ראש הממשלה בנימין נתניהו
צילום: צילום מסך, Bizportal

שעת האפס: גורל שדה דב בידי נתניהו - האם יאשר דחייה?

חברי וועדת הכספים הצביעו היום פה אחד בעד מתווה הבזק של סמוטריץ' לדחיית סגירת השדה. במשרד הביטחון טוענים כי מדובר מבחינתם בנקודת אל חזור

מורן ישעיהו | (10)

סאגת שדה דב ממשיכה לעמוד על סדר היום הציבורי. בהמשך לדיון שקיימה וועדת הכספים בשבוע שעבר בנושא פינוי השדה, היום (ג') הצביעו חברי הוועדה פה אחד, בעד הצעתו של שר התחבורה הנכנס - בצלאל סמוטריץ לראש הממשלה, לדחות את סגירתו. מנגד טען מנכ"ל משרד הביטחון כי מערכת הביטחון כבר נערכה לעזוב את המקום, וכי שינוי של התוכניות יצריך 3 חודשי התארגנות.

המתווה לחקיקת בזק כפי שמציע סמוטריץ' כולל דחייה של סגירת השדה בעוד שלוש שנים כאשר לטענתו מדובר ברווח לכל הצדדים המעורבים. לדבריו, "השדה ימשיך לעבוד בשנים הקרובות, כאשר במקביל יקודמו כל ההליכים לבנייה על הקרקע, ויעוגנו זכויות בעליה הפרטים של הקרקע, וכאשר תבשיל העת לעבודות בשטח, תפונה הקרקע, כאשר במקביל ינוצל הזמן לגיבוש פתרון חלופי לתושבי אילת".

"המדינה התנהלה בצורה מאוד שגויה בכל הנוגע לטיפול בשדה דוב, מראשית הדרך", אמר סמוטריץ' והוסיף: "ביום שמוניתי, קיבלתי טלפון מרה"מ להיכנס לעובי הקורה ולגבש מתווה. אם רה"מ יאמץ זאת, ניתן להעביר את החוק תוך 48 שעות. אך צריך החלטה מהותית שלו".

בהמשך לדברים שב יו"ר הוועדה, משה גפני, על הצעתו לדחות את סגירת שדה דב עד לינואר 2020. "אנחנו נתבע לדין היסטורי על הנזקים הכלכליים שתביא הפגיעה באילת למדינה, כי הרי במצב דברים שכזה, אילת תיסגר", אמר. 

בין חברי הכנסת שהביעו תמיכתם בהמשך הפעלת שדה התעופה הם ניר ברקת, קטי שטרית, דוד ביטן, קרן ברק, מאי גולן ויואב קיש מסיעת הליכוד; אבי ניסנקורן, מיקי לוי ואורית פרקש-הכהן מסיעת כחול לבן; יעקב אשר, ינון אזולאי ויעקב מרגי ממפלגת ש"ס.

"הנזק המהוון לכלכלת אילת גדול מאיבוד ההכנסות ממימוש החלופה לשדה"

בדיון נכחו גם ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, וסגן ומ"מ ראש העירייה, אלי לנקרי. בדוח שהציג לנקרי המפרט את נזקי מהלך סגירת השדה בהסתמך על דו"ח שביצע הכלכלן דוד בועז, בעבר הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ציין כי הרחקת אילת מת"א תגרום לירידה שנתית של 13% בכניסות לעיר של תיירים מקומיים ובירידה של כ-850,000 לינות. עוד דובר על צפי לסגירת 1,400 חדרי מלון כמו גם מאות בתי עסק מכלל 7,500 עסקים קיימים בעיר אילת.

