ניתוח טכני במעו"ף: נראה כי התיקון הטכני תם

למרות שבדרך כלל חששות לגבי המשך הדרך מקבלים גיבוי על ידי פרסומים שליליים וציור של מציאות עגומה למדי, הפעם מבט על הדינאמיקה שאפפה את השווקים החל מהשליש הראשון של 2003 תגלה לנו שכל ירידה הייתה לצורך עלייה
אייל גורביץ |

עד כמה שאפשר לראות את הדברים מכאן, הרי ששוקי המניות המרכזיים אחריהם אנו נוטים לעקוב מדי שבוע, עברו בשבועות האחרונים תהליך של תיקון טכני. אם נסקור את ההיסטוריה של התיקונים הטכניים נגלה שכל תנועה כנגד המגמה מלווה בחששות לגבי המשך הדרך. חששות אלו מקבלים גיבוי על ידי פרסומים שליליים הערכות שחורות וציור של מציאות עגומה למדי. אלא שמבט על הדינאמיקה שאפפה את השווקים החל מהשליש הראשון של 2003 תגלה לנו שכל ירידה הייתה לצורך עלייה. רק תיקון טכני. וגם התיקון האחרון לווה בהערכות לא מחמיאות וחששות ממפולת העומדת לצאת לדרכה. אלא שכפי שזה נראה כעת, מדובר בעוד תיקון טכני במסגרת מגמת עלייה ארוכת טווח. מי שהיטיב להבין זאת, יכול היה לגרוף תשואה נאה בשבועיים שלושה האחרונים.

הדולר התאושש בשבוע האחרון מול השקל וזאת אחרי שהגיע לשפל של כ-3.80 שקלים לדולר. אלא שדומה שעלייה זו זמנית במהותה ופוטנציאל העליות של הדולר מוגבל בהיקפו. שני שווקים מעניינים נוספים הם הזהב והנפט. שני השווקים הללו נסוגים בשבועות האחרונים. נסוגים רק כדי לאזור כוח ולנסות ולתקוף את רמות השיא שלהם פעם נוספת.

האינדיקטורים

1. אם נביט על התנהלות מדד המעו"ף נוכל לראות בבירור שהשוק תיקן. גל העליות שעמד לתיקון החל ברמת 1,029 הנקודות והסתיים ברמת 1,248 הנקודות. מהלך שארך שמונה שבועות מלאים. מכאן אפשר לראות את התיקון שהסתיים 1,160 הנקודות, מעט יותר מ-33% ממהלך העליות שעמד לתיקון. במהלך התיקון לא התפתח שום מומנטום שלילי ולא נרשם שום לחץ מיוחד כלפי מטה, לא מבחינת מחזורי המסחר ולא מבחינת מדדי עוצמה למיניהם מה שמעלה את הסבירות שירידות המחירים היו אך ורק תיקון.

2. השבועיים האחרונים בהם רשם מדד המעו"ף עליות היו סימן מספיק ולפיו גבוהה הסבירות שהתיקון תם ופניו של מדד המעו"ף כלפי מעלה. כמו אחרי כל תיקון, אם אכן ההנחה תעמוד במבחן המציאות הרי שרמת 1,248 הנקודות אמורה להישבר כלפי מעלה במהלך השבועות הקרובים.

רמות תמיכה והתנגדות

בתקופה הקרובה יש לשים לב לרמת 1,204 הנקודות. רמה זו משמשת כרמת התמיכה הקרובה ביותר. היא אינדיקטיבית אך לא משמעותית ושבירתה מטה לא תעיד על סיום מגמת העלייה. מתחתיה אפשר למצוא את רמת 1,182 הנקודות. רמה זו תהיה משמעותית הרבה יותר ואם מדד המעו"ף יגיע אליה, נטפל בבעיה כשתתעורר.

רמות התנגדות הן רמות האמורות להתאפיין בריכוז גבוה של מוכרים. אזור מסוג זה מצוי ברמת 1,224ולאחר מכן ברמת 1,248 הנקודות.

סיכום

הדינאמיקה של מדד המעו"ף מעלה את הסבירות ולפיה התיקון הטכני תם. הכיוון אמור להיות מעלה בואכה רמות שיא חדשות.

* הכותב משמש כמנהל המקצועי של "המרכז להשכלה פיננסית" מקבוצת מטריקס ומלמד ניתוח טכני

* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.

סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה

המדינה מטילה מס ייעודי על בעלי קרקעות ש״זכו״ לגור ליד תחנות המטרו העתידיות; הטענה: זה המנגנון שיבטיח את המימון לאחד מפרויקטי התשתית השאפתניים בישראל; בפועל, מי שהכי סובל מהחפירות, הרעש והאבק של השנים הקרובות, יצטרך לקחת על הגב שלו חלק מהעלות של פרויקט שנכפה עליו מההתחלה
מנדי הניג |

צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.

בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה. 

הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.

התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.

השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם

מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.