שכירות לטווח ארוך: רק 2% מהשוק - והביצוע רחוק מההבטחות
למרות ההצלחה במכרזים בשדה דב, רוב פרויקטי ההשכרה לטווח ארוך מתקשים להתרומם - בעיקר בפריפריה. על רקע הריבית הגבוהה, אי התמיכה הממשלתית והכישלונות בשיווק הקרקעות, עולה מגמה חדשה: יוזמות של עיריות שככל הנראה מייצרות אלטרנטיבה; האם זה מה שיעזור למשבר הדיור?
למרות ריבית גבוהה, מימון יקר ואי וודאות תכנונית - הצליחו המכרזים לדיור להשכרה בשדה דב לשבור את התחזיות, בין היתר בעקבות ביקוש ער מצד משקיעים, דירות שכולן יושכרו - ורבע מהן במחיר מפוקח. אבל מאחורי הסיפור
התל אביבי מגלים תמונה מורכבת בהרבה: מרבית מכרזי ההשכרה שמקדמת המדינה, במיוחד בפריפריה - כושלים בזה אחר זה. שוק השכירות לטווח ארוך בישראל, שנולד מתוך המחאה החברתית ב-2011, נמצא היום בצומת קריטית: בין ממשלה שדי 'הורידה את הרגל מהגז' בנושא לבין עיריות שמתחילות
לנסות לקחת אחראיות ולקדם את הפתרון הזה.
יזמים בתחום מדווחים כי עליית הריבית הפכה את הפיתוח למאתגר במיוחד. ורבות דובר על כך מצידם שאין כדאיות כלכלית והצדקה ברוב הפרויקטים כדי שיצאו לדרך.התוצאה? פחות יזמויות חדשות, פחות עסקאות, ויותר מכרזים ללא הצעות.
למרות זאת, נשמעים גם קולות מצד אלו שאומרים שהביקוש קיים - ושהבעיה היא לא רק בגלל מחסור בהיצע אלא בעיקר בעקבות היעדר סיוע ממשלתי.
דווקא מצד הדיירים זו אמורה להיות 'בוננזה' ועם שביעות רצון גבוהה: חוזים ארוכים, שכר דירה מופחת ושירותי תחזוקה מסודרים.
בקרב הזוכים בהגרלות קודמות הזווית היא מאוד חיובית והם מרוצים מכך. ובינתיים, סיכויי הזכייה בהגרלות הבאות נמוכים במיוחד - ולעיתים הזכאות מוגבלת לחמש שנים בלבד.
עיריות נכנסו לתמונה
בעוד המדינה מהססת,
הרשויות המקומיות, ובמיוחד עיריית תל אביב - בונות מדיניות משלהן. ברובע שדה דב לבדו ייבנו כ-5 אלף דירות להשכרה, רובן במחיר מופחת. העירייה דורשת התחייבות להשכרה של 25 שנה (לעומת 20 שנה בלבד בפרויקטים הממשלתיים). גם הקרקעות הציבוריות מנוצלות - עם פרויקטים כמו
"בית המורה", שמציעים שכירות מוזלת לצוותי חינוך.הבעיה: רובם מוגבלים לחמש שנים בלבד.
שוק הדיור להשכרה לטווח ארוך בישראל עדיין בחיתוליו - למרות פוטנציאל של מאות אלפי שוכרים. המיזמים הממשלתיים מדשדשים, בעיקר בפריפריה, והתחייבויות הרגולציה מרחיקות יזמים.
במקביל, רשויות מקומיות מתחילות למלא את החלל. הצלחת התחום דורשת כעת גישה חדשה: חקיקה תומכת יותר, קרקעות בתנאים טובים, חוזים ארוכים יותר, ודירות שמתוכננות מראש להשכרה.