לפי בועז, צפויה ירידה ירידה של כ-10% בתוצר של אילת המוערך בכ-12 מיליארד שקל, שתביא לקיטון בהכנסות ממיסים של המדינה. להערכתו, "הנזק המהוון לכלכלת אילת, יהיה גדול בהרבה מאיבוד הכנסות שהמדינה צפויה לקבל באופן חד פעמי ממימוש החלופה לשדה דב הקיים".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

אתמול העביר יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מכתב דחוף לרה"מ שבו קרא לו להתערב בסוגייה. "שעת האפס שקרבה מעמתת אותנו עם ההשלכות ההרסניות שעשויות להיות למהלך. אין צורך להכביר במילים על המחיר הגבוה שתשלם לא רק העיר אילת, אלא החברה הישראלית כולה, במידה ולא תידחה סגירתו של שדה התעופה", כתב.

תכנית הותמ"ל בשדה דב תופקד בתחילת יולי וצפויה למתן תוקף במהלך שנת 2020 וזאת בתנאי שלא יוגשו עררים למועצה הארצית או לבתי המשפט. במכתב שהוציאה מנהלת אגף התכנון בעיריית ת"א בדבר ההליך התכנוני על שטח שדה דב קבעה כי הצפי המהיר ביותר לאפשרות להוצאת היתרי בניה בשטח הוא 4 שנים לפחות.

משרד הביטחון: נקודת אל חזור

לצד הקריאה הנרחבת לדחיית סגירת השדה, לעמדתו של אודי אדם, מנכ"ל משרד הביטחון מדובר בנקודת אל חזור מבחינת יציאת מערכת הביטחון. "השקענו כ-2 מיליארד שקל, זה קשור לאלמ"ח, לייחוד טייסות, היום השדה עובד בצורה מרודדת. יש אנשים שהולכים הביתה, יש שמשתחררים, יש שהולכים לבסיס אחר. זה לא שאני נשאר עם קבוצת פקחים פנויים". 

עוד הוסיף כי "מערכת הביטחון ב-1 ליולי, פונקציונאלית לא יודעים להפעיל את המקום הזה, כי לא צריכים אותו. אם שר הביטחון יחליט שנפעיל את השדה הזה, צריך 3 חודשים להכין זאת. גם לא נשמע לי הגיוני שצה"ל יפעיל שדה תעופה אזרחי, אני מבקש שזה לא יוטל על מערכת הביטחון".

עוד בהקשר זה, העריך מאיר מלכה גרניט, ראש מטה רשות שדות התעופה כי "ייקח לפחות שנה להכשיר אנשים שיתפעלו את המקום, אין לנו כרגע פקחים, צריך לקלוט פקחים, להכשיר אותם, לרכוש ציוד שאין שם".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    סמי 30/06/2019 13:31
    הגב לתגובה זו
    הוא ידחה את זה עד אחרי הבחירות כי כל דבר שמחייב החלטה עכשיו, בעיניו יכול לפגוע בו בבחירות. לכן יהיה כאן שיתוק מוחלט עד אחרי שהליכוד יפסיד. והוא בדרך להפסיד, ולא זה לא כמו פעמים קודמות, הפעם הוא הולך באמת להפסיד המצב השתנה לגמרי.
  • 9.
    קונספירציה 28/06/2019 08:46
    הגב לתגובה זו
    זאת דוגמה מעולה, איך יח"צנים לוקחים נושא שלא צריך לעניין אף אחד ומשכנעים אותנו שהמטוסים חייבים לנחות על חוף הים הכי יקר במדינה (הזוי) אחרת יהיה פה איראן!!! ורחמים על הרופאים... ספינים, ספינים, ספינים שנועדו לדשן עוד בעל אינטרס מדושן. שדה הזוי במיקום הזוי. חלם!
  • 8.
    יש קצת 28/06/2019 00:33
    הגב לתגובה זו
    יש קצת מודעות של דירות יד שנייה בקרבה לת"א..
  • 7.
    משרד הבטחון אמר את דברו .אתה מבין את זה משיח השקר סמוטר (ל"ת)
    ששון 26/06/2019 15:55
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משרד הבטחון אמר את דברו .אתה מבין את זה משיח השקר סמוטר (ל"ת)
    ששון 26/06/2019 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רק רכבת מהירה (ל"ת)
    רק רכבת מהירה 26/06/2019 13:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    למה נזכרו בדקה ה-90 ??? התאריך היה ידוע מזמן (ל"ת)
    דני 26/06/2019 07:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    להוציא משם את הצבא ב-1 ביולי. כל השאר כבר יקרה מעצמו. (ל"ת)
    אני 26/06/2019 07:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסף 25/06/2019 22:35
    הגב לתגובה זו
    והיו החכמים שאמרו שחולדאי מצפצף על בג"ץ כלומד ביד אחת השמאל רוצה לשמור וביד השניה עושה מהחלטת בג"ץ צחוק.... והימין של סמוטריץ איפה הוא???
  • 1.
    שיסגרו כבר את השדה הנוראי הזה! תושבי אילת משקרים (ל"ת)
    פטריוט 25/06/2019 15:32
    הגב לתגובה זו
אספת דיירים (X)אספת דיירים (X)

כמה באמת צריך לשלם ועד בית והאם אתם משלמים יותר מדי?

כשמדברים על דמי ועד בית, אין תמחור אחיד - המחיר משתנה מאוד בין בניין לבניין. הכל תלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה, אבל הנה הממוצעים 



עמית בר |
נושאים בכתבה ועד בית

דמי ועד בית מתייקרים. כמו כמעט כל מוצר ושירות גם העלויות שלתחזוקת הבית עולות - הניקיון, הגינון, התיקונים של המעליות. הסכומים גדלים מדי שנה. כמה בעצם עולה ועד הבית והאם אנחנו משלמים סכום סביר? אין אין תמחור אחיד - התשלום עבור ועד הבית משתנה מאוד בין בניין לבניין, בין אזור לאזור ותלוי בגורמים כמו גודל הבניין, סוג הדירות, המערכות והשירותים המשותפים ומידת התחזוקה הדרושה. 

טווחים טיפוסיים - תלוי מה יש בבניין

במבנים בסיסיים וישנים, ללא מעלית או מתקנים משותפים - דמי ועד יכולים להיות נמוכים יחסית. יש בניינים שבהם התשלום לדירה נע סביב 80-140 שקל בחודש. אם מדובר בבניין שמתוחזק בינוני עם מעלית, שירות ניקיון, חשמל משותף ותחזוקה כללית - דמי הוועד יהיו גבוהים יותר, באזור של 150 עד 350 שקלים בחודש. 

בבניינים חדשים יחסית עם שירותים יותר נרחבים לרבות: מעלית, חניה תת-קרקעית, גינה, מערכות שירות, תחזוקת גג וחימום - העלויות עולות משמעותית. דמי ועד בבניינים כאלה מגיעים ל-500 עד 900 שקלים ולעיתים אף יותר.

בבניינים יוקרתיים יותר שבהם יש גם שמירה ולובי מטופח זה יהיה מעל 1,000 שקל בחודש.  זה גם תלוי כמובן באזור. בתל אביב הכי יקר, ככל שמתרחקים זול יותר. אם במגדל בתל אביב התשלום לוועד מגיע ל-2,000 שקלים ומעלה,  הרי שברמת גן ופתח תקווה זה יהיה כ-1,000-1,400 שקלים ווב קשה להשוות כי זה גם תלוי בשאלה אם יש בריכה, חדר כושר ושירותים נוספים.     


בשורה התחתונה ועד הבית מתחיל ב-50 שקלים בבניינים ישנים ומגיע במקומות מסוימים גם ל-3,000 שקלים ומעלה. 


מה מייקר את דמי הוועד

הגורמים העיקריים שמקפיצים את העלות: שירותים משותפים כמו ניקיון, גינון, חשמל ותאורה משותפת, תחזוקת מעלית, גג, חניון, מערכות מיזוג, חצר וגינות. במקרים רבים הוועד במיקור חוץ. שימוש בחברת ניהול מקצועית במקום ועד מתנדב מהדיירים מוסיף עלות לניהול, גבייה, טיפול בסרבנים, תיאום שירותים ותחזוקה שוטפת. עלות שירות ניהול בסיסי לדירה נעה סביב 80-120 שקל בחודש, לפני עלויות התחזוקה והשירותים הנוספים.

