אחרי 8 שנים: אל על רוצה לחזור לחלק דיבידנד - המדינה תסכים?
חברת התעופה נמצאת במגעים מול האוצר להקדים את המועד שבו היא תוכל להתחיל לחלק אחוזים מהרווחים שלה, שנסקו בשנה האחרונה לשיאים חדשים; במידה והאישור יתקבל, ייתכן וחלוקת הדיבידנד תבוצע כבר לאחר פרסום התוצאות השנתיות בחודש הבא
אחרי שנהנתה בשנה האחרונה מרווחי שיא, הנהלת חברת התעופה אל על אל על -3.25% מנהלת בימים אלו מגעים מול המדינה, להקדים את המועד בו תוכל לחזור ולחלק דיבידנד מהרווחים. זאת, לאחר שבמהלך משבר הקורונה התחייבה שלט לחלק דיבידנד עד סוף 2025, כחלק מתוכנית החילוץ שהוביל האוצר. במידה והיא תקבל את האישור, ייתכן וחלוקת הדיבידנד תבוצע כבר לאחר פרסום התוצאות השנתיות בחודש הבא.
במהלך משבר הקורונה, חתמה אל על על שורה של הסכמים מול המדינה שנועדו לחלץ אותה מהבור אליו נקלעה, בין היתר בעקבות ביטול וצמצום טיסותיה בשל התפשטות הנגיף. בין היתר, העניקה המדינה לחברה הלוואה וערבויות בהיקף גדול, כמו גם השקעה בחברה כחלק מגיוס הון שביצעה, אשר כלל גם את כניסתו של בעל השליטה, קני רוזנברג (49.5%). בתמורה, התחייבה החברה שלא לחלק דיבידנד לבעלי המניות עד סוף שנת 2025. אלא שמאז חלו תמורות משמעותיות, ובראשם רווחי השיא שרשמה החברה השנה, שהביאו את הנהלתה לבקש מהמדינה להקדים את מועד חלוקת הדיבידנד ממנו יהנה בעיקר בעל השליטה אבל גם בעלי המניות.
על פי ההערכות, המהלך אותו מקדמת הנהלת החברה, עשוי לצאת לפועל כבר בדוחות הקרובים, אותם היא צפויה לפרסם בעוד מספר חודשים. זאת כחלק ממערך הסכמים חדשים עליהם היא חתמה מול המדינה, וכוללים בין היתר את הפחתת ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון של החברה, שעומדת נכון להיום על 97.5%. הסכמים אלו, צפויים להימשך עוד מספר חודשים, אך ייתכן שחלקים מהם יחתמו לקראת פרסום הדוחות השנתיים של אל-על, ויאפשרו לה לחלק חלק מהקופה התופחת. עם זאת, לא מן הנמנע, שבשל עבודות המטה באוצר, החברה תקבל את האישורים רק בעוד מספר חודשים, כך שהכספים יישארו בקופתה גם לאחר פרסום הדוחות לשנת 2024.
רווחי שיא וקופה תופחת
בחסות המלחמה נהנתה אל על משנה חלומית, בכל הקשור לביצועים העסקיים. ההכנסות שלה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב-2.58 מיליארד דולר לעומת 1.82 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הרווח הנקי שלה בתקופה זו הסתכם ב-415 מיליון דולר. מה שהביא להצטברות של מוזמנים בהיקף של יותר מ-1 מיליארד דולר. בהתאם, ראתה החברה כיצד מנייתה מזנקת בשנה האחרונה בכ-145% לשווי שיא של כ-4.25 מיליארד שקל.
- הרווח שלא יחזור - מה יקרה לאל על בשנים הבאות?
- אל על: למרות איבוד נתח שוק, הרווח הנקי עלה ל-202.6 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון שקיימנו לאחרונה עם מנהלת החברה, דינה בן טל גננסיה, שגם הובילה את השינוי שעברה בשנים האחרונות, היא התייחסה
לעבר וסיפקה גם תחזיות לגבי העתיד. "יש לנו אסטרטגיה מאוד ברורה של צמיחה בכמה רבדים ורגע לפני המלחמה היינו בהתאוששות והתייעלות גדולה בהתאם לתוכנית האסטרטגית. כשמסתכלים קדימה - המסר לשנה הבאה הוא שהיא תהיה מאוד מורכבת, ולא דווקא מבחינה כספית, מה שהופך לי
את הבטן זה בעיקר הבטיחות והביטחון של הנוסעים שלנו. מבחינת שוק ההון, השינוי בתוצאות השנה נובע מכמה דברים ולא רק בשל המלחמה ויציאת החברות הזרות. הדבר הראשון זו ההתייעלות שראינו גם ב-2023. הדבר השני זה הגדלת קיבולת שעשינו, גם בעזרת השמשמת מטוסים מתקופת הקורונה,
והדבר השלישי הוא פעילות המטען שמאוד תומכת בנו"." סיפרה בן טל גננסיה.
