רם דרורי מנועי בית שמש
צילום: יח"צ
דוחות

בית שמש צמחה בהכנסות אבל שורת הרווח נשחקה

הכנסות מנועי בית שמש זינקו לשיא של כ-77 מיליון דולר ברבעון השני, צמיחה שת 24% מהרבעון המקביל בעיקר בזכות ביקושים במגזר הביטחוני; עם זאת, הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעקבות עלייה בהוצאות המימון והמס שנבעו מתיסוף השקל והגידול במינוף

תמיר חכמוף | (5)

חברת מנועי בית שמש בית שמש 6.8%  מסכמת את הרבעון השני המשקפת צמיחה בהכנסות אך שחיקה של הרווח בשורה התחתונה. מצד אחד, ההכנסות עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות.

הכנסות החברה ברבעון השני גדלו בכ-%24 והסתכמו לשיא של כ-76.9 מיליון דולר, לעומת כ-62 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר.

הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).

הכנסות מגזר המנועים ברבעון צמחו בכ-58.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו לכ-35.5 מיליון דולר. מגזר המנועים ממשיך לממש הזדמנויות עסקיות שמקורם בביקושים הגוברים בסביבה העסקית גם בישראל וגם בחו"ל (בדגש על השוק הביטחוני), המתורגם לצמיחה במכירות תוך שמירה על שיעורי רווחיות המאפיינים את המגזר.

הרווח הגולמי ברבעון גדל בכ-26.6% והסתכם בכ-18.8 מיליון דולר (המהווה כ-24.4% מההכנסות) לעומת כ-14.8 מיליון דולר (המהווה כ-23.9% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הגידול ברווח הגולמי ובשיעורו מקורו בהגדלת הפעילות ובתמהיל בין המגזרים, וכן בשיפור בשיעורי הרווחיות, בדגש על מגזר המנועים. הרווח הגולמי כולל התייקרויות בתשומות בהיקף של כ-0.8 מיליון דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שמקורה בהתייקרות של חומרי הגלם.

הרווח התפעולי ברבעון צמח בכ-16.8% והסתכם בכ-13.1 מיליון דולר (כ-17% מההכנסות), לעומת רווח תפעולי של כ-11.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (כ-18.1% מההכנסות). 

הרווח התפעולי של מגזר החלקים ברבעון הסתכם בכ-4.8 מיליון דולר לעומת כ-5.4 מיליון דולר אשתקד. התוצאות הושפעו מתמהיל הפעילויות התפעוליות בתוך המגזר ופעילויות שונות המיועדות להיערכות להגדלת הפעילות העתידית. החברה נמצאת בתהליכים מתקדמים של הסמכת חלקים חדשים במגזר זה. להערכת החברה, עם סיום ההסמכות בחודשים הקרובים ותחילת ייצור סדרתי צפוי גידול נוסף במכירות תוך שיפור של הרווחיות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הרווח התפעולי של מגזר המנועים ברבעון צמח משמעותית בכ-50% והסתכם בכ-9 מיליון דולר (כ-25.3% מהכנסות המגזר) לעומת כ-6 מיליון דולר (כ-26.9% מההכנסות) אשתקד. Turbine Standard תרמה כ-1.9 מיליון דולר מתוך הרווח התפעולי ברבעון זה.

ה-EBITDA ברבעון גדל בכ- 20.9% והסתכם בכ-17 מיליון דולר (המהווה כ-22.1% מסך ההכנסות), לעומת כ-14.1 מיליון דולר (המהווה כ-22.7% מסך ההכנסות), ברבעון המקביל אשתקד.

החברה רשמה זינוק בהוצאות המימון. הוצאות המימון הסתכמו ברבעון בכ-3.1 מיליון דולר לעומת כ-0.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. מרבית הגידול בהוצאות המימון מקורו בהשפעת שער החליפין על ההתחייבויות השקליות של החברה. בתקופה המדווחת התרחש תיסוף של שער השקל אל מול הדולר של כ- 9.3%, והיקף ההתחייבויות השקליות שהושפעו משינוי זה עומד על כ-95 מיליון שקל. 

