עוד ליאור קן דרור
צילום: יקיר ברבי

מה תעשו אם חברת הביטוח דחתה את התביעה שלכם לביטוח סיעודי?

ביטוח סיעודי הוא עניין סבוך ולכן תביעות רבות נדחות על ידי חברות הביטוח. מה ניתן לעשות במקרה כזה על מנת למנוע נזק של מאות אלפי שקלים?
נושאים בכתבה ביטוח סיעודי

סטטיסטית, אחד מכל שלושה מבוגרים ימצא את עצמו במצב סיעודי בגיל מבוגר. קשה לחשוב על זה, המציאות לעיתים כואבת. הגדרת אדם כסיעודי עשויה להיות מעט שונה ממה שאנחנו מדמיינים במחשבה ראשונה. המצב הסיעודי יכול להתקיים בגוף או בנפש. בפן הפיזי, אדם מוגדר כסיעודי כאשר הוא אינו מסוגל לבצע לפחות 50 אחוזים מהפעולות הבסיסיות היומיומיות (רחצה, אכילה, שליטה בצרכים, שכיבה וקימה, ניידות וכד'). בפן הנפשי, אדם עשוי להיות מוגדר כסיעודי גם עקב מצב של תשישות נפש (פגיעה ביכולת הקוגניטיבית המובילה לירידה בזיכרון, חוסר התמצאות במקום ובזמן ופגיעה בתובנה ובשיפוט). מצב כזה מחייב את הימצאות אותו אדם תחת השגחה במרבית שעות היממה.  הטיפול באדם סיעודי קשה מאוד נפשית וכלכלית. אחד הפתרונות לעניין זה הוא ביטוח סיעודי. המדינה, באמצעות המוסד לביטוח לאומי, מסייעת במימון מסוים של עזרה בטיפול בביתו של אדם סיעודי. משרד הבריאות ישתתף בעלות המימון של אשפוז במוסד סיעודי המוכר על ידו, בכפוף לבחינת היכולת הכלכלית של המטופל ובני משפחתו. ביטוח סיעודי הוא חבל הצלה משמעותי מאוד למי שמגיע למצב הזה. חשוב להבין שאין רק דרך אחת שמתאימה לכולם. יש לבדוק היטב את אופן ההתייחסות המדויק לכל מקרה. קופות החולים מבטחות את רוב הציבור בביטוח סיעודי שהן בחרו בשיתוף חברות הביטוח. החל משנת 2019, רוב חברות הביטוח אינן מציעות פוליסה כזו באופן פרטי, בעוד פוליסות ישנות ממשיכות להיות בתוקף. כדאי שתדעו אם הפוליסה שלכם אותה רכשתם מקופת החולים או חברת הביטוח, היא כזו שנערכה ב-2018 או קודם לכן. מה שצריך לעשות במקרה של הגשת תביעה זה לבסס אותה מבחינה רפואית, כלומר לדאוג כי מגוון המגבלות מהן סובל המבוטח הסיעודי מתועדות ומפורטות בתיקו הרפואי. הקביעה ביחס לזכאות היא בסמכות חברת הביטוח, כך שגם אם הביטוח הלאומי הכיר במבוטח כסיעודי, זה לא סוף פסוק. חשוב שהמסמכים הרפואיים, שיוגשו במצורף לתביעה, ימולאו וישקפו את מלוא מצבו של המבוטח. התקופה בה תשלם חברת הביטוח, בין אם במסגרת קופ"ח או באופן פרטי, נובעת מתנאי הפוליסה הספציפית שנערכה. לעיתים התקופה תשתנה בין פוליסות דומות.  טרם הגשת התביעה החזיקו בפוליסה המלאה, על מנת לדעת ולהבין מה כלול בה ומה צפוי להיות משולם במסגרתה.  בחינת הזכאות תתבצע פעמים רבות בבית המבוטח. עליכם לשתף פעולה באופן מלא עם הבודקים. מי שמלווה את המבוטח בבדיקה, יסב את תשומת ליבם לכל הפרטים והנתונים הייחודיים למבוטח. הכול יכול להיות משמעותי בקביעת חברת הביטוח ביחס לזכאות. חשוב להצביע על קושי ספציפי מסוים שיש צורך להביאו בחשבון ולעיתים בזמן הבדיקה לא התרחש באופן ספונטני כדוגמת: שליטה בצרכים, אכילה וכד'.  זו חוויה לא פשוטה עבור המבוטח הסיעודי ויש לדאוג כי רווחתו, כבודו ומצבו הרגשי יישמרו ולא ייפגעו. פעמים רבות, תידחה התביעה ע"י חברת הביטוח מסיבות שונות כמו המצב התפקודי של המבוטח, סעיף שנכלל בתנאי הפוליסה, בדיקת עברו הרפואי של המבוטח ועוד. זה לא בהכרח סוף הסיפור. במקרה כזה עליכם לדאוג לליווי מקצועי וייצוג משפטי. זהו הפרמטר שיכריע את תוצאת התביעה. אם נדחתה תביעתכם, אל ייאוש. חשוב להתייעץ עם מומחים לצורך מיצוי הזכויות המגיעות לכם.  עו״ד ליאור קן דרור, צילום: יקיר ברבי  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת