
תוכניות חדשות להשבחת בתים בקריית שמונה ובשלומי יוצאות לדרך
מינהל התכנון אישר שתי תוכניות שמטרתן לחדש שכונות ותיקות בצפון, לאפשר פיצול נכסים ובניית יחידות דיור נוספות, ולעודד חזרה של תושבים ליישובים שנפגעו במלחמה
עיקרי המהלך מתמקדים במתן אפשרות לבעלי בתים שנבנו לפני 1992 לבצע פיצול נכסים ולהוסיף יחידות דיור נוספות, תוך שמירה על תנאים בסיסיים של בטיחות ומיגון. כל יחידה חדשה תחויב בבניית
ממ"ד ותשמור על שטח מינימלי של 55 מ"ר. לראשונה תועבר הסמכות לאישור התוכניות לוועדות המקומיות, וההליך יקוצר משמעותית – כך שניתן יהיה להוציא היתר בנייה ישירות ולא להמתין לתהליכים מחוזיים ממושכים. מטרת השינוי היא להניע פרויקטים באופן מיידי, לאפשר לבעלי נכסים להשביח
את בתיהם ולהחזיר חיים לשכונות הוותיקות.
במינהל התכנון מעריכים כי התוכנית תוביל להוספת אלפי יחידות דיור חדשות בשתי הערים, מהלך שיספק תמריץ חזק לחזרת משפחות ותיקות שנטשו במהלך המלחמה ולמשיכת אוכלוסייה צעירה המחפשת פתרונות דיור בצפון. לצד הגדלת היצע הדיור, התוכנית צפויה לשפר את רמת המיגון בבתים וליצור ניצול יעיל יותר של הקרקע במגרשים קיימים.
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "התוכניות שאושרו הן חלק ממערך כולל לשיקום ולחיזוק היישובים בצפון, בדגש על ביישובים שנפגעו בצורה אנושה במהלך המלחמה - קריית שמונה ושלומי. המהלך נועד להעניק לבעלי הנכסים כלים ישימים לשיפור, חיזוק ומיגון בתיהם, תוך יצירת תמריץ לחזרת תושבים ולמשיכת אוכלוסייה צעירה. קידום התוכניות במתכונת מקוצרת ובסמכות הוועדות המקומיות יאפשר יישום מהיר בשטח, ויסייע בהאצת תהליכי ההתחדשות העירונית והכפרית".
מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי פרץ: "חשיבותן של התוכניות היא בכך שיאפשרו התחדשות של שכונות ותיקות של צמודי קרקע, אשר משתרעות על חלקים נרחבים מהעיר ואשר יתר התכניות להתחדשות עירונית אינן עוסקות בהן. התכניות יאפשרו לקדם במהירות פתרונות התחדשות, חיזוק מבנים ומיגון ללא צורך להמתין לתוכניות מורכבות ומסובכות שאורכות זמן רב".
- האם משמורת כמעט שווה מצדיקה הפחתת מזונות?
- המלונות שאירחו מפונים יקבלו 160 מיליון ש' לשיפוצים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יו"ר הוועדה המחוזית צפון, בועז יוסף: "מדובר
בתוכנית שהיא 'חשיבה מחוץ לקופסה' שתאפשר הזרמת דם צעיר ליישובים בצפון באופן מהיר תוך כדי ניצול מיטבי של קרקע. הורים שאין בידם לסייע במימון רכישת דירה לילדיהם, יוכלו לבנות קומה מעל לטובת הילדים או לחלק את הבית הקיים לשתי יחידות דיור מבלי לעבור על החוק. אני מקווה
שנוכל להרחיב את התכנית לכל הישובים בצפון העירוניים והכפריים".
התוכנית הנוכחית מצטרפת למהלכים קודמים שנעשו בשנים האחרונות לקידום התחדשות עירונית בצפון. בניגוד לפרויקטים רחבי היקף של פינוי־בינוי והתחדשות מרכזי ערים בחיפה, נצרת ועפולה, כאן מדובר
במודל חדש שמותאם במיוחד לשכונות צמודי קרקע – מגזר מגורים שעד כה כמעט ולא נגעו בו תוכניות ממלכתיות. הבחירה בקריית שמונה ובשלומי נובעת מהפגיעה הישירה שספגו הערים במהלך המלחמה ומהצורך לספק מענה מיידי לתושביהן.
המהלך משקף שינוי תפיסה רחב יותר במערכת
התכנון: מעבר מהתמקדות בפרויקטים ארוכי טווח למהלכים ממוקדים, מהירים וישימים בשטח. אם התוכניות ייושמו בהצלחה, בכוונת מינהל התכנון והוועדה המחוזית להרחיב את המודל ליישובים נוספים בצפון, הן עירוניים והן כפריים. בכך עשויה להיווצר מסגרת חדשה להתחדשות יישובים שנפגעו,
שתאפשר חזרה מהירה של תושבים, משיכת משפחות צעירות, חיזוק תשתיות ומיגון, ושדרוג איכות החיים בצפון כולו.
