דינה בן טל גננסיה צוחקת
צילום: ביז

אחרי 8 שנים: אל על רוצה לחזור לחלק דיבידנד - המדינה תסכים?

חברת התעופה נמצאת במגעים מול האוצר להקדים את המועד שבו היא תוכל להתחיל לחלק אחוזים מהרווחים שלה, שנסקו בשנה האחרונה לשיאים חדשים; במידה והאישור יתקבל, ייתכן וחלוקת הדיבידנד תבוצע כבר לאחר פרסום התוצאות השנתיות בחודש הבא

איתן גרסטנפלד | (5)
נושאים בכתבה אל על משרד האוצר

אחרי שנהנתה בשנה האחרונה מרווחי שיא, הנהלת חברת התעופה אל על אל על -1.54%   מנהלת בימים אלו מגעים מול המדינה, להקדים את המועד בו תוכל לחזור ולחלק דיבידנד מהרווחים. זאת, לאחר שבמהלך משבר הקורונה התחייבה שלט לחלק דיבידנד עד סוף 2025, כחלק מתוכנית החילוץ שהוביל האוצר. במידה והיא תקבל את האישור, ייתכן וחלוקת הדיבידנד תבוצע כבר לאחר פרסום התוצאות השנתיות בחודש הבא.


במהלך משבר הקורונה, חתמה אל על על שורה של הסכמים מול המדינה שנועדו לחלץ אותה מהבור אליו נקלעה, בין היתר בעקבות ביטול וצמצום טיסותיה בשל התפשטות הנגיף. בין היתר, העניקה המדינה לחברה הלוואה וערבויות בהיקף גדול, כמו גם השקעה בחברה כחלק מגיוס הון שביצעה, אשר כלל גם את כניסתו של בעל השליטה, קני רוזנברג (49.5%). בתמורה, התחייבה החברה שלא לחלק דיבידנד לבעלי המניות עד סוף שנת 2025. אלא שמאז חלו תמורות משמעותיות, ובראשם רווחי השיא שרשמה החברה השנה, שהביאו את הנהלתה לבקש מהמדינה להקדים את מועד חלוקת הדיבידנד ממנו יהנה בעיקר בעל השליטה אבל גם בעלי המניות.


על פי ההערכות, המהלך אותו מקדמת הנהלת החברה, עשוי לצאת לפועל כבר בדוחות הקרובים, אותם היא צפויה לפרסם בעוד מספר חודשים. זאת כחלק ממערך הסכמים חדשים עליהם היא חתמה מול המדינה, וכוללים בין היתר את הפחתת ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון של החברה, שעומדת נכון להיום על 97.5%. הסכמים אלו, צפויים להימשך עוד מספר חודשים, אך ייתכן שחלקים מהם יחתמו לקראת פרסום הדוחות השנתיים של אל-על, ויאפשרו לה לחלק חלק מהקופה התופחת. עם זאת, לא מן הנמנע, שבשל עבודות המטה באוצר, החברה תקבל את האישורים רק בעוד מספר חודשים, כך שהכספים יישארו בקופתה גם לאחר פרסום הדוחות לשנת 2024. 


רווחי שיא וקופה תופחת

בחסות המלחמה נהנתה אל על משנה חלומית, בכל הקשור לביצועים העסקיים. ההכנסות שלה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב-2.58 מיליארד דולר לעומת 1.82 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הרווח הנקי שלה בתקופה זו הסתכם ב-415 מיליון דולר. מה שהביא להצטברות של מוזמנים בהיקף של יותר מ-1 מיליארד דולר. בהתאם, ראתה החברה כיצד מנייתה מזנקת בשנה האחרונה בכ-145% לשווי שיא של כ-4.25 מיליארד שקל.


בראיון שקיימנו לאחרונה עם מנהלת החברה, דינה בן טל גננסיה, שגם הובילה את השינוי שעברה בשנים האחרונות, היא התייחסה לעבר וסיפקה גם תחזיות לגבי העתיד. "יש לנו אסטרטגיה מאוד ברורה של צמיחה בכמה רבדים ורגע לפני המלחמה היינו בהתאוששות והתייעלות גדולה בהתאם לתוכנית האסטרטגית. כשמסתכלים קדימה - המסר לשנה הבאה הוא שהיא תהיה מאוד מורכבת, ולא דווקא מבחינה כספית, מה שהופך לי את הבטן זה בעיקר הבטיחות והביטחון של הנוסעים שלנו. מבחינת שוק ההון, השינוי בתוצאות השנה נובע מכמה דברים ולא רק בשל המלחמה ויציאת החברות הזרות. הדבר הראשון זו ההתייעלות שראינו גם ב-2023. הדבר השני זה הגדלת קיבולת שעשינו, גם בעזרת השמשמת מטוסים מתקופת הקורונה, והדבר השלישי הוא פעילות המטען שמאוד תומכת בנו"." סיפרה בן טל גננסיה. 


