שיווק על ספידים: איך לספר את סיפור המותג לצרכן חסר סבלנות וזמן
אם מפיקי הכנס Dmexco, אחד מכנסי הדיגיטל הגדולים באירופה שנחתם בחמישי האחרון בקלן, יכולים היו לזמן אירוע גלובלי אחד שיתרחש יום טרם פתיחת הכנס, כנראה שהיה זה אירוע ההכרזה האחרון של אפל. הרי מן הידוע הוא שאת אפל אפשר לאהוב ואפשר לשנוא, אבל להתעלם ממנה קשה.
ואכן, מעטות ההרצאות והפאנלים שהצליחו להתעלם מתצוגת התכלית של טים קוק, שבמובנים רבים שיקף את המגמה הכי בולטת היום: הכל ביד ומיד.
כשהיינו בתיכון היינו מפנטזים על 7 דקות בגן עדן להגיד בהן את אשר על ליבנו, המותגים היום מייחלים להספיק להעביר את המסר שלהם בפחות מ-7 שניות (אורך וידאו ב-Vine למשל עומד על 6 שניות) - אחרת גורלם נחרץ להגיע לגיהנום המותגי: חוסר רלוונטיות.
כבר לא מעט שנים מדובר על התקצרות הקשב של הצרכן, אבל נראה שבעת הזאת אנחנו מגיעים לשיאים חדשים של חוסר סבלנות כלפי המסרים השיווקיים.
אז איך אפשר להצליח לספר סיפור של מותג לצרכן על ספידים?
1. לבוא טבעי - לפרסומות קלאסיות לא תמיד ניתנות אפילו אותן 7 שניות החסד - חלקן נחסמות ע י המסננת של הצרכן הרבה קודם. זאת בדיוק הסיבה שאנו עדים לפריחה של ה-Native Ads: אותן פרסומות שהולכות עם ומרגישות בלי. בעולם ניטש ויכוח מר בין המצדדים למתנגדים אבל לאחר שסדרת הטלוויזיה כתום זה השחור החדש עלתה עם אייטם קנוי בניו יורק טיימס, כנראה שאת הגלגל כבר יהיה קשה להחזיר לאחור. אם פרסומת הנייטיב מצליחה להידמות לתוכן איכותי, המותג המפרסם עשוי אפילו לזכות לחסדו של הצרכן ולקבל עוד כמה שניות יקרות מפז לספר את סיפורו.
ה-native ad של נטפליקס ל שחור זה הכתום החדש בניו יורק טיימס
2. לספר בהמשכים - כשחברת הסלולר o2 רצתה לספר על חבילות התעריפים הבינ ל במחירים מקומיים שלה, היא התגברה על מגבלת הזמן המוגבל ע י כך שסיפרה את הסיפור בהמשכים: הפרסומת סימנה את הגולש והגישה לו את תחילת הסיפור בנייד, את ההמשך בטאבלט ואת סוף הסיפור בלפטופ. כך במקום להצטמצם לפחות מ-10 שניות, o2 קיבלה כמעט חצי דקה - נצח במושגי היום. אחוזי ההקלקה היו בהתאם: מפחות מ-6 אחוז בתחילת הדרך לכדי יותר מ- 11 אחוז בסיומה, מה שמוכיח שלפעמים עדיף לספר את הסיפור בחלקים (כל עוד הוא מעניין כמובן) מאשר לפמפם את כולו בבת אחת שוב ושוב.
3. לפעמים חלומות מתגשמים - לכולנו יש חלומות ומעטות הפעמים שמותגים מצליחים להגשים לנו אותם. כשזה קורה - אנחנו שלהם לכמה זמן שירצו. דוגמא טובה למותג שהגשים חלום למיליוני נשים בעולם ובתמורה קיבל מהן זמן התעסקות מכובד הוא לוריאל. Makeup genius היא שמה של אפליקציה שמאפשרת לכל אישה לראות איך תיראה עם איפור לבחירתה מבלי הצורך להשקיע אפילו דקה בלהתאפר. הסלפי עליהם, הזמן מול המותג - עליכן וכמובן שניתן גם לרכוש ישירות מהאפליקציה את המוצרים המבוקשים. בינתיים למעלה ממיליון וחצי הורדות במדינות הפיילוט. מסתבר שלהקריב זמן יכולה להיות בקשה קטנה עבור חלק מהצרכניות, אם מבטיחים להן בתמורה סלפי מוצלח.
אווה לונגוריה נותנת ללוריאל את כל הזמן שבעולם
4. להכשיר את העובדים - בתאגידים הגדולים בעולם כבר הבינו שכדי להתמודד עם הזמן שמתקצר, צריך לגייס את העובדים לעניין. ב-Kraft ו-Nestle מלמדים ומכשירים את העובדים בארגון כיצד להשתמש בכלים החדשים ואיך לקצר את זמני המענה לצרכי הלקוחות. תוכניות ההכשרה הפנימיות לעובדים קרויות Digital Acceleration Program וכפי שניתן להבין מהשם, מטרתן העיקרית היא פשוט ללמד את העובדים לתת גז וליישר קו עם הקצב החדש של הצרכנים.
5. לצפות את העכשיו - כנראה הסעיף המשמעותי ביותר. אם תערכו בגוגל חיפוש ממוקד, יתכן שבראש רשימת התוצאות הרגילה תמצאו תשובה קונקרטית לשאילתת החיפוש שלכם, אפילו מבלי שתפנה אתכם ללינק כזה או אחר. כשמותגים ידעו מה הצרכן עומד לרצות הם ייצרו אצלו אמון ויגרמו לו לחזור. כדי לדעת את זה, מותגים יזדקקו למידע שיאפשר להם לעשות חיזוי, מה שיהפוך את מלאכת השיווק להרבה יותר מורכבת אך גם לאפקטיבית פי כמה. לא בטוח אם הכיוון הזה הוא יותר מפחיד או יותר מבטיח, אבל בטוח שמותגים שידעו להשתמש בו נכון ובזהירות יקבלו מהצרכן יותר זמן וגם יותר (כרטיס) אשראי.
לפעמים כל מה שאנחנו מחפשים זה תשובה אחת פשוטה ולא אתר עם תשובות
כבר לפני 20 שנה, לקיאנו ריבס וסנדרה בולוק לא הייתה שום דרך להאט את האוטובוס הדוהר בסרט ספיד , מה שהצריך אותם ללמוד תוך כדי תנועה להתמודד עם מהירות שלא יכולה הייתה לרדת מתחת ל- 80 קמ ש. כמו שזה נראה עכשיו, גם למותגים לא תהיה ברירה אלא להסתגל תוך כדי תנועה לקצב הולך ומתגבר, או כמו שסיכם זאת יפה מארק בניוף מנכ ל Salesforce: מותגים כבר אינם מתחרים יותר אחד נגד שני. הם מתחרים נגד המהירות .
איתי צמיר הוא מומחה לשיווק דיגיטלי, יועץ למותגים מובילים ומרצה במוסדות אקדמיים [email protected]

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9.
בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד
ו-25 אלף צופים בלבד.
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.