- 2.K8 21/08/2025 19:55הגב לתגובה זוכרגילתולים עקרונות טפליםשטחיים ודמגוגגיים בפיתרון בעיות עומק כאלו.
- 1.שום השבחה תביאו שואל תהרסו את כל הבניינים קרית שמונה נראית כמו עזה (ל"ת)אנונימי 19/08/2025 08:06הגב לתגובה זו

מחירי הדירות בנתניה והפצצה שמחכה לנו בתחילת השנה הבאה?
כמה עלו המחירים בנתניה, מה מחירי של דירה ממוצעת? וגם - האם יהיה גל של ביקושים לדירות מזכאים שיתאכזבו מירידה בסיכוי לזכות בדירה בהנחה, ולמה בצלאל סמוטריץ וחיים כץ יהיו אשמים באם מחירי הדירות יעלו?
מחירי הדירות בנתניה עלו בכ-7%-8% בשנה בעשור האחרון, זה בערך הממוצע הארצי. הבדיקה שלנו כללה דירות שנמכרו בזמן האחרון שיש להם היסטוריה ב-12 השנים האחרונות של עסקאות קודמות (כלומר בטווח של 12 שנים יש שתי עסקאות) וכך אפשר לקבל תמונה יחסית מהימנה על השינוי במחיר הדירה הספציפית. עם זאת, זה עדיין לא תמונה מלאה כי יש דירות שהושבחו בגלל התחדשות עירונית ויש דירות שעברו שיפוץ והנכס הושבח לפני המכירה כשאנחנו לא יודעים להעריך את העלות, ועדיין - זה המידע הכי נכון שאפשר למצוא כי במקביל לשיפוץ גם יש בלאי אמיתי של הדירה, וככל שהמדגם גדול (לקחנו כמה עשרות) אז הוא מייצג דירות "ממוצעות" - לא חדשות ולא ישנות מאוד. כך שהממצאים האלו משקפים את המציאות
בשנה האחרונה יש חולשה מסוימת במחירים, אבל לא גדולה מדי כשבשנתיים האחרונות, העלייה יחסית נבלמה - המחיר החציוני הממוצע של דירת 5 חדרים בנתניה עומד על 3.35 מיליון שקל בדומה למחיר לפני כשנתיים-שנתיים וחצי.
מחירי הדירות בארץ ירדו בשנה האחרונה ב-5%-10%, יש חשש גדול שסיום המלחמה והחזרת החטופים החיים, יובילו לאופוריה וביקושים מצד כאלו שישבו על הגדר, ואז המחירים יחזרו לעלות. מעבר לכך, שר האוצר ושר השיכון והבינוי לא מייצרים תחליף לדירה בהנחה ופתרון הולם להפחתה דרמטית של דירות והנחות במסגרת המבצעים העתידיים. זה אומר ש150 אלף זכאים מבינים כעת שהסיכוי שלהם לזכות בדירה שהיה בערך 5% בכל הגרלה, יורד דרמטית. חלקם יוותרו על כרטיס ההגרלה ויחפשו דירה. זוג ועוד זוג, ועדו שכאי ועוד זכאית וככה הביקושים נערמים והמחירים יעלו. באוצר מנפנפים אותנו עם תשובה שמעידה על חוסר הבנה ואכפתיות - ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס? אם השרים לא יפעלו בנידון, יש סיכוי לא קטן שמגמת הירידה במחירים תתהפך - כשזה יקרה תזכרו שהאחראים העיקרים הם בצלאל סמוטריץ' וחיים כץ.
ונחזור לנתניה. הנה עסקאות מהזמן האחרון:
בשדרת האגמים: דירת 5 חדרים, 130 מ"ר, קומה 2 מתוך 6, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־3.43 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).
בשדרות ח"ן: דירת 4 חדרים, 94 מ"ר, קומה 6 מתוך 7, נמכרה ב־2.11 מיליון שקל (22.5 אלף שקל למ"ר).
ברחוב קליר, במרכז העיר: דירת 4 חדרים, 131 מ"ר, קומה 15 מתוך 26, נמכרה ב־2.60 מיליון שקל (19.8 אלף שקל למ"ר).
ברחוב חיים כהן מגורי: דירת 4 חדרים, 92.86 מ"ר, קומה 4, נמכרה ב־2.40 מיליון שקל (25.8 אלף שקל למ"ר).
ברחוב בר יהודה: דירת 4 חדרים, 77 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, נמכרה ב־1.86 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב אהרון צבי פרופס: דירת 4 חדרים, 89.9 מ"ר, קומה 5, נמכרה ב־2.18 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב הגלבוע: דירת 3 חדרים, 79 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, נמכרה ב־1.75 מיליון שקל (22.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב אנילביץ, בשכונת רמת אפרים: בית בן 3 חדרים, 57 מ"ר, נמכר ב־1.60 מיליון שקל (28.1 אלף שקל למ"ר).
