מנכ"ל אורתם סהר מפתיע: "חברת הנדסה לא יכולה להסביר את הפסדיה רק בשל עליית המחירים"
אורתם סהר הינה חברה קבלנית המתמחה בביצוע פרוייקטים בתחום ההנדסה האזרחית. החברה מנוהלת על ידי אמיר נחום, המחזיק בכ-40% מהשליטה בה. החברה מתמקדת בפעילות בארץ כאשר לפני כ-3 חודשים החלה החברה החלה לפעול בבולגריה. המתחרים המשמעותיים של החברה הם חברת דניה סיבוס, תדהר ודורי הנדסה.
נחום מסביר כי "בתחום הקבלנות צמחנו ממחזור פעילות של 80 מיליון שקל בשנת 2004 למחזור של כ-485 מיליון שקל בשנת 2007. אנחנו לא מתיימרים להיות אחת מענקיות הנדל"ן. הייתי מגדיר אותנו כחברה קטנה מבין החברות הגדולות".
מניית החברה רשמה ירידה של כ-11% מאז תחילת השנה, ואג"ח א' של החברה נסחר בתשואה לפדיון של 6.5%. ניסנו להבין איך מתמודדת חברת ההנדסה עם הזינוקים החדים במחירי חומרי הגלם בעולם ועל רקע העובדה שמתחרתה הגדולה ביותר דיווחה לאחרונה על אזהרת רווח, הנובעת מגידול מהותי באומדן עלויות הביצוע.
"אנחנו פזורים על פני כל תחומי הקבלנות ולכן אין אצלנו ענף עיקרי אחד, עובדה המפחיתה את הסיכון העסקי שלנו במידה רבה. בנוסף, אפשר לראות שבניגוד לחברות אחרות לאורתם סהר אין תלות בלקוח גדול. להיפך, האסטרטגיה שלנו היא לא לאפשר את קיומו של הלקוח הגדול. מה שמגן עלינו הוא מדד תשומות הבנייה אליו אנחנו חשופים"
"מסגרת ההגנה מפני עליית מחירי הסחורות, אנחנו מבצעים הגנות על מחירי הברזל בין אם על ידי רכישה של חוזי גידור ובין אם רכישת כמויות גדולות של ברזל מראש."
"מה היתה הסיבה לדעתך לאזהרת הרווח של דניה סיבוס?"
"אני חושב שהתוצאה אליה הגיעה חברת דניה סיבוס היא תוצאה הנובעת מפעולות ניהוליות לא נכונות ולאוו דווקא בשל מחיריהם המאמירים של חומרי הגלם. קבלן ביצוע יכול להפסיד כתוצאה מבעיות ניהוליות, בעיות בתכנון הפרוייקט או בעיות הנובעות מטעם המזמין".
מהי האסטרטגיה העסקית של החברה בתקופה הקרובה?"
"בתחום האנרגיה נשמש כקבלן הביצוע של התחנה ההידרואלקטרית בגלבוע ונהנה מרווח קבלני של 13%. בתחום הקבלני, הכיוון שלנו הוא להגדיל את היקפי הפעילות על ידי צמיחה פנימית וללא שימוש בשותפים אסטרטגיים. לעומת זאת במסגרת פעילות החברה בחו"ל אני לא שולל שיתופי פעולה אסטרטגיים".
איך אתה רואה את התפתחות עסקיכם מחוץ לישראל בתקופה הקרובה?"

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות
בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?
איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.
למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.
מה מייצר את
הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.
- השווקים מצפים להורדת ריבית – אך כל נתון אינפלציה עלול לשנות את התמונה
- לקראת דוח התעסוקה - הסימנים מצביעים על שוק עבודה רך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות
טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".