עליות חדות בת"א: גיוון נופלת ב-6%

בעקבות אזהרת רווח מיום שישי. מדד ת"א 25 קופץ ב-1.4% ל-634 נק'. מדד ת"א 100 מזנק ב-1.4% ל-660 נק'. התל-טק עולה ב-1%. טבע קופצת ב-3.5%. רדוור עולה ב-8%. מגל נופלת ב-10% לאחר העליות החדות ביום חמישי
רם דגן |

עליות השערים החדות שנרשמו בוול-סטריט ביום שישי האחרון מגיעות הבוקר לרחוב אחד העם 54. ביום חמישי האחרון התנהל השוק המקומי על רקע הפיגוע הקשה שהתרחש בבירת בריטניה, לונדון, אולם העוצמה היחסית שהפגינו השווקים של אירופה ביום שישי, וההתעלמות של וול-סטריט מאותות לסוחרים של ת"א שאפשר להמשיך ולטפס.

מדד ת"א 25 פותח הבוקר את המסחר בסערה ועולה ב-1.4% ל-643מקודות. מדד ת"א 100 קופץ ב-1.4% ל-660 נקודות. מדד התל-טק קופץ ב-1% ל-403 נקודות.

מכירת חברת הטלפוניה הישראלית - בזק, צפויה להיסגר היום, על פי ידיעות אחרונות, שר האוצר, בינימין נתניהו, נפגש בסוף השבוע עם מייסד קרן אייפקס, רונלנד כהן ודנו בהשלכות פרשת הסוס הטרואני על מכירת בזק. על פי ידיעות-אחרונות, מסתמנת נוסחאת פשרה בין הצדדים לגבי פיצוי הקבוצה לגבי תביעות עתידיות כנגד בזק שפתחנ את השבוע בעליה של 2.4%.

מניות גיוון אימג'נינג נופלות ב-6% וסוגרות את פער הארביטראז' השלילי בו פתחו את היום. ביום שישי צנחה המניה בבורסת הנאסד"ק בשעור חד של 7.7% זאת על רקע אזהרת רווח לרבעון השני שפרסמה. על פי הערכת החברה הכנסותיה ברבעון יסתכמו בכ-20.5 מיליון דולר, לעומת תחזית קודמת להכנסות של 22-24 מיליון דולר.

החגיגה במגל היתה קצרה וזריזה. לאחר שביום חמישי זינקו המניות בכ-20% בעקבות תנועות ספקולטיביות שנבעו בעיקר משיקולים שהיו קשורים במשמעויות של הפיגוע בלונדון, נופלות הבוקר המניות ב-10%.

מניות טבע מרכזות הבוקר את היקף המסחר הגבוה ביותר ועולות ב-3.5% כהמשך למגמה החיובית שבה נסחרה המניה ביום שישי בנאסד"ק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.