יהלי רוטנברג החשב הכללי באוצר
צילום: גלעד ארצי

בשורות טובות: יחס החוב תוצר של ישראל ירד ל-60.9% בשנת 2022

מצבה של ישראל ממשיך להיות טוב ביחס לעולם - מדובר בירידה של 7.1% לעומת 68% בשנת 2021. בהחלט שיפור משמעותי וחזרה לרמות של 2016. בעקבות הקורונה היחס זינק ל-70.7% ובשנתיים האחרונות הוא בירידה - הזהירו אותנו מפגיעה בדירוג האשראי של ישראל, אבל יכול להיות שלא כצעקתה?
נתנאל אריאל | (5)

יחס החוב לתוצר של ישראל ממשיך לרדת גם השנה ועמד בשנת 2022 על 60.9%, לעומת 68% בשנת 2021, ו-70.7% בשנת הקורונה, 2020, כך על פי אומדן החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג. מדובר על ירידה מצטברת בשנתיים של כ-10% בשנתיים האחרונות ביחס החוב לתוצר, ובתקווה גם להמשך - חזרה לתוואי הירידה שהיה במשק לפני הקורונה ולאורך העשור האחרון, במהלך שנות נתניהו כראש ממשלה. עוד על פי האומדן, גם שיעור החוב הממשלתי מהתוצר השתפר ב-7% ועמד על 59.2% לעומת 66.2% בשנת 2021.

יחס החוב לתוצר נחשב למשמעותי מאוד בבחינת איתנות פיננסית של מדינה וגם מהווה שיקול משמעותי בקביעת דירוג האשראי של המדינה. ישראל נמצאת במקום טוב בעולם (הרחבה בהמשך) וזה אומר שהמדינה נחשבת ככזו בסיכון נמוך יותר, פחות סיכוי לאי יכולת להחזיר חובות, וממילא היא מקבלת דירוגי אשראי גבוהים והריבית על החוב נמוכה ביחס למדינות אחרות. זה כמובן לא הפרמטר היחיד - לישראל יש לא מעט בעיות גיאו-פוליטיות, הסיכון למלחמה מול מדינות ערב או ארגוני טרור תמיד מעיב על הדירוג של ישראל, אבל למרות זאת הדירוג של ישראל נחשב טוב ביחס לעולם והראייה כאמור היא הריבית הנמוכה שמקבלת המדינה על החובות שהיא לוקחת.

על פי האוצר, הירידה החדה ביחס החוב התוצר נבעה מהצמיחה החדה של התוצר (בשיעור של 6.3%) וכן מהקיטון בחוב הממשלתי (כ-7 מיליארדי שקל), כלומר התנהלות אחראית של הממשלה (במקרה הזה - ממשלת השינוי). שנת 2022 הסתיימה בעודף תקציבי של 0.6% מהתוצר אשר נבע בעיקר מהגידול החריג בהכנסות המדינה בשנה זו - רק צריך לזכור שהיה יכול להיות הרבה יותר עודף תקציבי, 30 מיליארד שקל, אבל משרדי הממשלה אוהבים לחגוג על הקופה הציבורית ולבזבז ככל יכולתם בחודש דצמבר (להרחבה על ההתנהגות האופיינית הזו של משרדי הממשלה שפוגעת בסוף בציבור הרחב - לחצו כאן). 

ומה המצב של ישראל ביחס לעולם? - בהחלט מיקום טוב

גם ביחס למדינות העולם המצב של ישראל בהחלט טוב. בארה"ב יחס החוב לתוצר עומד על 122%, בבריטניה 87%, גרמניה 71% ועוד. נכון, יש מדינות כמובן עם רמות חוב טובות משל ישראל, אבל בהחלט המצב בישראל טוב:

גם שיעור השינוי, השיפור, ביחס החוב לתוצר בשנה האחרונה, לעומת מדינות העולם מציב את ישראל במיקום טוב:

קיראו עוד ב"בארץ"

שר האוצר, ח"כ בצלאל סמוטריץ': "ברוך השם כלכלת ישראל ממשיכה לצעוד קדימה ולהפגין את איתנותה ועוצמתה אשר באה לידי ביטוי בהורדת יחס חוב התוצר ובהתאוששות מהירה ממשבר הקורונה. אנו נמשיך בעזרת השם להוביל את כלכלת ישראל כאי של יציבות, באחריות פיסקלית ובפיתוח מנועי צמיחה לטובת מדינת ישראל ואזרחיה כולם".

החשב הכללי, רו"ח יהלי רוטנברג: "השינוי בחוב הממשלתי, יחד עם צמיחה משמעותית בפעילות המשק הביאו לקיטון חד ביחס החוב לתוצר. הירידה המצטברת בשנתיים האחרונות ביחס חוב תוצר והחזרה למתווה הירידה הינם בעלי חשיבות רבה בשימור האיתנות הפיננסית  והגמישות הפיסקלית, התומכות בדירוג המדינה בסביבה מאקרו כלכלית עתירת האתגרים שצפויה ללוות אותנו גם בשנת 2023".  

סגן בכיר לחשב הכללי ומנהל חטיבת המימון, גיל כהן: "בזכות הצמיחה המרשימה של המשק, העודף התקציבי בשנה החולפת וניהול יעיל של החוב הממשלתי, יחס החוב הציבורי לתוצר יורד בחדות בשנת 2022 בשיעור חד של כ-7% ונאמד על כ-60.9%. בכך מדינת ישראל ממשיכה לבלוט לחיוב ביחס למדינות הייחוס במגמות החוב לתוצר בעשור האחרון בכלל ובמשבר הקורונה בפרט. חזרה לסביבת החוב לתוצר שנרשמה טרום המשבר, מהווה סמן חשוב לחברות הדירוג ומאפשרת גמישות פיסקלית שחשיבותה הוכחה בשנת 2020 עם פרוץ משבר הקורונה בה איתנות המשק הישראלי ויחס החוב לתוצר אפשרו הרחבה פיסקלית מהירה ואחראית שסייעה לממשלה להתמודד עם המשבר. כמו כן, בשנת 2022 התחלנו ביישום הרפורמה באגרות החוב המיועדות לקרנות הפנסיה אשר תשנה את תמהיל הגיוסים ותאפשר ניהול גמיש ויעיל יותר של החוב הממשלתי".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אחרי ה 4 שנים הבאות היחס יעלה ל 100 אחוז (ל"ת)
    רונן 18/01/2023 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רועי לוי 18/01/2023 14:54
    הגב לתגובה זו
    הכל יחסי!!!! המצב במדינות העולם גרוע מאצלנו בהרבה.. אז אין הרבה מקומות יותר טובים להשקיע. ככה שגם אם השר נחשב לקיצוני או משהו דבילי כזה עדיין יש ביקוש לאגח ישראלי בעולם. אני חושב שזה חשוב ומבורך להוריד את החוב כמה שיותר כי לנו אין מטבע שאפשר להדפיס במקרה חירום.
  • לא הבנת נכון את הכתבה. זה תודות לזה שביבי לא היה ראש המ (ל"ת)
    יותם 18/01/2023 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ישראל 18/01/2023 14:37
    הגב לתגובה זו
    בניהו הממשלה הקודמת ושר האוצר ליברמן.
  • 1.
    כל הכבוד לליברמן ובנט-לפיד (ל"ת)
    עדי 18/01/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?