אנאס סרסור
צילום: צילום מסך חדשות 2 באינטרנט

רצח הילד אנאס וסוגיית התקשורת: האב נעצר - לפרסם שמו לפני הדיון בביהמ"ש?

ביום א' נעצר מוחמד סרסור בחשד לרצח בנו. המשטרה הפיצה הודעה, המידע פורסם בתקשורת והתיקון לחוק ביהמ"ש נשאר מיותם. עורכי דין ועיתונאים מתחבטים בשאלה האם מדובר בעבירה על החוק ואולי בכלל החוק פשוט בעייתי

ביום ראשון בשעה 17:00 לערך קיבלו כתבי הפלילים והמשטרה באזור המרכז הודעת ביפר. "בהמשך לחקירה המתבצעת בימ"ר (היחידה המרכזית, ד"פ, א"כ) מרכז בפיקודו של נצ"מ יגאל בן שלום, בגין חדש לרצח הילד אנאס סרסור בכפר קאסם", נכתב בהודעה, "בשעות אלו נעצר האב בחשוד למעורבות ברצח".

זמן קצר לאחר מכן החלו כלי התקשורת השונים לפרסם את המידע על הפרשה שזעזעה את המדינה בסוף השבוע האחרון, אז נמצאה גופתו של אנאס בן ה-9. פרסום המידע החדש שלשום עורר גם סוגיה תקשורתית מרתקת - פרסום שמו של חשוד במעשה פלילי עוד בטרם הובא לדיון בהארכת מעצרו.

* אייס רוצה להכיר אתכם טוב יותר. לפרטים המלאים - לחצו כאן

רק בחודש ינואר השנה שונה חוק בתי המשפט, ועל פי תיקון 69 לחוק, שדינו חשיפת שמות חשודים, אין לפרסם שמו של אדם "שטרם הוגש נגדו כתב אישום, עד תום 48 שעות מהמועד שבו התייצב החשוד לחקירה או שהיה עליו להתייצב לחקירה, או עד סיומו של הדיון הראשון שהתקיים לפני שופט בעניינו, לפי המוקדם מביניהם; לעניין זה לא יובאו שבתות ומועדים במניין השעות". יש לציין, כי עצור חייב להגיע לדיון בהארכת מעצרו עד 24 שעות מרגע המעצר.

ולמרות זאת, שעות מספר לאחר שאביו של אנאס המנוח, מוחמד סרסור, נעצר, כלי התקשורת השונים פרסמו את זהותו, לכאורה בניגוד להוראות החוק. ברשימה זו ניתן לכלול את רשת ב' של קול ישראל, את גלי צה"ל, את אתר 'הארץ',את ynet ואת עיתוני הבוקר של אתמול, בהם 'ידיעות אחרונות'. הפרסומים למיניהם כללו את הכותרות "האב חשוד במעורבות ברצח בנו", "אביו של הילד אנאס סרסור חשוד ברציחתו" והשיא - הכותרת שקבעה כי "אביו של הילד אנאס סרסור מכפר קאסם רצח אותו". צדיקים בסדום היו מהדורות החדשות של ראשון בערב בערוצים 1, 2 ו-10, שפרסמו כי העצור הוא "קרוב משפחה".

הסיפור מעלה מספר שאלות: מדוע המשטרה, באמצעות הדוברות, שחררה את המידע לפרסום כשעדיין אסור היה לפרסם אותו? אם כבר פרסמו את הזהות, מדוע לא ציינו מתי יותר לפרסם? מדוע העיתונאים פעלו למרות שידעו כי ישנה סכנה בעבירה על החוק וביטלו את מחויבותם לבדוק את הוראות החוק?

עו"ד אבי לביא, מומחה בפלילים, מסביר בשיחה עם אייס, כי "התיקון לחוק מאפשר פרק זמן של 48 שעות לכל היותר עד שאפשר יהיה לחשוף את זהותו של חשוד. מטרת התיקון, בעת שנקבע, הייתה לבער את התופעה שאפשרה חשיפת שמות מרגע שאדם נכנס לתחנת המשטרה. התופעה הזו, כלומר לגיטימציה לפרסום מיידי, הייתה נהוגה לפני התיקון והדבר יצר שיבושי חקירה במקרים מסוימים, ופגיעה בשמו של אדם חף מפשע במקרים אחרים".

-למה הציבו דווקא את פרקי הזמן האלה ולא ארוכים או קצרים יותר?

