
דיסני בלחץ? נטפליקס ייצרה לראשונה להיט אנימציה משפחתית סוחף
הסרט K-Pop Demon Hunters שהוקרן לראשונה ב-20 ביוני, כבש את צופי שירות הסטרימינג עם 180 אלף צפיות עד כה, פסקול שכבש את המצעדים והמועדונים ותוכניות לסרט המשך ומוצרי מרצ'נדייז. האם ההגמוניה של דיסני מתערערת?
בשנת 2020 הצהיר מייסד ומנכ"ל נטפליקס לשעבר ריד הייסטינגס על שאיפתו "לנצח את דיסני באנימציה משפחתית". מאז עזב הייסטינגס את כיסא המנכ"ל ועבר לכהן כיו"ר החברה, אבל השאיפה נותרה בעינה וכעת נראה כי נטפליקס הצליחה לממש אותה. סרט האנימציה K-Pop Demon Hunters, שהוקרן לראשונה ב־20 ביוני 2025, הפך לסרט האנימציה המקורי המצליח ביותר של נטפליקס, עם למעלה מ-180 מיליון צפיות עד כה.
זה איננו סרט האנימציה הראשון של נטפליקס, וגם לא הניסיון הראשון שלה לפנות למשפחות. קדמו לו יצירות עטורות שבחים כמו Klaus (2019), Over the Moon (2020), The Mitchells vs. The Machines (2021) ו-Nimona (2023). כל אחד מהם נגע בקהל מסוים, זכה בפרסים ובהתייחסות מצד מבקרים, אך אף אחד מהם לא הצליח לחצות את הרף שבו דיסני-פיקסאר שולטות - שילוב של הצלחה תרבותית אדירה עם מספרי צפייה שמספקים שובר קופות אמיתי.
K-Pop Demon Hunters שינה את כללי המשחק. העלילה משלבת את להקת הבנות HUNTR/X עם עולם פנטזיה ססגוני ומאבק בשדים המאיימים על שלום העולם. השילוב בין אנימציה נוצצת לבין פסקול מוזיקלי מהפנט, שהניב להיטים בינלאומיים, הפך אותו לחוויית צפייה שכבשה קהלים מגוונים. מעל כולם בלט השיר "Golden", שהפך במהרה ללהיט עולמי, כבש את מצעדי הפזמונים והושמע בתחנות רדיו ואולמות הופעות ברחבי העולם. השיר חצה את גבולות הסרט והפך לאייקון תרבותי בזכות עצמו, מה שהעצים את ההצלחה המסחרית והתרבותית של הסרט כולו.
במונחים כספיים, הנתונים מרשימים במיוחד: 180 מיליון צפיות שוות ערך להכנסות של מאות מיליוני דולרים אילו היה הסרט מופץ במודל קולנועי מסורתי. לראשונה נטפליקס יכולה להציג לא רק הישג ביקורתי, אלא גם הצלחה מסחרית בקנה מידה של דיסני. יתרה מכך, היא הרחיבה את החשיפה גם אל מחוץ לפלטפורמה: הקרנות מיוחדות בבתי קולנוע בסגנון Sing along, שהקהל בהם מוזמן לשיר יחד עם הסקט, העניקו חוויה קולקטיבית, צעד חריג עבור שירות סטרימינג שבמשך שנים נמנע מתיאטראות.
- המלכודת של נטפליקס: כשהצלחה גדולה מדי הופכת לנטל
- דוחות טובים לנטפליקס; מעלה תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצלחה לא נעצרה במסך. נטפליקס כבר מתכננת סרט המשך, מופע במה ומוצרי מרצ'נדייז, אסטרטגיה המזכירה את מודל דיסני הקלאסי של הרחבת נכס בידורי למותג חוצה־ערוצים. העובדה שדיסני רשמה באותה תקופה אכזבות מסוימות בקופות עם חלק מסרטיה המשפחתיים רק העצימה את התחושה כי מאזן הכוחות משתנה.
