מענק עידוד התעסוקה החדש – יותר חכם, אבל עדיין לא מושלם
בניגוד למענק הקודם שתמרץ החזרת עובדים מחל"ת, המענק החדש מתמרץ מעסיקים להימנע מפיטורים או הוצאה של עובדים לחל"ת. אז מה הבעיה? למשל, מה לגבי עסקים שהממשלה הכריחה אותם לסגור?
מהפרסומים האחרונים בנושא מסתמן כי בקרוב תכריז הממשלה על מענק חדש שמטרתו עידוד התעסוקה במשק. בתוך כך, צפוי שמעסיקים אשר העסק שלהם נפגע בשל המשבר, ואשר יימנעו מפיטורים או הוצאה של עובדיהם לחל"ת, ייהנו ממענקים של עד 5,000 שקל לעובד מעל רף העסקה מסוים שייקבע בהתאם לעומק הפגיעה בעסק.
כך, מעסיקים עם פגיעה של 25% עד 40% במחזור ההכנסות בעסק, צפויים ליהנות ממענק בגין עד 20% מעובדיהם, ובקיזוז עובדים שפוטרו או יצאו לחל"ת. באופן דומה מעסיקים עם פגיעה של 40% עד 60% במחזור ההכנסות בעסק, צפויים ליהנות ממענק בגובה 5,000 שקל עבור עד 30% מהעובדים ובקיזוז של עובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת כאמור.
לדעתנו, מדובר במענק מוצלח בהרבה ממענק עידוד התעסוקה הקודם. יחד עם זאת, מוצע לערוך גם בו שינויים מסוימים אשר ישפרו את יעילותו.
הפגמים שתוקנו במסגרת המענק החדש
המענק הקודם אשר נועד לעודד תעסוקה, תמרץ מעסיקים להחזיר עובדים מחל"ת, אך סבל מכשלים רבים. כך, דווקא מעסיקים אשר בחרו בגל הראשון לשמר את עובדיהם, ובכך לא לפגוע בכיס העובדים מצד אחד, ולא להכביד על הקופה הציבורית מהצד השני – לא היו זכאים למענק כלל.
באופן דומה, מעסיקים אשר החזירו את העובדים מוקדם (עד אמצע חודש אפריל) לא היו זכאים למענק כלל, מעסיקים אשר שהחזירו את העובדים לאחר מכן (סוף אפריל או בחודש מאי) היו זכאים למענק נמוך יחסית, ומעסיקים שהחזירו את העובדים מאוחר יחסית (בחודש יוני או יולי) היו זכאים למענק בסכום הגבוה ביותר.
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- אזורים דרשה פטור מפיצוי בשל הקורונה, ונדחתה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יוצא שמתווה המענקים הקודם לעידוד תעסוקה, שניתן לאחר הסגר הראשון, העניק את המענקים הגבוהים ביותר דווקא לאותם המעסיקים שהוציאו לחל"ת (ע"ח הקופה הציבורית והעובד) והחזירו את העובדים מאוחר לעבודה – ובכך לימד את המעסיקים שעליהם להוציא את עובדיהם לחל"ת ודווקא לא לשמור עליהם במעגל העבודה, בכדי ליהנות מהמענקים הגבוהים ביותר.
הבשורה המעודדת היא כי במשרד האוצר מיהרו לפרסם עם כניסתנו לסגר נוסף כי מענק עידוד התעסוקה החדש יהיה בנוי בצורה שונה, ויתמרץ דווקא מעסיקים שישמרו את עובדיהם.
נקודות שראוי להוסיף ולשפר במענק עידוד התעסוקה החדש
לדעתנו, כדי לשפר את המנגנון של מענק עידוד התעסוקה החדש ועל מנת לצמצם שעורי האבטלה ראוי בין היתר לשקול את הנקודות הבאות:
מומלץ להתחשב בשכר הממוצע בעסק לעניין קביעת גובה המענק. מוטב לעודד תעסוקה גם של עובדים המשתכרים בשכר גבוה, וזאת על ידי העלאת גובה המענק באופן פרופורציונאלי בעסקים בהם שכר העובדים הממוצע הינו גבוה משכר המינימום.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
מומלץ בהמשך הדרך לעודד מעסיקים להחזיר עובדים מחל"ת – לכל הפחות מקום בו מדובר בבעלי עסקים אשר היו מחויבים לסגור את עסקיהם לאור החלטת הממשלה (כגון מסעדות). כלומר, ראוי שמעסיקים שלא הייתה להם ברירה אלא להוציא את העובדים לחל"ת כן יתומרצו להחזירם.
מומלץ כי אופן קביעת הזכאות למענק וגובהו יהיה יותר רציף ופחות מקוטע. במענק המסתמן, כמו גם במענקים קודמים, ירידה במחזורים של פחות מ-25% לא מזכה במענק כלל. כך שירידה של 24.99% אינה מספקת אך ירידה של 25.01% מזכה את בעל העסק במענק, באופן שבוודאי אינו מוצדק מהותית, ואת זה מומלץ לשנות.
לסיכום, טוב עשו במשרד האוצר אשר שינו את מתווה הבסיסי של המענק לעידוד תעסוקה, אך לדעתנו נדרשים תיקונים נוספים בכדי להגשים באופן מלא את התכלית של המענק.
- 3.יוסף הצלמוני 24/09/2020 14:11הגב לתגובה זוכל העסקים הקטנים עם 2-5 עובדים לא יקבלו כלום משום שזוהי מנת הייצור הקטנה ביותר שלהם זה או עם העובדים או בלי... שר האוצר ונערי האוצר אתם מנותקים מהשטח...
- 2.כעת לקראת הסגר - האם זה עדיין רלבנטי למעסיק פרטי? (ל"ת)הכל טוב ויפה אבל... 23/09/2020 15:37הגב לתגובה זו
- 1.רן כהן 23/09/2020 12:09הגב לתגובה זוברוך השם שיש קצת יותר מחשבה סביב המענקים וביחס לעידוד העסקת עובדים. בפעם שעברה אכלתי אותה כשהייתי ישר ואכפתי ולא הוצאתי את העובדים שלי לחלת. הפעם אבדוק בערכים שלי ושמח שגם אקבל על כך פירגון מהמדינה. אריאל אתה צודק יש עוד לאן להשתפר שנה טובה לעם ישראל
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
