מוסא חסדייה
צילום: יח"צ
טור

פרסומת 'המשביר' בערבית תדליק את הפרסום המגזרי?

20% מהישראלים הם ערבים, כוח הקנייה עומד רק 14%, ורק 3% מעוגת הפרסום מופנה למגזר. איש הפרסום מוסא חסדייה מסביר למה הוא אופטימי מהמהלך של 'המשביר' בערוץ 2
מוסא חסדיה | (1)

שידור הפרסומת בערבית של המשביר לצרכן במהלך גמר טורניר היורו, לא יורד מהכותרות. הרשת גועשת ומדבררת את הנושא ללא הפסק. חייזר שינחת כאן יחשוב שמדובר על שידור פרסומת בשפה שאולי נכחדה מהעולם, ולא בשפת האם של 20% מאוכלוסיית המדינה.

 

מעל 30 שנה אני חי ונושם את ענף הפרסום למגזר הערבי ולאורך תקופה זו המפרסמים הישראלים פונים ל-3 המגזרים - ערבי, רוסי וחרדי, בדרכים שונות. הפנייה לרוסים החלה ימי העלייה הגדולה  של שנות ה-90, אך עם הזמן הלכה ודעכה ככל שציבור זה הלך ונטמע בחברה הישראלית. ואילו הפרסום למגזרים החרדי והערבי, פועל כאמור כמה עשורים ומתמקד במדיות הייעודיות לכל אחד מאותם קהלים.

 

ואולם, במהלך תקופה זו הפרסום לערביי ישראל לא התרומם ברמת נתח התקציב אל מעל 3% מעוגת הפרסום. למרות שכוח הקנייה של המגזר הערבי עומד על 12-14%, והמגזר הערבי מהווה 20% מכלל האוכלוסייה, כל המאמצים של משרדי הפרסום לא הצליחו להביא לשינוי משמעותי לאורך השנים בהתייחסות המפרסמים לנושא זה, כאשר אחת הטענות החזקות היא שאין מדיה מספקת לשוק זה. בשנים האחרונות אמנם התפתח מדיום מעניין יעיל ובעיקר מדיד, הדיגיטל כמובן, אבל גם הוא לא הביא לשינוי המיוחל, מאחר והמדיה הדיגיטלית באה על חשבון זו המסורתית, ולכן היא לא הביאה להגדלת עוגת הפרסום.

 

 

בשנים האחרונות החלה להתעורר מהפכה צרכנית בשוק הערבי, שמתבססת על תחרות גדולה מול החברות הישראליות. הייבוא מחו"ל, המוצרים הבינ"ל שנמכרים בארץ, ובעיקר המוצרים המגיעים מטורקיה, מהווים תחליף ושחקן משמעותי בזירת המוצרים לצרכן. ה-VALUE FOR MONEY הופך להיות שווה יותר, והקניות דרך האינטרנט, במיוחד באופנה אבל גם בתחומים אחרים, מהוות איום על החברות הישראליות. מכאן אני מבין את המהלך של 'המשביר לצרכן' שבא לשמר ולחזק את נאמנות הצרכן הערבי. במהלך הזה הוא ממשיך אמנם בבניית המותג בקרב האוכלוסייה הערבית וגם מושך יותר קהל קונים באמצעות מבצע מתחתנים, אך הוא גם שבר טאבו.

 

ההחלטה לצאת מאזור הנוחות של המדיה הערבית ולפרסם בלב ליבו של המיינסטרים, בפריים טיים של ערוץ 2, היא החלטה אמיצה וחשובה מאין כמוה. בצעד זה הוא למעשה מכניס את הציבור הערבי אל תוך "מדורת השבט". הרי בתכניות הריאליטי אנו רואים משתתפים ערבים, אך למה לעצור שם?

 

עצם העובדה שיש פה שינוי ושבירת טאבו,  נותן תקווה לחברה הישראלית לקבל יותר חשיפה ולמשוך קהל ערבי יותר. מצד שני זה נותן כמובן גם תקווה לענף הפרסום במגזר הערבי לגדול לרמה הטבעית שלו. הרי לא יכול להיות ש-14% מכוח הקנייה לא יקבל לפחות 10% מתקציב עוגת הפרסום הכללי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

אולי תאמרו, אז אם כבר ערוץ 2, מדוע צריך בכלל פרסומות בערבית? אך השפה היא לא הכל, היא רק הכלי. הפרסומות למגזר הערבי צריכות להתייחס גם למסורת, לתרבות, לערכים ולמנהגים. הרי במשך עשורים שודר בערוץ 1 בכל יום שישי סרט ערבי, ומי לא זוכר את הסדרה המסעדה הגדולה? ומה עם מהדורת החדשות בערבית שעלתה לאוויר מדי יום לפני מבט? אז האם בשנת 2016 לא הגיע הזמן גם לפרסומות בערבית בטלוויזיה? לדעתי כן (!!!),הגיע הזמן, והגיע הזמן גם ללמד את השפה הערבית בבתי הספר מגיל צעיר כך שתיטמע ותופנם היטב. היכולת לדבר ולהבין את שפת השכנים שלנו היא ראשונה במעלה, והיא הצעד הראשון בדרך להידברות וחיבור מכל סוג שהוא.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דוד 25/07/2016 21:01
    הגב לתגובה זו
    איש מושחת שתפקידו בכל השנים הללו לגזור קופונים שאינם מגיעים לו, תבדקו טוב טוב מי זה מוסא בהצלחה
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.