שעות כוננות של עובד - דין ופסיקה הלכה ולמעשה

הזכות לדמי כוננות הינה זכות חוזית. בהסכם רשאים הצדדים לקבוע את תנאי מתן הזכות, לרבות היקפה ותחומיה. להיקף הזכות לדמי כוננות יש משמעות תקציבית. כל זכות אחרת אשר מקורה בהסכם, ואין חובה שבדין לתיתה לעובד, אפשר להתנות עליה ולהגבילה. מאמר מאת עו"ד שראל כהן
עו"ד לילך דניאל |

מהי המשמעות הכלכלית של עובד כונן, הממתין לקריאה בשעות שהן מחוץ לשעות העבודה הרגילות הנהוגות אצל מעסיקו )קרי, שהמעסיק ביקש מהעובד להיות כונן, שמא ייאלץ לקרוא לו לשוב למקום העבודה?

האם עובד כזה זכאי לתמורה כספית כגון משכורת, בגין השעות שבהן היה כונן והמתין לקריאה ממקום העבודה?

להלן אסקור כמה מקרים אשר נדונו לפני ערכאת בית הדין לעבודה, לרבות בית הדין הארצי לעבודה.

במקרה אחד הועסק התובע כטכנאי מערכות מיזוג בחברת מוקד שיאון 1992 בע"מ (להלן: "פס"ד שיאון"(1)). התובע טען, כי לאחר שעות עבודתו הרגילות נשאר בכוננות, וכי למעשה היה בכוננות לקריאות במשך 24 שעות ביממה. לטענתו, נענה לשתיים עד שלוש קריאות בשבוע במשך כל תקופת עבודתו, לרבות בשבתות ובחגים. הוא תבע פיצוי בשיעור 4 שעות עבודה ליום בגין היותו כונן.

הנתבעת-המעסיקה לא הכחישה את טענת התובע, שהוא אכן הוזעק לטפל במערכות המיגון של לקוחותיה מחוץ לשעות העבודה, אך הכחישה את טענתו כי הדבר אירע בתדירות שעליה דיווח.

בית הדין לעבודה קבע, כי מהות תביעתו של התובע היא לגמול עבודה בעבור שעות נוספות. "כוננות" במובנה הרגיל היא נכונות להיקרא לעבודה מחוץ לשעות העבודה. תשלום בגין "כוננות" טעון הסדר מפורש בין הצדדים, ובעניין שיאון נקבע, כי התובע לא הצביע על כל הסדר שהוא המזכה אותו בגמול בגין עצם נכונותו להיקרא לעבודה מחוץ לשעות העבודה הרגילות. משכך קבע בית הדין לעבודה, כי אפשר להסיק שתביעת התובע היא למעשה תביעה לגמול בעד 4 שעות עבודה נוספות שביצע.

במקרה אחר התובעים הם סטודנטים, שהועסקו על ידי חברת החשמל (להלן: "פס"ד עופר שגב"(2)), במשמרות ערב ולילה בלבד. נוסף על המשמרות, נדרשו התובעים להשתתף בסבב כוננויות, שהתבטא בהקצאת שתי כוננויות לחודש לעובד, ולעתים אף בארבע כוננויות לחודש. על פי נוהל העבודה אצל הנתבעת, במשמרת שאליה הוצבו ככוננים נדרשו התובעים להתקשר אל הנתבעת, כדי לוודא אם התייצבותם למשמרת נדרשת אם לאו. באותם מקרים שבהם התובעים אכן התייצבו למשמרת במהלך כוננות, הם קיבלו תמורה מלאה בגין אותה משמרת. בשאר המקרים, לא שולמה להם תמורה בגין שהותם בכוננות.

בית הדין לעבודה ציין בפסק הדין, כי "אין לשלול את האפשרות שכוננות מסוג מסוים, גם אם היא מתרחשת מחוץ לחצרי המעביד, תחשב כזמן שבו העובד העמיד עצמו לרשות העבודה, לעניין הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א?1951 (להלן: "החוק").

