביב נושא ההארכה - נטען כי נתניהו פעל לטובתו לכאורה. בעבר לחצו ברשות המסים לבטל אותו במסגרת חוק ההסדרים, אך ללא הצלחה.

המטרה של החוק הייתה בראש ובראשונה לעודד עליה. כלומר, תושבים חוזרים ועולים שישמעו כי הם לא צריכים לדווח על מה שעשו בחו"ל, יחזרו למדינה ויזרימו לכאן הרבה מאוד כסף. עובדתית, בשנים 2009-2010 חזרו לישראל לא רק מילצ'ן, אלא גם טייקונים כמו שי אגסי וסמי עופר. היא גררה לא מעט התנגדויות, בטענה שהמדינה עושה איפה ואיפה בין טייקונים מישראל, לתושבי חוץ שיכולים עכשיו "להתחמק ממס". 

גם לפיד וגם משה כחלון ניסו לבטל את החוק בעבר, אבל זה לא ממש עזר. משה אשר שכיהן אז כראש רשות המסים ניסה לבטל את הפטור בכל דרך לעולים חדשים, אבל פעם אחר פעם התוכנית שובשה - והטייקונים שעלו לארץ ניצחו. הביקורת על החוק מובנת - הטענה היא שישראל משמשת כמקלט מס לטובת אנשים שרוצים "להבריח" כסף שחור. החשש הגיע גם לדוח מבקר המדינה, שסבר בעבר כי גורמים עבריינים עלולים לחזור לארץ ללא שאלות ונוגד את חוקי השקיפות.

אז למה מילצ'ן עולה על דוכן העדים היום? בית המשפט מנסה לבדוק האם ראש הממשלה ניסה לשכנע, לטובתו של מילצ'ן, ש"החוק הזה הוא טוב". כלומר, האם ראש הממשלה ניסה לקחת משר האוצר את הסמכות שהוענקה לו ולהתערב לו בהחלטה לטובת מילצ'ן. במילים אחרות - האם "חוק מילצ'ן", ששמו עלה לכותרות בשל החשד כי נתניהו קיבל ממנו טובות הנאה לכאורה בדמות סיגרים ושמפניה, אכן נועד כדי לסייע לו?

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    השטן הסגול 25/06/2023 14:45
    הגב לתגובה זו
    ישראל דלה בקרקעות וכל הצרפוקאים והאלוגרכים קנו בתים וקרקעות בעשרות מיליונים וניפחו את השוק. ביבי רע לישראל והכי רע למצביעים האספססוף שלו.
  • 2.
    טל 25/06/2023 10:43
    הגב לתגובה זו
    "היו שתי פעמים שנתניהו פנה אליי. פעם אחת זה עלה כשישבנו אצלו בבלפור, ופעם שניה בכניסה לישיבת קבינט. בפעם הראשונה הוא אמר לי מילצ'ן דיבר איתך על החוק? אמרתי כן. הוא אמר מה אתה חושב. אמרתי חוק לא טוב. והוא אמר 'חוק טוב, חוק טוב'". לפיד הוסיף, "בפעם השנייה הוא שוב שאל על החוק אמר לי זה חוק טוב. וגם שתי "הפגישות" האלה ספק אם התקיימו וספק אם זה מה שנאמר. מי שרוצה לקדם משהו לא עושה זאת בשיחת אגב.
  • נפיח 25/06/2023 12:40
    הגב לתגובה זו
    לפיד הוא בעל הסמכות ונתניהו היה שתדלן עבור האיש שהרעיף עליו כל טוב.חוץ מזה לא בטוח בכלל שלפיד היה שר אוצר או בכלל חבר כנסת אז הכל עורבא פרח ונתניהו בכלל לא לקח מתנות ממילצ'ןוהאוסטראלי ולא יודעים מה רוצים ממנן
  • 1.
    אלי וייס 25/06/2023 10:31
    הגב לתגובה זו
    לפיד לא רק שלא זרק את מילצן מכל המדרגות אלא הנחה את העוזרת האישית שלו לברר את הנושא עם גורמי מקצוע ברשות המסים. בנוסף קבע פגישה עם מילצן עם העוד שלו פיני רובין במרתף ביתו ברמת אביב. במרתף ביתו.....אכן ביבי אשם...
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.