ריי דליו
צילום: Bridgewater Associates
הכירו את הגורו

ריי דליו הוא אחד המשקיעים הגדולים בהיסטוריה, מה השיטה שלו ומה הוא חושב על מחירי המניות?

איך צריך להיראות תיק ההשקעות שלכם, מה ההבדל הגדול בין דליו לוורן באפט, מה דליו חושב על הביטקוין ולמה הוא סבור כי ארה"ב צפויה לאבד את מעמדה כמעצמה עולמית?
מתן קובי | (5)

ריי דליו בן ה-73 נחשב כאחד המשקיעים המוצלחים ביותר אי פעם. דליו נולד בשנת 1949 בלונג איילנד שבניו יורק למשפחה ממעמד הביניים והחל להשקיע בגיל 12. בשנת 1975, לאחר סיום לימודי MBA באוניברסיטת הארוורד, פתח בדירתו הצנועה את חברת BRIDGEWATER. כמעט יובל לאחר מכן החברה היא מנהלת קרנות הגידור הגדולה עם נכסים של מעל 150 מיליארד דולר. הונו של דליו מוערך ב-19 מיליארד דולר והוא בן עשירי העולם. מאז הקורונה עלה דליו לכותרות כאשר הזהיר כי פעולותיו של הפד' והממשל בארה"ב מובילים את השוק לבועה במחירי המניות, אשר צפויה להתפוצץ ולהכות בחוזקה בכלכלה. מתחילת השנה אכן צפינו בירידות במחירי המניות אך הנבואה עוד לא התגשמה במלואה. ביום שבת האחרון טען בפוסט בלינדקאין כי צמצום המאזן של הפד עלול להוביל את הכלכלה לסטגפלציה וכי הוא צופה ירידה נוספת של בין 20% ל-25% במניות. דליו נחשב ל"משקיע מאקרו" שכן הוא מתרכז בעיקר בנתונים משמעותיים מכל העולם בכדי להחליט איפה להניח את הכסף שלו. הגישה הזו מאוד שונה למשל מזו של וורן באפט המשקיע האגדי שמתמקד בעיקר בערך של חברות ספציפיות. באפט מנתח חברות לעומק ומנסה לראות האם הן מתומחרות במחיר נמוך שצפוי לעלות בעתיד (ראו כאן - כללי ההשקעה של וורן באפט). ההתמקדות של דליו היא בפעילות של כלל הכלכלות בעולם ול-Bridgewater יש שתי קרנות עיקריות, כאשר כל אחת פועלת לפי אסטרטגית השקעה שונה. האסטרטגיה הראשונה - מאקרו האסטרטגיה הראשונה של החברה נקראת PURE ALPHA והיא מוכוונת לביצוע עסקאות בשווקים שונים ובנכסים בהם - סחורות, מניות, אגרות חוב ומט"ח. העסקאות מתבססות על תחזיות מאקרו-כלכליות של צוות החברה בנוסף לעזרה ממודלים ואלגוריתמים המבוצעים על ידי מחשב. דליו היה בין מנהלי קרנות הגידור הראשונים להשתמש במודלים של מחשב בכדי לאמת את רעיונותיו בנוגע לתפקוד הכלכלה והערכת מחירי נכסים.  דוגמא להשקעה באסטרטגיה זו - נניח והאנליסטים בחברה מאמינים לאחר ניתוחים רבים כי היין היפני צפוי להתחלש לנוכח העלאת ריבית של הבנק המרכזי בארצות הברית הם ימליצו לבצע רכישה של דולרים במקביל למכירה של היין. לפני המכירה החברה תיעזר במודלים של המחשב בכדי לבדוק את רגישות היין להעלאות הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב, למשל לנוכח אירועי עבר, מה שיעזור לקבוע עד כמה כדאי למכור או לקנות ולהבין מה סיכוי הרווח מהעסקה. השיטה השנייה - איזון תמידי של התיק שיטת ההשקעה השניה נקראת All Weather וכמו שהשם מצביע, היא מתמקדת בעונות, לא בעונות השנה אלא בעונות כלכליות. על פי דליו ישנן 4 עונות כלכליות שונות, כאשר בכל אחת מהן ישנם סוגים של השקעות שמשגשגות ועובדות ויש את אלו שקורסות. בבסיס השיטה עומד הרעיון של איזון תיק ההשקעות ואלוקציית הנכסים בו באופן קבוע במטרה למזער את הסיכון לאורך זמן. דליו, בעזרת שורה של אנליסטים ומחשבים, ניתח מאות שנים של היסטוריה כלכלית והגיע למסקנה כי הכלכלה נמצאת תמיד באחת מתוך ארבע עונות: גידול לא צפוי במחירים (אינפלציה), ירידה לא צפויה במחירים (דפלציה), גדילה כלכלית גדולה מהצפוי והאטה כלכלית גדולה מהצפוי. כחלק מהניתוח שביצע דליו זיהה את ההשקעות אשר מרוויחות ואת אלו אשר מפסידות בכל עונה. בתקופה של אינפלציה למשל, אגרות חוב יהיו השקעה לא מוצלחת, שכן הן לרוב לא מספקות תשואה ריאלית לעומת האינפלציה, לעומת זאת סחורות לרוב נהנות מעליית המחירים בעונה זו. במקרה ההפוך - דפלציה, אגרות החוב דווקא צפויות להיות יותר אטרקטיביות בזמן שהסחורות יפגעו.