ברחוב יאנוש קורצ'ק: דירת 3 חדרים, 67 מ"ר, קומה 5 מתוך 7, עם חניה, נמכרה ב־1.96 מיליון שקל (29.3 אלף שקל למ"ר).
ברחוב מאיר עמית: דירת 5 חדרים, 117 מ"ר, קומה 6 מתוך 12, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־2.82 מיליון שקל (24.1 אלף שקל למ"ר).
ברחוב בני ברמן: דירת 4 חדרים, 111.4 מ"ר, קומה 6, נמכרה ב־3.79 מיליון שקל (34.0 אלף שקל למ"ר).
בשדרות ניצה, בצפון העיר סמוך לחוף: דירת 3 חדרים, 99 מ"ר, קומה 2 מתוך 17, נמכרה ב־2.00 מיליון שקל (20.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב הרב רפאל: דירת 3 חדרים, 62.95 מ"ר, קומה 2, נמכרה ב־1.67 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).

רמ"י דורשת מיליונים ממשרתי מילואים שזכו במגרשים בהאון - אך המועצה מונעת בנייה
80 חיילי מילואים שזכו במכרז המיוחד למגרשים על שפת הכנרת מתבקשים לשלם עכשיו בין 1 ל-2 מיליון שקל, אבל המועצה האזורית עמק הירדן מסרבת להנפיק היתרי בנייה ובג"ץ טרם הכריע
רשות מקרקעי ישראל פרסמה בנובמבר 2024 את תוצאות שני המכרזים לשיווק 171 מגרשים לבנייה צמודת קרקע בקיבוץ האון שבחוף הדרומי של הכנרת. 80 מהמגרשים שווקו במסלול מיוחד למשרתי מילואים, שראו בכך הזדמנות נדירה לבנות בית באזור מבוקש במחיר מופחת. אלא שהמועצה האזורית עמק הירדן הודיעה עוד לפני פרסום תוצאות המכרז כי לא תאפשר מתן היתרי בנייה בשלוש השנים הקרובות, ובמקביל הגישה עתירה לבג"ץ נגד רמ"י.
למרות המבוי הסתום, רשות מקרקעי ישראל שלחה לזוכים דרישות תשלום בהיקפים של של 1-2 מיליון שקל, עוד לפני שניתן מועד ברור לתחילת העבודות. הזוכים נדרשים לשלם בתוך 90 יום, בזמן שהתב"ע החדשה למתחם טרם אושרה וההליך המשפטי עדיין מתנהל. הזוכים מתארים מצב אבסורדי שבו נדרשים מהם סכומים עצומים בזמן שבפועל לא ניתן להתחיל לבנות.
60 מיליון שקל חובות והסדר עם המדינה
שורש הסכסוך נעוץ במשבר כלכלי עמוק שאליו נקלע קיבוץ האון בסוף שנות התשעים, אז הצטברו חובותיו לכ-60 מיליון שקל. בשנת 2002 הוחלט על הסדר כולל: המדינה תקבל לידיה כ-300 דונם של שטחים חקלאיים וקרקע למגורים, ובתמורה יוסדרו חובות הקיבוץ, תובטח פנסיה לחבריו וישופצו בתי המגורים של 60 מהם. הכוונה המקורית הייתה להקים יישוב קהילתי חדש במקום הקיבוץ, מהלך שאמור היה לייצר הכנסות ולהחזיר את השטח לפעילות.
אלא שבפועל, הפרויקט נתקע בין אינטרסים מנוגדים: מצד אחד רמ"י שמבקשת למכור את המגרשים בשוק חופשי, ומצד שני המועצה האזורית שמבקשת לשמור על צביון מקומי ועל השפעתה התכנונית. המועצה טוענת כי רמ"י פעלה שלא בתום לב, תוך התנערות מהבנות קודמות עם הקיבוץ ועם משרד הבינוי והשיכון. לטענתה, הבעיה המרכזית אינה מי יקנה את המגרשים אלא איך יוקם היישוב החדש, ובעיקר מי יישא בהוצאות הפיתוח העצומות.
- מי ינצח בחוף האון? המועצה האזורית הודיעה על הקפאת היתרים ל-3 שנים
- "לא חוקי": מועצת עמק הירדן וקיבוץ האון ערערו לעליון נגד רמ"י
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סלע המחלוקת בין רמ"י לבין המועצה האזורית עמק הירדן הוא נושא הפיתוח: מי ישלם על הקמת התשתיות, הכבישים והחיבורים לחשמל ולביוב. לפי הערכות, מדובר בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים, אולי אף יותר ממאה מיליון שקל במצטבר. רמ"י טוענת כי דמי הפיתוח אמורים להיות משולמים על ידי הרוכשים בהתאם למפורט במכרז, וכי כל המשתתפים היו מודעים מראש למורכבות התכנונית של המתחם. מנגד, המועצה גורסת כי הרשות מנסה להעביר אליה באופן שרירותי את האחריות לביצוע עבודות שאינן בסמכותה, וכי ללא הסדר מוסכם וברור, לא ניתן יהיה להנפיק היתרי בנייה בשטח.