שיעור המס על הרווח לפני מיסים ברבעון השני של שנת 2025 הסתכם בכ-27.7%, לעומת כ-17.9% בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול בשיעור המס מיוחס להשפעת התיסוף בשער השקל לעומת הדולר על ההתחייבויות הדולריות באופן שיצרו הכנסות שקליות לצורכי מס שאינן באות לידי ביטוי בדו"ח הכספי הדולרי.

הרווח הנקי ברבעון הסתכם לכ-7.2 מיליון דולר לעומת כ-9 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הושפע מגידול חריג בהוצאות המימון והוצאות המיסים בעיקר בשל תיסוף בשער השקל אל מול הדולר ברבעון.

ההון העצמי של הקבוצה ליום 30 ביוני, 2025 הסתכם לכ-214.5 מיליון דולר לעומת 193.3 מיליון דולר ליום 31.12.2024, ומהווה כ- 51% מסך המאזן.

החוב הפיננסי נטו של החברה הסתכם, ליום 30 ביוני, 2025 לכ- 76.8 מיליון דולר, לעומת כ- כ- 36.2 מיליון דולר לסוף שנת 2024. הגידול בחוב הפיננסי נטו נובע בעיקר בגין עסקת רכישת TS תמורת כ- 33 מיליון דולר.

נכון ליום 30 ביוני, 2025 לקבוצת מנועי בית שמש הסכמי מסגרת ארוכי טווח של עד 20 שנה בהיקף של כ-2.1 מיליארד דולר לעומת 1.7 מיליארד דולר בסוף שנת 2024.

דבר החברה

רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש, מסר: "אנו מציגים רבעון נוסף של צמיחה בהיקף הפעילות, בדגש על מגזר המנועים בו אנו ממשיכים לממש הזדמנויות עסקיות שמקורם בביקושים הגוברים בסביבתנו העסקית, המושפע ברובו מהשוק הביטחוני בישראל ובחו"ל. כפועל יוצא, רשמנו הרבעון צמיחה נאה במכירות תוך שמירה על שיעורי רווחיות הגבוהים המאפיינים את המגזר. ברבעון זה, תוצאות Turbine Standard השתקפו לראשונה באופן מלא וצפויים להמשיך לתרום לתוצאות המגזר גם בחציון השני של השנה.

לאחרונה, דיווחנו על הזמנות נוספות בסך כ- 100 מיליון דולר לייצור מנועי סילון והגדלת צפי כולל מההתקשרויות מ-1 מיליארד ש"ח לכ-1.3 מיליארד ש"ח. הזמנות אלו מוכיחות, אף הן, את חשיבותה ויכולותיה של מב"ש בתחום מתפתח זה, דבר שיבצר את המשכיות הייצור והפיתוח של מנועי הסילון במגזר המנועים לשנים הבאות. בנוסף, אנו ממשיכים לעבות את פעילותנו החדשה בארה"ב באמצעות השותפות שהקמנו יחד עם Jet Cat שתהווה תשתית רחבה לפעילותנו בתחום המנועים הקטנים. תוצאות מגזר החלקים הושפעו מתמהיל הפעילויות בתוך המגזר ופעילויות שונות המיועדות להיערכות להגדלת הפעילות העתידית. החברה בתהליכים מתקדמים של הסמכת חלקים חדשים במגזר זה. להערכתנו, עם סיום ההסמכות בחודשים הקרובים ותחילת ייצור סדרתי, צפוי גידול נוסף במכירות תוך שיפור של הרווחיות."


שווי השוק של החברה עומד על כ-5.5 מיליארד שקל לאחר שזינקה בכ-105% מתחילת השנה ובכ-210% ב-12 החודשים האחרונים. מכפיל הרווח המייצג לרבעון השני עומד באזור 56.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דוידי שילם לכם שאתם מחביאים את הכתבה חברה מנופחת בטירוף (ל"ת)
    אנונימי 17/08/2025 14:21
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סטארטר 17/08/2025 13:12
    הגב לתגובה זו
    חברה מאוד יקרה
  • 2.
    הגיון 17/08/2025 12:14
    הגב לתגובה זו
    אין שום הצדקה למחיר בהחלט חברה טובה אבל מכפיל של 56 מראה את מגמת הניפוח בשוק.
  • 1.
    אנונימי 17/08/2025 10:37
    הגב לתגובה זו
    כל הצמיחה זו הרכישה שעשתה. היתר נמצא בדעיכה. עלק חברה של 5 מיליארד שקל. נו באמת
  • מאור 17/08/2025 12:09
    הגב לתגובה זו
    ואז תאכל את הכובע
רם דרורי מנועי בית שמש
צילום: יח"צ

