בואו נהיה גם פרקטיים: כן, צריך קזינו באילת

תחושת הפטרונות של הפוליטיקאים כלפי האוכלוסיות ה'חלשות' מעליבה; תועלתו של קזינו גדולה מחסרונותיו
גיא ארז | (22)
נושאים בכתבה גיא ארז קזינו

מזה 20 שנה שהדילמה 'קזינו בישראל – כן או לא" עולה לכותרות בתקשורת, אך הדבר מעולם לא יצא לפועל. אמנם תמיכתו של ראש הממשלה שהעיד בעבר כי "כשאני רוצה משהו – אני משיג אותו" מגדילה את הסיכויים כי הדבר הפעם יתרחש, אך מנגד, יש לזכור – הוא אמר זאת גם על מחירי הדיור, ואלה רק ממשיכים לנסוק...

 

הקונפליקט בנושא הקזינו ברור: האם הגדלת הכנסות המדינה במחיר פגיעה אפשרית (גם אם ודאית) באזרחיה שיקחו בו חלק משתלמת בשורה התחתונה? ואני טוען - כן!

 

בואו נשים את הדברים (וגם את הז'יטונים) על השולחן: אנשים אוהבים להמר, ומי שרוצה להמר – עושה זאת, בין אם קיים קזינו ובין אם לאו. רק בשנה האחרונה שבר הטוטו את שיא הכנסותיו, והכניס לקופתו כ-3 מיליארד שקל. שנה קודם לכן שבר מפעל הפיס שיא והכניס 6.2 מיליארד שקל. תוסיפו את ההכנסות העצומות של בתי ההימורים הלא חוקיים בישראל, שעל פי הערכות מכניסים סכום עצום של 11-15 מיליארד שקל – ללא פיקוח, ללא תשלום מס, ותוך התנהלות אלימה ומסוכנת עם כל הבא איתם במגע - וקיבלתם מציאות בה הישראלים מהמרים, והרבה. אני מעדיף שההכנסות יגיעו בחלקן אל המדינה - ובחזרה אל האזרחים.

 

נכון, קיומו של קזינו יגדיל את כמות הישראלים הנחשפים לתחום זה, אבל האם הפוליטיקאים שלנו עד כדי כך מזלזלים בנו? מניין תחושת הפטרונות הזו כלפי האוכלוסיות ה'חלשות' כי "הם ידרדרו את עצמם ומשפחותיהם אל פי פחת''. האם האזרחים הם תינוקות שהולכים שבי אחרי כל פיתוי, ולו הקטן ביותר - ותמיד יבחרו באופציה הגרועה מבחינתם? אני מאמין שלא, ומקווה שגם קובעי המדיניות שלנו לא חושבים כך עלינו.

 

תתפלאו, אבל ישראל לא תהיה המדינה הראשונה בעולם שמפעילה קזינו: אלו מפוזרים בכל העולם: באמסטרדם ובברלין, במקאו ובלאס-וגאס ואפילו ברחבי דרום אמריקה. למי מכם שביקר בעיר בה יש קזינו – עם יד על הלב - האם הוא הרגיש שהוא נמצא בסדום, או שמא במרכז תיירותי פורח?

בואו נהיה גם פרקטיים: חשבו על הכמויות האדירות של ישראלים שאתם מכירים שטסים עד בולגריה לצורך הימורים (שלא נדבר על ביקורים מזדמנים בקזינואים כחלק מטיול בשאר העולם): לא עדיף להשאיר את הכסף בארץ? קבוצות של צעירים יסעו\יטוסו עד אילת ולא יפסיקו לצרוך: הם יוציאו כסף על לינה, אוכל, הוצאות שוטפות, ביקורים באטרקציות ועוד – על כל שקל שיעבור מישראלי אחד לאחר ישולם מע"מ, מס הכנסה; המכניס יבזבז יותר כסף – והכלכלה הישראלית תנוע!

 

לגבי נבואות הזעם של ח"כ זהבה גלאון בדבר קזינו שיהווה "מגנט לעוני ופשיעה, קורבנות זנות וכו', אני חייב לומר שאלה מעט מנותקים לדעתי: זה נכון שקזינו נתפס כמקושר לדברים שלייליים אלו, אך מדובר בסטיגמות ישנות שאבד עליהן הקלח. מדוע שקזינו, שיהיה בית עסק חוקי לכל דבר ועניין, יהיה קשור בכלל לתעשיית הזנות? נכון, זה מצטלם טוב בסרטים על לאס וגאס, אך לא מעבר לכך - אם עושים זאת נכון.