2.1% משוק השכירות לא מפוקח
מאז ההקמה של חברת "דירה להשכיר" בעקבות המחאה, הובטחו אלפי דירות להשכרה לטווח ארוך שיציעו פתרון אלטרנטיבי לרכישת דירה - אבל בפועל, מדובר בטיפה בים לעומת הפוטנציאל של התחום. זה הרי היה צריך להיות התחום שפותר את בעיית הדיור לצעירים. על פי הנתונים, מאז הקמת החברה אוכלסו רק כ-5.2 אלף דירות להשכרה מוסדית ברחבי הארץ, ועוד כ־17 אלף דירות נמצאות בשלבים שונים של תכנון והקמה. אז נכון שיש ניסיונות ויש מכרזים ויזמים, אבל למרות הכל, בשטח המספרים נמוכים ולא מספקים - מעל 7 אלף דירות שיוצאות בשנה בתכנון לדירות להשכרה זה יפה, אבל ייקח זמן רב עד שיגיעו לשטח.
- פרויקט שכירות ארוכת טווח בנופי בן שמן: מה המחירים?
- רנט איט ומגדל רוכשות 75% מפרויקט השכרה לטווח ארוך באשדוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לשם השוואה: בישראל כיום מעל ל-800 אלף משקי בית מתגוררים בשכירות. רובם המכריע
בשוק הפרטי הלא מפוקח. כלומר, גם אחרי יותר מעשור של פעילות, הדיור להשכרה המוסדי מהווה 2.1% משוק השכירות כולו. הפער הזה מעיד לא רק על קצב הביצוע הנמוך, אלא גם על חוסר הדחיפה של המדינה לייצר חלופה אמיתית, רציפה ובקנה מידה רחב.
עוד דבר חשוב הוא העובדה
שבזמן שהפרויקטים מוצגים כ"דיור להשכרה לטווח ארוך", ברוב המקרים מדובר בבנייה שמותאמת למכירה - ולא להשכרה. הסיבה לכך היא די פשוטה: תנאי המכרזים מאפשרים ליזמים למכור את הדירות לאחר תקופת השכרה של 15 או 20 שנה. ולכן, גם אם ההכנסות מגיעות מהשכרה בשנים הראשונות
- המודל הכלכלי נשען בפועל על הציפייה לממש את שווי הדירה במכירה עתידית ובכך לגזור את הקופון השמן יותר.
במילים אחרות, זה לא פרויקט שבנוי כדי להחזיק שוכרים לאורך זמן - אלא סוג של השקעה ב'נדלן קפוא שמיועד למימוש עתידי. המשמעות בפועל היא שהתכנון, הסטנדרט,
חומרי הגלם והגמר, ואפילו גודל הדירות - לא מותאמים לשוק שוכרים, אלא לשוק קונים. כך למשל, אין תכנון של דירות קטנות וגמישות, ולא נבנים שטחים קהילתיים אמיתיים.
שכירות ארוכת טווח בעולם
במקומות אחרים
- כמו הולנד, גרמניה ובריטניה, תכניות שכירות לטווח ארוך כוללות התאמות ברורות: חדרי שירות משותפים, ממ"קים קומתיים, קירות עבים יותר, תכנון של חניות שיתופיות, ומרחבים ציבוריים לשימוש הדיירים בלבד. בישראל, כל עוד יש אופק למכירה – היזמים ככל הנראה לא בונים מוצר
להשכרה, אלא מוצר שנראה כמו דירה לקנייה, רק עם חוזה זמני.
הפער התכנוני הזה משפיע ישירות על איכות החיים של הדיירים וגם על כלכלת הפרויקט. כאשר פרויקט נבנה מראש להשכרה - יש גמישות גדולה יותר במבנה הדירה, היכולת לוותר על חניות פרטיות לטובת חניונים שיתופיים,
הפחתת שטחים מיותרים, או יצירת חללים שמתאימים לצרכים משתנים של שוכרים (משפחות, צעירים, מבוגרים).
גם מערכות התחזוקה והתפעול נבנות מלכתחילה כחלק אינטגרלי מהבניין, ולא כ"שירות חיצוני". בישראל, לעומת זאת, החובה לבנות לפי תקן המיועד לדירה בבעלות - יוצרת
מוצר יקר ומורכב שלא משרת את השוכר, אלא רק את ערך המכירה העתידי.
