מה עומד מאחורי הכניסה של לינקדאין לשוק הישראלי?
איריס שור (צילום יח"צ)
קשה היה לפספס ביומיים האחרונים ברשתות החברתיות, את הפוסטים והציוצים של מייסדי ועובדי חברת האנליטיקה אוריבי של היזמית איריס שור, שצהלו ובצדק בעקבות רכישת החברה על ידי לינקדאין העולמית. התקשורת דווחה כי הסכום שתשלם הרשת החברתית-עסקית עומד על כ-90 מיליון דולר.
בימים כתיקונם רכישה של סטארטאפ ישראלי על ידי חברה גדולה מחו"ל לא מרימה גבות, במיוחד בימים בהם חברות טכנולוגיה נמכרות ומנפיקות כמו פטריות אחרי הגשם. הצעד המעניין במיוחד כאן, הוא שבעקבות הרכישה, לינקדאין למעשה נכנסת לראשונה לישראל כשאנשיה מתכננים לפתוח משרד ראשון בישראל - מרכז פיתוח.
מה המשמעות? לטעמי יש במקרה זה שני צדדים:
1. השיקול הישראלי
.
היסטוריה כחול לבן. לינקדאין גדלה מאוד והגדילה הכנסות בשנים האחרונות, מאז רכישתה על ידי MICROSOFT ב-2016, והרבה בזכות התפשטות מגפת הקורונה. לפני כמעט שנתיים התמנה תומר כהן הישראלי ל-CPO (מנהל מוצר ראשי), ובפועל - מספר שתיים בלינקדאין תחת המנכ"ל החדש יחסית ריין רוסלנסקי. משיחות עם מנהלים בלינקדאין ובתעשייה, ניכר כי כהן מעורב במהלך הכחול לבן הזה של רכישתה של אוריבי.
הסיבה העיקרית להקמת מרכז ישראלי קשורה בראש ובראשונה בצמיחה יפה וגידול משמעותי בהכנסות מפרסום בשנתיים האחרונות. ב-2021 נרשם גידול של 21% בהכנסות מפרסום ביחס לשנה שלפני כן, ועמדו על 3 מיליארד דולר, לפי דיווחי לינקדאין. הגידול האקספוננציאלי בהכנסות מפרסום ומכלי ה-talent solutions, קרי מוצרי הפרימיום מתחום גיוס עובדים, HR של מחלקות השוק הישראלי, מנוהל על ידי לא מעט עובדים ישראלים המנהלים את פעילות הפרסום מול השוק הישראלי, וכוח האדם רק הולך וגדל, וזו כנראה סיבה נוספת לקיום שלוחה של לינקדאין בישראל. סיבה נוספת שייתכן ומשפיעה על החלטה של חברה גלובלית כלינקדאין להקים מרכז בישראל, היא קשרי המסחר. עקב הקורונה, אין קשרים כאלה ואינטראקציות פנים אל מול פנים בכלל, כך שהן מבחינת ווליום הפעילות ההולך וגדל והן מבחינת הגידול במספר הלקוחות הישראלים שצריכים שירות, הולידו את הצורך בהקמת מטה מקומי. גם אם בתחילה מדובר במרכז פיתוח, ייתכן בהחלט שמדובר בהכשרת הקרקע למטה המספק מגוון מוצרי שיווק ושירותים. 2. השיקול המקצועי . אוריבי היא חברה המתבססת על ניתוח דאטה ואנליטיקס, מעין דור העתיד של חברות האנליזה השיווקית. בהקשר זה, חיבור מקצועי לכלי הפרסום והשיווק של לינקדאין הוא מעניין, יצירתי וכזה שיכול להוסיף לכלל כלי הפרימיום של לינקדאין ערך מוסף גדול ומנועי צמיחה נוספים. מבחינה מקצועית, יש כאן מוצר שתרומתו למערכת הפרסום של לינקדאין - וכמובן למפרסמים - עשויה להיות גבוהה מאוד. אוריבי מספקת מערכת אנליטיקס פשוטה משמעותית לתפעול, וכזו המייתרת הרבה מאוד אתגרים טכניים במערכות כגון גוגל אנליטיקס, שמייצרות אתגרים לא פשוטים ודורשות ידע (שמניסיון כאוב) לא תמיד נמצא בידי מנהלי קמפיינים ואף אנשי אנליטיקס בסוכנויות דיגיטל, שלא לומר בצד המפרסם. אם יש עקב אכילס ללינקדאין, זו הביקורת המוצדקת על ממשק הפרסום שנמצא בפיגור מול מערכות הפרסום של פייסבוק וגוגל, ופתרונות לא מלאים בכל הקשור לסטטיסטיקה ומדידה. בפורמט החדש, אוריבי תתרום משמעותית לשיפור האטריביושן (אפקטיביות מדידת הפרסום מבוסס התוצאות) ותוכל לגשר מהר וטוב יותר על הפער בין מערכת הפרסום שלה לזו של גוגל ופייסבוק. מבחינת גודלו של כוח אדם, אין שום צורך להגיע לישראל ולפתוח מרכז פיתוח. אוריבי היא חברה קטנה יחסית (עם כמה עשרות עובדים) אבל ייתכן שהרכישה תייצר הרבה מאוד משרות פיתוח סביב פעילות האנליטיקס והדאטה, עליהם אפשר להוסיף גם אנשי שיווק, מנהלי לקוח ומכירות. הפתרון של אוריבי מותאם לתחום השיווק של לינקדאין, הmarketing solutions- ובכך אמור לתרום להכנסות כלי הפרסום, אלף - בעיקר כשלינקדאין מרגישים שהם צריכים לתת פייט רציני לדואופול פייסבוק/גוגל ששולט ביד רמה בשוק הפרסום, ובית – אל מול פתרונות שיווק ה-B2B של פייסבוק/גוגל שהופכים לאיכותיים ויעילים יותר ויותר עם הזמן. צריך לזכור שחלק מאסטרטגיית הצמיחה בחו"ל של חברות טכנולוגיה, היא להקים שלוחות מקומיות, כך שבמקרה הזה - הרכישה הגיעה בזמן הנכון. . זיו שיינפלד הוא מנכ"ל ובעלים של משרד הפרסום Z Digital House המתמחה ב-B2B -DATA MARKETING
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
