זיו שיינפלד
צילום: צילום יחצ
טור

מה עומד מאחורי הכניסה של לינקדאין לשוק הישראלי?

הטכנולוגיה לניתוח מידע שיווקי של חברת אוריבי של איריס שור, עשויה לעזור משמעותית למערכות הפרסום של הרשת החברתית-עסקית. זיו שיינפלד עם טור על משמעות העסקה
זיו שיינפלד |

איריס שור (צילום יח"צ) קשה היה לפספס ביומיים האחרונים ברשתות החברתיות, את הפוסטים והציוצים של מייסדי ועובדי חברת האנליטיקה אוריבי של היזמית איריס שור, שצהלו ובצדק בעקבות רכישת החברה על ידי לינקדאין העולמית. התקשורת דווחה כי הסכום שתשלם הרשת החברתית-עסקית עומד על כ-90 מיליון דולר.   בימים כתיקונם רכישה של סטארטאפ ישראלי על ידי חברה גדולה מחו"ל לא מרימה גבות, במיוחד בימים בהם חברות טכנולוגיה נמכרות ומנפיקות כמו פטריות אחרי הגשם. הצעד המעניין במיוחד כאן, הוא שבעקבות הרכישה, לינקדאין למעשה נכנסת לראשונה לישראל כשאנשיה מתכננים לפתוח משרד ראשון בישראל - מרכז פיתוח.   מה המשמעות? לטעמי יש במקרה זה שני צדדים:   1. השיקול הישראלי . היסטוריה כחול לבן. לינקדאין גדלה מאוד והגדילה הכנסות בשנים האחרונות, מאז רכישתה על ידי MICROSOFT ב-2016, והרבה בזכות התפשטות מגפת הקורונה. לפני כמעט שנתיים התמנה תומר כהן הישראלי ל-CPO (מנהל מוצר ראשי), ובפועל - מספר שתיים בלינקדאין תחת המנכ"ל החדש יחסית ריין רוסלנסקי. משיחות עם מנהלים בלינקדאין ובתעשייה, ניכר כי כהן מעורב במהלך הכחול לבן הזה של רכישתה של אוריבי.

הסיבה העיקרית להקמת מרכז ישראלי קשורה בראש ובראשונה בצמיחה יפה וגידול משמעותי בהכנסות מפרסום בשנתיים האחרונות. ב-2021 נרשם גידול של 21% בהכנסות מפרסום ביחס לשנה שלפני כן, ועמדו על 3 מיליארד דולר, לפי דיווחי לינקדאין.   הגידול האקספוננציאלי בהכנסות מפרסום ומכלי ה-talent solutions, קרי מוצרי הפרימיום מתחום גיוס עובדים, HR של מחלקות השוק הישראלי,  מנוהל על ידי לא מעט עובדים ישראלים המנהלים את פעילות הפרסום מול השוק הישראלי, וכוח האדם רק הולך וגדל, וזו כנראה סיבה נוספת לקיום שלוחה של לינקדאין בישראל.   סיבה נוספת שייתכן ומשפיעה על החלטה של חברה גלובלית כלינקדאין להקים מרכז בישראל, היא קשרי המסחר. עקב הקורונה, אין קשרים כאלה ואינטראקציות פנים אל מול פנים בכלל, כך שהן מבחינת ווליום הפעילות ההולך וגדל והן מבחינת הגידול במספר הלקוחות הישראלים שצריכים שירות, הולידו את הצורך בהקמת מטה מקומי. גם אם בתחילה מדובר במרכז פיתוח, ייתכן בהחלט שמדובר בהכשרת הקרקע למטה המספק מגוון מוצרי שיווק ושירותים.   2. השיקול המקצועי . אוריבי היא חברה המתבססת על ניתוח דאטה ואנליטיקס, מעין דור העתיד של חברות האנליזה השיווקית. בהקשר זה, חיבור מקצועי לכלי הפרסום והשיווק של לינקדאין הוא מעניין, יצירתי וכזה שיכול להוסיף לכלל כלי הפרימיום של לינקדאין ערך מוסף גדול ומנועי צמיחה נוספים.   מבחינה מקצועית, יש כאן מוצר שתרומתו למערכת הפרסום של לינקדאין - וכמובן למפרסמים - עשויה להיות גבוהה מאוד. אוריבי מספקת מערכת אנליטיקס פשוטה משמעותית לתפעול, וכזו המייתרת הרבה מאוד אתגרים טכניים במערכות כגון גוגל אנליטיקס, שמייצרות אתגרים לא פשוטים ודורשות ידע (שמניסיון כאוב) לא תמיד נמצא בידי מנהלי קמפיינים ואף אנשי אנליטיקס בסוכנויות דיגיטל, שלא לומר בצד המפרסם. אם יש עקב אכילס ללינקדאין, זו הביקורת המוצדקת על ממשק הפרסום שנמצא בפיגור מול מערכות הפרסום של פייסבוק וגוגל, ופתרונות לא מלאים בכל הקשור לסטטיסטיקה ומדידה. בפורמט החדש, אוריבי תתרום משמעותית לשיפור האטריביושן (אפקטיביות מדידת הפרסום מבוסס התוצאות) ותוכל לגשר מהר וטוב יותר על הפער בין מערכת הפרסום שלה לזו של גוגל ופייסבוק.   מבחינת גודלו של כוח אדם, אין שום צורך להגיע לישראל ולפתוח מרכז פיתוח. אוריבי היא חברה קטנה יחסית (עם כמה עשרות עובדים) אבל ייתכן שהרכישה תייצר הרבה מאוד משרות פיתוח סביב פעילות האנליטיקס והדאטה, עליהם אפשר להוסיף גם אנשי שיווק, מנהלי לקוח ומכירות.   הפתרון של אוריבי מותאם לתחום השיווק של לינקדאין, הmarketing solutions- ובכך אמור לתרום להכנסות כלי הפרסום, אלף - בעיקר כשלינקדאין מרגישים שהם צריכים לתת פייט רציני לדואופול פייסבוק/גוגל ששולט ביד רמה בשוק הפרסום, ובית – אל מול פתרונות שיווק ה-B2B של פייסבוק/גוגל שהופכים לאיכותיים ויעילים יותר ויותר עם הזמן.   צריך לזכור שחלק מאסטרטגיית הצמיחה בחו"ל של חברות טכנולוגיה, היא להקים שלוחות מקומיות, כך שבמקרה הזה - הרכישה הגיעה בזמן הנכון.  . זיו שיינפלד הוא מנכ"ל ובעלים של משרד הפרסום Z Digital House המתמחה ב-B2B -DATA MARKETING 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.