חניה צמודה, מפרט טכני גבוה, קירות גבס דקים וחללים פרטיים גדולים - כל אלה לא נועדו לשפר את חוויית השכירות, אלא להבטיח שמישהו בעתיד ירצה לרכוש את הדירה. כך נוצר מצב שבו גם כאשר מדברים
על "שכירות מוסדית", בפועל מדובר במוצר שנשען על כללי המשחק של שוק הבעלות.
תמריצים ליזמים בפריפריה - האם זה הפתרון?
למרות ההצהרות על "פיזור גאוגרפי" ו"חיזוק הפריפריה", בפועל רוב המכרזים
לדיור להשכרה שמפרסמת המדינה מחוץ לגוש דן - נכשלו. בבאר שבע, למשל, המדינה מתקשה לשווק מגרשים להשכרה. גם בנוף הגליל, בקריית שמונה ובמקומות נוספים, מכרזים יוצאים - אבל אין הצעות. הסיבה לכך אינה רק "חוסר עניין", אלא בעיה מבנית יותר: המודל הקיים פשוט לא מותאם לפריפריה.
יזם שמחזיק דירה ל־20 שנה צריך ודאות - שהוא ימצא שוכרים, שיש סיכוי לעליית ערך, שיש סביבת ביקוש מתפתחת.
אבל בפריפריה, המחירים נמוכים בהשוואה למחירים באזור המרכז, הביקוש מוגבל, והסיכוי לרווח מהשכרה בלבד נמוך. כל עוד אין תמריץ משמעותי - כמו סבסוד מימון,
פטור ממס או התחייבות ממשלתית לאכלוס - יזמים יעדיפו לא לגשת בכלל.
בנוסף, דווקא באזורים שבהם יש צורך אמיתי בדירות מוזלות – ההשכרה המפוקחת לא נתפסת כהטבה אטרקטיבית. ההבדל בין שכר הדירה בשוק החופשי לבין המחיר המפוקח קטן מדי בפריפריה, ולכן מבחינת הדיירים
זה לא "דיל ענק", ומבחינת היזמים - אין תמריץ להתאמץ. וזה מביא אותנו למצב אבסורדי שבו המדינה מנסה לעודד השכרה איפה שזה לא כלכלי - בזמן שבאזורים יקרים באמת, שבהם ההשכרה נחוצה, היא מתקשה לאשר פרויקטים בהיקף משמעותי.
- דירת יוקרה ב-1.3 מיליון שקל במרכז ת"א; הסיבה: טיל איראני פגע בה. האם כדאי?
- מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
קושי בגיוס כספים
אחת הבעיות הכי מהותיות שמעקבות את הצמיחה של שוק השכירות לטווח ארוך בישראל היא פשוטה: קשה לגייס כסף. פרויקטים כאלה דורשים השקעות ראשוניות גבוהות במיוחד, אך מניבים תשואה יחסית נמוכה וסולידית, בעיקר בשנים הראשונות,
ולעיתים גם לאורך כל חיי ההשכרה.
כשהריבית במשק הייתה נמוכה, זה עוד היה אפשרי: יזמים קיבלו הלוואות זולות, הבנקים זרמו עם פרויקטים לא מידיים, והאופק הארוך התקבל בהבנה. אבל מאז העלאות הריבית של השנים האחרונות - כללי המשחק השתנו. הבנקים התחילו להקשיח
תנאים: דרשו הון עצמי גבוה יותר, צמצמו את שיעורי המימון, ולעיתים סירבו לגמרי ללוות פרויקטים שמוגדרים כ"מתוחים כלכלית".
