רובוטקסי
צילום: טסלה

מאסק מודיע: הרובוטקסי יגיע לציבור הרחב בספטמבר

לאחר ניסוי מוגבל באוסטין, השירות האוטונומי ייפתח לציבור הרחב כבר בעוד שבועות ספורים. מאסק מבטיח "שיפור דרמטי" במערכת הנהיגה האוטונומית – ומכוון להפוך את טסלה לשחקנית מובילה בשוק של טריליוני דולרים
אדיר בן עמי | (6)

בשטח מוגבל באוסטין, טקסס, מתנהל ניסוי שעשוי לשנות את עתיד התחבורה. אילון מאסק מפעיל שם את השלב הראשון של שירות הרובוטקסי, שעשוי להכריע במרוץ של טריליונים. עד כה השירות היה זמין לקבוצה מצומצמת של נוסעים נבחרים, אך כעת בציוץ, הודיע מאסק כי השירות ייפתח לציבור הרחב בחודש הבא. כלומר, בתוך שלושה עד שישה שבועות יוכל כל תושב באוסטין להזמין מונית טסלה Tesla -0.04%   אוטונומית ולהשוותה לשירות הוותיק של ווימו מבית אלפאביתAlphabet -0.14%   .


הפרויקט החל לפני שמונה שבועות כשכמה רכבי טסלה מודל Y התחילו להסיע נוסעים נבחרים באזור מוגבל באוסטין. למרות שיש עדיין נהג בטיחות במושב הנוסע הקדמי, הרכב נוהג באופן עצמאי. מאז, הרחיבה טסלה בהדרגה את השטח הגיאוגרפי שבו פועלים הרכבים האוטונומיים. הפתיחה לציבור הרחב מתוכננת לספטמבר יחד עם שחרור גרסת תוכנה חדשה. הרובוטקסי של טסלה מופעל על ידי מערכת הנהיגה העצמית המלאה (FSD) של החברה - תוכנה המשתפרת עם כל עדכון באמצעות למידת מכונה. מאסק טען שהגרסה הבאה תייצג "שיפור דרמטי" ביכולות הנהיגה.


התחרות של טסלה

ווימו, חברה בבעלות אלפאבית, מפעילה כבר מעל רבע מיליון נסיעות אוטונומיות מלאות בשבוע. השירות שלה מבוסס על שילוב של רדאר, לידאר ומצלמות יחד עם תוכנה מתקדמת. מדובר בגישה יקרה ומורכבת, אך מוכחת בפועל.


טסלה בחרה בגישה טכנולוגית שונה. החברה מסתמכת על מצלמות ותוכנה בלבד, ללא לידאר יקר או מערכות רדאר מורכבות. הגישה זולה משמעותית ומאפשרת לכל רכב טסלה חדש להפוך למונית רובוט באמצעות עדכון תוכנה. כך יכולה טסלה לייצר מיליוני מוניות רובוט בשנה.


הפוטנציאל הכלכלי של התחום עצום. אנליסטים בוול סטריט מעריכים את שוק שירותי ההסעה האוטונומיים בטריליוני דולרים. חלק מהאנליסטים השוררים על מניית טסלה טוענים שעד 75% משווי החברה נובע מפרויקטי הבינה המלאכותית שלה, כולל רובוטים דמויי אדם וטכנולוגיית נהיגה עצמית.


המשק׳עים ממתינים

שווי השוק של טסלה מגיע לכטריליון דולר. המניה נסחרה ב-322 דולר ביום השקת שירות מוניות הרובוט ב-22 ביוני, ונסגרה ביום שישי ב-328 דולר - עלייה מתונה של 6 דולר בלבד. נראה כי המשקיעים ממתינים לראיות נוספות להתקדמות בפועל לפני העלאת מחיר המניה.


מאסק הציב כרגיל יעדים שאפתניים. במהלך שיחת הרווחים של הרבעון השני ביולי הודיע שטסלה תפעיל שירותי הסעה אוטונומיים למחצית מאוכלוסיית ארצות הברית עד סוף השנה. היעד כפוף לאישורים רגולטוריים, אך מאסק, בביטחון, הודיע כי מבחינה טכנית החברה תהיה מוכנה.