"כי מדובר בפרקי זמן שמאפשרים לשקול אם יש מקום לפרסם את החשדות והזהות או שמא לא. אגב, יש פה גם סייג, והוא תקף הן לחוק הקודם והן לתיקון; במקרים שבהם המשטרה מעוניינת לאתר חשוד, קצין בדרגת ניצב משנה יכול להתיר את הפרסום, גם אם לא עברו פרקי הזמן שעליהם התיקון מדבר. כך למשל, שנם המקרים שבהם מחפשים אחר עבריין נמלט שעלול לסכן את שלום הציבור".

-כמו במקרה של ערן מזרחי מסביון, החשוד ש"עקץ" את לקוחותיו בבית ההשקעות שלו?

"כן".

עו"ד לביא מעריך כי החוק, בצורתו הנוכחית, נאכף: "מדובר למעשה בדחיית הקץ עד סוף הדיון הראשון, אבל היא מחויבת המציאות". מאידך, לפורמט הקודם של החוק הפליליסט אינו מתגעגע: "הנושא היה פרוץ לחלוטין. ברגע שאדם זומן לחקירה, כבר היית יכולה לפרסם את שמו ברבים וזה יצר מצב הזוי, במיוחד במקרים של ידוענים, כמו במקרה של מרגלית צנעני".

-אם מתייחסים למקרה של הרצח בכפר קאסם, מה קורה כאשר גוף תקשורת מעלה ידיעה אסורה ואחריו עולים איתה עוד ועוד גופים? האם צריכים לזמן את כולם למשטרה?

"אגיד דבר כזה: אני מכיר בזכות הלגיטימית של התקשורת לפרסם חשדות, ודאי כאשר מדובר במקרה מזעזע של רצח ילד. עם זאת, לטובת כולנו, צריך לפחות לאכוף את החוק ולרענן הנהלים, כי אם זה לא ייעשה, כל מקרה שבו התקשורת תראה הצדקה לפרסום - יפורסם. כל זה, כמובן, בשעה שהדבר עומד בניגוד להוראת חוק שנובעת מחוק יסוד: כבוד האדם. אני רואה קושי עצום להתחיל לזמן את כל כלי התקשורת. מצד שני, ראוי שהמשטרה עצמה לא תהיה זו שגורמת לתקלה. האחריות מוטלת גם על כתפי הדוברים - אני מצפה ממשטרת ישראל, שהיא זו שאמונה על אכיפת החוק, שלא תכשיל את גופי התקשורת. ראוי למשטרה שתבדוק את עצמה במקרה הזה כדי שלא יישנה בעתיד וכדי שלא תהיה פרצה שתבוא ותשנה".

עו"ד קובי סודרי, שמתמחה אף הוא בפלילים, מסכים עם עו"ד לביא בקשר לאחריותה של הדוברות, אך לא יותר מכך. לשיטתו, לגופי התקשורת המפרסמים, במקרה כפר קאסם ובכלל, קיימת הגנה בעניין - טעות במצג הדברים - ולפיכך, אחריות פוחתת. "יש לך פה 2 ראשים - של דוברות המשטרה ושל העיתונאים", הוא אומר, "האחריות במקרים כמו זה שעליו אנחנו מדברים מוטלת קודם כל על הראש המשטרתי, כיוון שהחוק קובע איסור פרסום למעט חריגים, שאחד מהם הוא שקצין משטרה בדרגת נצ"מ ומעלה מוצא לנכון לפרסם ולכן מאשר".

"דוברות המשטרה אשמה"

לדבריו של עו"ד סודרי, "חזקה על דוברות המשטרה שבבואה לפרסם דבר כזה, היא עושה זאת תוך כדי שהיא מוודאת עמידה בהוראות החוק. ועכשיו לראש השני; אשאל שאלה - מה הכי חשוב בתקשורת? - המקור לידיעה. עכשיו, אם זה סתם ג'מאל מכפר קאסם שמרים טלפון לכתב ואומר 'שמע, מי שרצח את הילד הוא האבא', העיתונאי צריך לוודא את נכונות הידיעה ואז לבדוק לפי החוק אם מותר לפרסם. לעומת זאת, ברגע שהמקור הוא משטרת ישראל, אני יוצא מתוך נקודת הנחה שהידיעה הועברה לאחר בדיקה ותוך כדי קיום החוק".

-אז לוקחים את כל זה ומתייחסים רק למקרה של כפר קאסם שבו, לפי מה שנוגע, לא היו חריגים, על מי מוטלת האחריות?

"אותו הדבר. אם הדוברות פרסמה את הדברים מבלי שבית משפט או נצ"מ הורה על כך או מבלי שהחשוד הסכים לפרסום, אזי יש עבירה על החוק - מצד הדוברות עצמה. אם גופי התקשורת מסתמכים בידיעותיהם על הפרסום הרשמי המשטרתי - לא של 'השוטר אזולאי' אלא של הדוברות, אני מסופק אם יש תונח על כתפיהם אחריות פלילית; מקסימום רשלנות, וגם זה בסימן שאלה, כל זאת מבלי להעליב את השוטר אזולאי, כמובן".

בקרב כלי התקשורת השונים ישנם כאלה שמודים כי התיקון החדש לחוק הוא עדיין בגדר 'תעלומה' שלא אחת מובילה לעבירה על החוק. "נכון, יש חוק", מספר בכיר באחד מגופי התקשורת, "אבל הוא חדש ולא כולם עדיין פועלים על פיו". לדברי אותו גורם, התקשורת פועלת לא אחת בגבול 'השטח בבואה לפרסם זהותו של חשוד לפני שהוא נעצר. "כשיש פייסבוק ורשתות חברתיות, ובכל מקום מפורסם מידע, האם כלי התקשורת יכולים להישאר מאחור?" הוא תוהה, "חוץ מזה, כשאחד הגופים מפרסם את המידע ואז מצטרפים עוד ועוד, וכבר כל המדינה יודעת מזה, האם המתחרים יכולים להישאר מאחור ולא לפרסם את המידע החשוב?".

"העיתונאים מנצלים את זה שהמשטרה לא מעמידה לדין"

עיתונאי באחד מגופי התקשורת אומר לאייס: "אני חושב שהפרסומים האלה, כמו במקרה של הברוקר או רצח הילד, נובעת בעיקר מחוסר בהירות בתיקון לחוק בתי המשפט. העיתונאים מנצלים את זה שהמשטרה לא מעמידה אותם לדין על עבירות כאלה כדי לפרסם את המידע, למרות שבפועל הכתבים והיועצים המשפטיים מסתכנים בזה".

"לצערי", אומר אותו עיתונאי, "החוק, באופן קיצוני, עומד לצידם של החשודים לכאורה, כי הוא גורף מדי וגרנדיוזי מדי ואינו עושה איפה ואיפה בין סוגי החשדות. קיימים הרבה מקרים שבהם יש חשיבות בפרסום המידע, מפני שהעניין הציבורי שבהם גובר על החשש ששמו הטוב של החשוד ייפגע. מטרידה העובדה שלא השאירו לכלי התקשורת את האפשרות להחליט באילו מקרים יש הצדקה לפרסם שמות לפני שהם מובאים לשופטים גם במקרים שיש בהם עניין ציבורי רב, למשל חקירות של פוליטיקאים ובעיקר חקירות של פשעים חמורים, שיש בהן הצדקה להזהיר את הציבור, ויש גם עניין לחקירה עצמה, שעשויה להתפתח בעקבות הפרסום".

ועדיין, גם בקרב לא מעט עיתונאים חלחלה העובדה, שמצב שבו אדם נעצר ומיד לאחר מכן מופיעה על כך ידיעה באתרים וברדיו, הוא בעייתי. "ברור שהמקרה של ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני, שנעצר בשעות הבוקר המוקדמות לעיני מצלמות ערוץ 2 ו'ידיעות אחרונות', היא לא תקינה", מודה איש תקשורת, "צריכה מידת הרחמים כלפי אדם, כל אדם, מצד התקשורת, ובמקרה של לחיאני - גם מצידה של המשטרה, שהדליפה את דבר המעצר עוד לפני שהתרחש. אולי החוק הנוכחי הוא לא מושלם וישנם מקרים שבהם פרסום המעצר חשוב, אבל יש גם מקרים של חציית קווים אדומים. לחיאני ומרגלית צנעני נכללים בקטגוריה הזו".

תגובות:

ממשטרת ישראל לא התקבלה תגובה. ב'ידיעות אחרונות' וב-ynet סירבו להגיב. ברשות השידור בחרו שלא להגיב. מ'הארץ' לא התקבלה תגובה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    האם אנאס סרסור אכן אנס סרסור ?? חמור מאד (ל"ת)
    יואל 06/06/2012 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גדי 05/06/2012 16:21
    הגב לתגובה זו
    לא פרסם את השם
  • 2.
    עידן 05/06/2012 12:41
    הגב לתגובה זו
    יעשו הכל כדי שלא נידע מי נעצר ולמה. במקרה החדש, אם ראש הממשלה נחקר, אסור לפרסם את זה. מטורף
  • 1.
    אייל 05/06/2012 11:09
    הגב לתגובה זו
    השאלה אם יעשו להם משהו?
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola 0.98%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״