"חשבנו גם להנפיק בחו"ל, ואנחנו נעשה את זה"
חברת לודן -0.07% העוסקת במתן שירותי הנדסה, ניהול פרויקטים ובתחום התוכנה, פרסמה את תוצאות פעילותה למחצית הראשונה של 2022 והרבעון השני של השנה. ההכנסות ברבעון השני רשמו עלייה של כ-10.1% והסתכמו בכ-140.6 מיליון שקל, בהשוואה להכנסות של כ-127.7 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד. ללודן שני מגזרי פעילות, האחד הוא תכנון הנדסי וניהול פרויקטים לחברות התעשייה התהליכית (מזון, פטרוכימיים, פלסטיק, תרופות ועוד) מוליכים למחצה ויישום טכנולוגיות ופתרונות בתחום איכות סביבה ואנרגיה. השני הוא אספקה ותחזוקה של מערכות מחשוב לתחבורה הציבורית וביטחונית, מערכות ביטחון, בקרת כניסה, בקרת מיבנה והתייעלות אנרגטית.
במגזר הפעילות השני של החברה, ללודן יש את חברת הבת "שימקוטק", שנמצאת בבעלותה המלאה ומתמחה באספקת מערכות כרטוס חכם ותחזוקתן, וכן בפיתוח מוצרי תוכנה הנלווים למערכות הכרטוס, את חברת הבת כיוונה לודן להנפיק בשנה האחרונה, אך המהלך לא יצא לפועל "תנאי השוק הורידו את ערך ההנפקה לה יש פוטנציאל גדול". בראיון לבזפורטל, מנכ"ל החברה, ארנון אהרון, מספר על מיקוד פעילות החברה כיום, הפוטנציאל בפעילות החברה בשוק התחבורה ואיפה לודן תהיה בעוד שלוש שנים מהיום.
מה המיקוד שלכם כיום? יש לכם מספר פעילויות, איפה המנוע הגדול?
"ראשית, פורמלית יש לנו שני מגזרים, מחד ההנדסה, מאידך תוכנה ובקרה. יחד עם זאת צריך לזכור שבצמוד לפעילות יש לנו את הביזור הגאוגרפי, כלומר אנחנו פעילים בישראל ובאירופה. אנחנו צריכים לזרוק שאנחנו אחרי תקופת קורונה, יש לזה השפעה על מערב אירופה ובפעילות שלנו שם, הפעילות שם חזרה באיחור לעומת ישראל"
"כדאי להזכיר לכולם הפעילות שלנו במערב אירופה היוותה בעבר הלא רחוק כמחצית מהיקף הפעילות של קבוצת לודן, בקורונה חווינו ירידה חזקה בהולנד ובלגיה, וכעת הפעילות חוזרת באזורים האלה, ואנחנו חוזרים חזרה לכיוון ויעדים שהיו לנו טרום הקורונה, אנחנו בדרך לשם. הבעיה העיקרית אצלנו כעת היא לא חוסר בפרויקטים אלא חוסר בכח אדם שאנחנו חווים בכל מקום בעולם, אך הפעילות באירופה תחזור לכפי שהיית בעבר."
- עונת הדוחות נפתחת והמשקיעים נערכים לתנודות חדות בשוק
- דלתא מכה שוב את הציפיות - וממריאה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו רואים את הפעילות בתחום התחבורה הציבורית כמנוע פיתוח, אנחנו מדברים בעיקר על תוכנות שמפותחות ע"י הצוות שלנו, ואנחנו שוקדים בעבודה על המוצרים הבאים ובהחלט נמשיך להתפתח"
יש לכם את הפעילות בשוק התחבורה, רציתם להנפיק את חברת הבת "שימקוטק", איפה זה עומד?
"שימקוטק שהתכוונו להנפיק בינתיים זה לא הסתייע. נעשה זאת בהמשך, חל בחברה שינוי מאוד גדול מעצם ההצטרפות של חברת 'דן' כשותף אסטרטגי ופעיל. לא ירדנו מההנפקה באופן מלא, אלא רק לבינתיים. השוק לא מתאים. לא רצו להנפיק בתנאי השוק קיימים, ולא בכל מחיר בגלל הפוטנציאל של החברה וההשפעה של הכניסה של חברת 'דן'."
"חשבנו גם להנפיק בחו"ל, ואנחנו נעשה את זה. אבל אין לנו שום סיבה היום להנפיק או לגייס כסף בערכי חברה נמוכים, כאשר אנחנו רואים את הפוטנציאל. אם יסתייע והשוק יתיישר בעוד חצי שנה או שנה שנתיים, נבחן את ההנפקה שוב, התשתית קיימת לא נימנע מחזרה לתכנית הזאת. כרגע זה לא מפריע לתכנית העבודה הקיימת שלנו."
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- חלל תקשורת נופלת 13%, אקוואריוס עולה 4%; מגמה חיובית בת"א
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות...