"אל על הוכיחה בשנה המורכבת הזו שהיא יודעת לעשות את האיזון. ב-2024 גם חזרנו להיות רלוונטים עבור משקיעים מוסדיים, שעזבו אותנו כמעט לגמרי בקורונה, וגם משקיעים זרים נכנסו להשקעה. נכנסנו ברבעון האחרון למדד MSCI, נכנסו למדד 125, שהיינו מאוד קרובים להכינס אליו רגע לפני פרוץ המלחמה. עשינו השקעות חכמות לטווח ארוך. אל על תצא מהמלחמה חזקה ואני מקווה שגם המדינה. גם בהקשר של נאמנות לקוחות ולקוחות חדשים שהצטרפו. אנחנו רוצים ש-10% מההכנסות יגיעו ממקורות צד ג' ואנחנו עם יד על הדופק בנושא הזה. כל זה עומד על יחסי עבודה, כולל ניהול של 4 ועדי עובדים ושמירה על יחסים טובים", היא סיכמה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רוסלן 20/01/2025 18:54
    הגב לתגובה זו
    על מנת לשרת את כל תושבי המדינה.השבת תדאג לרווחיות החברה.
  • 3.
    בני 20/01/2025 16:26
    הגב לתגובה זו
    חברה שהייתה פסע מפשיטת רגל במהלך הקורונה וקבלה מהמדינה מאות מיליונים כדי להינצל מין הראוי שתחזיר למדינה במקום לחלק דיבדינדים.התנהלות עסקית חצופה.
  • למה לשקר 20/01/2025 17:27
    הגב לתגובה זו
    אל אל החזירו את ההלוואה שקיבלה מהמדינה בשנת 2022 אז למה לטנף ולשקר !
  • 2.
    חברה של נוכלים (ל"ת)
    Mike 20/01/2025 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מכשפה 20/01/2025 13:59
    הגב לתגובה זו
    היא גם ממש נראת ככה חיצונית
צחי אבו
צילום: ארי נדלן
ראיון

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"

על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״

צלי אהרון |

ארי נדל״ן ארי נדלן 0.69%  , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי. 

נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.

כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.

המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.

בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:

משה סבוסקי, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, צילום: יח"צמשה סבוסקי, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, צילום: יח"צ

שפיר רוכשת 15% נוספים ב"עד 120" מהפניקס: העסקה משקפת שווי של כ-1.865 מיליארד שקל

שבועיים אחרי שמימשה כ-35% מכביש 6, הנתיב המהיר וכביש 16 לירושלים שפיר מגדילה את ההחזקה ב"עד 120"; ההגדלה נעשית אחרי תקופה של שיפור בביצועי רשת הדיור המוגן

מנדי הניג |

שפיר הנדסה ששפיר הנדסה -2.7%   מדווחת על חתימת הסכם לרכישת 15% נוספים ממניות רשת הדיור המוגן "עד 120" מהפניקס הפניקס -0.22%  , בתמורה לכ-280 מיליון שקל. העסקה משקפת לרשת שווי של כ-1.865 מיליארד שקל, גבוה מהשווי שנקבע ברכישה הקודמת לפני ארבע שנים. עם השלמת העסקה, אחזקת שפיר ברשת תעמוד על 68%.

בפניקס מסבירים כי מכירת המניות הנוספת נעשית כחלק מהמשך תהליך העברת השליטה לידי שפיר, תהליך שמבוסס על שני גורמים מרכזיים: הבשלה של יתרונות מיסוי מצד אחד, והערכה כי כניסתה של שפיר כבעלים מהותיים תמשיך לחזק את ערך החברה מצד שני. אף שבהסכם המכירה המקורי משנת 2021 ניתנה לפניקס זכות למכור 20% מהמניות לגופים אחרים ללא זכות סירוב, החברה בחרה לבצע את המכירה דווקא לשפיר, בין היתר בשל השותפות רבת השנים וההשבחה שהושגה תחת שליטתה.

מצד שפיר מציינים כי הגדלת ההחזקה נעשית אחרי תקופה של שיפור בביצועי הרשת, התקדמות בפרויקטים החדשים וחיזוק המיצוב העסקי. שפיר רכשה את השליטה ב-2021, וכעת מרחיבה את חלקה ברשת מתוך צפי לערך עתידי נוסף שצפוי לצמוח עם השלמת הפרויקטים שבדרך.

תנאי העסקה כוללים תמורה המשולמת בשלושה מסלולים: 110 מיליון שקל באמצעות הנפקה פרטית של אג"ח מסדרה ג', 100 מיליון שקל נוספים באמצעות הרחבת סדרה ד', ועוד 69.75 מיליון שקל באמצעות הלוואת מוכר הנושאת ריבית פריים, שאמורה להיפרע בתוך תשעה חודשים - במזומן או בהקצאת מניות, בכפוף לאישור הבורסה.

משה סבוסקי, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, מציין כי הרשת צפויה לגדול מ-531 יחידות דיור בעת הרכישה המקורית ל-2,300 יחידות עד שנת 2027, תוך חיזוק מעמדה ברמה הארצית.