קת ווד ארק
צילום: ארק

אחרי הזינוקים הנאים: הקרן של קאת'י ווד מוכרת מניות אנבידיה וטסלה

הקרנות של "גורו ההשקעות" מציגות תשואה מרשימה מאז תחילת 2023, מי תרם לעליות ואיזה מניות חדשות נכנסו לתיק ההשקעות?
מתן קובי | (7)

שגעון ה-AI, ביחד עם אופוריה בשוק ונתוני אינפלציה טובים, ממשיכים לדחוף את מניות הטק למעלה. הנאסד"ק נמצאה בעלייה של כ-32% מתחילת השנה ואפילו ה-S&P 500 כבר נכנס לטריטוריה שורית. קרנות ה-ARK של המשקיעה קאת'י ווד נהנות מהעליות הנוכחיות, שכן הן מתמקדות בעיקר במניות טכנולוגיות, אשר מובילות את הראלי הנוכחי ולראשונה מאז 2021 הקרנות רושמות תשואה עודפת על המדדים המובילים.

הזינוקים במניות הטכנולוגיה לאחר פרוץ הקורונה הגבירו משמעותית את הפופולריות של הקרנות של ווד, בעיקר את של קרן  ARK INNOVATION ETF אשר רשמה ב-2020 תשואה של מעל 150%, אך מאז תחילת 2021 החלה מגמת ירידה שהחריפה ב-2022. המשקיעים היו באופוריה לאחר הקורונה, בעיקר הודות לתמריצים ממשלתיים וריבית אפסית בארה"ב והקרן סיימה את 2021 בירידה של כ-25%, זאת למרות שמדד הנאסד"ק דווקא עלה בשיעור דומה.

ב-2022 הייתה זו האינפלציה שהרימה ראש, מה שהוביל את הפד' להעלות את הריבית וביצועי מניות הטק נפגעו קשות. בזמן שהנאסד"ק סיים את השנה בירידה של 32%, הקרן של ווד איבדה קרוב לכפול מכך. הקרנות, בהובלתה של ווד, ביצעו "הימורים" מסוכנים אשר עלו להן ביוקר ועל כן הירידות המשמעותיות.

חלק מאותן פוזיצייות מסוכנות של ווד עדיין נמצאות בהפסד, אך הודות לכמה "סוסים מנצחים", הקרן המובילה של ווד נמצאת בעלייה של 47% מתחילת השנה. שתיים מהמניות שעזרו לקרנות ARK להגיע לתשואה כזו הן טסלה ואנבידיה, אשר מהוות חלק משמעותי מהתיק של ווד.

מימושים

ARK הודיעה השבוע על מכירה של קרוב ל-400 אלף מניות טסלה בשווי של 92 מיליון דולר. מניית טסלה  TESLA INC ממשיכה לעלות היום ונמצאת ברצף העליות הארוך ביותר שלה, עם 12 ימי מסחר רצופים של עליות וזינוק של יותר מ-140% מתחילת השנה. טסלה אמנם יותר ממוקדת במכירת רכבים חשמליים, אך לפי ווד, מדובר על "פוזיציית הבינה המלאכותית" הגדולה ביותר של החברה, עקב ההתמקדות שלה בנהיגה אוטונומית. סך הפוזיצייה בטסלה מהווה כ-8% מסך ההחזקות של הקרנות של ווד והיא מאמינה כי מניית החברה תגיע למחיר של 2,000 דולר סביב שנת 2027.

על פי ARK, הקרנות של ווד מכרו סכום נמוך יחסית מכלל הפוזיצייה באנבידיה  NVIDIA COR - כ-20 אלף מניות בשווי של 8 מיליון דולר. המכירות של מניות אנבידיה מגיעות לאחר שלפני פחות משבועיים החברה הגיעה לראשונה לשווי של טריליון דולר. היקף המכירות הנמוך עשוי להעיד על כך שב-ARK מאמינים כי הראלי במניה עוד לא נגמר, גם אחרי שעלתה בכ-180% מתחילת השנה.

רכישות

הקרנות של קאת'י ווד הודיעו על כך שרכשו מניות של חברת מטא  META PLATFORMS בהיקף של 47 מיליון דולר ומניות של יצרנית השבבים TSMC  TAIWAN SEMICOND MNFCG CO בהיקף של 10 מיליון דולר. זו הפעם הראשונה מאז 2021 שווד רוכשת את מניות מטא, אשר עלו ב-125% מאז תחילת השנה. מניית טאיוון סמי עלתה השנה ב-45%.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בן 14/06/2023 16:49
    הגב לתגובה זו
    אם היא מוכרת זה הזמן לקנות
  • 5.
    שי 14/06/2023 06:51
    הגב לתגובה זו
    ואת הברוקרים... מכירות קניות מכירות קניות והציבור אוכל את כל העמלות של ניהול הקרן. אויש כמה פראיירים
  • 4.
    מיכאל 13/06/2023 23:24
    הגב לתגובה זו
    NNOX : תרשמו לפניכם. הסוס המנצח של השנים הבאות
  • 3.
    היא לא רלוונטית (ל"ת)
    אא 13/06/2023 22:03
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    היא תרוויח הכי הרבה אם תעשה שורט לקרן של עצמה (ל"ת)
    סתם אחד 13/06/2023 20:13
    הגב לתגובה זו
  • גדול !!! (ל"ת)
    מוסטפה 13/06/2023 22:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גם הגדולים ביותר עושים שטויות (ל"ת)
    שי 13/06/2023 20:03
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.