החברה מנסה כל הזמן לצפות לאן פונים פני הכלכלה והתיק שלה מורכב מצורת השקעות די קבועה, אשר על פי דליו ההקצאה (המשקל של הרכיב בתיק ההשקעות) מתבצעת כך - 7.5% בזהב, 7.5% בסחורות, 30% במניות, 40% באג"ח לטווח ארוך ו-15% באג"ח לטווח בינוני. הרעיון ברור מאוד - לגדר את עצמנו מפני כל תקופה שעלולה לבוא, ולכן אם שווי של השקעה מסוימת בתיק חורג מאחוזי האלוקציה הראשונית, נניח בגלל עלייה במחירי הזהב השווי שלו בתיק הגיע ל-10%, יש למכור עד שהמשקל שלו בתיק ההשקעות יגיע בחזרה ל-7.5% המקוריים. גם הגדולים חייבים למעוד מתישהו כבר עשרות שנים שקרנות הגידור של דליו הוכיחו את עצמן עם תשואות מרשימות, גם כאשר השוק נפל. דליו צפה את המשבר הפיננסי של 2008 והקרנות רשמו תשואה של 14% בזמן שמרבית ההשקעות של קרנות אחרות התרסקו ב-30% לפחות, כאשר מדד ה-S&P 500 בעצמו נחתך בכ-50% בפחות משנה. למרות התשואות והניתוחים המרשימים של החברה, הקורונה תפסה אותה ואת דליו לא מוכנים. בשנת 2020 הפסידו הקרנות עד חודש אוגוסט יותר מ-18% ממה שהוביל למשיכה של 3.5 מיליארד דולר בידי המשקיעים.  האלגוריתמים של החברה טעו ב-2020 בפעם השנייה בניתוח השוק לאחר שב-2019 לא הצליחו להפנים את החיוביות בשוק המניות וחברה הפסידה 5% עד חודש פברואר. עניין נוסף שמאוד השפיע וגרם לחברה לעדכן את המודלים הוא הרחבת המאזן של הפד, בנוסף לחלוקת תמריצים ממשלת ארה"ב. שני אלו הובילו לעלייה החדה בשווין של מניות ואכן מי שהחזיק בהן באותה תקופה נהנה מתשואות מרשימות ביותר בזמן שה-S&P 500 עלה יותר מ-25% בשנה. למרות כל הירידות של ברידג'ווטר מאז הקורונה, דיווחה החברה כי קרן ה-PURE ALPHA, קרן הדגל של החברה, הפיקה במחצית הראשונה של 2022 תשואה של32% בזמן שהנאסד"ק ירד ביותר מ-20%. החברה הצליחה להשיג תשואה ב-65% מהשווקים בהם היא מתעסקת, זאת לעומת הממוצע השנתי של 55%. מאז תחילתה בשנת 1991 התשואה השנתית של הקרן עמדה על ממוצע של 11.4%. ההשקעות בשנים האחרונות ריי דליו, אשר ידוע בגיוון הרחב של ההשקעות שלו, הודיע לפני פחות מחודש כי על אף האהדה הגדולה שלו לשוק הסיני הוא יוצא מהפוזיציה שלו בחברת עליבאבא הסינית, ככל הנראה לאור המתיחות בין סין לטיוואן. הגיוון בהשקעותיו של דליו הגיע עד למחוזות הקריפטו. בעבר התנגד נחרצות לכל השקעה בתחום אך עוד במאי של 2021 הודיע כי הוא בעצמו מחזיק מספר מטבעות ביטקוין ובסוף אותה השנה מסר כי הוא התחיל להשקיע גם במטבע האיתירום, השני בגודלו לאחר הביטקוין. כמו כל משקיע, גם לדליו יש את המניות המועדפות עליו ובין המניות המוכרות ביותר בהן ברידג'ווטר משקיעה נמצאות:  PROCTER & GAMBLE בה החברה מחזיקה מעל ל-6.5 מיליון מניות בשווי הקרוב למיליארד דולר,  JOHNSON & JOHNSON שם הפוזיציה של החברה עומדת על שווי של כ-700 מיליון דולר עם יותר מ-4 מיליון מניות,  כיאה לחברה שמאמינה בפיזור - כ-3% מהפורטפוליו של החברה מושקע בקרן סל  SPDR S&P 500 ETF TRUST  של חברת ספיידר עם שווי השקעה של 700 מיליון דולר.  מדוע הוא מאמין כי ארה"ב עומדת לאבד את מעמדה  לאחרונה הוציא דליו ספר בשם  Principles For Dealing With The Changing World Order. בספר מתאר איך חקר מאות שנים של היסטוריה כלכלית ומפרט את הדפוסים שזיהה. הוא גילה כי כל מעצמה שהייתה אי פעם בעולם בשנים שחקר עלתה לעמדתה בתור מעצמה וירדה ממנה בצורה מאוד דומה. ראשית המדינה יוצא מנצחת מעימות עולמי כלשהו (מלחמת עולם למשל), מה שמבסס אותה בתור המדינה החזקה ביותר. לאחר מכן בעקבות עוצמתה היא מצליחה לשלוט בנתיבי סחר, לגרום לשאר העולם להשתמש במטבע שלה, מה שמחזק אותו עוד יותר וכל אלו מגדילים את התוצר של המדינה יותר ויותר. בו זמנית, בגלל כמות הכסף והכוח של המעצמה, היא יכולה להשקיע יותר בחינוך ותשתיות, מה שבעתיד אפילו מחזק אותה עוד יותר. הענייין הוא שדליו זיהה כי לכל אחת מהמעצמות האלו היה דפוס דומה גם לנפילתן - אשר נובעת בעיקר מכך שהמעצמה לא יודעת שובע מבחינת עושר ומכניסה עוד ועוד כסף לסירקיולציה, מה שמחליש את המטבע ומפה הדרך היא למטה. סדר המעצמות במאות שנים האחרונות היה כך - ראשית היו ההולנדיים, אחריהם הגיעו האנגלים ואחר כך הגיעו האמריקאיים (שתפסו את כוחם דרך מלחמת העולם השנייה ופצצת האטום). על פי דליו ארה"ב כרגע נמצאת עמוק בשלב של הדעיכה שלה ומי שהוא טוען שעתידה לתפוס את מקומה (וכבר מתחילה לעשות זאת) היא סין. דליו טוען כי כל מעצמה החזיקה בערך בין 75 ל-100 שנים וכי בעצם העליות והירידות של המעצמות הללו הן תהליך טבעי וגם אנו חושבים שארה"ב הגדולה לעולם לא תאבד את מעמדה, זה הוא כוחו של הטבע והיא כבר בדרך לשם - המטבע שלה מאבד מערכו עוד ועוד (אינפלציה), השליטה בסחר העולמי והדומיננטיות של המטבע שלה בעולם פוחתת, כאשר אנחנו שומעים על עוד ועוד מדינות שמוכנות לסחור עם מטבעות אחרים חוץ מהדולר. הסרטון שהכין דליו בו מסביר את הרעיונות המרכזיים של הספר:

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עם הצלחות אי אפשר להתווכח. (ל"ת)
    שי.ע 15/09/2022 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ל 15/09/2022 19:32
    הגב לתגובה זו
    אך שוב ניתוח העבר,לא מביא בחשבון את המלחמה המתנהלת עתה,את מלחמת סין טיוואן אם תגיע,הצפת אירופה בעממים שונים,שינוי מזג האוויר הגלובלי,אירופה תתחמם ולא תזדקק לכ"כ הרבה גז וכד' גאון,מיליארדר,לא אומר שיודע באמת מה צופן העתיד,כמו כל טכנאי הקורא את העבר ומנסה לצפון עתיד שהוא סה"כ עתידי ולא ידוע
  • 3.
    חיים 15/09/2022 09:25
    הגב לתגובה זו
    אתה טוען שהבועה עדיין לא התפוצצה? רואים שאין לך השקעות ולכן אתה מרשה לעצמך לקשקש!
  • 2.
    האיש נוכל, אומר משהו אחד בפומבי, עושה משהו אחר (ל"ת)
    יובל 15/09/2022 09:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברק 15/09/2022 07:47
    הגב לתגובה זו
    כשהיה משבר בערבונות בשוק הריפו ב2019 עוד לפני הקורונה והפד הציל את הקרן שלו מאחורי הקלעים כשהוא העלה את הפעליות בחלון הריפו בשני טירליוון דולר, זה התפרסם רק אחרי שנתיים בשקט בעתקשורת הכלכלית האלטרנטיבית. הוא לא גדול בכלל לדעתי סתם מנהל קרן גידור שלוקח מלא סיכונים והפד מציל כל הזמן, סתם ניהיה סלבריטאי .
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.