
סקודה אוקטביה - לא משנים נוסחה מנצחת
האוקטביה של סקודה פילסה לעצמה בעקביות מקום לצמרת המשפחתיות, ושומרת על המקום הזה לאורך זמן. היא לא התמסרה לאופנה ההיברידית וגם לא לזו החשמלית.
אהבנו: שלדה, תא מטען, איכות ייצור
פחות אהבנו: אבזור בטיחות
ציון מסכם 4.1 בסולם פולס
לפני כמעט 30 שנים, למעשה ב – 1996 הציגה סקודה את האוקטביה, המשפחתית של החברה הוותיקה שעברה לבעלות פולקסווגן. על כתפי המשפחתית החדשה בשוק היה משקל כבד – גם להיות תחרותית מול מתחרות ותיקות ומוכרות מבית ומחוץ, וגם לשכנע את הקהל שהסקודה החדשה לא קשורה לסקודות הישנות. ב 2004 הוצג הדור השני של האוקטביה, ושמונה שנים לאחר מכן ב 2012 הוצג הדור השלישי ובשנת 2019 הוצג הדור הרביעי. בין לבין התחבבה האוקטביה מאוד על ציי רכב הודות לשימושיות גבוהה, על נהגי מוניות בזכות יעילות, תא מטען שימושי וגדול, ומרווח פנימי ראוי, וקנתה לעצמה בזכות מקום של משפחתית מובילה בשוק.
האוקטביה נשוא מבחן זה היא הפייסליפט של הדור הרביעי, והיא מוצעת בישראל רק עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר.
עיצוב חיצוני ופנימי
העיצוב החיצוני של האוקטביה עבר עידכונים קלים בלבד, ולא ניתן להתבלבל בין האוקטביה לבין אף רכב אחר. אולי במבט מהיר תחשבו לרגע או זו סופרב או אוקטביה, אבל כאן זה מסתיים.
הגריל המוכר של סקודה בחזית, יחידות התאורה הראשיות משולבות לד, הרבה קווים ישרים, ומעט מאוד מעוגלים, בעיקר בבתי הגלגלים. בסקודה שמרו על הצללית המוכרת של האוקטביה, עם סימן ההיכר של דלת תא המטען שנפתחת יחד עם השמשה האחורית, וחושפת תא מטען בגודל של בולען בינוני, לטובת המדייקים ביניכם 553 ליטר, ואם מקפלים את שורת המושבים השניה אזי מתקבל נפח הטענה של 1503 ליטר. עוד שווה לציין כי ברכת הגימור אמבישן (האמצעית) דלת תא המטען חשמלית.
- מחצית שנה-164,093 מכוניות. ג'אקו, יונדאי וטויוטה בראש
- סקודה סופרב 2.0 ליטר L&K -רכב משובח במחיר גבוה מדי
גם מאחור שמרו בסקודה על העיצוב המזוהה, ולטובת מי שלא מזהה כיתוב 'סקודה' בגדול על דלת תא המטען.
העיצוב הפנימי סולידי בגווני אפור. ההגה ברכב המבחן בעל שני חישורים, מול הנהג צג לוח מחוונים בגודל 10'', ובמרכז הדשבורד צג מולטימדיה בגודל 10''. למרות 'קוטנו' היחסי של הצג, מסתבר שלא באמת צריך יותר גדול מזה על מנת לתפעל רכב, ואופנת הטלוויזיות התקועות באמצע הדשבורד לא בהכרח נכונה. עוד ראוי לציין חמישה שקעי טייפ C, כשאחד מהם צמוד למראה הפנימית לטובת התקנת מצלמת דרך. כמה פשוט, כמה יעיל. על ההגה מתגי שליטה על תצוגת לוח המחוונים והמולטימדיה. לטובת בקרת השיוט יש מנוף ייעודי מאחורי ההגה בצד שמאל. עוד יש לציין מנופים מאחורי ההגה לטובת העלאת / הורדת הילוכים.
מושב הנהג על אף שנראה פשוט, הוא לא פחות ממצוין עם תמיכה טובה לגוף, ואפשרויות כיוון מקובלות לטובת התאמת תנוחת הנהיגה בהתאם לדרישת הנהג.
- דאצ'יה ביגסטר - האח הגדול של הדאסטר החל מ-170.0 אש"ח
- קיה ספורטאז' גדלה -גירסת LONG הייבריד
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
המרווח מאחור מצויין הודות לתכנון נכון של תא הנוסעים ולמרות בסיס גלגלים של 2.669 מטר, שאינו גדול במיוחד. הנוסעים מאחור נהנים גם מפתחי מיזוג ומשני שקעי טעינה.
