מייסדי ויה, אורן שובל ודניאל רמות, צילום: יח"צמייסדי ויה, אורן שובל ודניאל רמות, צילום: יח"צ

ויה בדרך לוול סטריט עם הכנסות של 206 מ' דולר במחצית הראשונה והפסד חשבונאי

הישראלית שפיתחה פלטפורמה לתחבורה ציבורית מתקדמת מתכננת להנפיק בניו יורק, אחרי צמיחה מתמשכת בהכנסות ושיפור בשולי ההפסד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ויה הנפקה

חברת ויה (Via), שהוקמה ב-2012 על ידי דניאל רמות ואורן שובל, הגישה תשקיף לרשות ניירות ערך האמריקאית במטרה לבצע הנפקה בבורסת ניו יורק. החברה, שפיתחה טכנולוגיה לניהול ותכנון דינמי של שירותי תחבורה ציבורית, מציגה צמיחה מתמשכת בהכנסות אבל עדיין מתקשה לתרגם אותן לשורת הרווח ורושמת הפסדים, עם זאת ברבעונים האחרונים אפשר לראות מגמת שיפור במדדים הפיננסיים.

בתחילת דרכה הפעילה החברה שירותי נסיעות שיתופיים בערים גדולות כמו ניו יורק ושיקגו ואפילו ניסתה את כוחה גם בתל אביב ובחיפה, אבל בהמשך שינתה כיוון והפכה לספקית מערכות לניהול שירותי תחבורה ציבורית ומוסדית עבור רשויות, בתי ספר ואוניברסיטאות. זה הניסיון השני של ויה לצאת להנפקה בוול סטריט. בסוף 2021 היא הגישה תשקיף חסוי, אבל חלון ההנפקות באותה תקופה כבר החל להיסגר כשהאינפלציה זינקה והפד' העלה ריבית, המשקיעים איבדו עניין בהנפקות חדשות והמהלך נגנז.

על פי התשקיף שהגישה, ההכנסות בשנת 2024 הסתכמו בכ-338 מיליון דולר, עלייה של 36% לעומת השנה שקדמה לה. במחצית הראשונה של 2025 רשמה ויה הכנסות של כ-206 מיליון דולר צמיחה שנתית של כ-26%. לצד זאת, ויה עדיין מציגה הפסדים: במחצית הראשונה של השנה עמד ההפסד הנקי על 37.5 מיליון דולר, שהם כ-18% מההכנסות, לעומת שיעור הפסד של 30% בתקופה המקבילה. גם ברמת EBITDA מתואם ניכר שיפור, כאשר שיעור ההפסד ירד מ-42% במחצית הראשונה של 2023 ל-8% בלבד במחצית הראשונה של 2025.

התשקיף גם חושף כי בין המשקיעים הבולטים בחברה נמנים קרנות ההון סיכון 83North ופיטנגו, במקביל למייסד ומנכ"ל החברה דניאל רמות. סבב הגיוס האחרון של ויה התקיים ב-2023 לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר, והחברה דיווחה כי עד כה הושקעו בה סכומים מצטברים של כמיליארד דולר. כיום היא פועלת ביותר מ-30 מדינות ומספקת פתרונות לכ-689 לקוחות, רובם גופים ממשלתיים המהווים מעל 90% מהכנסותיה. למרות החדירה המוגבלת יחסית לשוק כ-1% בלבד מהפוטנציאל בצפון אמריקה ובמערב אירופה ויה רואה בשווקים האלה יעד מרכזי לצמיחה בעתיד.

ויה נכנסת לשלב ההנפקה כשהיא מציגה תיק לקוחות רחב יחסית, הרבה רשויות וגופים ציבוריים ביותר מ־30 מדינות. ההכנסות מגיעות בעיקר מהמגזר הממשלתי מה שנותן לה בסיס יציב יחסית, אבל מצד שני גם גורם לויה להיות תלויה בתקציבים ציבוריים ובתנאי רגולציה משתנים. בשלב זה היא מחזיקה רק חלק קטן משוק היעד באירופה ובצפון אמריקה, והצמיחה תלויה ביכולת שלה להרחיב את דריסת הרגל ולשפר את מבנה ההוצאות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737

אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

פוקסקון. קרדיט: רשתות חברתיותפוקסקון. קרדיט: רשתות חברתיות

פוקסקון, יצרנית השרתים הטייואנית הגדולה בעולם, מזנקת עם הביקוש ל-AI

יצרנית השרתים הגדולה בעולם רושמת קפיצה דו-ספרתית במכירות, מהדקת את אחיזתה בשוק הבינה המלאכותית ומרחיבה פעילות בארצות הברית על רקע חשש מהחרפת מלחמת הסחר

רן קידר |
נושאים בכתבה פוקסקון
חברת Hon Hai Precision Industry, המוכרת יותר בשם פוקסקון (Foxconn) הציגה ברבעון השלישי של 2025 תוצאות שמחזקות את מעמדה כאחת הספקיות החשובות ביותר בעולם בתחום תשתיות הבינה המלאכותית. לפי דיווח החברה, המכירות ברבעון צמחו בשיעור של 11% והסתכמו ב-2.06 טריליון דולר טייוואני (כ-67.8 מיליארד דולר אמריקאי) ועמדו בתחזיות האנליסטים. 

זוהי אינדיקציה ברורה להמשך הביקוש הגבוה למערכות שרתים, ציוד ענן ומוצרי רשת מתקדמים, בעיקר לאור ההשקעות הגוברות בתחום ה-AI בעידן שלאחר ה-ChatGPT ומתחריו. במהלך אוגוסט בלבד, דיווחה פוקסקון על הכנסות של כ-19.8 מיליארד דולר,  עלייה של 10.7% לעומת השנה הקודמת. הכנסותיה המצטברות לשמונת החודשים הראשונים של 2025 עלו בכ-16.6% בהשוואה לתקופה המקבילה – הנתון הגבוה ביותר אי פעם לתקופה זו. 

הנתונים הללו מדגישים כי החברה נהנית ממומנטום חזק, במיוחד בתחום השרתים והענן, בעוד שהביקוש למוצרי אלקטרוניקה צרכנית, ובראשם האייפונים של אפל,  נותר יציב אך ללא צמיחה. פוקסקון, שהיא אחת הקבלניות המרכזיות של אנבידיה NVIDIA Corp. -0.67%   ושל אפל Apple 0.35%  , שמה לעצמה יעד ברור: להפוך את תחום השרתים למנוע הצמיחה המשמעותי ביותר שלה. 

לפי הצהרות החברה, היא מצפה כי הכנסותיה מייצור שרתים יוכפלו ואף ישולשו, בין היתר בעקבות גידול חד בהזמנות מצד שותפותיה האסטרטגיות. פעילות זו נשענת על ביקוש גובר מצד חברות כמו אורקל Oracle Corp -0.91%   וסופטבנק, המעורבות יחד עם OpenAI בפרויקט סטארגייט, שמטרתו להקים חמישה מרכזי נתונים חדשים בארצות הברית. לפי הערכות, הפרויקט צפוי ליצור ביקוש נוסף של יותר מ-30 אלף ארונות שרתים – קצב ייצור אדיר שבו לפוקסקון נתח שוק מוערך של כ-40%. 

החברה נהנית ממעמד של ספקית עיקרית למערכות השרתים של אורקל ומוגדרת כמעצבת וכיצרנית גדולה. בהקשר זה, האנליסטים מעריכים כי הביקוש למערכות שרתים ייעודיות לבינה מלאכותית עשוי להפוך את תחום השרתים לפעילות בהיקף של טריליון דולר טאיוואני (כ-33 מיליארד דולר) בשנים הקרובות, כשהחברה צפויה לתפוס את החלק המרכזי ממנו. 

לצד הצמיחה בתחום השרתים, החברה ממשיכה להתמודד עם חולשה מסוימת בתחום הסמארטפונים, שנבעה בעיקר מתקופת מעבר בין מוצרים. עם זאת, האנליסטים מציינים כי האייפון 17 צפוי  להביא להתאוששות מהירה במכירות וכי הירידה הזמנית אינה מדאיגה. בנוסף, גם ברבעון השני החברה הכתה את התחזיות ב-17%, והרווח הנקי שלה עלה ב-27% בהשוואה שנתית.