
דיסני בלחץ? נטפליקס ייצרה לראשונה להיט אנימציה משפחתית סוחף
הסרט K-Pop Demon Hunters שהוקרן לראשונה ב-20 ביוני, כבש את צופי שירות הסטרימינג עם 180 אלף צפיות עד כה, פסקול שכבש את המצעדים והמועדונים ותוכניות לסרט המשך ומוצרי מרצ'נדייז. האם ההגמוניה של דיסני מתערערת?
בשנת 2020 הצהיר מייסד ומנכ"ל נטפליקס לשעבר ריד הייסטינגס על שאיפתו "לנצח את דיסני באנימציה משפחתית". מאז עזב הייסטינגס את כיסא המנכ"ל ועבר לכהן כיו"ר החברה, אבל השאיפה נותרה בעינה וכעת נראה כי נטפליקס הצליחה לממש אותה. סרט האנימציה K-Pop Demon Hunters, שהוקרן לראשונה ב־20 ביוני 2025, הפך לסרט האנימציה המקורי המצליח ביותר של נטפליקס, עם למעלה מ-180 מיליון צפיות עד כה.
זה איננו סרט האנימציה הראשון של נטפליקס, וגם לא הניסיון הראשון שלה לפנות למשפחות. קדמו לו יצירות עטורות שבחים כמו Klaus (2019), Over the Moon (2020), The Mitchells vs. The Machines (2021) ו-Nimona (2023). כל אחד מהם נגע בקהל מסוים, זכה בפרסים ובהתייחסות מצד מבקרים, אך אף אחד מהם לא הצליח לחצות את הרף שבו דיסני-פיקסאר שולטות - שילוב של הצלחה תרבותית אדירה עם מספרי צפייה שמספקים שובר קופות אמיתי.
K-Pop Demon Hunters שינה את כללי המשחק. העלילה משלבת את להקת הבנות HUNTR/X עם עולם פנטזיה ססגוני ומאבק בשדים המאיימים על שלום העולם. השילוב בין אנימציה נוצצת לבין פסקול מוזיקלי מהפנט, שהניב להיטים בינלאומיים, הפך אותו לחוויית צפייה שכבשה קהלים מגוונים. מעל כולם בלט השיר "Golden", שהפך במהרה ללהיט עולמי, כבש את מצעדי הפזמונים והושמע בתחנות רדיו ואולמות הופעות ברחבי העולם. השיר חצה את גבולות הסרט והפך לאייקון תרבותי בזכות עצמו, מה שהעצים את ההצלחה המסחרית והתרבותית של הסרט כולו.
במונחים כספיים, הנתונים מרשימים במיוחד: 180 מיליון צפיות שוות ערך להכנסות של מאות מיליוני דולרים אילו היה הסרט מופץ במודל קולנועי מסורתי. לראשונה נטפליקס יכולה להציג לא רק הישג ביקורתי, אלא גם הצלחה מסחרית בקנה מידה של דיסני. יתרה מכך, היא הרחיבה את החשיפה גם אל מחוץ לפלטפורמה: הקרנות מיוחדות בבתי קולנוע בסגנון Sing along, שהקהל בהם מוזמן לשיר יחד עם הסקט, העניקו חוויה קולקטיבית, צעד חריג עבור שירות סטרימינג שבמשך שנים נמנע מתיאטראות.
- אילון מאסק מפיל את מניית נטפליקס
- המלכודת של נטפליקס: כשהצלחה גדולה מדי הופכת לנטל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצלחה לא נעצרה במסך. נטפליקס כבר מתכננת סרט המשך, מופע במה ומוצרי מרצ'נדייז, אסטרטגיה המזכירה את מודל דיסני הקלאסי של הרחבת נכס בידורי למותג חוצה־ערוצים. העובדה שדיסני רשמה באותה תקופה אכזבות מסוימות בקופות עם חלק מסרטיה המשפחתיים רק העצימה את התחושה כי מאזן הכוחות משתנה.
