ריי דליו ממשיך לראות שחורות; צופה ירידה של 20% בשווקים
אחד המשקיעים הידועים והמצליחים בעולם - ריי דליו, סבור כי למרות הסנטימנט החיובי שראינו בשווקים מאז חודש יוני, הפד' עלול להפיל את השוק ממש בקרוב. לפי פוסט שפרסם בלינקדאין, הוא טוען כי העלאה של הריבית לרמה של 4.5% תוביל לירידה של 20% בשווקים. הפוסט הגיע לאחר שחרור נתוני האינפלציה בארה"ב, שהראו כי האינפלציה לא יורדת בקצב שהפד' היה רוצה והמחירים בעצם ממשיכים לעלות בקצב די גבוה - 8.3% בשנה.
דליו המשיך וכתב כי: "ככל שהריביות יעלו כך ירדו השווקים והכלכלה תהיה חלשה, יותר משכולם צופים. העלאות הריבית יורידו את הגידול באשראי של הצרכנים, מה שיוריד את הבזבוזים שלהם ובסופו של דבר זה מה שיוריד למטה את הכלכלה". זו לא הפעם הראשונה שדליו צופה ירידות חדות בשווקים בזמן שכל השוק דווקא מסתכל על התמונה בצורה אופטימית - עוד בחודש מרץ 2021 הזהיר מפני בועה פינסית קיצונית ונראה שהוא סבור כי היא עדיין לא התפוצצה לגמרי.
דליו טוען כי יקח עוד זמן עד שנראה את העניין קורה לגמרי, למרות "חולשה ניכרת בשווקים התלויים בריבית ובחוב כמו שוק הדיור". על פי דליו למרות כל העלאות הריבית אנחנו עדיין רואים צרכנות ותעסוקה חזקות יחסית, מה שבעצם מושך את הזמן עד שנראה את הנפילות המדוברות.
אחד הסימנים המזוהים ביותר עם דליו הוא חברת ברידג'ווטר אותה הקים ב-1975, כיום מנהלת קרנות הגידור הגדולה ביותר עם שווי נכסים של יותר מ-150 מיליארד דולר. ראש ההשקעות השותף בחברה גרג ג'נסן גם מזוהה עם עמדתו של דליו ביחס לשווקים. על פי ג'נסן ארה"ב נמצאת כיום בלב של בועה פיננסית גלובלית אשר עתידה להתפוצץ בקרוב.
- ריי דליו מהמר על הזהב: המשקיע האגדי נוטש את ענקיות הטכנולוגיה
- "טראמפ מנסה לתקן, אבל זה כבר מאוחר מידי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפסגת קרנות גידור שנערכה בניו יורק ג'נסן הזהיר מכך שמיתון נוראי עומד בפני ארה"ב והעולם. ג'נסן צופה ירידה יורת חדה מהערכתו של דליו ומאמין כי השווקים עלולים לראות ירידה של עד 25% כשבחודש אוגוסט הצביע כי השוק תומחר ב-30% יותר ממה שהוא אמור להיות. עוד מסר בפסגה: "הטעות הכי גדולה כרגע היא להאמין שאנחנו עומדים לחזור למחירי טרום קורונה". ראש ההשקעות השלישי של החברה - בוב פרינס, אמר עוד במאי כי ארה"ב נמצאת על הסף של סטגפלציה ושהמשקיעים יותר מדי אופטימים.
- 9.יכול להגיד מה שרוצה עבודה בעיניים (ל"ת)ציפי 28/09/2022 15:56הגב לתגובה זו
- 8.שיר 20/09/2022 16:03הגב לתגובה זוטוען שרואה שחורות בוכה ובוכה ורווחים בשמים. איך זה יכול להיות?
- 7.א. מרק 19/09/2022 11:35הגב לתגובה זומי שמחפש בשורות ימצא את הפסימיסט שחזה ככה וככה ואת האופטימיסט שמזהה פריצה למעלה כי ג"כ ככה וככה. נכון ! הנתונים מצביעים על שוק דובי ונכון גם שאי אפשר לדעת בוודאות מתי יגיע ההיפוך אבל זה נכון בכל מצב בו השוק נמצא, בין דובי לבין שורי ולכן הצעד הנכון למשקיע שפיזר סיכונים ובכל זאת מרגיש היטב את הירידות האחרונות, להישאר בשוק עם מקסימום 50% מהכסף ואת ה- 50% הנותרים להחזיק במזומן על מנת לאסוף הזדמנויות - מניות ומדדים שנגררים לירידה רק כי השוק יורד. ב ה צ ל ח ה !
- 6.ואם הוא בשורט? 18/09/2022 21:38הגב לתגובה זווגם העימות עם סין על טיוואן ומלחמת הסחר והמלחמה על השבבים, השאלה אם אירופה וארה"ב יוכלו להתאושש מהר
- 5.סתם אחד שרוצה להרוויח מהפחד של המשקיעים (ל"ת)יוסף 18/09/2022 20:20הגב לתגובה זו
- 4.מרגיש לי שמחפש לעשות סיבוב על משקיעים שמפחדים.גם ככה כבר איבדנו בין 30-60%,אז למה?מחכים שיהיה טוב. (ל"ת)יוסף 18/09/2022 20:19הגב לתגובה זו
- 3.מאיר 18/09/2022 19:42הגב לתגובה זולא הייתי נותן שום ערך לדעה פומבית שלו. מעבר לכך האיש כמובן מקצוען בתחומו.
- 2.רב סרן בועתי 18/09/2022 19:40הגב לתגובה זואבל המצב כרגע כל כך גרוע שמבחינתי ירידה של 20% זה תרחיש אופטימי. אם נהיה קרובים לרמות המחיר הנוכחיות בעוד 3 שנים תגידו יפה תודה
- 1.קש 18/09/2022 17:40הגב לתגובה זוהתבניות מבהילות במדדים הראשיים וכמובן במניות של הבלו צ'יפ הרבה תבניות חוד זה חייב להסתיים במפולת
- דודו 18/09/2022 17:55הגב לתגובה זומפולת לא תהיה .
- מתעניין 19/09/2022 05:44מפולת לא תהייה. נכון, כבר יש !!!!!!!!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