מה צבר ההזמנות שלכם כרגע, איפה אתם עומדים ולאן אתם מכוונים?
"כעיקרון אנחנו מפרסמים צבר פעם בשנה, עם הדו"חות השנתיים ואף פעם לא פרסמנו רבעוני. אבל הייתי אומר שצבר ההזמנות לא קטן מצבר ההזמנות משנה שעברה, אנחנו לא רואים ירידה. אנחנו סובלים בארץ גם מגיוס כח אדם כמו גם במערב אירופה שיתן מענה להיקף הפרויקטים שלנו, עם זאת כל המקומות בהם אנחנו פועלים מציגים התקדמות פרט למזרח אירופה ברומניה. אין לנו ירידה בהיקף צבר ההזמנות אפשר להיות אופטימיים."
מה דעתך על התחרות בשוק במגזרי הפעילות שלכם?
"ראשית תחרות ישנה בפעילות הקבוצה שלנו. אך לאור השינויים שחלים במשק, תשתיות ותעשייה יש מעט ניגודים שונים. לודן יותר ממוקדת בתחומי התעשייה התהליכית ופחות בתשתיות, כאשר בתשתיות אנחנו עוסקים בתחום התחבורה הציבורית. לא רק שאנחנו מובילים בדירוגים בשנים האחרונות, בפרוייקטים גדולים ללודן יש את היכולת לבצע, מבחינת כח האדם המצוי בחברה וגם בגלל הניסיון שלנו, ושימור אנשי המפתח שלנו."
"יש תחרות תמיד היית, אנחנו לא רואים בזה בעיה, זה נכון גם בתחומי התחבורה הציבורית, יש את המוניטין שלנו גם בפרוייקטים וגם בתחום הטק."
איפה תהיו עוד 3 שנים?

הציבור מטומטם, אז הציבור משלם - 0.8% על פוליסת חיסכון שקלית של חברות הביטוח
אם חשבנו שהעושק של חברות הביטוח בפוליסות החיסכון מסתיים במסלולים על ה-S&P שם הם כנראה ניצלו את הנהירה הציבורית לאפיקים האלה, התבדינו. גם באפיק השמרני ביותר - הפוליסה השקלית הדפוס הזה ממשיך. זה אמור להיות מסלול סולידי שנותן לחוסכים יציבות, נזילות וביטחון, אבל בפועל הוא מכרה זהב בשביל חברות הביטוח ותשואת זבל לחוסכים. מדובר במוצר שמנוהלים בו למעלה משני מיליארד שקל מכספי הציבור, עם דמי ניהול שמגיעים עד ל-0.8% בשנה על השקעות שאין בהן כמעט ניהול ויש להם תחליפים באפס דמי ניהול - קרנות כספיות הן בדמי ניהול של כ-0.15%-0.2% והן מוצר עדיף שמספק תשואה טובה יותר, ופיקדונות בנקים עם אפס דמי ניהול ומק"מים גם עם אפס דמי ניהול, אך עם עמלת קנייה ומכירה (של 0.05% עד 0.1%). כל המוצרים האחרים נתנו בנטו יותר במבט לאחור ועם עלויות נמוכות יותר. איך אתם הייתם קוראים לזה? ניצול, עושק, שוד, אולי אפילו גניבה?
צריך להגיד שזה חוקי. חברות הביטוח פועלות בהתאם לחוק, אם החוק מאפשר אז הן נכנסות לשם, אבל שלא יתפלאו אחר כך שהן בהדרגה הופכות לשנואות - הבנקים "זכו בצדק" בטייטל של הגופים השנואים במדינה, אבל חברות הביטוח מתקרבות לשם בצעדי ענק עם ביטוחים יקרים, דמי ניהול מופרזים וניצול של חוסר הידע של הציבור. לא הוגן ולא הגון, אבל טוב לכיס - חברות הביטוח בשנת שיא ברווחים וזה מתבטא בזינוק במניות בבורסה.
ובחזרה למוצר השקלי. מוצר פשוט עם הרבה תחליפים. פוליסת חיסכון שקלית היא הפוליסה הסולידית ביותר, אמורה להניב תשואה חסרת סיכון. הסיכון מגיע ממקור אחר לגמרי - מדמי הניהול.
במרכז התמונה נמצאת הראל, היא מנהלת כ-727 מיליון שקל במסלול השקלִי וגובה עליו 0.76% דמי ניהול. מדובר בכ-5.5 מיליון שקל שנגבים מדי שנה מהחוסכים על השקעה שהניבה 4.5% בשנה האחרונה, מתחת לתשואה של קרנות הכספיות, רק שבקרנות הכספיות זה הנטו. בפוליסה צריך לתת 0.76% להראל וזה משאיר סדר גודל של 3.75%.