"אל על הוכיחה בשנה המורכבת הזו שהיא יודעת לעשות את האיזון. ב-2024 גם חזרנו להיות רלוונטים עבור משקיעים מוסדיים, שעזבו אותנו כמעט לגמרי בקורונה, וגם משקיעים זרים נכנסו להשקעה. נכנסנו ברבעון האחרון למדד MSCI, נכנסו למדד 125, שהיינו מאוד קרובים להכינס אליו רגע לפני פרוץ המלחמה. עשינו השקעות חכמות לטווח ארוך. אל על תצא מהמלחמה חזקה ואני מקווה שגם המדינה. גם בהקשר של נאמנות לקוחות ולקוחות חדשים שהצטרפו. אנחנו רוצים ש-10% מההכנסות יגיעו ממקורות צד ג' ואנחנו עם יד על הדופק בנושא הזה. כל זה עומד על יחסי עבודה, כולל ניהול של 4 ועדי עובדים ושמירה על יחסים טובים", היא סיכמה.
- 4.רוסלן 20/01/2025 18:54הגב לתגובה זועל מנת לשרת את כל תושבי המדינה.השבת תדאג לרווחיות החברה.
- 3.בני 20/01/2025 16:26הגב לתגובה זוחברה שהייתה פסע מפשיטת רגל במהלך הקורונה וקבלה מהמדינה מאות מיליונים כדי להינצל מין הראוי שתחזיר למדינה במקום לחלק דיבדינדים.התנהלות עסקית חצופה.
- למה לשקר 20/01/2025 17:27הגב לתגובה זואל אל החזירו את ההלוואה שקיבלה מהמדינה בשנת 2022 אז למה לטנף ולשקר !
- 2.חברה של נוכלים (ל"ת)Mike 20/01/2025 15:21הגב לתגובה זו
- 1.מכשפה 20/01/2025 13:59הגב לתגובה זוהיא גם ממש נראת ככה חיצונית
האחים ינאי, צילום: שמוליק ינאימנכ״ל בלייד ריינג׳ר: ״השם עופר ינאי פותח דלתות״
שמוליק ינאי, בעל השליטה והמנכ״ל הטרי בבלייד ריינג׳ר, מדבר על העסקה הלוהטת: ״תחשוב על בלייד ריינג׳ר כמו נקסט ויז׳ן - אותו רעיון, אותה לוגיקה טכנולוגית״; על השווי שמגלם מזכר ההבנות עם VisionWave ״הם רואים את הפוטנציאל״, ומודה גם כי ״השם עופר ינאי פותח
דלתות״
בלייד ריינג’ר בלייד ריינג'ר 45.7% לוהטת היום, היא מזנקת בעשרות אחוזים, זה מגיע אחרי שדיווחה על מזכר הבנות למכירת מלוא פעילות סולאר דרון החברה הבת שלה שבאמצעותה פיתחה טכנולוגיית רחפנים לניקוי פאנלים סולאריים - לידי VisionWave האמריקאית, חברה קטנה יחסית בשווי של כ-190 מיליון דולר שמציגה עצמה כחברת AI ביטחונית. העסקה, אם תצא לפועל, תתבצע לפי שווי של כ-23 מיליון דולר במניות VisionWave שזה סכום גבוה בהרבה משווי השוק של בלייד ריינג’ר כולה, שעמד על כ-15 מיליון שקל לפני פתיחת המסחר והזינוק היום.
יש הרבה סימני שאלה סביב העסקה הזאת. מי עשה את ה"שידוך" בין החברות? מה ראתה VisionWave - חברה ביטחונית קטנה (והפסדית) במוצר של בלייד ריינג’ר, עד כדי כך שהיא מוכנה לשלם עליו פרמיה כל כך גבוהה? וגם אם הם כל כך מאמינים במוצר אז למה זה קורה במניות ולא במזומן? האם זה באמת מהלך אסטרטגי אמיתי שמבוסס על פוטנציאל טכנולוגי, או בעסקת נייר כדי ״לנפח את החלום״? ובכלל האם מזכר ההבנות יבשיל להסכם מחייב?
וגם - לאן זה לוקח את בלייד ריינג’ר. חברה שאם מסתכלים על המחצית ששורפת כ-300-400 אלף שקל ברבעון, עם תזרים שלילי ואזהרת "עסק חי" - ומה הם יעשו עם המניות - יממשו מיד?
אם ננסה למסגר את זה השוק מנסה להבין האם מדובר בפריצת דרך אמיתית או בתרגיל מתוחכם. אז ישבנו לשיחה עם שמוליק ינאי שהוא גם בעל השליטה וגם המנכ"ל הטרי של בלייד ריינג’ר הוא סיפר על איך נולדה העסקה, על האכזבה מהשוק הישראלי, חשף שהם בדרך לרישום כפול בנאסד״ק וגם התאפק מאוד לא לגלות שתיכף תצא הודעת יח״צ מהחברה VisionWave על התפתחות משמעותית וגם - איך השם ״עופר ינאי״ - ״פותח לי דלתות״
- הציוץ שהקפיץ את בלייד ריינג׳ר ב-10%
- בלייד ריינג'ר: מוכרת את פעילות התוכנה לחברה קטנה בנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שמוליק, אנחנו רואים את בלייד ריינג’ר מזנקת היום בוא תעשה לנו סדר - מה בדיוק קרה וקורה ביניכם לבין VisionWave?
