איתי צמיר
צילום: יח"צ
טור

שיווק על ספידים: איך לספר את סיפור המותג לצרכן חסר סבלנות וזמן

לצרכנים אוזלת טיפת הסבלנות האחרונה ולמותגים אין ברירה אלא לפתוח מבערים: נולד להם אויב חדש וחסר רחמים, והפעם אין מדובר במותג המתחרה
איתי צמיר |

אם מפיקי הכנס Dmexco, אחד מכנסי הדיגיטל הגדולים באירופה שנחתם בחמישי האחרון בקלן, יכולים היו לזמן אירוע גלובלי אחד שיתרחש יום טרם פתיחת הכנס, כנראה שהיה זה אירוע ההכרזה האחרון של אפל. הרי מן הידוע הוא שאת אפל אפשר לאהוב ואפשר לשנוא, אבל להתעלם ממנה קשה.

ואכן, מעטות ההרצאות והפאנלים שהצליחו להתעלם מתצוגת התכלית של טים קוק, שבמובנים רבים שיקף את המגמה הכי בולטת היום: הכל ביד ומיד.

כשהיינו בתיכון היינו מפנטזים על 7 דקות בגן עדן להגיד בהן את אשר על ליבנו, המותגים היום מייחלים להספיק להעביר את המסר שלהם בפחות מ-7 שניות (אורך וידאו ב-Vine למשל עומד על 6 שניות) - אחרת גורלם נחרץ להגיע לגיהנום המותגי: חוסר רלוונטיות.

כבר לא מעט שנים מדובר על התקצרות הקשב של הצרכן, אבל נראה שבעת הזאת אנחנו מגיעים לשיאים חדשים של חוסר סבלנות כלפי המסרים השיווקיים.

אז איך אפשר להצליח לספר סיפור של מותג לצרכן על ספידים?

1. לבוא טבעי - לפרסומות קלאסיות לא תמיד ניתנות אפילו אותן 7 שניות החסד - חלקן נחסמות ע י המסננת של הצרכן הרבה קודם. זאת בדיוק הסיבה שאנו עדים לפריחה של ה-Native Ads: אותן פרסומות שהולכות עם ומרגישות בלי. בעולם ניטש ויכוח מר בין המצדדים למתנגדים אבל לאחר שסדרת הטלוויזיה כתום זה השחור החדש עלתה עם אייטם קנוי בניו יורק טיימס, כנראה שאת הגלגל כבר יהיה קשה להחזיר לאחור. אם פרסומת הנייטיב מצליחה להידמות לתוכן איכותי, המותג המפרסם עשוי אפילו לזכות לחסדו של הצרכן ולקבל עוד כמה שניות יקרות מפז לספר את סיפורו.

ה-native ad של נטפליקס ל שחור זה הכתום החדש בניו יורק טיימס

2. לספר בהמשכים - כשחברת הסלולר o2 רצתה לספר על חבילות התעריפים הבינ ל במחירים מקומיים שלה, היא התגברה על מגבלת הזמן המוגבל ע י כך שסיפרה את הסיפור בהמשכים: הפרסומת סימנה את הגולש והגישה לו את תחילת הסיפור בנייד, את ההמשך בטאבלט ואת סוף הסיפור בלפטופ. כך במקום להצטמצם לפחות מ-10 שניות, o2 קיבלה כמעט חצי דקה - נצח במושגי היום. אחוזי ההקלקה היו בהתאם: מפחות מ-6 אחוז בתחילת הדרך לכדי יותר מ- 11 אחוז בסיומה, מה שמוכיח שלפעמים עדיף לספר את הסיפור בחלקים (כל עוד הוא מעניין כמובן) מאשר לפמפם את כולו בבת אחת שוב ושוב.