 

בנוסף להתנגדות ח"כ גלאון, גם התנגדותם של חברי הכנסת הדתיים והחרדים לא מפתיעה – אך מעט מוזרה בהתחשב בכך ששני מגזרים אלו ידועים בחיבתם לקבלת כספים סקטוריאליים בהסכמים הקואליציוניים בכל שנה. האם אלו יתנגדו גם אם ייקבע שאחוז מסויים מרווחי המדינה בנושא יגיע ישירות אליהם?

קיראו עוד ב"בארץ"

מכל רווח של הקזינו תגזור המדינה קופון יפה (ובחקיקה פשוטה ניתן אף להגדיל את שיעור המס על רווחי עסק בתחום זה) - וזו השורה התחתונה והחשובה. בנוסף לכך, בתי הקזינו יעסיקו כמות עובדים מכובדת – החל מסדרנים, מלצרים, שומרים, טבחים  ועוד – ואין צורך לפרט על התועלת החיובית מכך למדינה ולחברה.

 

כל זאת, בטרם דיברנו על אפשרות של החייאת העיר אילת על ידי הגדלת מספר תיירי החוץ והפנים שיגיעו אליה – מה שישפיע לחיוב על בתי העסק, המלונות, התחבורה ושאר האטרקציות בעיר. לא ארחיב על משמעותו של המכפיל הקיינסיאני במקרה זה – אבל בגדול, תיווצר דינמיקה משמעותית וחיובית לטובת העיר אילת, ולטובת מדינת ישראל.

אין ספק כי לא מדובר בדילמה פשוטה עבור המחוקקים שלנו, ונכון שיהיו אנשים שיפסידו את כספם בבתי ההימורים  - אך זה קורה גם כאן, בשוק ההון. לא מעטים הם האנשים שיטענו כי השקעה בבורסה (בוודאי לטווח הקצר) כמוה כהימור בקזינו. אך משום מה, קניית מניות נתפסת כ'דבר מתוחכם', בעוד קניית ז'יטונים מקושרת לפשיעה, וחבל שכך. 

