הני זובידה
צילום: יח"צ
דעה

הורוביץ וחולדאי הם אליטה - מ"המזרחי" התקשורת מתעלמת

ד"ר הני זובידה, המתמודד עם אהרון מדואל למועצת עיריית ת"א, זועם על התעלמות התקשורת מראש הרשימה שלו, למרות שהוא "סיפור עיתונאי קלאסי"
ד"ר הני זובידה | (5)

שאלה: כמה מתמודדים יש לראשות עיריית תל אביב? שניים? שלושה? ארבעה? מה תגידו אם אומר שלפני פחות מחודש היו ארבעה? ראובן לדיאנסקי, רון חולדאי, ניצן הורוביץ ואהרון מדואל. הידעתם? אם אתם מסתמכים רק על העיתונות - רוב הסיכויים שלא! מדוע? ובכן על זה אנסה לענות.

אתחיל בעובדות היות והן ברורות כשמש. 2 מועמדים מקבלים פרופיל גבוה בתקשורת, ואילו מועמד שלישי לא. 2 המועמדים שמקבלים חשיפה תקשורתית הם רון חולדאי וניצן הורוביץ. האחד ראש עירייה מכהן, והשני עיתונאי לשעבר, ח"כ מטעם מרצ שהחליט להתמודד לראשות העירייה - מכובד ויפה. המדהים הוא שהשלישי הוא באופן פרדוקסלי האלטרנטיבה היחידה לראש העירייה המכהן מזה 3 קדנציות.

הטענות הן שונות ומשונות: הראשונה עומד על מצע רעוע ביותר, וטוענת כי השניים הראשונים הם "בעלי הסיכויים הרציניים" לראשות העירייה - משום שהם מובילים בדעת הקהל.

הבעיה טמונה בעובדה שהמועמד השלישי, אהרון מדואל, הוא יו"ר סיעת עיר לכולנו במועצת העירייה, הסיעה שקיבלה את מספר הקולות הגדול ביותר בבחירות האחרונות, אף יותר מסיעתו של ראש העירייה המכהן, ומזה 5 שנים הוא מכהן כיו"ר האופוזיציה לחולדאי. אכן, זה נשמע תואר מפוץ, אולם בעיריית תל אביב יפו, הצליח ראש העירייה חולדאי ליצור קואליציה כמעט מקיר לקיר במשך 4 שנים, כולל תקופת המחאה החברתית בקיץ 2011. כל סיעות הבית כולל כולן, היו חלק מקואליציית חולדאי. במשך כל זמן זה, הכירו כל העיתונאים את אהרון מדואל וחברי סיעת 'עיר לכולנו' באופן אישי, היות והם היחידים שיצאו נגד מדיניותו של רון חולדאי - מעניין כי בזמן הבחירות הכרות זו נעלמה מבלי שוב.

עדיין אנו נותרים עם הדילמה. ובכן, לדידי, ישנן 2 תשובות למצב זה. מחד, ראש העירייה חולדאי עושה לכאורה שימוש בניגוד לחוק, במערך הדוברות של עיריית תל אביב. ממש רגע לפני הבחירות, עושה חולדאי שימוש ציני במנגנון העירייה העשירה בישראל שתקציבה עומד על יותר ממיליארד דולרים! ממש בחודש הבחירות, הוא דיווח על אינטרנט אלחוטי חינמי שהחל לפעול בתל אביב יפו - 5 שנים יוק ופתאום הוקוס פוקוס. 9 ימים לפני, הוא מדווח על הצלחת מערך השכרת האופניים מבלי להגיד מילה על מאות אלפי התלונות על המערך. כל זאת בניגוד לחוק הבחירות, והעיתונות אוכלת את הדיווח וממשיכה לתחזק את גלגלי המערכת.

אולם זה לא כל הסיפור. יש גם את ניצן הורוביץ שמקבל חשיפה למרות שאין לצידו את המנגנון העירוני. ובכן כאן נכנס אלמנט השבט - הורוביץ וחולדאי הם בשר מבשרה של האליטה - ואילו אהרון מדואל, בן לעולים מתימן, יליד תל אביב יפו (דרך אגב המועמד היחידי שהוא יליד העיר בניגוד לשנים האחרים שהעתיקו את מגוריהם אל העיר), הוא מזרחי ואינו מייצג את האליטות שקבעו את תל אביב יפו בתור מגרש המשחקים הפרטי שלהם.

אם תביטו בראשי עיריית תל אביב יפו, מעולם לא כיהן מזרחי כראש העירייה וזאת למרות שדרום ודרום מזרח העיר מהווים את רוב האוכלוסייה. אי הצבתו של מועמד מזרחי וזניחת הדרום והפיכתו ל"אזור אסון", הביאה לכך שתושבי דרום העיר כמעט ואינם יוצאים להצביע בבחירות המקומיות. כנראה שהעיתונאים והעורכים, שרובם ממוקמים בתל אביב יפו - ערים לעובדה או היא קיימת בתת המודע שלהם - והסדר הקיים משרת אותם נאמנה.

לכאורה, מועמדותו של מדואל יוצרת שיח חדש: מועמד תל אביבי, יליד העיר, יו"ר האופוזיציה לראש עירייה כוחני, שלא נכנע וישב כאופוזיציונר לוחם 5 שנים, היא סיפור קלאסי לעיתונות. זה הרי נשמע כמו סיפור סינדרלה מודרני, האיש שהוגדר כפולש על ידי ראש העירייה המכהן, מחליף אותו - אולם למגינת ליבי, נראה שאנשי העיתונות הישראלית משוקעים חזק בסטיגמות ומונעים לא מהאינטרס הציבורי אלא מאינטרסים זרים - ועל כן, מועמד קלאסי לראשות העירייה נעלם מעיניהם.

כעת כל שנוכל לעשות הוא להמתין לדין הבוחר.

ד"ר הני זובידה הוא מרצה בכיר בחוג למדע המדינה ותקשורת במכללה האקדמית עמק יזרעאל, ובעל הבלוג "ביקורת ולא בהכרח בונה". ד"ר זובידה הוא גם מועמד מספר 9 ברשימת עיר לכולנו למועצת עיריית תל אביב יפו

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מקלוהן 22/10/2013 11:01
    הגב לתגובה זו
    צא מזה ,זה לא המזרחיות זה סתם סיפור לא מעניין
  • 3.
    עירקי חייב להיות שמאלני, זה מתקן את הפגם (ל"ת)
    נחמיאס 21/10/2013 23:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבשלום 21/10/2013 10:59
    הגב לתגובה זו
    אין הסבר למעט שהעיר הפלורליסטית היא שקר וצביעות אחת גדולה
  • 1.
    איזה שטויות. אף אחד לא סיקר את הבחירות בכלל. (ל"ת)
    אני בהלם 21/10/2013 09:46
    הגב לתגובה זו
  • "הלם", דרמטית.. 21/10/2013 13:18
    הגב לתגובה זו
    .
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.