- הקרן המכניסה ביותר בישראל - הנה הסיבה (השלילית) שאף אחד לא עוזב אותה
- תביעת הדיבה של היזם נדחתה: הדיירים זעמו - ובצדק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל הפוליסות חיסכון הן בסביבה דומה של תשואה נטו - מתחת למכשירים האחרים, הראל היא לא היחידה, אבל היא הגדולה ביותר.
בדקנו את כל הגופים -התשואה הממוצעת בפוליסות השקליות עומדת על כ-4.5% ברוטו לשנה ואם ננכה מזה את דמי הניהול - שנעים סביב 0.7%-0.8% - נשאר עם תשואה של כ-3.7% בנטו. הפיקדונות בתקופה הזו הניבו מעל 4% (ועד 4.4%), הקרנות הכספיות כ-4.5%.
חוץ מהראל שהיא הגדולה ביותר, יש פוליסה למגדל שגובה דמי ניהול של 0.78%, הפניקס 0.74%, ו-כלל עם 0.72%.

מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
אוגווינד מציגה תוכנית אסטרטגית חדשה שמטרתה לעבור משלב הפיתוח לשלב המסחרי של טכנולוגיית ה-AirBattery ולהתרחב לתחומי אגירת אנרגיה נוספים באירופה ובישראל, אבל בין השורות החברה מכינה את הקרקע לגיוס הון
חברת אוגווינד אוגווינד -10.95% עדכנה כי דירקטוריון החברה אישר תוכנית אסטרטגית רחבה שמטרתה למקד את פעילותה סביב המעבר ליישום מסחרי של טכנולוגיית AirBattery, וליצור בסיס כלכלי יציב באמצעות כניסה לתחומי אגירת אנרגיה משלימים וייזום פרויקטים באירופה ובישראל.
עד כה התמקדה החברה בשני מסלולים עיקריים: פעילות התייעלות אנרגטית (AirSmart), שהניבה את ההכנסות בפועל, ופעילות אגירת אנרגיה (AirBattery), שעדיין נמצאה בשלב הפיתוח וההוכחה הטכנולוגית. במחצית 2025 הודיעה החברה כי היא מצמצמת את פעילות ההתייעלות ומעבירה את עיקר המשאבים לפיתוח והשבחה של ה-AirBattery. ההכנסות של החברה היו זניחות ביחס להוצאות המו"פ שלה, כאשר בחצי השנה הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של 6.25 מיליון שקל עם רווח גולמי של 1.72 מיליון שקל, בעוד הוצאות המו"פ עמדו על 3.3 מיליון שקל.כעת, החברה מנסה להציג אסטרטגיה חדשה עם מעבר משלב המו"פ לשלב המסחור, תוך כוונה להקים מתקנים מסחריים בפועל ולגייס שותפים אסטרטגיים לצורך יישום הטכנולוגיה בקנה מידה רחב.
החברה עדכנה לפני כחודש על חתימת מזכר הבנות עם שותף אנרגיה בינלאומי בבריטניה לבחינת הקמת מתקן ראשון מסוגו (FOAK), שיחובר לנקרת מלח בקיבולת אגירה של עד 1 ג׳יגה־ואט־שעה. בדיקת ההיתכנות צפויה להסתיים עד סוף הרבעון הראשון של 2026, ובמקרה של הצלחה, הצדדים יתקדמו להסכם מחייב. לפי המזכר , אוגווינד תישא בעלויות התכנון וההקמה ותהיה זכאית ל־80% מהרווחים בשנה הראשונה של הפרויקט – שיעור שיצטמצם בהדרגה ל־50% מהשנה הרביעית ואילך. הפרויקט מיועד לעמוד בתנאי הסף של תוכנית LDES הבריטית, המעודדת פרויקטי אגירה ארוכי טווח (מעל 50MW ולפחות 8 שעות אגירה), מה שעשוי לפתוח דלת לתמיכה ממשלתית עתידית.
בנוסף לתחום ה־AirBattery, החברה מתכננת כניסה לשוק (Battery Energy Storage System) אגירת אנרגיה בסוללות ליתיום המשולבת במתקנים פוטו־וולטאיים באירופה, וכן ייזום והקמה של פרויקטים בישראל בשיתוף שחקנים מקומיים. לפי החברה, מרבית ההשקעות בפרויקטים החדשים יתבססו
על מימון בנקאי בשווקי היעד ובשיתוף גופים מוסדיים ישראליים.
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- אוגווינד משחקת עם המשקיעים - מחביאה הודעה שלילית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המסר ה"נסתר"
בהודעתה כתבה אוגווינד כי היא “בוחנת חלופות מימון לרבות גיוס הון”, ובכך אותתה על הצורך בחיזוק מבנה ההון לצורך מימוש התוכנית החדשה. לאור הנתונים, המעבר למסחור מלא של
ה-AirBattery וכניסה לשווקים חדשים תלויים ביכולת החברה לגייס מימון, לשמר שותפים ולספק היתכנות הנדסית וכלכלית לטכנולוגיה.