חוזה של 1.2 מיליארד דולר למנועי בית שמש - הגדול בתולדות החברה

ההסכם החדש בין חישולי כרמל ליצרן מנועי תעופה עולמי צפוי להכניס את מנועי בית שמש לעשור וחצי של עבודה - עם אופציה להארכה נוספת בהיקף של כ־400 מיליון דולר; בעקבות ההודעה המניה מזנקת ושווי השוק נושק ל-6.8 מיליארד שקל - והנורבגים? ירדו מהמטוס רגע לפני ההמראה
מנדי הניג |

מנועי בית שמש, שבשליטת קרן פימי, מדווחת על חתימת חוזה ארוך טווח בהיקף של כ-1.2 מיליארד דולר - הגדול בתולדות החברה. מדובר בהסכם מחודש ומורחב בין החברה-הבת חישולי כרמל (חשכ"ל) לבין אחד מיצרני מנועי התעופה המרכזיים בעולם (OEM), הפועל בתחום האזרחי והצבאי. ההסכם ייכנס לתוקף רטרואקטיבית החל מ-1 באפריל 2025 לתקופה של כ-15 שנה, ויחליף את ההסכם הקודם שהיה בתוקף עד סוף 2028, שנותרה בו יתרה של כ-164 מיליון דולר.

החוזה כולל אופציה להארכה נוספת של חמש שנים, שבמקרה של מימושה תגדיל את היקף ההסכם בכ-400 מיליון דולר נוספים. בנוסף, סוכם על פיתוח וייצור של חלקים חדשים לשתי תוכניות מנועים עיקריות של הלקוח. במקביל, החברה מציינת כי בעקבות ההסכם החדש עלה היקף הסכמי המסגרת הכוללים שבידיה מכ-2.1 מיליארד דולר לכ-3.3 מיליארד דולר גידול של כ-50%.


מב״ש כבר סיפקה לנו השנה לא מעט כותרות מפוצצות. אבל גם למי שעוקב אחריה באדיקות ההודעה הבוקר הצליחה להפתיע. בית שמש במשך שנים הייתה שחקנית שקטה. כזאת שפועלת מאחורי הקלעים של התעשייה הביטחונית, אבל בשנה האחרונה היא הפכה לאחת ההצלחות הבולטות בבורסה המקומית, מניה שעלתה בכ־170% בשנה האחרונה, כששווי השוק שלה חצה לאחרונה את רף ששת מיליארד שקל. בשונה מביטחוניות אחרות, בית שמש לא מוכרת טילים, מערכות הגנה או רחפנים, אלא את מה שמניע את כל העסק הזה - את הלב המכני של עולם התעופה: מנועי סילון וחלקים שמרכיבים אותם.

מה שמייחד את מב״ש זה שהיא פועלת בתוך שרשרת האספקה העולמית, לא רק כקבלן ביטחוני ישראלי אלא גם כספק טכנולוגי בינלאומי שמוכר ליצרני מנועים אזרחיים וצבאיים כאחד. אלביט מערכות והתעשייה האווירית הן חברות ״מערכתיות״ הן מפתחות ומוכרות פתרונות שלמים: מל"טים, מערכות שליטה ובקרה, לוויינים, מערכות הגנה וטילים. אבל מב״ש פועלת אחרת היא לא מוכרת רק מערכות נשק או מוצרים סופיים, אלא משמשת יצרן־על ומכורת חלקים קריטיים למנועי סילון, ובמקרים מסוימים גם את המנועים עצמם. היא גם ספקית טכנולוגית של יצרני מנועים עולמיים כמו Pratt & Whitney ו־Rolls-Royce, שמוכרים הלאה ללקוחות כמו בואינג, לוקהיד מרטין וחילות אוויר ברחבי העולם.

