שלמה אייזיק
צילום: אתר לשכת סוכני הביטוח

סוכני הביטוח נגד השינויים: מכתב אזהרה לשר האוצר לפני פנייה לבג"ץ

רוי שיינמן | (8)


אחרי שהוועדה הבין-משרדית הציעה לשנות את הדרך שבה סוכני הביטוח מקבלים את התגמול שלהם, לשכת סוכני הביטוח מגיבה. הלשכה שלחה מכתב התראה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' וליועמ"שית גלי בהרב-מיארה, שבו נטען שהוועדה חרגה ממה שהייתה אמורה לבדוק.


הוועדה המליצה לשנות את מודל התגמול של הסוכנים למשהו יותר אובייקטיבי ושקוף, וגם הוסיפה דרישות לגילוי נאות של מידע לצרכנים. הרעיון הוא לשפר את ההתאמה של ביטוחים לצרכים של הלקוחות ולהגביר תחרות בשוק והכי חשוב לספק מידע שקוף. הלקוחות לא יודעים כמה מדמי הניהול עוברים לסוכן הביטוח ומה האינטרסים שלו. הכוונה שיהיה שוויון בין ההצעות וכך הסוכן לא יהיה עם מוטיבציית יתר לשווק קופות וקרנות השתלמות מסוימות. 

בלשכת סוכני הביטוח טוענים שהוועדה "הלכה רחוק מדי" ועסקה בנושאים שלא קשורים בכלל למה שהייתה אמורה לבדוק.



למה סוכני הביטוח כל כך כועסים?

לדבריהם, הוועדה דילגה על תהליך שימוע ציבורי כמו שנהוג בוועדות דומות. לדוגמה, בוועדת בכר ובוועדת שטרום פורסמו דוחות ביניים לפני ההמלצות הסופיות. כאן, לדבריהם, פשוט לא נתנו להם הזדמנות להגיב בזמן.



מה המשמעות של השינויים?
אם יאמצו את ההמלצות, הסוכנים יצטרכו לעבוד אחרת. הם כנראה יקבלו פחות תמריצים למכור ביטוחים ומוצרים פיננסים מסוימים, מה שעלול לפגוע בהכנסות שלהם. מצד שני, זה אמור לעזור לצרכנים, כי המוצרים יתאימו יותר לצרכים האמיתיים שלהם.

מה דורשים סוכני הביטוח?
הם רוצים שהוועדה תפרסם דו"ח חדש שיעסוק רק בנושאים שהיא קיבלה לגביהם אישור לבדוק. אם זה לא יקרה, הם דורשים למחוק חלקים מהדו"ח שנוגעים לדברים שלא היו אמורים להיות בו מלכתחילה.



שאלות ותשובות על מה שקורה בשוק הביטוח


למה בכלל בודקים את מודל התגמול של סוכני הביטוח?
כי המודל הנוכחי נותן לסוכנים תמריצים למכור ביטוחים ומוצרים פיננסים שלא תמיד מתאימים ללקוחות. השינויים נועדו למנוע ניגודי עניינים ולוודא שהלקוח מקבל מוצר שמתאים לו באמת.

איך זה ישפיע על הסוכנים?
מצד אחד, הם עלולים להרוויח פחות, כי התמריצים שלהם יפחתו. מצד שני, המהלך אמור לחזק את האמון שלהם מול הלקוחות ולמשוך יותר אנשים לשירותיהם.

קיראו עוד ב"ביטוח"

מה אומרים סוכני הביטוח על התהליך?
הם טוענים שלא ניתנה להם הזדמנות אמיתית להשמיע את דעתם. לדבריהם, לא פרסמו דו"ח ביניים, כמו שנהוג במקרים כאלה, וזה גרם לכך שהם "נותרו בחוץ" בזמן קבלת ההחלטות.

מה יקרה אם הם יעתרו לבג"ץ?
זה יכול לעכב את יישום ההמלצות, ואולי גם לגרום לשינויים נוספים בדו"ח. בית המשפט עשוי לדרוש תהליך שקוף יותר או להגביל את תחום העיסוק של הוועדה.