3. לפעמים חלומות מתגשמים - לכולנו יש חלומות ומעטות הפעמים שמותגים מצליחים להגשים לנו אותם. כשזה קורה - אנחנו שלהם לכמה זמן שירצו. דוגמא טובה למותג שהגשים חלום למיליוני נשים בעולם ובתמורה קיבל מהן זמן התעסקות מכובד הוא לוריאל. Makeup genius היא שמה של אפליקציה שמאפשרת לכל אישה לראות איך תיראה עם איפור לבחירתה מבלי הצורך להשקיע אפילו דקה בלהתאפר. הסלפי עליהם, הזמן מול המותג - עליכן וכמובן שניתן גם לרכוש ישירות מהאפליקציה את המוצרים המבוקשים. בינתיים למעלה ממיליון וחצי הורדות במדינות הפיילוט. מסתבר שלהקריב זמן יכולה להיות בקשה קטנה עבור חלק מהצרכניות, אם מבטיחים להן בתמורה סלפי מוצלח.

אווה לונגוריה נותנת ללוריאל את כל הזמן שבעולם

4. להכשיר את העובדים - בתאגידים הגדולים בעולם כבר הבינו שכדי להתמודד עם הזמן שמתקצר, צריך לגייס את העובדים לעניין. ב-Kraft ו-Nestle מלמדים ומכשירים את העובדים בארגון כיצד להשתמש בכלים החדשים ואיך לקצר את זמני המענה לצרכי הלקוחות. תוכניות ההכשרה הפנימיות לעובדים קרויות Digital Acceleration Program וכפי שניתן להבין מהשם, מטרתן העיקרית היא פשוט ללמד את העובדים לתת גז וליישר קו עם הקצב החדש של הצרכנים.

5. לצפות את העכשיו - כנראה הסעיף המשמעותי ביותר. אם תערכו בגוגל חיפוש ממוקד, יתכן שבראש רשימת התוצאות הרגילה תמצאו תשובה קונקרטית לשאילתת החיפוש שלכם, אפילו מבלי שתפנה אתכם ללינק כזה או אחר. כשמותגים ידעו מה הצרכן עומד לרצות הם ייצרו אצלו אמון ויגרמו לו לחזור. כדי לדעת את זה, מותגים יזדקקו למידע שיאפשר להם לעשות חיזוי, מה שיהפוך את מלאכת השיווק להרבה יותר מורכבת אך גם לאפקטיבית פי כמה. לא בטוח אם הכיוון הזה הוא יותר מפחיד או יותר מבטיח, אבל בטוח שמותגים שידעו להשתמש בו נכון ובזהירות יקבלו מהצרכן יותר זמן וגם יותר (כרטיס) אשראי.

לפעמים כל מה שאנחנו מחפשים זה תשובה אחת פשוטה ולא אתר עם תשובות

כבר לפני 20 שנה, לקיאנו ריבס וסנדרה בולוק לא הייתה שום דרך להאט את האוטובוס הדוהר בסרט ספיד , מה שהצריך אותם ללמוד תוך כדי תנועה להתמודד עם מהירות שלא יכולה הייתה לרדת מתחת ל- 80 קמ ש. כמו שזה נראה עכשיו, גם למותגים לא תהיה ברירה אלא להסתגל תוך כדי תנועה לקצב הולך ומתגבר, או כמו שסיכם זאת יפה מארק בניוף מנכ ל Salesforce: מותגים כבר אינם מתחרים יותר אחד נגד שני. הם מתחרים נגד המהירות .