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    הבעיה היא 21/02/2016 12:58
    הגב לתגובה זו
    הכסף שיתקבל ממיסוי הקזינו יזרום למקומות הרגילים: חרדים, התנחלויות, מערכת הביטחון, הורדת מס חברות.
  • 18.
    גיא ב. 21/02/2016 11:24
    הגב לתגובה זו
    המדינה תרוויח?אז שהמדינה תהיה הבעלים ולא איזה טיקון.
  • 17.
    שמואל 20/02/2016 10:47
    הגב לתגובה זו
    עניין הקזינו זה להסית את הדעת של ההמון מהדיקטטור ביבי. והנה הפיונים שקופצים מלבדם ומכשירים מהלך שכזה ללא שום אחריות. איזה קל זה להיות כתב אידיוט אה?
  • שלומי 20/02/2016 12:15
    הגב לתגובה זו
    נכון שביבי מסית את הדעת, אבל לכתב דווקא היו טיעונים נכונים
  • 16.
    אדרבא 19/02/2016 10:09
    הגב לתגובה זו
    פשוט מאד: אם באמת נתניהו סבור שקזינו יציל את אילת, שיציע להקים קזינו בבעלות מפעל הפיס. למה לא? מפעל הפיס מצויד בנסיון מקצועי רב לניהול הימורים בפיקוח של המדינה, ויש לו הכלים לחלק את הרווחים לרשויות המקומיות: בתי ספר, מתנ"סים, מפעלי תרבות וכו'. אם הכוונה האמיתית היא שכל הרווחים יגיעו לאזרחים ולא לטייקון כזה או אחר, נראה אתכם תומכים בקזינו בבעלות המדינה! נתתם את אמסטרדם כדוגמה לקזינו משגשג ומושך תיירים? בבקשה, קחו את הדוגמה ההולנדית: הקזינו בבעלות מלאה של המדינה וכל הרווחים מגיעים היישר לקופת האוצר. מתעקשים על בעלות פרטית?? אהה! יצא המרצע מן השק! עכשיו אנחנו מבינים איזה אינטרס עומד לנגד עיניכם. וזה לא האינטרס של הציבור.
  • 15.
    כמה שטויות בכתבה אחת (ל"ת)
    דן 18/02/2016 11:35
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אמיר 18/02/2016 07:24
    הגב לתגובה זו
    אם הולכים להקים קזינו באילת , אז כדי גם לאפשר פעילות של בתי בושת , הרי זה דברים בלתי נפרדים . אם לעשות חיים , אז עד הסוף .
  • 13.
    בית זונות יביא עוד יותר תיירים! רק קזינו חסר לצרות לנו (ל"ת)
    ביבי בעל היצירתיות 18/02/2016 06:46
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    שדה דב 18/02/2016 02:14
    הגב לתגובה זו
    שדה דב והצבור יסע באוטובוסים לאילת זה אותם אוטובוסים שהערבים נסעו בהם לקלפי
  • 11.
    קזינו בסדום ועמורה 18/02/2016 02:11
    הגב לתגובה זו
    מי שירויח בקזינו העולם התחתון יהיה בעקבותיו לקבל את הכסף בחזרה. אכן צריך קזינו המדינה תרויח הרבה כסף והאנשים,יפסידו הרבה כסף. זה הפרצוף של המדינה . איכסה
  • 10.
    שמואל 18/02/2016 01:31
    הגב לתגובה זו
    ראשית אתה כותב הרבה על תחושת בטן ואחשי ליבך ולא דברים מבוססים. הפחד הגדול הוא בזה שהאזרח יגיעה למלון וידר לקזינו להמר ולמה מפני שזה חוקי ואף אשה לא תוכל להגיד לו לא אם עד היום הרבה אנשים התביישו או פחדו ללכת לבתי הימורים לא חוקיים ביום אף אחד לא יוכל לעצור אותו וכאן הבעיה הגדולה. הלוואי שאני טועה אבל לא וחבל על המשפחות שיהרסו במדינה.
  • 9.
    רק מרוקאי שהם בעיקרון קופים יכול לתמוך בקזינו (ל"ת)
    Ff 18/02/2016 01:31
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    גספור 18/02/2016 00:19
    הגב לתגובה זו
    לאן הגענו? במקום לחיות על פרי עבודה ויצירה, נחיה מפגועי נפש שהימרו והפסידו כספם בגלל רוח שטות?
  • 7.
    לא מסכימה, אבל אתה בהחלט כותב יפה (ל"ת)
    דניאל 17/02/2016 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משה מאגף הספורט 17/02/2016 18:46
    הגב לתגובה זו
    ועצת זהב לכולם, תמיד תגיעו לקזינו עם כסף בחירום, ואם הכסף בחירום נגמר אז גם לשמור בחירום חירום, שלא תקבלו פול האוס וייגמר הכסף.
  • 5.
    הון שלטון אדלסון (ל"ת)
    BB 17/02/2016 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עמית 17/02/2016 18:14
    הגב לתגובה זו
    שלא לדבר שחצי מדינה משחקת טקסס הולדם כול חמישי בערב. בכול רחוב בכול עיר תעבור ביום חמישי בערב מ 21 ועד 4 בבוקר. ניתן לשומע את רשרוש הזיטונים. בולגריה מלאה באלפי ישראלים שזורקים שם כסף. קזינו באילת. אני עכשיו קונה שם דירה נוספת...!
  • 3.
    עדו 17/02/2016 17:46
    הגב לתגובה זו
    נתניהו תמיד "דואג" להצלת החיים... הוא ימכור אותנו לחרדים בכיף בשביל להקים קזינו אבל לא יזיז אצבע לפתור בעיות כמו תחבורה ציבורית בשבת, שילוב החרדים בעבודה ובצבא כמובן שזה לא בשביל המקרובים פשוט, מתווה הגז והקזינו הם אלה שיצילו אותנו מאירן כולי תקווה שהחרדים ישפילו את נתניהו בדרכו לקזינו
  • הצופה 19/02/2016 03:29
    הגב לתגובה זו
    אז אל תכתוב נגד השבת והחרדים בכתבה שלא קשורה לחרדים או לשבת. תתבייש לך איזה מילים על שבת. תנסה פעם אחת לשמור שבת תראה מה זה גן עדן בלי תקשורת בלי פייסבוק רק לנוח ולהתאחד עם המשפחה.
  • הצופה 19/02/2016 03:29
    הגב לתגובה זו
    אז אל תכתוב נגד השבת והחרדים בכתבה שלא קשורה לחרדים או לשבת. תתבייש לך איזה מילים על שבת. תנסה פעם אחת לשמור שבת תראה מה זה גן עדן בלי תקשורת בלי פייסבוק רק לנוח ולהתאחד עם המשפחה.
  • 2.
    אורן הגדול 17/02/2016 17:44
    הגב לתגובה זו
    מה קורה רשמיים ? ברצוני לחלוק על הכתב המכובד ועל טור הדעה הנהיר שלו. אין מקום לבית הימורים בעיר אילת. הדבר יביא פשיעה, החלשת שכבות מוחלשות ממילא וכדומה. אין תחליף להשקעה בפיתוח והתחדשות עירונית שתחולל שינוי בעיר. תנופת בנייה, יצירת מקומות תעסוקה ראויים ומערכת השכלה איכותית הם הם התרופה לעיר אילת החולה. אל תהפכו אותה לסינדרלה שנראית מדהימה בלילה ומראה עוני בבוקר.
  • 1.
    שיקימו העיר הזו מתה (ל"ת)
    יובל 17/02/2016 17:41
    הגב לתגובה זו
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן

דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי. 

בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.