יזם שרוצה לגשת היום למכרז של "דירה להשכיר", לא רק שצריך להביא הרבה הון עצמי - אלא גם מראה לבנק בדרך כלל תחזיות של שוק שכירות יציב,
עם רווחיות נמוכה ובלי אפשרות למכור את הדירות במשך שני עשורים. זה מסלול כמעט בלתי אפשרי, במיוחד כשמנגד עומדים פרויקטים של מכירה רגילה, שבהם ההחזר מהיר, התמורה גבוהה - ושם הבנק גם הרבה יותר נוח.
.jpeg)
מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים
בשעה ששוק השכירות ממשיך לזנק, בבנק ישראל החליטו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, מבלי להבחין בין לווים אחראיים ומחושבים, ללווים חסרי אחריות שנכנסו למעגל החובות
בעוד ששוק השכירות ממשיך לשבור שיאים, בבנק ישראל בחרו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, ולהגביל את יחס ההחזר החודשי של הלוואות לדיור ל-40% מההכנסה הפנויה, במקום 50% שהיה נהוג עד היום. לכאורה מדובר במהלך אחראי שנועד לצמצם סיכונים במערכת הפיננסית; בפועל, זוהי החלטה שעלולה לייצר גל של השלכות לא מכוונות, ולהעמיק עוד יותר את משבר הדיור בישראל.
החלטת בנק ישראל ליישום מגבלת האשראי החדשה, מגלמת רצון להפחתת הסיכון המערכתי למערכת הבנקאית. אשראי פרוץ פירושו פחות סיכוי להתפרצות של בועת נדל״ן בדומה למשבר הסאב פריים ב-2008, שבו מיליוני אזרחים וחברות הגיעו למצב של חדלות פירעון כתוצאה מהפקרות הבנקים שהעניקו מסגרות אשראי מופקרות וללא בדיקות מקדימות מוקפדות על יכולות ההשתכרות וההחזר של הלווים, אותם לווים שבוקר אחד מצאו עצמם חסרי בית ועם חובות שנותרו גם לאחר מכירת הבית.
ברם, לצד היתרונות, הנזק הציבורי של רפורמת האשראי עלול להאפיל על תועלתו, מאחר והצמצום האוטומטי הגורף במתן האשראי, ללא אבחנה בין לווים אחראיים לבלתי אחראיים כפי שאפשר לבדוק בבדיקה בסיסית בדוחות החשבונאיים של הלווה, יוביל לכך שגם משפחות בעלות הכנסה יציבה והון עצמי מספק או כאלה שאף בחרו להתגורר במשך מספר שנים בבית ההורים כדי לחסוך הון להמשך התשלומים- יסווגו כבעלי סיכון גבוה לפיגור בהחזרי המשכנתא, וייפלטו אף הן ללא צורך לשוק השכירות ההולך ובוער, ומתוך כך לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה.
בנוסף, צמצום ביכולת הרכישה יגרור האטה בביקושים בשוק, מצב שעשוי להוביל יזמים, ובוודאי כאלה שבונים בפריפריה ומסתמכים על שולי רווח צרים ממילא, להקפיא פרויקטים תכנוניים. כך ייווצר מעגל שוטה: פחות בנייה ועסקאות נדל"ן שיובילו להיצעים מוגבלים, ומכאן למיתון ועליית אינפלציה שייאלצו את הבנקים להגדיל מחדש את מסגרות האשראי, ומכאן לעלייה מחודשת במחירי הדירות בשל צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הקפאות הבנייה, וחתימת המעגל עם זוגות צעירים שיתחילו מחדש את המרוץ לדירה מחדש, רק שהפעם ללא הון עצמי מאחר ומיטב כספם הושקע בשכירות.
- יזמיות הנדל״ן בבורסה עולות בחדות: רמז לעסקה - והמניות מזנקות
- המשבר מחריף: 20% ירידה במכירת דירות חדשות - ההיצע מספיק לשנתיים ו-7 חודשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש שני אפשרי הוא גישה דיפרנציאלית שמבחינה בין קבוצות לווים שונות. במקום קו קשיח של 40% אשראי מסך ההכנסה הכוללת של כל משפחה, ניתן להפעיל מנגנון דירוג מבוסס נתונים: מנגנון ראשון: לווים עם היסטוריית אשראי חיובית, הכנסה קבועה וביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של עד 50% מההכנסה המשותפת הכוללת. מנגנון שני: לווים חסרי יציבות תעסוקתית וללא ביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של 35% - 40% מסך ההכנסה המשותפת של בני הזוג.

