הפרסומת של הרשות לניירות ערך: פשוט צחוק מעבודה
כל מי שמתעמק בנושא מסוים, עוסק בו ורואה אותו כנושא ענייני, לא אוהב שמתייחסים אל הנושא הזה בחוסר רצינות. אחד הדברים שהכי מעצבנים את אנשי שוק ההון, זה כאשר מתייחסים לבורסה - כאילו מדובר בקזינו, ולמשקיעים - כאילו מדובר במהמרים.
בטח יצא לכם להיות מעורבים בשיחת סלון מעמיקה ורצינית אודות מניה כזאת או אחרת, כאשר אדם נוסף הצטרף לשיחה וביטל מייד את תוכנה בטענה, כי הכל מזל ובורסה זה הימורים.
אנשי שוק ההון, אלה המשקיעים במניות, בדרך כלל מנסים לפתור את אי הנעימות, הנגרמת מדבריו של האדם שהצטרף לשיחה, במספר דרכים. דרך אחת היא התגוננות, תוך טיעונים כאלה ואחרים בעניין פיזור ההשקעה והגדרת הסיכון. דרך אחרת היא לטעון מנגד, כי אותו אדם ימשיך לתקוע את כספו בתוכנית חיסכון עלובה וימשיך להתלונן על הריבית הנמוכה בבנק, אך לרגע לא יפסיק לטעון את טענתו בנוגע להשקעה במניות, או ינסה ללמוד קצת על התחום.
לנוכח כל אלה, אנשי שוק הון אמורים היו להביע שביעות רצון רבה מהיוזמה הברוכה של הרשות לניירות ערך, שמציעה לכם ללמוד קצת על הנושא. ממחקר שביצעה הרשות, בטרם העלאת הקמפיין הפרסום החדש שלה עולה, כי חלק מהציבור תופס עצמו כחסר את הכלים הדרושים להתנהלות יומיומית ב"שבילי שוק ההון" ומכאן נולד הרעיון לקמפיין והסיסמא - "לכסף שלך מגיע לדעת יותר" .
והרי ציטוט מתוך אתר הרשות לניירות ערך, "לאור ממצאי המחקר, החליטו הרשות והבורסה לצאת במיזם משותף שמטרתו להפחית חרדה הנובעת מחוסר ידע ולקרב את הציבור אל שוק ההון". כאמור, יוזמה ברוכה, אך כשראיתי את הפרסומת - פשוט לא האמנתי!
פרסומת בטלוויזיה זה עניין של עשרות שניות. הצופה מסתכל, מבין את הרעיון הכללי ומתעכב על הפרטים רק אם הנושא נראה לו מעניין במיוחד. מי שצופה בפרסומת של הרשות בצורה זו, נחשף לכמה אנשים המדברים על דברים הקשורים בשוק ההון, תוך ישיבה בפורמט של "אלכוהוליסטים אנונימיים".
החיבור בין שוק ההון לאלכוהוליסטים אנונימיים, התמכרויות, קזינו, הימורים וכדומה, פשוט מבריח בדיוק את האנשים אליהם פונה הפרסומת. במקום לשאול את השאלות הרלוונטיות, שאלות כגון: "האם אתם רוצים לתת לכסף שלכם את האפשרות להרוויח קצת יותר מהריבית בבנק?", או "הכסף שלכם גם ככה מושקע בשוק ההון (קרנות פנסיה, קופות גמל...), מעניין אתכתם לראות איך זה עובד?" - בחרו ברשות להפיק פרסומת שיוצרת את האסוציאציה הכי פחות טובה בעבור אלו אליהם היא פונה.
בקיצור, ברגעים כאלה אני פשוט מתגעגע ל-ג' יפית, שלפחות "מסתכלת בגובה העיניים" של קהל היעד ומסבירה למה כדאי לו לרכוש את המוצר. בלי טריקים, שטיקים ויצירתיות שלא במקומה. אז לכסף שלכם באמת מגיע לדעת יותר (כמאמר הקמפיין), אבל הרשות הייתה צריכה לדעת שהעיקר זה לא איזה מוצר יש לך, אלא איך אתה משווק אותו. בצורה הזו, אנשי שוק ההון ימשיכו להבין כי יש להם מוצר טוב וקהל היעד ימשיך להתלונן.
*מאת: יוסי פינק (שבהחלט מפנה אתכם לאתר kesef.org.il)