האם לצרכנים זה כדאי?
כן, לפחות על הנייר. הרעיון הוא שהשינויים יגרמו לכך שהביטוחים יהיו מותאמים יותר לצרכים האמיתיים של הצרכן.

ומה קורה במדינות אחרות?
במדינות כמו בריטניה וארה"ב כבר אימצו מודלים דומים, שמטרתם להפוך את השוק ליותר שקוף ואובייקטיבי. זה טרנד עולמי, וישראל לא רוצה להישאר מאחור.

מה הצעד הבא?
עכשיו הכול תלוי במשרד האוצר. אם לא יהיו הסכמות, המאבק כנראה ימשיך לבית המשפט וימשוך תשומת לב ציבורית רבה


תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    קפלניסט 05/03/2025 21:01
    הגב לתגובה זו
    שיעשה דין צדק
  • 6.
    אנונימי 08/02/2025 12:49
    הגב לתגובה זו
    בראש לשכת סוכני הביטוח עומד אדם שהסתבך בפרשץ הלוואות שגרמה להפסד של מאות מיליונים לאלפי אנשים.הוא ההוכחה שאסור לתת למשווקים חסרי ידע לנעל כספים של אחרים.הוא היה צריך להתפטר מיד אלמלא היינו רפובליקת בננות שלא לקוחת אחריות על מחדלים
  • 5.
    העשירים יוכלו לקבל יעוץ. העניים לא יוכלו לבחור קרן כי לא יהיה להם 2000 שקל לשלם לסוכן שיעבור על התיק (ל"ת)
    אנונימי 07/02/2025 18:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא לתת לבגץ סמכות שאין לו ויש לפרק את הגוף המיותר הזה שרק מזיק למדינה (ל"ת)
    אור 06/02/2025 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מאיימים בפניה לבגץ עלבון למדינה שהגלימות השחורות השנואות מנהלות אותה נקוה שיהיה לזה סוף (ל"ת)
    אנונימי 06/02/2025 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 05/02/2025 10:04
    הגב לתגובה זו
    ואם נשאר אז גם ללקוח
  • 1.
    דנדי 28/01/2025 13:32
    הגב לתגובה זו
    הצרכנים ממש לא זקוקים לסוכני ביטוח.הם משלמים יותר על כלום.יש היום ישירים וזה עדיף.
  • גדי 30/01/2025 12:15
    הגב לתגובה זו
    כל יום מתקשרים אליי 23 אנשים חדשים שרוצים שסוכן מקצועי יטפל בהם כי נמאס להם מהישירים למיניהם.וכמובן שיש לי מאות לקוחות קיימים שנשארים אצלי למרות שיכלו לעזוב.. אתה מספר לעצמך סיפור שסוכני הביטוח מיותרים אבל זה רק סיפור בדמיון שלך. במציאות רוב הציבור צריך אותנו. תודה
בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic
ראיון

הקשר בין תעשיית הביטוח למהפכת הטכנולוגיה: ״בלי ביטוח אין UBER ואין AI״

מומחי ביטוח מגלים מדוע ישראל הפכה ליעד השקעה חם לענקיות הביטוח הבינלאומיות, איך הצבא יוצר את דור היזמים הטכנולוגיים, ומדוע בלי תעשיית הביטוח – כל החדשנות הטכנולוגית שאנחנו מכירים פשוט לא הייתה קיימת

צלי אהרון |
נושאים בכתבה מהפכת ה-AI

בעולם שבו חדשנות טכנולוגית נעה בקצב מהיר מאי-פעם, יש תעשייה אחת שנמצאת כמעט תמיד מאחורי הקלעים, אבל בלעדיה רוב הפיתוחים הגדולים פשוט לא היו יוצאים לפועל. "בעולמות הביטוח של היום חדשנות היא המפתח", מסביר עו"ד פרד קרלינסקי שותף ויו״ר הקבוצה הגלובלית של רגולציית ביטוח ועסקאות ביטוח של גרינברג טראוריג.: "אנחנו רואים המון תנועה, במיוחד ב-AI. גם הרגולטורים וגם חברות הביטוח מנסים להבין איך להשתמש בבינה מלאכותית כדי להפוך את הביטוח ליעיל יותר - הן מנקודת המבט של הלקוח והן בחקירות הונאה. העתיד בתחום הזה מצוין״.