חיים כץ
צילום: פייסבוק

הממשלה תשקיע בהאצת בנייה, התחדשות עירונית וחיזוק הדיור הציבורי

שר הבינוי והשיכון חיים כץ ושר האוצר בצלאל סמוטריץ סיכמו על תוספות משמעותיות לתקציב משרד הבינוי והשיכון לשנת 2026;  במסגרת הסיכום התקציבי לשנת 2026 הושגו משאבים משמעותיים למשרד כחלק מהמשך יישום תכנית הדיור הלאומית והרחבת פתרונות הדיור למשרתי המילואים ולציבור כולו

רן קידר |
לאחר דיונים רבים בין שר הבינוי והשיכון חיים כץ ומנכ”ל המשרד יהודה מורגנשטרן והצוותים המקצועיים במשרד האוצר, גובש הסיכום התקציבי ושר הבינוי והשיכון חיים כץ ושר האוצר בצלאל סמוטריץ סיכמו על תוספות משמעותיות לתקציב משרד הבינוי והשיכון לשנת 2026. במסגרת הסיכום התקציבי לשנת 2026 הושגו משאבים משמעותיים למשרד כחלק מהמשך יישום תכנית הדיור הלאומית והרחבת פתרונות הדיור למשרתי המילואים ולציבור כולו.

ההסכמות כוללות תוספות תקציביות רחבות בתחומי האצת הנדל״ן וסבסוד פיתוח, הדיור הציבורי, התחדשות עירונית ושכירות ארוכת טווח. בנוסף, סוכם בין השרים והמנכ״ל על קידום מהלכים אסטרטגיים לשנים הקרובות, ובהם: 

קביעת יעד התחלות בנייה מוסכם לחומש הקרוב. קידום מודלים חדשים של שכירות בסיוע בשכר דירה ובדיור הציבורי. קידום פתרון חסמי המט”שים (מתקני טיהור שפכים, שלעתים מהווים חסם לבנייה חדשה) בשנת 2026. קידום התחדשות עירונית בדיור הציבורי. קידום משותף של שוק שכירות ארוכת טווח. קידום והסרת חסמים בהתחדשות עירונית - הן באזורי ביקוש והן בפריפריה - כדי לאפשר היתכנות כלכלית ולהגדיל את מספר הפרויקטים שייצאו לדרך בפועל.

הסיכום התקציבי שם דגש על רציפות השיווקים, הגדלת היקף התחלות הבנייה והגדלת היצע יחידות הדיור ברחבי הארץ. בנוסף, המשך תכנית דירה בהנחה, בדגש על הקצאת עד 50% מהדירות למשרתי מילואים פעילים. עיקרי ההסכמות לשנת 2026: 

כ-700 מיליון שקל לקידום שיווקים, האצת תהליכי בנייה וסבסוד פיתוח בפריפריה. כ-250 מיליון שקל נוספים יוקצו לשיפוץ, תחזוקה והשמשה של דירות הדיור הציבורי. בנוסף, יגובשו הסכמי מסגרת להתחדשות עירונית והסרת חסמים.

שר הבינוי והשיכון, חיים כץ: "הצלחנו להביא תקציב שמחזק את כל תחומי הדיור בישראל- מהצפון ועד הדרום, מהתחדשות עירונית ועד דירה בהנחה. הדגש הוא להמשיך לייצר היצע, להגדיל שיווקים, להסיר חסמים ולהבטיח אפשרויות אמיתיות לזוגות צעירים ולמשרתי המילואים. זהו תקציב של עשייה, שמאפשר לנו להמשיך לפעול לטובת אזרחי ישראל".