בסופו של דבר, K-Pop Demon Hunters מסמן נקודת מפנה: הוא אינו סרט האנימציה הראשון של נטפליקס, אך הוא הראשון שהצליח להתעלות לרמה של דיסני ולייצר אפקט תרבותי וכלכלי בקנה מידה עולמי. אם נטפליקס תדע לשמר את התנופה, עם שירים כמו "Golden" שהופכים לנכסי תרבות, ולבנות סביבו מותג מתמשך, היא עשויה לראשונה לעמוד כתף אל כתף עם דיסני בזירה שעד כה נחשבה לבלעדית שלה - זירת האנימציה המשפחתית.

ברקשייר חושפת השקעה של כמיליארד דולר בנדל"ן ברבעון השני
הדיווח האחרון בטופס 13F שפורסם ביום חמישי חשף פוזיציה חדשה בדי.אר הורטון ובלנאר, שמעידה על אמונה כי הריביות צפויות לרדת, מה שעשוי להיטיב עם שוק הדיור; במקביל, התגלו רמזים על רכישה חסויה נוספת
וורן באפט ממשיך להפתיע. הדו"ח הרבעוני של ברקשייר הת׳אוויי חשף כי החברה רכשה מיליוני מניות של חברות נדל"ן אמריקאיות כמו די.אר הורטוןD R Horton Inc 1.05% עם רכישה של כ-1.5 מיליון מניות בשווי של כ־191 מיליון דולר, והגדילה משמעותי את החזקתה ב-לנאר Lennar 1.76% לכ-7.2 מיליון מניות, בשווי כולל של כ־799 מיליון דולר. באפט שמר על הפתעה נוספת, בצורת שורת רכישה חסויה, שלא פורטו בה המניות המדויקות שנרכשו.
חיזוק החשיפה לשוק הדיור האמריקאי, מגזר
שנפגע קשות מעליית הריבית והאינפלציה, מעידה על אמונתו של באפט שהסקטור מתחיל להראות סימני התאוששות, בין היתר על רקע ירידה מסוימת בריביות והתקררות בלחצי המחירים.
לצד רכישות אלו, עלתה תשומת הלב הציבורית להשקעה משמעותית של ברקשייר במניות יונייטד הלת' UnitedHealth 12.78% , שם נרכשו יותר מ-5 מיליון מניות בשווי של כ-1.57 מיליארד דולר. אמנם נכון לסוף הרבעון ברקשייר רשמה הפסד של כ-13% על ההשקעה, אך עצם הגילוי על הרכישה גרם למניית UNH לזנק ב-11% ביום אחד. לכך הצטרפה גם העובדה ששני גופי השקעות נוספים חשפו כי הגדילו גם הם חשיפה למניה.
מדיניות של סודיות
במקביל, אחת המועמדות המרכזיות לתואר "המניה הסודית" היא יצרנית הפלדה Nucor Nucor Corp 0.73% . מניית החברה פרצה ביום שישי רמה טכנית
חשובה, לאחר שנחשף כי ברקשייר מחזיקה בה 6.6 מיליון מניות, שנרכשו לפי מחיר ממוצע של 129.54 דולר, הרבה מתחת למחיר הנוכחי שעומד על כ-153 דולר. הרווח הנאה, יחד עם דפוסי הרכישה הקודמים והתגובה החיובית בשוק, מחזקים את ההשערה שנוקור הייתה חלק מהרכישה החסויה. עם זאת,
העובדה שמחירי המניה לא ירדו משמעותית במהלך הרבעון עלולה לרמז כי מדובר ברכישה ישירה ולא בהיקף שהצדיק חסיון רגולטורי.