איתי צמיר הוא מומחה לשיווק דיגיטלי, יועץ למותגים מובילים ומרצה במוסדות אקדמיים [email protected]

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

דני אבדיה צילום: שוקה כהןדני אבדיה צילום: שוקה כהן

דני אבדיה ומי עדן בקמפיין חדש: טסים לפגוש את הכוכב בארה"ב

מי עדן משיקה עם כוכב ה-NBA דני אבדיה מהדורה מיוחדת של בקבוקים ממותגים, והגרלה שהזוכים בה יטוסו לארה"ב לשבוע של אירוח ומפגש אישי עם אבדיה, כולל צפייה במשחק ביתי של פורטלנד. הקמפיין יתועד ויעלה בכל הפלטפורמות המרכזיות, , מהטלוויזיה ועד לרשתות החברתיות. מדובר במהלך שמחזק את מעמדו של אבדיה לא רק על הפרקט אלא גם בזירה המסחרית

עוזי גרסטמן |

דני אבדיה, שעד לפני כמה שנים עוד רץ וקפץ על הפרקטים המקומיים, נהפך מאז לאחד השמות החמים ביותר בכדורסל הישראלי והבינלאומי. הוא עשה היסטוריה כבר ב-2020, כשנבחר במקום התשיעי בדראפט ה-NBA - המיקום הגבוה ביותר שאליו הגיע שחקן כדורסל ישראלי. אחרי תקופה בוושינגטון וויזארדס, המעבר האחרון שלו לפורטלנד טרייל בלייזרס נראה כנקודת המפנה בקריירה. בשלושת החודשים האחרונים הוא מציג יציבות ומספרים שלא נראו ממנו בעבר: יותר מ-20 נקודות למשחק, תרומה משמעותית בריבאונדים ובאסיסטים וחלק מרכזי בניצחונות של קבוצתו החדשה. בארה"ב כבר מדברים עליו כאחד הפורוורדים הצעירים המסקרנים בליגה, ואת העובדה הזו מי עדן בוחרת לתרגם לקמפיין גדול היקף.

הקמפיין החדש מציג בקבוקי חצי ליטר ממותגים עם דמותו של אבדיה ופקק ספורט שמותאם לאורח חיים פעיל. על כל בקבוק מופיע קוד שניתן לסריקה דרך QR, שמוביל להרשמה להגרלה שתתקיים בין 17 בנובמבר ל-18 בינואר 2026. הפרס הגדול כולל טיסה זוגית לארה"ב, שבעה ימי אירוח מלאים, מפגש אישי עם אבדיה וצפייה במשחק של פורטלנד - חוויה המשלבת בין הקרבה לכוכב הישראלי לבין ביקור באחד מהאולמות המרשימים של ה-NBA. זוכים נוספים יקבלו גופיות רשמיות וכדורי סל ממותגים וחתומים על ידי אבדיה עצמו. מי עדן מתכננת לפרסם את המהלך בטלוויזיה, ברשתות החברתיות, בסרטוני תוכן ובשלטים ברחבי הארץ, תוך תיעוד המפגשים, ההגרלות והחוויות של הזוכים.

הקריירה הנוסקת של אבדיה מרגישה טבעית למי שמכיר את הרקע שלו. אביו, זופר אבדיה, היה כדורסלן בולט ביוגוסלביה ובישראל, ולדני היה ברור מגיל צעיר שהכדורסל הוא חלק מהבית. ועדיין, מה שמגדיר אותו היום פחות קשור לגנים ויותר לאופי השקט ולעבודה הקבועה שהוא משקיע. בפורטלנד הוא מציג יכולת מקיפה: חדירות לסל, קליעות משלוש, הובלת התקפות וגם הגנה על שחקנים גדולים ממנו. המאמן נותן בו אמון בדקות החשובות, והקהל המקומי מתחיל לאמץ אותו כשחקן שעושה כמעט הכל על המגרש.

גם בזירה הבינלאומית אבדיה ממשיך לבלוט. בקיץ האחרון הוא היה הכוכב של נבחרת ישראל באליפות אירופה, שם סיפק הופעות גדולות, כולל משחק זכור במיוחד עם 34 נקודות מול סלובניה של לוקה דונצ’יץ’. התרוממותו במדי הנבחרת הפכה אותו לפנים החדשות של הכדורסל הישראלי, דמות שמצליחה לחבר בין הדור הצעיר לבין אוהדים ותיקים שמביטים בו כסמל למשהו חדש ובטוח יותר.