רובוטקסי
צילום: טסלה

מאסק מודיע: הרובוטקסי יגיע לציבור הרחב בספטמבר

לאחר ניסוי מוגבל באוסטין, השירות האוטונומי ייפתח לציבור הרחב כבר בעוד שבועות ספורים. מאסק מבטיח "שיפור דרמטי" במערכת הנהיגה האוטונומית – ומכוון להפוך את טסלה לשחקנית מובילה בשוק של טריליוני דולרים
אדיר בן עמי | (6)

בשטח מוגבל באוסטין, טקסס, מתנהל ניסוי שעשוי לשנות את עתיד התחבורה. אילון מאסק מפעיל שם את השלב הראשון של שירות הרובוטקסי, שעשוי להכריע במרוץ של טריליונים. עד כה השירות היה זמין לקבוצה מצומצמת של נוסעים נבחרים, אך כעת בציוץ, הודיע מאסק כי השירות ייפתח לציבור הרחב בחודש הבא. כלומר, בתוך שלושה עד שישה שבועות יוכל כל תושב באוסטין להזמין מונית טסלה Tesla -3.4%   אוטונומית ולהשוותה לשירות הוותיק של ווימו מבית אלפאביתAlphabet 2.7%   .


הפרויקט החל לפני שמונה שבועות כשכמה רכבי טסלה מודל Y התחילו להסיע נוסעים נבחרים באזור מוגבל באוסטין. למרות שיש עדיין נהג בטיחות במושב הנוסע הקדמי, הרכב נוהג באופן עצמאי. מאז, הרחיבה טסלה בהדרגה את השטח הגיאוגרפי שבו פועלים הרכבים האוטונומיים. הפתיחה לציבור הרחב מתוכננת לספטמבר יחד עם שחרור גרסת תוכנה חדשה. הרובוטקסי של טסלה מופעל על ידי מערכת הנהיגה העצמית המלאה (FSD) של החברה - תוכנה המשתפרת עם כל עדכון באמצעות למידת מכונה. מאסק טען שהגרסה הבאה תייצג "שיפור דרמטי" ביכולות הנהיגה.


התחרות של טסלה

ווימו, חברה בבעלות אלפאבית, מפעילה כבר מעל רבע מיליון נסיעות אוטונומיות מלאות בשבוע. השירות שלה מבוסס על שילוב של רדאר, לידאר ומצלמות יחד עם תוכנה מתקדמת. מדובר בגישה יקרה ומורכבת, אך מוכחת בפועל.


טסלה בחרה בגישה טכנולוגית שונה. החברה מסתמכת על מצלמות ותוכנה בלבד, ללא לידאר יקר או מערכות רדאר מורכבות. הגישה זולה משמעותית ומאפשרת לכל רכב טסלה חדש להפוך למונית רובוט באמצעות עדכון תוכנה. כך יכולה טסלה לייצר מיליוני מוניות רובוט בשנה.


הפוטנציאל הכלכלי של התחום עצום. אנליסטים בוול סטריט מעריכים את שוק שירותי ההסעה האוטונומיים בטריליוני דולרים. חלק מהאנליסטים השוררים על מניית טסלה טוענים שעד 75% משווי החברה נובע מפרויקטי הבינה המלאכותית שלה, כולל רובוטים דמויי אדם וטכנולוגיית נהיגה עצמית.


המשק׳עים ממתינים

שווי השוק של טסלה מגיע לכטריליון דולר. המניה נסחרה ב-322 דולר ביום השקת שירות מוניות הרובוט ב-22 ביוני, ונסגרה ביום שישי ב-328 דולר - עלייה מתונה של 6 דולר בלבד. נראה כי המשקיעים ממתינים לראיות נוספות להתקדמות בפועל לפני העלאת מחיר המניה.


מאסק הציב כרגיל יעדים שאפתניים. במהלך שיחת הרווחים של הרבעון השני ביולי הודיע שטסלה תפעיל שירותי הסעה אוטונומיים למחצית מאוכלוסיית ארצות הברית עד סוף השנה. היעד כפוף לאישורים רגולטוריים, אך מאסק, בביטחון, הודיע כי מבחינה טכנית החברה תהיה מוכנה.

קיראו עוד ב"גלובל"


הבעיה שאוסטין מייצגת חלק זעיר מהאוכלוסייה האמריקנית. להגיע ל-50% תוך כמה חודשים יהיה הישג מרשים - אם זה בכלל אפשרי. אבל בעולם של מאסק, המטרות הבלתי אפשריות הן נקודת ההתחלה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 18/08/2025 03:45
    הגב לתגובה זו
    הכתבה לא מוטה בכלל לפי דעתו של הכתב
  • 3.
    אנונימי 18/08/2025 00:05
    הגב לתגובה זו
    טסלה טו דה מון
  • 2.
    חרטה ברטה המניה תתרסק. (ל"ת)
    אסולין 17/08/2025 22:27
    הגב לתגובה זו
  • דובון 18/08/2025 07:17
    הגב לתגובה זו
    לברבר בתגובות של ביז זה קל.לך תפתח שורט על המניה ותראה איך את מפסיד את התחתונים שלך בתוך 23 חודשים.
  • 1.
    אנונימי 17/08/2025 21:49
    הגב לתגובה זו
    להסתמך רק על מצלמות זה טעות ובטיחותית זה יעשה צרות אם ירחיבו. מאסק עושה פה צעד מסוכן מידי
  • אנונימי 18/08/2025 07:16
    הגב לתגובה זו
    שב ברכב טסלה בארהב תכניס יעד ותראה שהרכב נוסע לבד לכל מקום שתרצה ללא נגיעה בדוושות ללא נגיעות בהגה ולא שום התערבות מצידך.אנשים לא מאמינים אבל הרכבים של טסלה הם אוטונומיים לגמרי!
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.