- סולאראדג' זינקה 17% בעקבות פירסט סולאר שעלתה ב-11%, אפלייד מטיריאלס צנחה 14% ואיתה ירדו נובה 6% וקמט
- באפט נכנס ליונייטד הלת' עם 1.5 מיליארד ד'; מה עוד עשה באפט ברבעון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקשייר נהגה בעבר לשמור רכישות חסויות כדי למנוע ממתחרים לנהור אחרי אותן השקעות, ובכך להקפיץ את מחיר המניה לפני שסיימה לצבור אחזקה
משמעותית. כך קרה למשל בהשקעה של 7 מיליארד דולר בחברת הביטוח צ׳אב Chubb Corp -0.55% ב-2024, שפורסמה באיחור לאחר שתי דחיות בבקשה לחשיפה פומבית. גם מניות שברון Chevron Corp. 0.9% ו-ורייזון Verizon Communications Inc. 1.7% דווחו באיחור במהלך 2020 ו-2021, מטעמים דומים.

מלחמת הכישרונות בבינה המלאכותית משנה את כללי המשחק
מיקרוסופט, גוגל ומטא משקיעות מיליארדים בחטיפת מייסדים וחוקרים מובילים – תוך עקיפת הרגולטורים והשארת העובדים הרגילים מחוץ לעסקה. המודל הזה אולי משתלם בטווח הקצר, אבל עלול לשחוק את התרבות שהפכה את עמק הסיליקון למנוע החדשנות של העולם
מיקרוסופט Microsoft Corp -0.44% משלמת 650 מיליון דולר כדי למשוך מנכ"ל של סטארטאפ. מטא Meta Platforms 0.4% משקיעה 14.8 מיליארד דולר כדי לפתות מנהל עם כל הצוות שלו. וגוגל Alphabet 0.47% בולעת חברה שלמה תמורת 2.4 מיליארד דולר – ומשאירה את העובדים הפשוטים מתוסכלים במשרד. אלה לא עסקאות רכישה רגילות. זו מלחמה חדשה ואכזרית על כישרונות בעולם הבינה המלאכותית. המטרה: לחטוף את המוחות המבריקים ביותר במהירות האור – בלי להסתבך עם רגולציה.
הטכניקה נקראת "רכישה הפוכה". במקום לקנות סטארטאפ עם כל עובדיו, חברות הטכנולוגיה פשוט חוטפות את המייסדים והחוקרים המובילים. מה שנשאר – נעלם יחד עם חלום ההצלחה של שאר העובדים.
השיטה הזו עובדת מצוין עבור ענקיות הטכנולוגיה: הן מקבלות את מה שהן צריכות במהירות, בלי להתמודד עם אינטגרציה מורכבת של חברות שלמות. והכי חשוב – בלי להיתקע במכשול הרגולטורי, שמפקח כיום על כל עסקה משמעותית בענף. גם עבור החוקרים הבכירים זה לא רע. הם מקבלים משכורות עתק, ברמות של כוכבי ספורט מקצועיים – לפעמים אפילו מיליארד דולר לחוקר אחד. קשה לסרב להצעה כזו. אבל יש כאן בעיה מהותית, המודל הזה הורס את הבסיס שעליו נבנה עמק הסיליקון כולו.
סיכון גדול - פרס גדול?
העסקה המקורית של עמק הסיליקון הייתה פשוטה: אתה לוקח סיכון גדול, ויכול לזכות בפרס גדול. רוב הסטארטאפים נכשלים, אבל מי שמצליח – מרוויח פי מאה מההשקעה. זה עובד כי כולם זוכים לחלק מהעוגה כאשר מגיעה ההצלחה.
- אפל נכנסת חזק לבית החכם: רובוט שולחני ורמקול חכם בדרך
- קורוויב צונחת ב-18% - מה היה בדוחות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המפסידים החדשים הם העובדים הרגילים – לא המייסדים ולא החוקרים הבולטים, אלא אלה שעושים את העבודה היומיומית: מכירות, שיווק, משאבי אנוש או עבודה בצוותי פיתוח.