ימים של אולימפיאדה בסין: נהגי מוניות בחליפות צהובות שעלו 75 דולר
"קצת כחול בשמיים", זה מה שמחפשים בימים האחרונים בבייג'ין. מבעד לשכבה האפורה הרגילה שמאפיינת את שמי בייג'ין אפשר, אם מתאמצים קצת, לראות מעט כחול ואפילו עננים.
שיחת היום בתקשורת המקומית עוסקת בעניין הזה שהרי את הבטחתו של ואן ג'יבאו ראש הממשלה לעיר נקייה, ירוקה ויפה צריך לקיים. האמת שלפחות ע"פ המדדים היבשים שמפורסמים כאן מידי יום ניתן לומר שחל שיפור מהותי. מדד זיהום האוויר (API) הפתיע ביומיים האחרונים וירד לרמות של כ-35. רמות של 50 ומטה נחשבות סבירות לחלוטין כך שאין חשש אמיתי לביטול או דחיית אירועים באולימפיאדה עקב זיהום אוויר. הכלכלנים כמובן היו רוצים לראות גם את מדד המחירים לצרכן הולך לכיוון הזה.
כאשר המנופים ואתרי הבנייה כבר לא פועלים כחודש, מכוניות נוסעות רק אם מספרן זוגי או אי זוגי (בהתאם ליום בשבוע) ועובדים לא נחוצים מצווים להישאר בבתים – רמת זיהום האוויר יורדת.
רבות דובר כבר על היכולת של המדינה הזו לקבל החלטה ולבצע אותה – מהר, חלק ונקי – אז הנה עוד אחת שכזו, קטנה אמנם אבל בכל זאת. למי שהגיע לבייג'ין ביומיים האחרונים וזו איננה הפעם הראשונה ציפתה הפתעה מעניינת כאשר כל נהגי המוניות לבושים בחליפות צהובות ועניבות שחורות. 100,000 נהגי המוניות של בייג'ין קיבלו לפני כשבועיים כ- 75 דולר לרכישת שתי חליפות ועניבות והחל מ-1 לאוגוסט זו התוצאה.
המלך של סין בימים האלו הוא ללא ספק אחד ויחיד – Yao Ming. האיש והאגדה, כוכב ה- NBA הסיני מופיע כאן כמעט בכל ערוץ, כל שלט פרסומת ואפילו בפסל ברחוב (מצורפת תמונה).
משחק הפתיחה של Yao Ming וסין מוציא כאן את הסינים מדעתם כאשר היריבה הראשונה היא לא פחות ולא יותר מאשר הנבחרת האמריקאית וזה יקרה ביום ראשון בשעה 17:00 (שעון ישראל).
ראש הממשלה הסיני ערך אתמול ביקור מתוקשר באימון הנבחרת הביתית שלו ווידא שהכוכב החלים לחלוטין מהפציעה. מיותר לציין כי מהדורות החדשות מתחילות ונגמרות בעניינים אולימפיים וכך גם כותרות העיתונים, לפחות בעמודים הראשונים. עניינים מקומיים אחרים כמעט ולא קיימים אבל במדינה שבכל מקרה קורים בה רק דברים טובים (ע"פ החדשות המקומיות) זה בסה"כ די הגיוני.
עוד עניין שמדיר שינה מעיני המארגנים בבייג'ין, כנראה קצת פחות מענייני ביטחון אבל בכל זאת הוא הסודיות סביב טקס הפתיחה. תחנת טלוויזיה מדרום קוריאה שידרה בשבוע שעבר קטע קצר שצולם באחת מהחזרות הגנרליות לטקס הפתיחה. לא ברור כיצד הוא צולם ואיך הגיבו הסינים אבל כל שביב של מידע אודות טקס הפתיחה הוא בחזקת בלתי ניתן להשגה.
הטקס שיפתח את המשחקים יחל ביום שישי בשעה 20:08 שעון מקומי (15:08 בישראל) ויימשך 210 דקות בהשתתפות למעלה מ-10,000 שחקנים, רקדנים ומציגים. דבר אחד שידוע בוודאות הוא מפגן זיקוקים ענק ומרהיב שילווה כנראה את הטקס בכל חלקיו, הסינים ידועים בחיבה מטורפת לזיקוקי דינור כמו לכל דבר שהם נחשבים "הממציאים הרשמיים" שלו.
קצת כלכלה. הפרשנים והכלכלנים כאן ממשיכים לעסוק בשאלה המוכרת "מה יקרה אחרי האולימפיאדה". כשהם מתבססים על הסטטיסטיקות של אולימפיאדות קודמות (ב-6 מ-8 מקרים נרשמה צמיחה גם בשנה שלאחר המשחקים) וכן על כך שההשקעות באולימפיאדה לא מהוות חלק משמעותי מההשקעות בסין הכלכלנים והפרשנים מרגיעים ומבטיחים שלא תהיה נסיגה בצמיחה ובטח שלא נסיגה דרמתית.
ההערכות היום מדברות על הכנסות של למעלה מ-70 מיליארד דולר בין השנים 2003 ל- 2010 שנבעו באופן ישיר מהמשחקים, סכום שסביר כי חסרונו לא אמור לגרום לקטסטרופה. בשורה התחתונה הציפייה בקרב המגזר העסקי כאן הוא שהצריכה הפנימית תהווה את מנוע הצמיחה שיחליף את האולימפיאדה ואת היצוא. תחום התיירות יכול להוות דוגמא בולטת לענף שחי על הצמיחה המקומית. אמנם כחצי מיליון תיירים זרים אמורים להסתובב ברחובות בייג'ין בימים אלו אבל מספר התיירים הסינים חוצה כנראה את ה-2 מיליון.
נתוני אבטלה ותעסוקה פורסמו כאן בימים האחרונים (אגב, את סוחרי המט"ח הסינים זה לא ממש מעניין) ועל פיהם אחוז האבטלה הוא 1.89! חדשות טובות בלבד כבר אמרנו… ?
לסיום אי אפשר שלא להתרשם מהמתנדבים. צעירים שנמצאים כאן בכל פינה. בדר"כ סטודנטים, לעיתים מלווים במורה או מורה מבוגרים, כולם לבושים חולצות אולימפיות, כחולות לבנות ואדומות, בדר"כ משועממים אבל ממתינים בדריכות לכל שאלה, בקשה, הערה של תייר מקומי או זר. הכל נעשה ללא תשלום ומתוך תחושת שליחות והם גם מנצלים כל הזדמנות לשאול ולדעת האם סין יפה ומה חושבים עליה. הזרים שמתגוררים כאן מרבים לדבר על הפטריוטיות המקומית. הדגלים, החולצות (I love China) והשלטים בכל בית מלמדים על כך אבל ההתנדבות של הצעירים מלמדת יותר מהכל. סממנים של אימפריה בהתהוות ?
גיורא אלון, בייג'ין

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?
פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה
הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס.
המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.
במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.
מסלול של 'הסדר כופר'
על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".