דירת יוקרה ב-1.3 מיליון שקל במרכז ת"א; הסיבה: טיל איראני פגע בה. האם כדאי?
זאת יכולה להיות עסקת השנה, אבל זו עסקה מסוכנת. המדינה פרסמה מכרז למכירת 40 דירות בבנייני היוקרה של מגדלי דה וינצ׳י, במחיר מינימום של 43 מיליון שקל ללא מע״מ. המחיר הזה נמוך משמעותית ממכרז קודם שפורסם בשנה שעברה, אז נקבע המינימום ב‑101 מיליון שקל. התוצאה היא מחיר של כ־1.3 מיליון כולל מע״), אולם הדירות מוצעות במצב “AS IS”, כלומר כפי שהן, כולל נזקים שייתכן ויש לתקן.
פרויקט מגדלי דה וינצ׳י כולל שני מגדלים (הצפוני והדרומי) בני כ‑44 קומות כל אחד, הכוללים מאות יחידות מגורים, משרדים ושטחי מסחר, במתחם יוקרתי בצומת הרחובות קפלן ולאונרדו דה וינצ׳י בתל־אביב. הבנייה הושלמה בשנים האחרונות, והפרויקט נחשב לאחד מהפרויקטים היוקרתיים ביותר בארץ.
למה נפל המחיר כל כך?
הורדת המחיר משמעותית נובע מכך שבמגדל פגע טיל איראני. הדירות למכירה מפוזרות 20-20 בין שני הבניינים בקומות הנמוכות. בבניין אחד אי אפשר לראות דבר, הבניין הרוס, בבניין השני אפשר יהיה להיכנס לראות את הדירות למכירה. כלומר, מדובר בדירות שצריכות לעבור שיפוץ כללי וכן סיכוי גבוה שיידרש שיפוץ גדול חיצוני. קיימת אי וודאות גדולה סביב הפרויקט ולא ידוע כמה כסף יידרש לפרויקט.
הדירות שהמדינה מוכרת היו אמורות לשמש לדיור ציבורי, אבל במסגרת המכרז החדש הרוכש יכול למכור אותן בשוק החופשי. זו עסקה בהחלט מעניינת כי המחירים באזור גבוהים במיוחד. המחיר למ"ר יכול להגיע ל-75-80 אלף שקל ואף מעבר לכך. המחיר הנוכחי מתורגם ל-14 אלף שקל למ"ר (דירות של כ-88 מ"ר).
- בולווארד ג’נסיס והעיר הלבנה יקדמו יחד כ-1,000 דירות בתל אביב
- הקריה: מה יקרה כשצה"ל יעזוב את הלב של תל אביב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ליזמים זו יכולה להיות עסקה מעניינת. 20 דירות בבניין שנפגע פחות, ידרשו פיצוי ופיצוי חיצוני, אבל כנראה בעלות "נסבלת" יחסית. צריך גם לזכור שערך הדירות באזור נובע בעיקר מהקרקע. כלומר, רוכשי הדירות בעצם מקבלים זכות על הקרקע במצב שבו הבניינים להריסה (מצב קיצון) וזה כשלעצמו שווה על פי ההערכות יותר מהעלות הנוכחית שמוצעת במכרז (1.3 מיליון שקל זה סכום המינימום במכרז). הבעיה כאן שהתהליכים יהיו ארוכים. היציאה לשיפוץ, או הריסה או התאמה של הבניין היא עניין לוגיסטי ותפעולי מאוד מורכב. העלויות יהיו כבדות ויש כאן אלמנט של זמן.