בניגוד לענקיות הביטחוניות הישראליות, שמרביתן נשענות על תקציבים ומכרזים ממשלתיים, מנועי בית שמש פונה לשני עולמות במקביל - האזרחי והצבאי. היא נהנית מביקושים קבועים בשוק הביטחוני, אבל יכולה להישען גם על שוק התעופה האזרחי, בעיקר בתחזוקת מנועים ובייצור סדרתי של חלקים. הגמישות הזו מאפשרת לה להמשיך לצמוח גם בתקופות שבהן תקציבי הביטחון מקומיים נעצרים או מתייצבים.

ירידות עליות בשווקים
צילום: דאלי

רמז עבה לסיום העליות בבורסה

האם השוק כבר מגלם את עסקת החטופים והסכם הפסקת האש? מה קורה כעת במסחר שעשוי להעיד על אדי הדלק האחרונים לעליות?

מנדי הניג |

השוק מתומחר גבוה. לא מאוד יקר, אבל הבורסה שלנו במכפיל רווח מייצג גבוה ממכפילי הרווח של חלק גדול ממדינות אירופה. השוק שלנו גבוה כי יש עדר גדול ואינטרסים גדולים של מובילי העדר שמניעים ומתדלקים את העליות. עדר זו תופעה פסיכולוגית מסוכנת. מגלים את הסיכון רק בירידות. בזמן של עליות זה win-win וכולם דוהרים מאושרים. לא תמצאו עכשיו מנהל השקעות בכיר שלא יגיד לתקשורת כמה הוא אופטימי. אולי בודדים יעידו שצריך גם להיזהר, וזה בדיוק הזמן להיזהר. הרחבה חשובה - למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך

גופים מוסדיים, חשוב להזכיר הם לא אנשים שמשקיעים את הכסף הפרטי שלהם. ההפסדים ככל שיהיו לא משפיעים עליהם. זה הכסף שלכם, הם מנהלים לכם את הכסף בתמורה לדמי ניהול (גבוהים בממוצע בכ-60%-80% מדמי הניהול בארה"ב). הם רוצים כמה שיותר כסף וכמה שיותר עליות כי דמי הניהול יגדלו, ואז השכר והבונוסים שלהם יעלו. וככה השוק המקומי פשוט טס בשנה האחרונה על רקע סנטימנט חיובי, הצלחות ישראליות בחזיתות השונות ותקווה. 

התקווה היא הדבר הכי חשוב. אנחנו מקווים, מייחלים, רוצים בהחזרת החטופים וסיום המלחמה, וכשזה מתקרב אנחנו מתמלאים באופטימיות. כל פעם מחדש כשהחלו שיחות השוק עלה. כל פעם מחדש נשברו שיאים. אבל כאשר יקרה הדבר האמיתי יכול להיות שה יהיה דווקא הסימן להיפוך המגמה. למה נקווה אז? מה יהיה ביום שאחרי?

יכול להיות שהשמחה, הסנטימנט החיובי, הצהלות יהיו כאלו שיהיה דלק להמשך העליות בשוק. אין ספק לאף אחד שאירוע כזה הוא הרבה מעבר לכל אירוע כלכלי. אין גם ספק שמצב רוח משפיע על הכלכלה ועל הבורסה באופן מאוד חזק. אבל מה יקרה כשנחזור לשגרה. אם תהיה תקווה - תקווה לשלום איזורי, תקווה לשגשוג כלכלי מרשים, הכלכלה והבורסה צפויות לשגשג. אבל בהינתן כל התרחישים, יכול להיות שביום שאחרי אנחנו נפעל לפי - "קנה בשמועות - מכור בידיעה".

כשמתקרבים לידיעה, קורה משהו מעניין - יותר ויותר משקיעים מבינים שיש סיכוי לידיעה ומבינים שהשמועות כבר מגולמות באופן כזה או אחר.

תראו מה קרה היום בשוק - המדד המוביל- ת"א 35 עלה ב-2.5%, וכעת פחות מ-1%. נכון, זה יום אחד, זה לא אומר הרבה, אבל זה אומר שיש משקיעים והם לא מעטים שחושב שזהו - עד כאן. השוק עשה כבר את המהלך הגדול. אלו לא הימים של התחזקות מרגע לרגע, של עלייה שרק התעצמה על פני היום. זו חולשה מסוימת והיא רמז עבה. רק רמז. אין כאן עובדה, יש כאן מסר למשקיעים.