אני מרבה להתלונן על ממשקי משתמש בעיקר בכלי רכב המגיעים מסין, ותוהה לא פעם מה הבעיה של הסינים להעתיק ממשק משתמש מערבי. גם כאן התהיה הזו קיימת, כאשר ממשק המשתמש של האוקטביה אינטואיטיבי וברור ללא דקה של הסבר. מה מופעל מההגה, מה מופעל ממסך המולטימדיה, איך מבטלים מערכות המתערבות בנהיגה ועוד. ללא הסברים, ללא פתיחת ספר רכב. הדברים נמצאים איפה שאתה חושב שהם צריכים להיות, גם אם אין 256 גוונים מיותרים לתאורת אווירה.
מנוע ותיבת הילוכים
לאוקטביה מנוע יחיד, טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, אך עם שני הספקים. גירסת הכניסה, סלקשן עם הספק של 115 כ"ס ומומנט של 22.4 קג"מ, ואילו רמות הגימור הבאות, אמבישן (רכב המבחן) ו'סטייל' נהנות מהספק של 150 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. את הסלקשן ניתן לקבל גם עם המנוע החזק, אבל ברמת הגימור הנמוכה. תיבת ההילוכים רובוטית דו מצמדית, עימה נצבר כבר נסיון של מיליוני כלי רכב בעולם, והיא לדעתי אחת מתיבות ההילוכים הטובות היום.
הביצועים הרשמיים 8.5 שניות מעמידה ל – 100 קמ"ש ומהירות מירבית של 229 קמ"ש בדגמים עם המנוע החזק יותר, ו – 10.6 שניות מאפס למאה ומהירות מירבית של 203 קמ"ש בדגם הבסיסי.
הנסיעה באוקטביה מזכירה מיד מדוע היא נחשבת למשפחתית הטובה ביותר, או במינימום אחת מהשלוש הטובות ביותר. לאוקטביה שלדה מצויינת ומתלים מעולים המספקים נוחות גבוהה גם בעיר וגם בכבישים מהירים.
התאוצות טובות וחזקות, אולם אחרי שמתרגלים לתאוצות המיידיות של כלי רכב חשמליים, פתאום נראה מאוד מוזר העניין הזה של המתנה לגדישה של הטורבו או שבריר השניה שלוקח לתיבת ההילוכים להבין מה אתה רוצה ממנה, גם אם באופן קבוע אני מציב את תיבת ההילוכים על מצב ספורט המחדד את תגובות תיבת ההילוכים.
בטיחות וצריכת דלק
צריכת הדלק הרשמית של האוקטביה עומדת על 20 ק"מ לליטר. בפועל לא היתה בעיה לסחוט מהאוקטביה צריכה ריאלית של 21.0 ק"מ לליטר בנהיגה נורמטיבית, כאשר בנהיגה חסכונית גמעה האוקטביה 23.4 ק"מ לליטר ואילו בנהיגה אגרסיבית היתה צריכת הדלק מעל 16 ק"מ לליטר.
המשמעות בפועל היא כי נהג נורמטיבי, בנהיגה רגילה יהנה מרכב חסכוני מאוד, גם כשהוא לא היברידי.
בתחום הבטיחות יש מקום לשיפור כאשר דגמי הסלקשן הבסיסי והאמבישן מקבלים ציון 3 עבור איבזור בטיחות, ואילו דגם הסטייל מקבל ציון טוב של 6. כרכב אירופאי מוביל האוקטביה, כל דור של אוקטביה, נבחן כמובן במבחן הבטיחות של ה EuroNcap וקיבל ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.
מחיר ותחרות
האוקטביה שתומחרה מעולה עם חזרתה לשוק התייקרה מאוד, והיא משווקת היום במחיר של החל מ 164.5 אש"ח לסלקשן עם המנוע החלש יותר, 168.0 אש"ח לסלקשן עם המנוע החזק, 178.5 אש"ח לאמבישן (רכב המבחן) ו - 192.0 אש"ח לסטייל.
התחרות של האוקטביה מגיעה מסגמנט המשפחתיות, בעיקר מכיוונה של היונדאי אלנטרה ההיברידית שמחירה מתחיל ב 170.0 אש"ח לדגם הפריים הבסיסי ועד ל – 182.0 אש"ח למפואר ביותר. קורולה כרגע תחת חרם ולא מיובאת, והתחרות החדשה יחסית מבית צ'רי, האריזו 8 פלאג אין הייבריד שמחירה 176.0 אש"ח/ 182.0 אש"ח בהתאם לרמת הגימור. לאוקטביה יתרון על שתיהן בתחום הנוחות, השלדה והמתלים, אולם חיסרון יחסי בתחום צריכת הדלק מול האלנטרה, או בהספק מול האריזו 8.
ציון מסכם:
אוקטביה 1.5 אמבישן 2025 | |
נוחות | 4.2 |
דינמיות / שטח | 4.2 |
צריכת דלק / טווח חשמלי | 4.5 |
איבזור | 4 |
בטיחות | 3.5 |
עיצוב | 4 |
תמורה למחיר VFM | 4 |
ממוצע | 4.1 |