מורה נבוכים בבורסה: מהו מדד הדאו ג'ונס?

העתונאי צ'ארלס דאו, הגה את רעיון המדידה באמצעות מדדים בעולם הפיננסים. מאז מהווה מדד הדאו ג'ונס סמל מוביל לאמידת ביצועי מניות על פני שנים רבות ועשורים
חזי שטרנליכט |

מדי שבוע אנחנו נבקש לפשט ולהסביר בעבורכם, מונחים מעולם הבורסה ושוק ההון במדור "מורה נבוכים בבורסה". צוות הכתבים של Bizportal ישמח לפרש ולהשיג בעבורכם הגדרות בהירות למונחים שתמיד רציתם לדעת עליהם יותר, בשפה פשוטה ובהירה.

עוד נבקש להזכיר לכם כי לנוחיותכם קיים מילון מונחים רחב ונוח לשימוש שנבנה על ידי חברת קו מנחה והוא נגיש לשימוש הציבור באתר Bizportal (לחצ/י כאן).

מדד הדאו ג'ונס

הסבר: העתונאי צ'ארלס דאו, הגה את רעיון המדידה באמצעות מדדים בעולם הפיננסים. כשהוא בחן את הרעיון (לקראת סוף המאה ה-19), התעניינו האמריקנים בעיקר באגרות חוב. שוק המניות לא היה כל כך מפותח. בתחילה הוא פרסם רשימות של מניות מובילות, שהלכה והתגבשה בצורה מסודרת למדד.

לבסוף ב-26 במאי 1896 הציג צ'ארלס דאו את מדד הממוצע התעשייתי שלו: Dow Jones Industrial Average. בתחילה היה זה מדד בן 20 מניות. אחר כך נוספו לו מניות, והמדד המוביל כולל היום מדד של 30 המניות לפי החברות הסחירות בעלות שווי השוק הגדול באמריקה.

ישנם עוד מדדי דאו ג'ונס רבים ומגוונים, לפי תעשיות, אזורים גאוגרפיים וכיוב'. אך מדד הדאו ג'ונס לממוצע תעשייתי מהווה את מדד הבסיס הותיק והמוכר ביותר, הבוחן עבור משקיעים רבים לבדיקת ביצועים לאורך זמן. למרות שמדד ה-s&p500 (מדד 500 החברות הגדולות בארה"ב) גונב לו לעתים את ההצגה כמדד בוחן להשוואה.

מדד הדאו ג'ונס הוא סלקטיבי כך שהוא מייצג את התעשייה האמריקנית בכללותה. משמעות הדבר היא שיש גם ביקורת לגבי טיב המניות המוכנסות לתוכו. אין בו מניות מסקטור השירותים (Utility) וסקטור התחבורה (Transportation) לדוגמא. דאו, דרך אגב, לא זכה לראות את כל ההתפתחויות הללו, שכן הוא נפטר בטרם עת בגיל 50 בשנת 1902.

המסורת שייסד צ'ארלס דאו, היתה בהכנסת "המניות המכובדות ביותר" לתוך המדד. והיא נשמרת כך עד היום. עם שמות כמו: קוקה קולה, אינטל, מיקרוסופט, פייזר, וול מארט, וולט דיסני ועוד רבות, שומר המדד על המסורת הזאת עד היום.

על מורה נבוכים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"ם איתן (חיל אוויר)כטב"ם איתן (חיל אוויר)

גרמניה רוכשת שלושה כטב"מים מישראל ב-1.2 מיליארד דולר

העסקה הביטחונית הגדולה מתקדמת למרות המתיחות הדיפלומטית באירופה



עמית בר |

גרמניה עומדת לפני חתימה על עסקת רכש ביטחונית משמעותית עם ישראל. מדובר ברכישת שלושה כטב"מים מדגם Heron TP של התעשייה האווירית בסכום כולל של 1.2 מיליארד דולר. העסקה צפויה לקבל אישור מהפרלמנט הגרמני עד סוף השנה, והכלים אמורים להיכנס לשירות מבצעי ב-2028.

החוזה כולל לא רק את הכטב"מים עצמם אלא חבילה מלאה של שירותים נלווים. אספקת חלפים, הדרכות מקיפות לצוותים הגרמניים ותחזוקה שוטפת עד 2034. משרד הביטחון הישראלי משמש כקבלן הראשי בעסקה, כשהתעשייה האווירית אחראית על הייצור וההטמעה.

הרכישה הזו היא חלק מתוכנית רחבה של גרמניה לחיזוק יכולותיה הצבאיות. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-2022, ברלין שינתה כיוון ומשקיעה באופן חסר תקדים בתחום הביטחון. הוקמה קרן מיוחדת של 100 מיליארד יורו למודרניזציה צבאית, ותקציב ההגנה השנתי צפוי להכפיל עצמו ולהגיע ל-162 מיליארד יורו עד 2029. העסקה עם ישראל היא אחת מיותר מ-80 הזמנות רכש צבאיות שגרמניה מתכננת להגיש לאישור הפרלמנט בחודשים הקרובים.

הטכנולוגיה מאחורי העסקה

ה-Heron TP, המכונה גם "איתן", נחשב לאחד הכטב"מים המתקדמים בעולם. הכלי מסוגל לטוס בגובה של 45,000 רגל ולהישאר באוויר יותר מ-30 שעות רצופות. יכולת הנשיאה שלו מרשימה - עד 2.7 טון של ציוד, כולל חיישנים מתקדמים, מצלמות רבות עוצמה ומערכות מכ"ם. הכטב"ם הוכיח את יעילותו במשימות מבצעיות רבות, החל מסיורי גבול ועד איסוף מודיעין בזמן אמת.

גרמניה אינה זרה לטכנולוגיה הזו. מאז 2018 היא מפעילה חמישה כטב"מים מאותו דגם בהסכם ליסינג שעלה כמיליארד יורו. ההחלטה לרכוש שלושה כלים נוספים ולעבור מליסינג לבעלות מלאה משקפת שביעות רצון מהביצועים ורצון לחסוך בעלויות לטווח ארוך. עם השלמת העסקה, הצי הגרמני יגדל לשמונה כטב"מים, מה שיאפשר גמישות מבצעית רבה יותר.