הקשר בין ביטוח לבין טכנולוגיה אינו אינטואיטיבי כמו באזורים כמו סטארט אפ או בינה מלאכותית, אבל מתברר שהוא עמוק מאוד. קרלינסקי מחדד: "אם חושבים על זה באמת - שום דבר לא קורה בעולם הזה בלי ביטוח. רכב, בריאות, כל דבר שזז. הביטוח הוא זה שמאפשר לדברים לקרות״. לדבריו, החדשנות שמגיעה כיום מתוך התעשייה הזו ״מדהימה״, ומאפשרת לשחקנים חדשים להיווצר: ״בלי ביטוח ייעודי, Airbnb לא הייתה קיימת. גם Uber לא הייתה יכולה לפעול. אלה רק דוגמאות, אבל הן מבהירות איך החדשנות בביטוח הפכה את החיים שלנו לפשוטים יותר". 


עו״ד פרד קרלינסקי. קרדיט: גרינברג טראוריג

אחת הזירות המרכזיות שמניעות את השינוי היא בינה מלאכותית. לטענת קרלינסקי, הביטוח נמצא בעיצומה של מהפכה: ״יש הרבה תנועה והרבה התרגשות בתחום. AI יהפוך את הביטוח לנגיש יותר לאנשים ולחברות, וכל הצד של הסייבר - ישראל כבר מובילה עולמית שם״. תחום הסייבר, לדוגמה, הפך לאחד ממנועי החדשנות החשובים בענף. הגידול באיומי סייבר גלובליים, יחד עם ההתפתחות המהירה של טכנולוגיות AI, מייצר דרישה לפתרונות ביטוח מורכבים - וישראל ניצבת במרכז. ההסבר נמצא במפגש בין כוח אדם טכנולוגי איכותי לבין צורך ביטוחי גובר. הוא מוסיף כי חברות זרות ״מגיעות לישראל כי הן מחפשות הזדמנויות. הן רוצות לשתף פעולה עם חברות ישראליות שיכולות לתת להן יתרון טכנולוגי. כאן אתה מקבל את הערך של חדשנות״.

החדשנות לא מתרחשת רק ברמת הטכנולוגיה: עו"ד ג'ואי שבות, שותף מנהל של המשרד בתל אביב בפירמת גרינברג טראוריג (GT), רואה אותה דווקא בפתרון בעיות עסקיות: ״יש גם סוג אחר של חדשנות, איך משתמשים בטכנולוגיות כדי לפתור בעיות שלא מקבלות מענה בדרך כלל. לדוגמה, חברות החלו להשתמש ב-AI לתהליכי מיזוגים ורכישות״. אך לא מדובר רק בתהליכים פיננסיים. אחד השינויים המעניינים שג'ואי מצביע עליו נמצא דווקא במבנה המוצרים הביטוחיים: ״אנחנו רואים מוצרים חדשים בתחום הקצאת סיכונים. חברות הביטוח יוצאות לשוק עם מוצרים שמאפשרים לנהל סיכון טוב יותר. וגם בתחום הנדל״ן - נכסים יכולים להיות מבוטחים לפי ערכם. זה מעניק למשקיעים ביטחון: גם אם הפסידו כסף, הם יודעים שלא יפסידו מעבר לסכום מסוים״. נראה כי מדובר על פתרונות שמאפשרים לעולם ההשקעות להתנהל בצורה יציבה יותר. נדל"ן, שנחשב לתחום עם לא מעט סיכונים - מקבל כיום מעטפת ביטוחית שמגינה על משקיעים ופותחת את השוק לשחקנים רחבים יותר.