בסופו של דבר, K-Pop Demon Hunters מסמן נקודת מפנה: הוא אינו סרט האנימציה הראשון של נטפליקס, אך הוא הראשון שהצליח להתעלות לרמה של דיסני ולייצר אפקט תרבותי וכלכלי בקנה מידה עולמי. אם נטפליקס תדע לשמר את התנופה, עם שירים כמו "Golden" שהופכים לנכסי תרבות, ולבנות סביבו מותג מתמשך, היא עשויה לראשונה לעמוד כתף אל כתף עם דיסני בזירה שעד כה נחשבה לבלעדית שלה - זירת האנימציה המשפחתית.

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות
אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים
בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.
ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.
העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.
יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.
- עובד בואינג התריע על כשלים בטיחותיים, סבל מהתנכלות והתאבד
- לאחר הפסגה: בואינג וטורקיש איירליינס בעסקת ענק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737
אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

טיילור סוויפט משנה את הכלכלה העולמית - וזו לא הגזמה
אחרי טור שהכניס 5 מיליארד דולר והשפיע כלכלית על האזורים בהם נעכו ההופעות, סוויפט משיקה אלבום חדש ומצליחה תוך שעות להפוך אותו להכי מושמע בכל השנה - המכירות יגיעו למיליארדים; ההשפעה היא מהפאבים השכונתיים ועד לעסקים שנסחרים בוול סטריט
השקת האלבום החדש של טיילור סוויפט, "The Life of a Showgirl", היא לא רק אירוע מוסיקלי. זה אירוע כלכלי שמורגש מהפאב השכונתי הקטן ועד לוול סטריט. האלבום הפך לנשמע ביותר בספוטיפיי לשנת 2025, כשכבר מאות מיליוני דולרים זורמים לכיסי עסקים ברחבי העולם וגם לכי של סוויפט.
סיבוב ההופעות האחרון שלה, Eras Tour, הזרים 5 מיליארד דולר לכלכלה האמריקאית בלבד. האלבום החדש, עם 14 שירי פופ אנרגטיים העוסקים באהבה, נישואים והתפייסות, כבר מייצר השפעה כלכלית דומה. רשתות קמעונאיות גדולות דיווחו על עלייה של עשרות אחוזים במכירות בלילה הראשון, כשחנויות נפתחו במיוחד בחצות למכירת מהדורות ויניל מיוחדות בצבעים ורוד וצהוב.
האסטרטגיה מאחורי ההשקה מרשימה: קמפיין גלובלי מתוזמר, אירועי חצות בחנויות, מסיבות האזנה בבתי קולנוע, ופרסום ויראלי ברשתות החברתיות. כל אלמנט תוכנן להפוך את ההשקה לא רק לאירוע מוזיקלי, אלא לתופעה צרכנית המונית.
"סוויפטונומיקס": כשמעריצים מוותרים על עבודה בשביל מוזיקה
התופעה שכונתה "Swift-Absenti", היעדרויות המוניות ממקומות עבודה ביום ההשקה, הפכה לסיפור כלכלי בפני עצמו. אלפי עובדים ברחבי העולם לקחו חופש, חלקם אף ויתרו על יום עבודה מלא, כדי להשתתף באירועי ההשקה. בערים כמו ניו יורק, לונדון וטוקיו, תורים ארוכים של מעריצים לבושים בתחפושות נוצצות בהשראת האלבום הפכו למראה שכיח.
- האימפריה של טיילור סוויפט - תחנות בדרך ושווי של 1.6 מיליארד דולר
- טיילור סוויפט והמכסים על הודו מרימים את מניות היהלומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים מעידים על דפוס חוזר: בהשקת "The Tortured Poets Department" ב-2024, נרשמו היעדרויות דומות שגרמו לירידה זמנית בפרודוקטיביות אך לזינוק מקביל בהוצאות הצרכניות. מעריצים משקיעים בממוצע 3,000-5,000 דולר באירוע השקה בודד, כולל נסיעות, לינה, כרטיסים ומרצ'נדייז.