דינה בן טל גננסיה צוחקת
צילום: ביז

אחרי 8 שנים: אל על רוצה לחזור לחלק דיבידנד - המדינה תסכים?

חברת התעופה נמצאת במגעים מול האוצר להקדים את המועד שבו היא תוכל להתחיל לחלק אחוזים מהרווחים שלה, שנסקו בשנה האחרונה לשיאים חדשים; במידה והאישור יתקבל, ייתכן וחלוקת הדיבידנד תבוצע כבר לאחר פרסום התוצאות השנתיות בחודש הבא

איתן גרסטנפלד | (5)
נושאים בכתבה אל על משרד האוצר

אחרי שנהנתה בשנה האחרונה מרווחי שיא, הנהלת חברת התעופה אל על אל על 0%   מנהלת בימים אלו מגעים מול המדינה, להקדים את המועד בו תוכל לחזור ולחלק דיבידנד מהרווחים. זאת, לאחר שבמהלך משבר הקורונה התחייבה שלט לחלק דיבידנד עד סוף 2025, כחלק מתוכנית החילוץ שהוביל האוצר. במידה והיא תקבל את האישור, ייתכן וחלוקת הדיבידנד תבוצע כבר לאחר פרסום התוצאות השנתיות בחודש הבא.


במהלך משבר הקורונה, חתמה אל על על שורה של הסכמים מול המדינה שנועדו לחלץ אותה מהבור אליו נקלעה, בין היתר בעקבות ביטול וצמצום טיסותיה בשל התפשטות הנגיף. בין היתר, העניקה המדינה לחברה הלוואה וערבויות בהיקף גדול, כמו גם השקעה בחברה כחלק מגיוס הון שביצעה, אשר כלל גם את כניסתו של בעל השליטה, קני רוזנברג (49.5%). בתמורה, התחייבה החברה שלא לחלק דיבידנד לבעלי המניות עד סוף שנת 2025. אלא שמאז חלו תמורות משמעותיות, ובראשם רווחי השיא שרשמה החברה השנה, שהביאו את הנהלתה לבקש מהמדינה להקדים את מועד חלוקת הדיבידנד ממנו יהנה בעיקר בעל השליטה אבל גם בעלי המניות.


על פי ההערכות, המהלך אותו מקדמת הנהלת החברה, עשוי לצאת לפועל כבר בדוחות הקרובים, אותם היא צפויה לפרסם בעוד מספר חודשים. זאת כחלק ממערך הסכמים חדשים עליהם היא חתמה מול המדינה, וכוללים בין היתר את הפחתת ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון של החברה, שעומדת נכון להיום על 97.5%. הסכמים אלו, צפויים להימשך עוד מספר חודשים, אך ייתכן שחלקים מהם יחתמו לקראת פרסום הדוחות השנתיים של אל-על, ויאפשרו לה לחלק חלק מהקופה התופחת. עם זאת, לא מן הנמנע, שבשל עבודות המטה באוצר, החברה תקבל את האישורים רק בעוד מספר חודשים, כך שהכספים יישארו בקופתה גם לאחר פרסום הדוחות לשנת 2024. 


רווחי שיא וקופה תופחת

בחסות המלחמה נהנתה אל על משנה חלומית, בכל הקשור לביצועים העסקיים. ההכנסות שלה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב-2.58 מיליארד דולר לעומת 1.82 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הרווח הנקי שלה בתקופה זו הסתכם ב-415 מיליון דולר. מה שהביא להצטברות של מוזמנים בהיקף של יותר מ-1 מיליארד דולר. בהתאם, ראתה החברה כיצד מנייתה מזנקת בשנה האחרונה בכ-145% לשווי שיא של כ-4.25 מיליארד שקל.


בראיון שקיימנו לאחרונה עם מנהלת החברה, דינה בן טל גננסיה, שגם הובילה את השינוי שעברה בשנים האחרונות, היא התייחסה לעבר וסיפקה גם תחזיות לגבי העתיד. "יש לנו אסטרטגיה מאוד ברורה של צמיחה בכמה רבדים ורגע לפני המלחמה היינו בהתאוששות והתייעלות גדולה בהתאם לתוכנית האסטרטגית. כשמסתכלים קדימה - המסר לשנה הבאה הוא שהיא תהיה מאוד מורכבת, ולא דווקא מבחינה כספית, מה שהופך לי את הבטן זה בעיקר הבטיחות והביטחון של הנוסעים שלנו. מבחינת שוק ההון, השינוי בתוצאות השנה נובע מכמה דברים ולא רק בשל המלחמה ויציאת החברות הזרות. הדבר הראשון זו ההתייעלות שראינו גם ב-2023. הדבר השני זה הגדלת קיבולת שעשינו, גם בעזרת השמשמת מטוסים מתקופת הקורונה, והדבר השלישי הוא פעילות המטען שמאוד תומכת בנו"." סיפרה בן טל גננסיה. 


