יומיים לבחירות בארה"ב - תזוזה דרמטית בהסתברות שנגזרת מאתרי ההימורים

הבחירות הדרמטיות לנשיאות בארה"ב הולכות ומתקרבות. והלחץ בשווקים הפיננסיים בהתאם 
יוסי פינק | (15)
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

כאשר נותרו יומיים בלבד לבחירות בארה"ב, התקשורת בארה"ב מדווחת על מירוץ צמוד עד לרגע האחרון. ואכן טראמפ צמצם מאז הודעת ה-FBI ביום שישי הקודם את הפער ובוול סטריט ניכר לחץ מתמשך, אבל קלינטון עדיין מובילה וב-48 השעות האחרונות מורגשת התייצבות בהתדרדרות מצידה בסקרים. כך לדוגמה, בסקר הוושינגטון פוסט שפורסם הבוקר קלינטון פתחה פער של 5% מול טראמפ. יותר מזה, כאשר אנחנו יומיים בלבד לבחירות, באתרי ההימורים נותנים יחס הולך וגובר לטובתה. אם ביום חמישי סיכוייה של קלינטון לפי אתרי ההימורים עמדו על 69.7% (אחרי נפילה מאזור ה-84% בעקבות הודעת ה-FBI), אז כעת יחס ההימורים נותן לה כבר סיכוי של 78.2%.

ייתכן שהשיפור הדרמטי בסבירות לניצחון של קלינטון באתרי ההימורים נובע מהדיווחים לפיהם קלינטון רואה תוצאות חיוביות בהצבעה המוקדמת - בעיקר במדינות מפתח כמו אוהיו, פלורידה ונוואדה. בתוך כך, עם חלוף הימים הולך ופוחת הסיכוי ל'פצצה' נוספת בסגנון הודעת ה-FBI שעשויה לשנות את תמונת המצב, ובאתרי ההימורים מגיבים לכך.

גם בניתוח הסיכויים של נייט סילבר ניתן לראות התאוששות קלה במצבה של קלינטון וכעת סיכוייה לפי הניתוח של נייט סילבר עומדים על 65.8% לעומת 64.5% לפני אתמול. כך או כך, לפי גרף הסיכויים של נייט סיליבר, נראה שההתחזקות של טראמפ נבלמה במהלך הסופ"ש. צריך להגיד בעניין זה שהסיכויים שנגזרים מאתרי ההימורים הם למעשה 'זמן אמת', וזאת בניגוד לסיכויים שנגזרים מהסקרים - שמייצגים את עמדת הציבור לפני מספר ימים (כלומר במהלך ביצוע הסקר שנמשך בדר"כ 3 ימים).  

מדדי המניות בוול סטריט סגרו ביום שישי בירידות שערים והשלימו בכך מהלך של 9 ימי ירידות רצופים (הרצף השלילי הארוך מאז 1980!), זאת ברקע ל'אפקט טראמפ'. כעת נותרו יומיים בלבד של מסחר בוול סטריט עד לפרסום תוצאות הבחירות. לצפוי בוול סטריט אם טראמפ עושה את הבלתי יאמן, הנה התחזיות של ברקליס וסיטי.  

בראיון ל-Bizportal הסביר האנליסט גלעד אלפר מאקסלנס כי לדעתו ניצחון של טראמפ עלול להפיל את השווקים, למרות שמבחינה כלכלית הוא המועמד המועדף:

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    סופסוף ניתוח אינטליגנטי והגיוני כנגד כל העדר!!! (ל"ת)
    אריה 07/11/2016 07:32
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אזרח 06/11/2016 23:15
    הגב לתגובה זו
    אומנם אני לא כזה חפץ שטרמפ היה הנשיא הבא, אבל ראו קלינטון לא שווה הרבה אם אובמה ושליחיו לא היו עוזרים לה. התקשורת גם מנסה לעזור לה להבחר אבל טרמפ נראה עמיד מכולם , וכנראה שנראה שינוי ביום הבחירות ואולי גם חשוב שאמריקה תחזור להיות חזקה.
  • 9.
    לפני ה"ברקזיט" כל אתרי ההימורים צפו הפוך בדיוק!!! (ל"ת)
    אנגליה 06/11/2016 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    י 06/11/2016 19:29
    הגב לתגובה זו
    במילה אחת אלוף??
  • 7.
    בעל ניסיון 06/11/2016 15:17
    הגב לתגובה זו
    ורק הדובר צודק. give me a break
  • אז לפחות נכון: G ולא g הבדל פיצפון.. (ל"ת)
    אם כבר אנגלית 06/11/2016 16:03
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מהמר 06/11/2016 13:25
    הגב לתגובה זו
    מישהוא הולך לעשות הרבה כסף מההפסד של קלינטון .
  • 5.
    שמטוב 06/11/2016 13:07
    הגב לתגובה זו
    ההסבר מסובך. בכל אופן אתרי הימורים אינם מקור בטוח לכלום חוץ מזה שממני אתרי ההימורים ינסו להרויח על ידי הטעיית המהמריםם.
  • dd 06/11/2016 14:59
    הגב לתגובה זו
    אם יש 90% להילרי תקבל המון על הימור על טראמפ אין פה מה לזייף
  • שמטוב 06/11/2016 16:26
    ההערכות שלהם מכוונות למקסם את הרווחים שלהם לא, הם יתנו הערכות כאילו שיגרמו לכמה שיותר מהמהמרים יטעו (טעות של מהמר=רווח של מנהלי ההימורים). הההערכות של אתרי הימורים אינם מה ש_שהם_ חושבים אלא מה _שהמהמרים_ חושבים. אילו שתי הערכות שונות.
  • 4.
    לא שאני אוהבת אותו אבל טראמפ הוא הנשיא הבא (ל"ת)
    שני 06/11/2016 13:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יובל 06/11/2016 12:23
    הגב לתגובה זו
    חברים יקירים אם הכסף שלכם חשוב לכם מאוד ! לא להכנס עכשיו למניות התרופות בשום פנים ואופן ! בתיי ההשקעות מחכים למטומטמים שיכנסו למניות התרופות ובתיי ההשקעות יעשו להם מלכודת ! ראו הוזהרתם וגם לא לנסות להכנס בגלל המחיר הזול של מניות התרופות . מניות התרופות עוד ירדו אחרי הבחירות באמריקה ולא משנה מי יעלה הם ירדו ! ! !
  • 2.
    ראיון מעולה!! מרואיין מצויין ורהוט!! תודה יוסי. (ל"ת)
    רפי 06/11/2016 11:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוסי 06/11/2016 11:03
    הגב לתגובה זו
    טרמפ פולטיקאי רע, שחצן, ומכחיש שינוי אקלים הוא רע לעולם וכנגזרת מכך רע מאוד לכלכלה! ההפרדה בין הדברים מלכותית ומטעה.
  • שמטוב 06/11/2016 16:43
    הגב לתגובה זו
    כל הקישקושים על אפקט החממה מטרתם להעשיר את העשירים על ידי הוספת מיסים. העובדה שאף אחד לא מדבר על הכניסת הוודאית של חשמל סולרי כחלופה לדלק סולרי רק מראה עד כמה כל הדיבורים על אפקט החממה תלושים מהמציאות ונעשים ממניעים זרים.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: