וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

הנאסד"ק ירד ב-1%; הביטקוין עלה ב-7%, אינטל איבדה 6%, AMD עם 5%

יו"ר הפד' ג'רום פאואל צופה עוד העלאות ריבית, זה כמובן הגיוני שכן הפד' עצמו העלה בשבוע שעבר את תחזית הריבית שלו לסוף השנה ל-5.6% (בהשוואה 5% עד 5.25% כעת). התחזית המעודכנת פורסמה במקביל להחלטת הריבית ביום רביעי האחרון, בה הפד' לקח הפוגה מהעלאות הריבית והשאיר אותה, לראשונה מזה שנה, על אותה רמה. הביטקוין המשיך וזינק ב-7% גם היום אחרי פתיחת בורסת קריפטו שתכוון לגופים מוסדיים. המהלך של שלושה מהגופים המוכרים והגדולים בארה"ב מגיע פחות משבוע לאחר הגשת בקשה מטעם בלאקרוק ליצירת קרן סל התעקוב אחר מחיר הביטקוין. נתוני מאקרו מרכזיים שצפויים להתפרסם השבוע: מחר - מספר דורשי העבודה, מכירות של בתים יד שנייה. שישי - מדדי מנהלי הרכש PMI (יוני) בארה"ב, יפן, בריטניה ואירופה.
 

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 1.42%

    מאקרו

    שיעור האבטלה בקליפורניה ממשיך לעלות - האם היא לקראת מיתון? שיעור האבטלה בקליפורניה עלה מ-3.83% באוגוסט 2022 ל-4.5% במאי 2023. שיעור האבטלה הלאומי עמד על 3.7% בחודש שעבר (לכתבה המלאה) יחסי ארה"ב וסין ספגו מכה נוספת - למה אפשר עוד לצפות? - מאופטימיות סביב ביקורו של בלינקן בסין שהייתה יכולה לסלול את הדרך לפשרות, חזרה למצב הקודם, כששתי המעצמות שוב חוזרות לפעול אחת נגד השנייה ולהחמיר את היחסים (לכתבה המלאה) בחסות המערב: מודי רוצה להפוך את הודו לענקית טכנולוגית. מי שהיה בעבר הלא כל כך רחוק סדין אדום עבור הממשל האמריקאי, צפוי לזכות לקבלת פנים חמה בהמשך השבוע, על רקע המתיחות בין ארצות הברית לסין; במערב מוכנים להתעלם ממדיניות הדיכוי של מודי והיחסים עם רוסיה, לטובת המלחמה עם סין.

    מניות במרכז

    דוחות פדקס FEDEX : פספסה בהכנסות והתחזית מאכזבת - למה האנליסטים אופטימיים? החברה רשמה רווח למניה של 4.94 דולר על הכנסות של 21.9 מיליארד דולר, מדובר בירידה של 10.2% בהכנסות ושל 28% ברווח למניה לעומת השנה שעברה (לכתבה המלאה) ספוטיפיי SPOTIFY TECHNOLOGY תציע מסלול יקר יותר במשך השנה שיכלול תכונות חדשות - החברה אמרה כי היא עובדת על תכונת HiFi שתאפשר למאזינים לשמוע את הניואנסים הקטנים ביותר בזמן הקלטת אודיו (לכתבה המלאה) טסלה TESLA INC ירדה ב-5% לאחר הורדת המלצה - האנליסטים מעריכים - ירידת מחירים נוספת ברכביה של טסלה היא עדיין אפשרית, מה שצפוי להקטין את הרווחים. "ההתעלמות היחסית מהאתגרים שעומדים בפני טסלה בטווח הקצר על רקע העלייה החדה במחיר המניה היא הדאגה העיקרית שלנו" (לכתבה המלאה) עליבאבא  ALIBABA GROUP - לקנות או לברוח? וגם: האם ריביאן  RIVIAN AUTOMOTIVE לפני זינוק? אנפייז ENPHASE ENERGY , המתחרה של סולאראדג', נפלה אתמול. האם זו הזדמנות ומה מצבן של סטארבקס STARBUCKS , רובלוקס  ROBLOX CORPORATION ומאנדיי  הישראלית? לניתוח הטכני של זיו סגל חברת  INTEL CORPORATION אינטל ממשיכה לממש: מוכרת 20% מחברת הבת IMS תמורת 4.3 מיליארד דולר. ענקית השבבים האמריקאית, המצויה גם בעיצומו של תהליך מימוש אחזקותיה במובילאיי, תמכור את מניות המיעוט בחברה האוסטרית לקרן Bain Capital, במהלך הרבעון השלישי של 2023; החברה תמשיך לפעול כחברת בת עצמאית של אינטל. הורדה של Reels ומלחמה בספאם: כל העדכונים בווטסאפ ואינסטגרם. חברת מטא עם שורה של עדכונים באפליקציות הפופולאריות שלה ווטסאפ (WhatsApp) ואינסטגרם (Instagram); השתקת שיחות ממספרים לא ידועים בווטסאפ, והורדה של סרטוני Reels מחשבונות ציבוריים  

    ישראליות בוול סטריט

    צ'ק-קאפ צ'ק קאפ קפצה ב-8% - לאחרונה דיווחה כי היא בוחנת אפשרות אסטרטגיות וקיצוץ בכוח העבודה שלה. לייבפרסון לייבפרסון (US) עלתה ב-7% - ללא הודעה מיוחדת חברת  אלביט מערכות (US) אלביט מערכות בחוזה של 180 מיליון דולר למערכות מל"ט נייד לרומניה. מדובר על זכייה כחלק מהסכם המסגרת מול משרד ההגנה במדינה בהיקף של 410 עד מיליון דולר. אבוג'ן (US) אבוג'ן הזמנת רכש של 9.1 מיליון דולר לחברת בת: המניה מזנקת. החברה חתמה על הסכם מסגרת עם "חברת נפט וגז בינלאומית, מהמובילות בעולם" למכירת זרעי קיקיון למטרת ייצור דלק ביולוגי. במהלך 2023 היא צפויה לספק את ההזמנות הראשוניות של זרעי הקיקיון, שפותחו באמצעות המנוע הטכנולוגי של אבוג'ן מניית למונייד למונייד ירדה ב-5% לאחר הורדת דירוג של מורגן סטנלי. מאז ההנפקה חברת האינשורטק איבדה קרוב ל-75% משוויה ונסחרת כעת לפי שווי של 1.23 מיליארד דולר, האנליסטים במורגן סטנלי לא צופים שהיא לא תצליח להציג רווחיות בשנים הקרובות  

    תגובות לכתבה(4):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 2.
      ש 21/06/2023 19:09
      הגב לתגובה זו
      שוב פער ארביטראז שלילי. יום אחד מרסקים את טבע ונייס. יום אחר מרסקים את אי סי אל וטאואר וחוזר חלילה. על מה ברשות לניירות ערך מקבלים משכורת??
    • 1.
      לא יהיה רק לא טוב...יהיה גרוע ואפילו מאד. (ל"ת)
      100 21/06/2023 16:35
      הגב לתגובה זו
    • הבורסה תמיד תנצח ותמיד תמשיך לעלות . לך תלמד מגדול 21/06/2023 19:05
      הגב לתגובה זו
      הבורסה תמיד תנצח ותמיד תמשיך לעלות . לך תלמד מגדולים וחכמים ממך… מכיר אחד קוראים לו וורן באפט ? תלמד ילד זה אף פעם לא מזיק
    • פרופ' 100 21/06/2023 20:35
      הרי 65 אחוס מהחברות נעלמו באפלה וכבר לא קיימות במשל השנים עד היום...בהשאירן חובות אבודים של הרבה מאד טריליוני דולרים...שקלל זאת במבי במה שהחכמים כאן מכנים טווח ארוך תמיג מנצח....ותבין עורבא פרח...הבנת קושקוש?
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

    ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

    הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

    רן קידר |
    נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

    ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

    הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

    ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

    המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

    אלפי מקומות עבודה חדשים 

    האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.