בעניין עופר שגב נקבע, כי התובעים לא נדרשו להימצא במקום מסוים, אלא היו חופשיים לעסוק בענייניהם במהלך זמן המשמרות; מלכתחילה דובר במספר נמוך של כוננויות; מלכתחילה ברור כי מבחינת מהות הכוננות היה מדובר באפשרות רחוקה עד מאוד של היזקקות לשירותיהם של התובעים; וכאשר נוסף לכול, עודכנו התובעים בשיחת טלפון בנוגע לאפשרות הרחוקה ממילא של הצורך להיזקק לשירותיהם ? אי אפשר לקבוע, כי התובעים הוכיחו שמדובר בזמן שבו עמדו לרשות מקום עבודתם, כהגדרת מונח זה בחוק (3).

בנסיבות אלה דחה בית הדין לעבודה את התביעה בעניין עופר שגב, לתשלום תמורה בגין כוננויות.

סוגיית שעות הכוננות הועלתה גם בעת ערעור לפני בית הדין הארצי לעבודה, מקרה שבו המשיב (התובע בערכאה הראשונה) הועסק בשגרירות ישראל בחו"ל כמאבטח (להלן: "פס"ד לשם"(4)), ובמסגרת עבודתו נדרש להיות בכוננות לפי תוכנית שבועית.

הועלתה השאלה האם זכאי המשיב לתמורה כספית מיוחדת בעבור שעות הכוננות הללו. בית הדין האזורי לעבודה השיב על שאלה זו בחיוב, ומכאן הערעור.

בשים לב, כי פסק הדין בעניין לשם עוסק במערכת יחסי העבודה של עובדי מדינה, ובמקרה הספציפי בעניין לשם - של עובד ישראלי המועסק בחו"ל. במקרים כגון זה ואחרים - יחולו הוראות שונות מההוראות שיחולו על עובד במגזר הפרטי, שלגביו ייקבעו הסכמים חוזיים, הסדרים קיבוציים, הוראות נוהל הנהוגות אצל מעסיק מסוים, או נוהג הקיים במקום עבודה. באשר לעובדי מדינה, קיימות בתקשי"ר הוראות המתייחסות ל"כוננות" - ואשר בכל מקרה נקבע, כי הן אינן חלות על עובדים המועסקים בחו"ל במעמד של עמ"י (עובד מקומי ישראלי).

בעניין לשם קבע בית הדין הארצי לעבודה, כי הסדרים של תשלום בעבור כוננות אינם מעוגנים בחיקוק, ואין הם חלק ממשפט העבודה המגן. עוד נקבע, כי לשם לא הצביע על כל מקור משפטי בר-תוקף, המחייב את המדינה לשלם לו תמורה בעבור שעות כוננות. אין פסול בקביעת שכר הכולל תוספת גלובלית, שנועדה לפצות את העובד על שלל מטלות או על תנאי עבודה הכרוכים בביצוע תפקידו, ובכלל זה בעבור כוננות.

סקירה משפטית בערכאות בית הדין לעבודה ובחקיקה הרלוונטית מעלה, כי שעות כוננות אינן מזכות את העובד בתשלום כלשהו, וגם ששעות הכוננות אינן חלק ממשפט העבודה המגן, קרי, הוראות חוק קוגנטיות שאי אפשר להתנות עליהן.

מן האמור עולה, כי "מקור הזכות לדמי כוננות הוא חוזי. בהסכם רשאים הצדדים לקבוע את תנאי מתן הזכות, לרבות היקפה ותחומיה. להיקף הזכות לדמי כוננות יש משמעות תקציבית... כל זכות אחרת מקורה בהסכם, ואין חובה שבדין לתיתה לעובד, אפשר להתנות עליה ולהגבילה".

הכותב - ממשרד אברמוביץ כהן, עורכי דין

הערות הכותב:

(1) ע"ב 2337/06 (י-ם) אור אלי נ' מוקד שיאון 1992 בע"מ ואח'.

(2) ע"ב 417/04 עופר שגב ואח' נ' חברת החשמל לישראל בע"מ.

(3) "שעות עבודה" פירושו ? הזמן שבו עומד העובד לרשות העבודה, לרבות הפסקות קצרות ומוסכמות הניתנות לעובד להחלפת כוח ואויר, חוץ מהפסקות על פי סעיף 20.

(4) ע"ע 000204/06(ארצי) מדינת ישראל נ' לשם אלוני.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי מרגלית, רפאל, צילום: דוברות רפאליוסי מרגלית, רפאל, צילום: דוברות רפאל

רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים

החברות יפתחו יחד פתרונות מבצעיים מתקדמים להתמודדות עם איומי רחפנים ברום נמוך, עם דגש על מחיר חדירה נמוך ויכולת הטמעה מהירה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רפאל

רפאל מודיעה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת ההזנק החיפאית "לולב ספייס", במטרה לפתח מערכת חדשנית ליירוט רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים. לפי ההסכם, שתי החברות יעבדו במשותף ובבלעדיות על פיתוח פתרונות ייחודיים להתמודדות עם איומים שטסים בגובה נמוך, עם דגש על מחיר נגיש, גמישות תפעולית ויכולת יישום מהירה בהתאם לצרכים הדינמיים של שדה הקרב.

במסגרת המאמצים של רפאל לתת מענה לאיומים מרום נמוך מאוד (Very Low Altitude - VLA), הוקמה לאחרונה בחברה מינהלת ייעודית לנושא, תחת חטיבת ההגנה האווירית. החטיבה אחראית בין היתר על פיתוח מערכות כמו כיפת ברזל, קלע דוד, ספיידר וטילי אוויר-אוויר מתקדמים, וכעת מרחיבה את פעילותה גם לאיומי רחפנים המתעצמים בשנים האחרונות.

יוסי מרגלית, ראש מנהלת ההגנה האווירית ברפאל, מסביר כי שיתוף הפעולה יוצר חיבור ייחודי בין הידע והניסיון של רפאל, שכבר הוכיחו עצמם מבצעית, לבין החדשנות והגמישות של חברת "לולב ספייס". “שיתוף הפעולה המדובר מייצר סינרגיה יוצאת דופן בין יכולות המו"פ, הידע והמערכות המוכחות מבצעית של רפאל – לבין הגמישות, היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של חברת ‘לולב ספייס’. השילוב הזה יאפשר לנו לפתח במהירות פתרונות יירוט עבור מנעד מתפתח של תרחישי אוייב, פתרונות זולים ויעילים ברמה שטרם נראתה בשוק העולמי. בזכות היתרונות ההדדיים שלנו, נוכל להציע ללקוחות מענה העומד בסטנדרטים הביטחוניים המחמירים ביותר מחד, ונותן מענה מבצעי גמיש בשדה הקרב, מבלי להכביד בעלויות מאידך", אמר מרגלית.

ד״ר נועם לייטר, מנכ״ל חברת "לולב ספייס", בירך על שיתוף הפעולה ואמר: "ההסכם עם רפאל מהווה עבורנו קפיצת מדרגה, הוא מאפשר לנו להביא לידי ביטוי את היכולות הייחודיות שפיתחנו – טכנולוגיה שתסייע בפריצה לשווקים חדשים ובצמצום חסמי הכניסה, בעיקר בהיבט המחיר. אנו עובדים בימים אלו עם מנהלת הגנ״א ברוק"ק, על שילוב מגוון יישומים חדשים בטכנולוגיה מתקדמת ליירוט רחפנים וכטב"מים, החל מרמת האיום הבודד ועד הגנה בפני נחיל איומים"." שיתוף הפעולה עם “לולב ספייס” מהווה חלק מאסטרטגיית החדשנות של רפאל, המבוססת על שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות. במסגרת זו, רפאל פועלת להקמת רשת חדשנות דינמית המשלבת את הידע, הניסיון והיכולות ההנדסיות של רפאל לבין היצירתיות, הגמישות והטכנולוגיות המתקדמות של חברות ההזנק. המטרה היא לאפשר פיתוח מהיר והטמעה יעילה של פתרונות חדשניים בשדה הקרב, תוך מענה לאיומים מתפתחים והפחתת חסמים.