"אל על הוכיחה בשנה המורכבת הזו שהיא יודעת לעשות את האיזון. ב-2024 גם חזרנו להיות רלוונטים עבור משקיעים מוסדיים, שעזבו אותנו כמעט לגמרי בקורונה, וגם משקיעים זרים נכנסו להשקעה. נכנסנו ברבעון האחרון למדד MSCI, נכנסו למדד 125, שהיינו מאוד קרובים להכינס אליו רגע לפני פרוץ המלחמה. עשינו השקעות חכמות לטווח ארוך. אל על תצא מהמלחמה חזקה ואני מקווה שגם המדינה. גם בהקשר של נאמנות לקוחות ולקוחות חדשים שהצטרפו. אנחנו רוצים ש-10% מההכנסות יגיעו ממקורות צד ג' ואנחנו עם יד על הדופק בנושא הזה. כל זה עומד על יחסי עבודה, כולל ניהול של 4 ועדי עובדים ושמירה על יחסים טובים", היא סיכמה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רוסלן 20/01/2025 18:54
    הגב לתגובה זו
    על מנת לשרת את כל תושבי המדינה.השבת תדאג לרווחיות החברה.
  • 3.
    בני 20/01/2025 16:26
    הגב לתגובה זו
    חברה שהייתה פסע מפשיטת רגל במהלך הקורונה וקבלה מהמדינה מאות מיליונים כדי להינצל מין הראוי שתחזיר למדינה במקום לחלק דיבדינדים.התנהלות עסקית חצופה.
  • למה לשקר 20/01/2025 17:27
    הגב לתגובה זו
    אל אל החזירו את ההלוואה שקיבלה מהמדינה בשנת 2022 אז למה לטנף ולשקר !
  • 2.
    חברה של נוכלים (ל"ת)
    Mike 20/01/2025 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מכשפה 20/01/2025 13:59
    הגב לתגובה זו
    היא גם ממש נראת ככה חיצונית
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 0%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: ירידות מסביב לעולם; ת"א צפויה לפתוח בירידות

ירידות חדות באסיה, ירידות גם בחוזים על וול סטריט; ואיך ישפיע מדד המחירים על אגרות החוב?

מערכת ביזפורטל |

וול סטריט ירדה גם אתמול - נעילה שלילית בוול-סטריט; צים זינקה ב-8%, מובילאיי נפלה ב-5%. המניות הדואליות צפויות לירידה קלה של 0.1% - לטבלת המניות הדואליות ופערי הארביטראז'. טאואר 0%  צפויה לרדת כ-1%, נייס 0%  תרד ב-1.7%, קמטק 0%  בקרוב ל-2%. 

השווקים באסיה בירידות חדות של 1.5%-2% והחוזים על וול סטריט ממשיכים להיות אדומים - החוזה על הנאסד"ק יורד ב-0.8%. זה מרמז על פתיחה שלילית בתל אביב. 

אתמול אחרי המסחר פורסם מדד המחירים לצרכן - המדד ירד ב-0.5% וכך גם מחירי הדירות - מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%. המדד נמוך, אבל חשוב להבין שהוא לא הפתיע. הוא גלום במחירי האג"ח. התחזיות היו למדד שלילי של 0.4% עד 0.5% ולכן ההשפעה שלו על שוק האג"ח תהיה נמוכה.

רק להמחשה, אם למשל הוא היה יורד ב-0.8%, הרי שמדובר בהפתעה גדולה, וזה היה מחייב התאמה - בראש וראשונה במחירי אגרות החוב הצמודות שהיו יורדות כגודל ההפתעה, וכנראה גם אגרות החוב השקליות היו מושפעות - לכיוון החיובי. מדד כה נמוך מגדיל סיכויים להורדת ריבית והורדת ריבית מעלה את מחירי אגרות החוב השקליות.

המקום שבו כן צפויה השפעה הוא מניות יזמיות הנדל"ן. ירידת המחירים היא לא סוד, אבל ירידת המחירים לצד היקף עסקאות קטן, הבנה שהריבית לא תשפיע על מחירי הדירות בהמשך - כלומר הורדת ריבית לא תשפיע משמעותית על הציבור לרכוש דירה, מובילים למחשבה שיזמיות הנדל"ן המקומיות לא מגלמות את גודל המשבר. אולי הן חיות על ציפיות להיפוך המצב, אבל הנתונים מראים אחרת.