קיראו עוד ב"גלובל"


הבעיה שאוסטין מייצגת חלק זעיר מהאוכלוסייה האמריקנית. להגיע ל-50% תוך כמה חודשים יהיה הישג מרשים - אם זה בכלל אפשרי. אבל בעולם של מאסק, המטרות הבלתי אפשריות הן נקודת ההתחלה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 18/08/2025 03:45
    הגב לתגובה זו
    הכתבה לא מוטה בכלל לפי דעתו של הכתב
  • 3.
    אנונימי 18/08/2025 00:05
    הגב לתגובה זו
    טסלה טו דה מון
  • 2.
    חרטה ברטה המניה תתרסק. (ל"ת)
    אסולין 17/08/2025 22:27
    הגב לתגובה זו
  • דובון 18/08/2025 07:17
    הגב לתגובה זו
    לברבר בתגובות של ביז זה קל.לך תפתח שורט על המניה ותראה איך את מפסיד את התחתונים שלך בתוך 23 חודשים.
  • 1.
    אנונימי 17/08/2025 21:49
    הגב לתגובה זו
    להסתמך רק על מצלמות זה טעות ובטיחותית זה יעשה צרות אם ירחיבו. מאסק עושה פה צעד מסוכן מידי
  • אנונימי 18/08/2025 07:16
    הגב לתגובה זו
    שב ברכב טסלה בארהב תכניס יעד ותראה שהרכב נוסע לבד לכל מקום שתרצה ללא נגיעה בדוושות ללא נגיעות בהגה ולא שום התערבות מצידך.אנשים לא מאמינים אבל הרכבים של טסלה הם אוטונומיים לגמרי!
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים

"השוק יתמקד בבינה מלאכותית, רובוטים ותחבורה אוטונומית - גם אם מכירת רכבים תיחלש", והפתעה - מה מחיר היעד הממוצע למניית טסלה?



מנדי הניג |


עם סיום שנת 2025, דויטשה בנק מפרסם את התחזית השנתית לתחום הרכב ומפתיע עם בחירה לא טריוויאלית: טסלה היא מניית הרכב המומלצת ביותר לשנת 2026. ההמלצה מגיעה דווקא בעיתוי שבו פעילות הרכב צפויה להיחלש, בעיקר על רקע ירידה בלחץ הרגולטורי סביב אקלים, תחרות אגרסיבית בסין ותחזיות קונסרבטיביות למכירות.

אבל האנליסט אדיסון יו, שמוביל את התחום בבנק, כלל לא מתמקד בשורת ההכנסות מהמכוניות. עבורו, טסלה הפכה לחברת טכנולוגיה עמוקה שמתבססת על יכולות ליבה בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. "במידה והסביבה המאקרו־כלכלית לא תשתנה מהותית, המשקיעים ימשיכו להתעלם מחולשה במכירות רכבים ולמקד את המבט בהזדמנויות הטכנולוגיות ארוכות הטווח", כותב יו.

הערכת השווי שמציג הבנק מחלקת את טסלה למרכיביה. פעילות הרכב, שעדיין מהווה את עיקר ההכנסות בפועל, מוערכת ב־175 דולר למניה. תחום האנרגיה מוערך ב־34 דולר, פעילות הרובוטקסי ב־148 דולר, ותחום הרובוטים האוטונומיים - בו טסלה עדיין נמצאת בשלב ניסיוני - מוערך ב־111 דולר נוספים.

סך הכול מדובר בהערכת שווי של 470 דולר למניה - מחיר יעד שמגלם פרמיה מסוימת, אך לא גבוהה, על פני מחיר השוק הנוכחי, שעומד סביב 445 דולר. אבל מאחורי המספרים מסתתרת תפיסת עולם: יו מעריך שהמשקיעים יעניקו ערך מהותי לפוטנציאל העתידי, גם אם הדרך לרווחים בפועל עוד ארוכה.

מבחינת תחום הרובוטים, יו צופה שטסלה תוכל לייצר מכירות של 55 מיליארד דולר עד 2035. את הערכת השווי הוא מבסס על מכפיל הכנסות עתידי של 22.5 - רמה שנחשבת לגבוהה במיוחד אך לא נדירה כשמדובר בתחומים עם פוטנציאל לשווקים של טריליוני דולרים.