לולב ספייס היא חברת סטארט-אפ חיפאית שהוקמה בשנת 2021, ומאז מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ניווט אוטונומי מבוססות ראייה ממוחשבת. החברה פיתחה מערכות המשלבות מצלמות חכמות ואלגוריתמים מתקדמים, שמאפשרים לכלי טיס ורובוטים לזהות את הסביבה בה הם נמצאים, למפות אותה בזמן אמת ולקבל החלטות ניווט מדויקות. תחום התמחות זה מאפשר לה לספק פתרונות קלים, חסכוניים ומהירים.

בצלאל סמוטריץ
צילום: ועדת הכספים

תקציב נפתח, הגירעון עולה ל-5.2%


תוספת של 31 מיליארד שקל לתקציב הביטחון כבר ב-2025; סך ההוצאה יזנק לכ-650 מיליארד שקל; מדובר בפריצת התקציב החמישית בשנתיים



עמית בר |

הוצאות הביטחון עולות - מזל שיש עלייה דרמטית בגביית המס - שי אהרונוביץ מציל את הגירעון התקציבי; גביית המסים זינקה ב-16.6%. אבל, המס לבדו לא מספיק. הממשלה צפויה לאשר פתיחה נוספת של תקציב המדינה לשנת 2025, תוך פריצה מחודשת של מגבלת ההוצאה, הפעם בהיקף של כ-30.8 מיליארד שקל. תוספת התקציב נועדה בעיקרה לממן את הוצאות מערכת הביטחון, על רקע המלחמה המתמשכת בעזה והעימות עם איראן, אך כוללת גם הוצאות נוספות לרבות תשלומי ריבית וקצבאות נפגעי איבה.

פריצת המסגרת התקציבית תביא להרחבת הגירעון המתוכנן ל-5.2% תוצר, מהגבוהים שנרשמו בשני העשורים האחרונים. לשם השוואה, יעד הגירעון המקורי שנקבע עמד על 4.7% בלבד, וכבר עודכן ל-4.9% בהחלטה קודמת של ועדת הכספים. באוצר מדגישים כי מדובר בגידול של כ-0.3% תוצר בלבד לעומת היעד המאושר. בפועל מדובר בתוספת גירעונית של כ-6 מיליארד שקל. זה היה יכול להיות הרבה יותר גרוע, אלמלא ההכנסות עלו בזכות גביית מס גבוהה ותשלומי מס על דיבידנדים. 

תקציב הביטחון תופס את הנתח המרכזי

לפי הסיכומים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, תוספת התקציב עבור הצבא מגיעה לכ-31 מיליארד שקל,  והיא מצטרפת לעלייה קודמת שהביאה את תקציב הביטחון המאושר לשנת 2025 ל-113 מיליארד שקל. נראה כי מדובר רק בשלב ראשון בתהליך מתמשך, שכן הסיכום הנוכחי אינו כולל תוספות עתידיות עבור התעצמות צבאית והוצאות שוטפות מוגברות. בנוסף, חלק מהתוספת הנוכחית (בסך כולל של כ-42 מיליארד שקל) יחולק בין תקציב 2025 ל-2026.

לצד פריצת התקציב, באוצר מתכוונים להחזיר לקופת המדינה כ-600 מיליון שקל מתוך כספים שיועדו להסכמים קואליציוניים, בין היתר לתוכנית "אופק חדש" עבור רשתות חינוך במגזר החרדי. בנוסף ייושם קיצוץ רוחבי של כ-700 מיליון שקל בתקציבי משרדי הממשלה, וקיצוצים דומים מתוכננים גם לשנים הבאות.

למרות ההרחבה התקציבית, באוצר מציינים כי הכנסות המדינה ממסים ממשיכות להפתיע כלפי מעלה-– וזו הסיבה המרכזית לכך שהעמקת הגירעון קטנה משמעותית מהתוספת התקציבית. במילים אחרות, המדינה מוציאה הרבה יותר, אך גם מכניסה יותר מהצפוי.