שיווק על ספידים: איך לספר את סיפור המותג לצרכן חסר סבלנות וזמן
אם מפיקי הכנס Dmexco, אחד מכנסי הדיגיטל הגדולים באירופה שנחתם בחמישי האחרון בקלן, יכולים היו לזמן אירוע גלובלי אחד שיתרחש יום טרם פתיחת הכנס, כנראה שהיה זה אירוע ההכרזה האחרון של אפל. הרי מן הידוע הוא שאת אפל אפשר לאהוב ואפשר לשנוא, אבל להתעלם ממנה קשה.
ואכן, מעטות ההרצאות והפאנלים שהצליחו להתעלם מתצוגת התכלית של טים קוק, שבמובנים רבים שיקף את המגמה הכי בולטת היום: הכל ביד ומיד.
כשהיינו בתיכון היינו מפנטזים על 7 דקות בגן עדן להגיד בהן את אשר על ליבנו, המותגים היום מייחלים להספיק להעביר את המסר שלהם בפחות מ-7 שניות (אורך וידאו ב-Vine למשל עומד על 6 שניות) - אחרת גורלם נחרץ להגיע לגיהנום המותגי: חוסר רלוונטיות.
כבר לא מעט שנים מדובר על התקצרות הקשב של הצרכן, אבל נראה שבעת הזאת אנחנו מגיעים לשיאים חדשים של חוסר סבלנות כלפי המסרים השיווקיים.
אז איך אפשר להצליח לספר סיפור של מותג לצרכן על ספידים?
1. לבוא טבעי - לפרסומות קלאסיות לא תמיד ניתנות אפילו אותן 7 שניות החסד - חלקן נחסמות ע י המסננת של הצרכן הרבה קודם. זאת בדיוק הסיבה שאנו עדים לפריחה של ה-Native Ads: אותן פרסומות שהולכות עם ומרגישות בלי. בעולם ניטש ויכוח מר בין המצדדים למתנגדים אבל לאחר שסדרת הטלוויזיה כתום זה השחור החדש עלתה עם אייטם קנוי בניו יורק טיימס, כנראה שאת הגלגל כבר יהיה קשה להחזיר לאחור. אם פרסומת הנייטיב מצליחה להידמות לתוכן איכותי, המותג המפרסם עשוי אפילו לזכות לחסדו של הצרכן ולקבל עוד כמה שניות יקרות מפז לספר את סיפורו.
ה-native ad של נטפליקס ל שחור זה הכתום החדש בניו יורק טיימס
2. לספר בהמשכים - כשחברת הסלולר o2 רצתה לספר על חבילות התעריפים הבינ ל במחירים מקומיים שלה, היא התגברה על מגבלת הזמן המוגבל ע י כך שסיפרה את הסיפור בהמשכים: הפרסומת סימנה את הגולש והגישה לו את תחילת הסיפור בנייד, את ההמשך בטאבלט ואת סוף הסיפור בלפטופ. כך במקום להצטמצם לפחות מ-10 שניות, o2 קיבלה כמעט חצי דקה - נצח במושגי היום. אחוזי ההקלקה היו בהתאם: מפחות מ-6 אחוז בתחילת הדרך לכדי יותר מ- 11 אחוז בסיומה, מה שמוכיח שלפעמים עדיף לספר את הסיפור בחלקים (כל עוד הוא מעניין כמובן) מאשר לפמפם את כולו בבת אחת שוב ושוב.
3. לפעמים חלומות מתגשמים - לכולנו יש חלומות ומעטות הפעמים שמותגים מצליחים להגשים לנו אותם. כשזה קורה - אנחנו שלהם לכמה זמן שירצו. דוגמא טובה למותג שהגשים חלום למיליוני נשים בעולם ובתמורה קיבל מהן זמן התעסקות מכובד הוא לוריאל. Makeup genius היא שמה של אפליקציה שמאפשרת לכל אישה לראות איך תיראה עם איפור לבחירתה מבלי הצורך להשקיע אפילו דקה בלהתאפר. הסלפי עליהם, הזמן מול המותג - עליכן וכמובן שניתן גם לרכוש ישירות מהאפליקציה את המוצרים המבוקשים. בינתיים למעלה ממיליון וחצי הורדות במדינות הפיילוט. מסתבר שלהקריב זמן יכולה להיות בקשה קטנה עבור חלק מהצרכניות, אם מבטיחים להן בתמורה סלפי מוצלח.
אווה לונגוריה נותנת ללוריאל את כל הזמן שבעולם
4. להכשיר את העובדים - בתאגידים הגדולים בעולם כבר הבינו שכדי להתמודד עם הזמן שמתקצר, צריך לגייס את העובדים לעניין. ב-Kraft ו-Nestle מלמדים ומכשירים את העובדים בארגון כיצד להשתמש בכלים החדשים ואיך לקצר את זמני המענה לצרכי הלקוחות. תוכניות ההכשרה הפנימיות לעובדים קרויות Digital Acceleration Program וכפי שניתן להבין מהשם, מטרתן העיקרית היא פשוט ללמד את העובדים לתת גז וליישר קו עם הקצב החדש של הצרכנים.
5. לצפות את העכשיו - כנראה הסעיף המשמעותי ביותר. אם תערכו בגוגל חיפוש ממוקד, יתכן שבראש רשימת התוצאות הרגילה תמצאו תשובה קונקרטית לשאילתת החיפוש שלכם, אפילו מבלי שתפנה אתכם ללינק כזה או אחר. כשמותגים ידעו מה הצרכן עומד לרצות הם ייצרו אצלו אמון ויגרמו לו לחזור. כדי לדעת את זה, מותגים יזדקקו למידע שיאפשר להם לעשות חיזוי, מה שיהפוך את מלאכת השיווק להרבה יותר מורכבת אך גם לאפקטיבית פי כמה. לא בטוח אם הכיוון הזה הוא יותר מפחיד או יותר מבטיח, אבל בטוח שמותגים שידעו להשתמש בו נכון ובזהירות יקבלו מהצרכן יותר זמן וגם יותר (כרטיס) אשראי.
לפעמים כל מה שאנחנו מחפשים זה תשובה אחת פשוטה ולא אתר עם תשובות
כבר לפני 20 שנה, לקיאנו ריבס וסנדרה בולוק לא הייתה שום דרך להאט את האוטובוס הדוהר בסרט ספיד , מה שהצריך אותם ללמוד תוך כדי תנועה להתמודד עם מהירות שלא יכולה הייתה לרדת מתחת ל- 80 קמ ש. כמו שזה נראה עכשיו, גם למותגים לא תהיה ברירה אלא להסתגל תוך כדי תנועה לקצב הולך ומתגבר, או כמו שסיכם זאת יפה מארק בניוף מנכ ל Salesforce: מותגים כבר אינם מתחרים יותר אחד נגד שני. הם מתחרים נגד המהירות .
איתי צמיר הוא מומחה לשיווק דיגיטלי, יועץ למותגים מובילים ומרצה במוסדות אקדמיים [email protected]
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
